Managementul global al organizatiei bazata pe cunostinte
Autor: Constantin Oprean | Mihail Titu | Viorel Bucur
Editura: A.G.I.R.
Format: 17,5x24,5 cm
Nr. pagini: 648
Coperta: legata
ISBN: 978-973-720-363-2
Anul aparitiei: 2011
PREFATA:
Asistam astazi la o competitie fara precedent, competitie acerba in conditiile unor frecvente valuri de crize economice. In acest context vulnerabilitatea organizatiilor este deosebit de mare si impune luarea de decizii corecte la nivelul managementului de varf pentru supravietuire. Daca resursele materiale si mai ales cele energetice cunosc o mare variabilitate a preturilor, de multe ori afectand in mod negativ realizarea unor produse si punand in pericol mentenabilitatea organizatiei. Singurele resurse inepuizabile al caror trend de dezvoltare este pozitiv, sunt cunostintele. Acest capital extraordinar care reprezinta o mostenire a efortului si muncii creative a generatiilor trecute si actuale, a determinat specialistii din intreaga lume sa fie unanim de acord ca am intrat in asa numita societate a cunoasterii sau societatea bazata pe cunostinte.
O astfel de societate nu poate fi cladita decat cu organizatii bazate pe cunostinte. Iata de ce lucrarea prezenta se incadreaza in prioritatile trendului de dezvoltare a societatii moderne, incercand sa caracterizeze si sa fundamenteze concepte specifice organizatiei si managementului bazate pe cunostinte. Conceptele de eficienta si eficacitate in dezvoltarea organizationala, transformarea si mai ales capacitatea de transformare a cunostintelor in cunoastere de catre fiecare organizatie este poate criteriul cel mai relevant de diferentiere a acestora si a gradului lor de sustenabilitate.
Modul de operare a cunostintelor de catre capitalul uman de specialitate, viteza parcursului de la teorie la practica, intr-o lume in care cultura calitatii se dezvolta de la cultura la nivel de individ la cultura la nivel de organizatie produce o selectie similara selectiei naturale: cel mai puternic invinge.
Abordarea globala a managementului la nivelul organizatiei presupune tratarea sistemica a acesteia cu toate constrangerile multiple interne si externe impuse de conditiile realizarii calitatii intrinseci a produsului, calitatii mediului, calitatii securitatii si sanatatii ocupationale, calitatii si protectia informatiilor, precum si calitatii si nivelului inalt de responsabilitate sociala si publica.
Avand in vedere ca organizatia bazata pe cunostinte are drept suport principal resursa umana, calitatea acesteia determina valoarea patrimoniului intangibil organizational.
Pentru a avea in societatea bazata pe cunostinte organizatii bazate pe cunostinte, educatia are un rol determinant in pregatirea resursei umane de calitate.
Abordarea globala a viitorului organizatiei bazate pe cunostinte are in vedere a relatie indestructibila scoala - organizatie. Pe deoparte scoala trebuie sa produca resursa umana capabila sa creeze tehnologii si produse noi, adica sa produca inovare care prin transfer tehnologic, la nivelul organizatiei, se realizeaza valorificarea acestora astfel incat organizatia sa fie in masura sa sustina si sa alimenteze educatia. Acest ciclu continuu trebuie sa se dezvolte asemenea modelului de spirala a calitatii, de dezvoltare pe niveluri superioare.
Organizatia moderna bazata pe cunostinte trebuie sa fie constienta ca ea traieste in conditii de risc si incertitudine iar viitorul ei depinde in mare masura de calitatea managementului riscului si al incertitudinii. Stresul ca simbol al hazardului, adica al caracteristicilor intrinseci ale comportamentelor de baza ale mijloacelor de productie cu potential de producere a avariilor intr-o organizatie focalizeaza eforturile pe intarirea sistemelor de securitate si sanatate in munca, astfel ca managementul stresului devine o componenta importanta in managementul global al organizatiei bazata pe cunostinte.
Lucrarea reprezinta preocuparile autorilor si o parte a realizarilor teoretice si practice din domeniul managementului organizational. Deoarece cercetarile si experienta in acest domeniu a multor specialisti recunoscuti prin observatiile lor si recomandarile primite, putem imbogatii cunostintele pe care le-am prezentat , ramanand profund recunoscatori.
Lucrarea se adreseaza inginerilor, economistilor, dar mai ales managerilor indiferent de organizatiile in care lucreaza, dar si studentilor care studiaza in programe de studii conexe temei prezentate.
