Asigurarile accidentelor rutiere
Autor: Mircea Fierbinteanu
Editura: Little Star
Format: 16,5x23 cm
Nr. pagini: 454
Coperta: brosata
ISBN: 978-606-8264-25-7
Anul aparitiei: 2013
CUPRINS:
Prefata
CAP. 1. GENERALITATI
1.1. Conceptul de asigurare
Mecanisme fundamentale
Reasigurare si coasigurare
Autoasigurare
Asigurarile sociale
1.1.1.Asigurarile sub aspect juridic
Incetarea contractului de asigurare
1.1.2. Asigurarea sub aspect economic
1.1.3. Asigurarea sub aspect financiar
1.2. Clasificarea asigurarilor
1.3. Pietele de asigurare
1.3.1. Structura si dimensiunile pietelor de asigurare
CAP. 2. ASIGURARILE AUTO
2.1. Asigurarea CASCO a autovehiculelor
2.1.1. Asigurarea pentru avarii a autovehiculelor si a altor vehicule
Obiectul asigurarii
Despagubiri
Riscuri de asigurare
Tipuri de asigurari auto (CASCO)
2.1.2. Asigurarea bunurilor pe timpul transportului terestru (CARGO)
Obiectul asigurarii
Despagubiri
Constatarea pagubei
Evaluarea
2.1.3. Asigurarea de responsabilitati a transportatorului in calitate de caraus pentru marfurile transportate
CAP. 3 . ASIGURAREA OBLIGATORIE DE RASPUNDERE CIVILA PENTRU PAGUBE PRODUSE TERTILOR PRIN ACCIDENTE DE AUTOVEHICULE
3.1. Introducere
3.2. Norme tehnice cu privire la aplicarea asigurarii obligatorii de raspundere civila pentru pagubele produse prin accidentarea de autovehicule
I. Generalitati
II. Stabilirea despagubirii pe baza conventiei dintre asigurati, persoanele pagubite si asiguratori
III. Avizarea si constatarea pagubelor
IV. Dispozitii finale
3.3. Stabilirea uzurii in cazul pagubelor la autovehicule
CAP. 4. ASIGURAREA CARTEA VERDE
CAP. 5. ANEXE
5.1. Polita generala CARGO
5.2. Polita CARGO
5.3. Asigurarea facultativa a autovehiculelor
5.4. Norme de aplicare ale Ordinului CSA nr.20/2009
CAP. 6. RISCURILE DE TRANSPORT AUTO
6.1. Asigurarile de mijloace de transport auto. Clasa de asigurari 3
6.1.1. Contractul de asigurare auto pentru avarii si furt CASCO
6.1.2. Obiectul contractului
6.1.3. Partile contractului
6.1.4. Riscurile asigurate
6.2. Asigurarea bunurilor in transport
6.2.1. Perioada de valabilitate
6.3. Asigurarea bunurilor in tranzit pe cale rutiera, in trafic international (altele decat cele feroviare)
6.3.1. Obligatiile principale ale asiguratului
6.3.2. Indemnizarea pagubei
6.4. Alte asigurari de raspundere ale carausului rutier
6.5. Prescriptia extinctiva in asigurari
6.5.1. Notiuni
6.5.2. Generalitati privind prescriptia
6.5.3. Caracterul normelor care reglementeaza prescriptia extinctiva
6.5.4. Prescriptii in asigurari in dreptul romanesc
6.5.5. Rezolvarea litigiilor dintre parti si asiguratori
6.5.6. Arbitrajul
CAP. 7. DIRECTIVELE EUROPENE IN DOMENIUL ASIGURARILOR AUTO
Anexa I Directivele abrogate
Partea A
Partea B
CAP. 8. SANCTIONAREA ACCIDENTELOR RUTIERE
8.1. Acordarea de prioritate
8.2. Consumul de alcool
8.3. Intrarea pe contrasens