Autorii
CUPRINS:
1. ORGANIZATIA, ECONOMIA SI MANAGEMENTUL BAZATE PE CUNOSTINTE
1.1 Organizatia. Conditii de existenta
1.1.1 Definirea conceptului de organizatie
1.1.2 Organizatia ca sistem. Modelul generalizat al sistemului organizatie
1.1.3 Organizatia inovativa
1.1.4 Competitia si competitivitatea
1.1.5 Eficienta si eficacitatea
1.1.6 Dezvoltarea organizationala
1.2 Economia bazata pe cunostinte
1.2.1 Revolutia cunostintelor
1.2.2 Caracteristicile cunostintelor
1.2.3 Tipologia cunostintelor
1.2.4. Trasaturi definitorii ale economiei bazata pe cunostinte
1.2.5 Principiile economiei bazata pe cunostinte
1.3 Managementul bazat pe cunostinte
1.3.1 Factori si forte in managementul bazat pe cunostinte
1.3.2 Abordari moderne ale managementului bazat pe cunostinte
1.3.3 Principii si precepte generale privitoare la managementul bazat pe cunostinte
1.3.4 Cunostinte strategice
1.4 Mutatii previzibile in organizatia, economia si managementul bazate pe cunostinte
1.4.1 Principalele variabile care determina evolutia si performantele managementului organizatiilor
1.4.2 Imprimarea unui caracter anticipativ managementului
1.4.3 Intensificarea caracterului inovational al managementului
1.4.4 Conturarea managementului bazat pe cunostinte
2. MANAGEMENTUL GENERAL AL ORGANIZATIEI BAZATA PE CUNOSTINTE
2.1 Izvoare si surse in evolutia stiintei managementului
2.1.1 Notiuni introductive
2.1.2 Istoric - inceputurile managementului
2.1.3 Evolutia conceptului de management
2.1.4 Etimologia conceptului de management
2.1.5 Definirea conceptului de management
2.1.6 Semnificatia cuvantului management
2.1.7 Ramurile abordarii clasice ale managementului
2.1.8 Abordari moderne ale procesului managerial
2.1.9 Scoli de management
2.1.10 Managementul ca profesiune
2.1.11 Stadiul actual al activitatii de management in tara noastra
2.2 Procesul managerial, managerul si grila manageriala
2.2.1 Definirea conceptului de proces managerial
2.2.2 Etape specifice procesului managerial
2.2.3 Trasaturile principale ale procesului managerial
2.2.4 Scopurile procesului managerial
2.2.5 Factorul uman si procesul managerial
2.2.6 Managerul si grila manageriala
2.3 Functiile managementului
2.3.1 Functia de planificare
2.3.2 Functia de organizare
2.3.3 Comanda - ca functie manageriala
2.3.4 Coordonarea - ca functie manageriala
2.3.5 Controlul - ca functie manageriala
2.4 Sisteme, metode si tehnici de conducere a organizatiilor
2.4.1 Definirea conceptului de informatie
2.4.2 Procesul de prelucrare a informatiei
2.4.3 Conditiile de existenta a informatiei
2.4.4 Criterii de clasificare a informatiilor
2.4.5 Sistemul informational
2.4.6 Sistemul informatic al organizatiei
2.4.7 Sistemul de conducere al organizatiei
2.4.8 Metode operative de conducere
2.4.9 Tehnici de conducere
2.5 Sistemul decizional al organizatiei
2.5.1 Decizia in procesul managerial
2.5.2 Procesul de elaborare a deciziei
2.5.3 Decizia manageriala - atribut al conducerii organizatiei
2.5.4 Metode si modele de fundamentare si optimizare a deciziilor
2.5.5 Modele de decizie in conditii de certitudine
2.5.6 Modele de optimizare a deciziilor in conditii de incertitudine
2.5.7 Optimizarea deciziilor in conditii de risc
2.6 Strategia si tactica in managementul organizatiei
2.6.1 Definirea conceptelor de strategie si tactica
2.6.2 Componentele specifice strategiei si tacticii
2.6.3 Tipuri de strategii existente la nivel de organizatie
2.6.4 Etape, metode, tehnici si modele folosite la fundamentarea strategiei
3. RESURSELE UMANE IN ORGANIZATIA BAZATA PE CUNOSTINTE
3.1 Definirea conceptului de resursa umana
3.2 Resursele umane - componenta a sistemului de management
3.3 Principalele aspecte ale resurselor umane
3.3.1 Munca
3.3.2 Aptitudinile
3.3.3 Cunostintele
3.4 Domeniile de actiune ale resurselor umane
3.5 Tipuri de resurse umane
3.5.1 Operatorul uman
3.5.2 Capacitatea de munca a operatorului uman
3.6 Relatiile de munca
3.7 Functiunea de personal
3.7.1 Continutul functiunii de personal
3.7.2 Politica de personal
3.8 Compartimentul de personal (resurse umane)
3.8.1 Atributiile principale ale compartimentului
3.8.2 Dimensionarea personalului (resurselor umane)