8.4. Depasirea
8.5. Virarea dreapta/stanga
8.6. Semaforizarea
8.7. Mersul inapoi
8.8. Remorcarea
8.9. Iesirea de pe o proprietate
8.10. Pietonii
8.11. Copiii
8.12. Parcarea
8.13. Centura de siguranta/casca de protectie
8.14. Biciclistii
8.15. Autobuzul/troleibuzul de transport in comun
8.16. Autovehiculele militare
8.17. Telefonul mobil/aparate mass-media
8.18. Motocicletele
8.19. Tramvaiul
8.20. Utilaje de imprastiat materiale antiderapante
8.21. Animalele
8.22. Ciocnirile din spate
8.23. Autovehicule speciale de interventie
8.24. Acordarea primului ajutor
8.25. Obligatiile administratorilor de drum
CAP. 9. FRAUDAREA SOCIETATILOR DE ASIGURARI AUTO
9.1. Descoperirea prin expertizare analitica a incercarii de fraudare
9.1.1. Pozitia expertului analist
9.1.2. Importanta respectarii termenului contractual
9.1.3. Impartirea raspunderii in procesele de asigurare
9.1.4. Motive de fraudare a companiilor de asigurare
9.1.5. Pozitia penala a fraudarii asigurarii
9.2. Principalele patru moduri de inselatorie practicate
9.2.1. Accidentul aranjat in prealabil
9.2.2. Accidentele rutiere provocate
9.2.3. Accidentele pe hartie
9.2.4. Probe necesare in cazuri de suspiciune de frauda
9.2.5. Asigurarea urmelor lasate la locul accidentului
9.2.6. Sondarea opiniei conducatorilor auto implicati
9.2.7. Fotografia digitala, mijloc de elucidare a cazurilor de fraudare
9.2.8. Posibilitati tehnice de detectare a tentativelor de fraudare
9.3. Compatibilitatea avariilor
9.3.1. Determinarea configuratiei ciocnirii
9.3.2. Compatibilitatea geometrica a avariilor
9.4. Plauzabilitatea avariilor auto
9.5. Absenta comportamentului defensiv
9.6. Evolutia accidentelor produse in conditii suspecte
9.6.1. Accident fictive realizate conform modelului ”Berlin”
9.6.2. Dovedirea incercarii de fraudare
9.7. Complexitatea fraudatorilor
9.8. Pagube prin vandalism-zgarieturi cu diferite obiecte
9.9. Cazuri de accidente prin fortare (impingere) laterala
9.10. Avarii auto datorate intentiei de suicid
9.11. Amplificarea avariilor auto
9.12. Metode de lucru
9.12.1. Procedee practice
9.12.2. Teste de accidentare si cazuri comparative
BIBLIOGRAFIE
CAP. 10. DEFINITII, TABELE, ANEXE SI ALTELE
10. 1. Definitii
10.2. Tabele
10.3. Indicatii
10.4. Prescurtari
PREFATA:
Dupa cum se cunoaste, in decursul timpului omenirea se confrunta adesea cu stihiile naturii, catastrofe, si alte fenomene ale naturii cu care omul simplu s-a confruntat dea-lungul vremurilor, la care oamenii de stiinta au gasit metode si forte necesare, nu numai pentru a-si reface bunul distrus , dar si pentru a cauta forme mai adecvate si mai eficiente de aparare impotriva pericolelor care il pastea la tot pasul. In zilele noastre, oamenii apar nu numai in postura de victime ale fenomenelor naturale, dar si in aceea de agresori ai mediului ambiant, ai echilibrului ecologic ai semenilor lor.
Bilantul acestor accidente: tot mai mult persoane isi pierd capacitatea de munca, contracteaza maladii profesionale sau isi pierd viata in imprejurari tragice; pagube materiale inregistrate de intreprinderi, institutii sau persoane fizice in urma marilor catastrofe ating valori record, iar asemenea triste recorduri sunt spulberate rapid. Uriasele progrese ale stiintei si tehnicii in epoca moderna n-au facut sa dispara pericolele (riscurile) la care sunt expusi oamenii si bunurile lor. Ele au contribuit, insa, la perfectionarea formelor de protejare a acestora impotriva fortelor distructive ale naturii si accidentelor. Intre acestea, un loc de exceptie il ocupa asigurarile de bunuri, persoane si raspundere civila.
Lucrarea de fata vine si completeaza domeniul asigurarilor auto cu elemente privind asigurarile accidentelor auto, subdomeniu in care s-a scris mai putin la noi in tara, in ciuda faptului ca numarul autovehiculelor a crescut in progresie geometrica. Societatile de asigurare, nelipsite din peisajul oricarei economii nationale, preluand asupra lor riscurile care ameninta persoanele fizice si pe cele juridice, in schimbul unei prime, ofera acestora o anumita certitudine.
Asigurarile au devenit, in tarile dezvoltate, o importanta ramura a economiilor nationale, deoarece, prin valoarea adaugata in societatile de asigurare, de intermediere si alte prestari de servicii inrudite participa la sporirea produsului brut, ofera locuri de munca unui mare numar de persoane, care realizeaza o productivitate a muncii mai mare decat media pe economie, participa la oferta de capital de imprumut pe piata financiara, cu resurse banesti pe care le pun la dispozitia bancilor, agentilor economici sau a autoritatilor publice, iar prin indemnizatia pe care o acorda asiguratilor contribuie la refacerea bunurilor distruse sau avariate de riscurile asigurate si, in felul acesta, accelereaza reluarea procesului de productie vremelnic intrerupt. Reasigurarile, completare fireasca a asigurarilor, favorizeaza mentinerea stabilitatii rezultatelor financiare ale asiguratorilor prin atomizarea, omogenizarea si dispersarea riscurilor subscrise.
Ca om care am lucrat in asigurari cu carte de munca, cunosc ca tara noastra are o experienta proprie in materie de asigurari de peste 120 de ani. Cu toate acestea, ea este confruntata cu multiple probleme, legate de perioada de tranzitie spre economia de piata in care se afla, de gradul de dezvoltare a mijloacelor de productie, de dificultatile financiare cu care se confrunta intreprinderile, de inflatia galopanta care submineaza zi de zi puterea de cumparare a leului, de cresterea somajului, de reducerea veniturilor populatiei.
Faptul ca timp de peste patru decenii intreprinderile de stat, cu unele mici exceptii au beneficiat de subventii de la buget pentru acoperirea pierderilor provocate de calamitati naturale si accidente, constituie un handicap pentru acestea in adaptarea lor la conditiile economiei de piata. Aceasta, deoarece ele nu au fost obisnuite cu protectia oferita de societatile de asigurare contra plata, iar nu in mod gratuit, nu au simtit nevoia incheierii de contracte de asigurare, nu au obisnuinta relatiilor care se statornicesc intre asigurat si asigurator.
In domeniul asigurarilor auto, unde tara care are o infrastructura si o industrie de automobile dezvoltata, s-a observat ca mecanismul financiar al asigurarilor functioneaza foarte bine, este bine ca experienta in materie sa fie preluata ca atare fara alte completari, astfel cum este domeniul german de asigurari, unde litigiile se rezolva atat in mod amiabil, cat si cu ajutorul instantelor specializate, preluand unele principii juridice care la noi nici nu exista, dar sa mai fie si aplicate. Presupunand ca un litigiu nu se rezolva la noi in tara, prin instantele de judecata existente, iar cauza in speta ajunge la CEDO, acolo aplicandu-se acele principii, partea respectiva, tot pierde procesul, atunci de ce sa nu actionam asupra legislatiei de acum? Prin tratarea cazuisticii instantelor de judecata, asa cum se prezinta in Capitolul 8 al prezentei carti ”Sanctionarea accidentelor rutiere” se pot observa ca aceste principii, sunt reale, pertinente si corecte pe care tara noastra le poate prelua. Iata, deci cum se pot rezolva unele defecte legislative existente, pentru a nu mai exista dubii asupra justitiei de astazi.
In cazurile in care, unele forme de asigurare sau unele instrumente ori tehnici de lucru nu se utilizeaza inca in tara noastra, dar ele sunt uzuale in alte tari, am facut trimitere la experienta acumulata de societatile reprezentative din strainatate. Ca in oricare alt domeniu de activitate economica, si in asigurari instrumentele, tehnicile si metodele de lucru sunt perfectibile, iar facilitatile acordate de asiguratori pe linia primelor ori a despagubirilor sunt susceptibile de imbunatatire si diversificare. Tocmai de aceea, lucrarea de fata vine sa se constituie intr-o pledoarie pentru asigurarile auto, in special.
Autorul
DESPR AUTOR:
Mircea Fierbinteanu este nascut in Bucuresti la data de 30 iunie 1943, in cartierul Pantelimon, unde a facut scoala generala, absolvind apoi Liceul Iulia Hasdeu, dupa care a urmat cursurile Facultatii de Mecanica din cadrul Institutului Politehnic Brasov pe care a absolvit-o in anul 1967, unde a avut ce invata de la profesori de renume din domeniul constructiei de automobile, facultatea fiind la acea vreme singura in domeniul respectiv. In anul 1980 a absolvit cursurile postuniversitare la Institutul Politehnic din Bucuresti cu nota 10.
Din anul 1978 a devenit expert tehnic auto judiciar, depunand un efort deosebit pentru perfectionare, elaborand si publicand numeroase lucrari in domeniul expertizei auto judiciare si criminalistice, iar din anul 2000 s-a licentiat in simularea accidentelor cu programul PC Crash, aplicand cu succes in lucrarile sale noutatile Europene, cu care s-a remarcat in mod deosebit.
Desi in anul 2003 a avut o sincopa de sanatate, dupa care a continuat sa activeze in domeniul inovativ, a elaborat in continuare lucrari stiintifice.
In perioada 1992-1995 a activat ca si cadru universitar, ca profesor asociat, unde a introdus pentru prima data cursul pentru expertizarea accidentelor de trafic rutier.
Una dintre lucrarile sale de inalt nivel stiintific „Expertiza tehnica auto judiciara si criminalistica” a aparut in anul 2006, ocazie cu care si-a publicat si o metoda proprie pentru determinarea vitezelor la impactul frontal prin descompunerea miscarilor, ce ulterior a fost prezentata si la Congresul International COMEC 2009, Brasov, 29-30 octombrie 2009, patronata de FISITA, apoi si la Congresul International de Automobilism CAR 2011, Pitesti, Romania 2-4 Noiembrie 2011 cu ocazia aniversarii a 60 de ani de la infiintarea Facultatii de Mecanica, unde s-a bucurat de un deosebit succes.
In anul 2010 autorul a mai dat publicitatii alte doua lucrari de mare importanta „Accidentul de trafic rutier” - teorie si practica - 2 volume si „Criminalistica accidentului rutier”, ambele la Editura Little Star Bucuresti, consacrandu-se ca cel mai prolific autor in domeniul accidentologiei rutiere. In anul 2011 a publicat cartile „Criminalistica accidentului autovehicul-pieton” si ”Inteligenta artificiala a automobilului”, la Editura Little Star Bucuresti, interesante lucrari destinate, atat, tuturor conducatorilor auto si de orice fel ar fi ei, cat si pietonilor care au cunostinte de nivel mai ridicat in privinta accidentologiei rutiere. Anul 2012 vine cu lucrarea ”Cartea soferului modern” cu aceeasi editura, iar prezenta lucrare, vine sa incheie un ciclu de reforma in domeniu al autorului.