3.9 Recrutarea personalului - componenta de baza a sistemului de management
3.9.1 Definirea conceptului de recrutare
3.9.2 Principalele surse de recrutare a personalului
3.9.3 Procesul de recrutare
3.10 Selectia profesionala - componenta de baza a sistemului de management
3.10.1 Selectia profesionala
3.10.2 Cai de realizare a selectiei profesionale
3.10.3 Categorii de teste folosite in selectia profesionala
3.10.4 Natura criteriilor utilizate in cazul selectiei profesionale
3.10.5 Procesul de selectie profesionala si etapele sale specifice
3.10.6 Elementele esentiale ale selectiei profesionale
3.11 Aprecierea si evaluarea resurselor umane
3.11.1 Consideratii teoretice
3.11.2 Necesitatea utilizarii unor sisteme de evaluare a performantelor profesionale
3.11.3 Clasificarea tehnicilor de evaluare
3.11.4 Modelul euristic al evaluarii unor categorii de manageri
3.11.5 Criterii utilizate in procesul de evaluare
3.11.6 Instrumente si strategii motivationale
3.12 Resursele umane si schimbarea organizationala
3.12.1 Schimbarea ca proces continuu intr-o organizatie
3.13 Resursele umane si progresul in cariera
3.13.1 Cariera - instrument de baza al managementului carierei
3.13.2 Planificarea carierei
3.13.3 Dezvoltarea carierei
3.13.4 Progresul in cariera
4. TEORIA ORGANIZATIILOR GLOBALE MODERNE
4.1 Cultura organizatiilor globale
4.1.1 Consideratii generale
4.1.2 Tipuri de culturi
4.1.3 Valorile specifice culturii organizationale
4.2 Comportamentul organizatiilor globale moderne
4.2.1 Consideratii generale
4.2.2 Domeniul de studiu al comportamentului organizational (C.O.)
4.2.3 Modalitati de definire a comportamentului organizational (C.O.)
4.2.4 Scopurile si obiectivele comportamentului organizational (C.O.)
4.2.5 Factorii care determina comportamentului organizational
4.2.5.1 Mediul organizational
4.2.6 Personalitatea si comportamentul organizational
4.2.7 Cercetarea comportamentului organizational
4.3 Managementul schimbarilor
4.3.1 Definirea conceptelor de schimbare si managementul schimbarii
4.3.2 Factori angrenati in procesul de schimbare
4.3.3 Cauze ale schimbarilor
4.3.4 Tipuri de modele ale schimbarii organizationale
4.3.5 Etapele managementului schimbarii
4.3.6 Rezistenta la schimbare si formele ei de manifestare
4.3.7 Realizarea schimbarii organizationale in plan educational
4.3.8 Analiza diagnostic - in schimbarea organizationala
4.3.9 Modalitati de analiza a organizatiilor
5. MANAGEMENTUL STRATEGIC IN ORGANIZATIA BAZATA PE CUNOSTINTE
5.1 Concepte fundamentale in strategia si managementul strategic al organizatiei
5.1.1 Conceptul de strategie-evolutie istorica
5.1.2 Conceptul de management strategic
5.1.3 Conceptul de planificare interactiva
5.2 Obiectivele, politicile si strategiile in cadrul organizatiei
5.2.1 Viziunea personala si viziunea de grup
5.2.2 Legatura dintre strategie si viziune
5.2.3 Scopul si obiectivele strategiei
5.2.4 Politici si strategii in organizatie
5.2.5 Componentele strategiei organizationale
5.2.6 Determinanti strategici
5.2.7 Relatia strategie-ciclul de viata al organizatiei
5.2.8 Previziunea strategica
5.2.9 Managerul si decizia manageriala
5.3 Tipuri de strategii abordate in organizatia bazata pe cunostinte
5.3.1 Strategii de performanta
5.3.2 Strategii de business
5.3.3 Strategii de competitie
5.3.4 Strategii specifice mediilor industriale
6. MANAGEMENTUL CALITATII IN ORGANIZATIA BAZATA PE CUNOSTINTE
6.1 Conceptul de calitate in viziune moderna
6.1.1 Cadrul conceptual al calitatii produselor si serviciilor
6.2 Managementul calitatii in contextul managementului bazat pe cunostinte
6.3 Politici si strategii in managementul calitatii din perspectiva economiei, organizatiei si managementului bazate pe cunostinte
6.4 Functiile managementului calitatii din perspectiva economiei, organizatiei si managementului bazate pe cunostinte
6.4.1 Procesul planificarii calitatii si diagnosticul calitatii in viziune moderna
6.4.2 Organizarea conceperii operationalizarii si realizarii calitatii in ``organizatia care invata``
6.4.3 Coordonarea activitatilor referitoare la calitate in managementul bazat pe cunostinte
6.4.4 Posibilitati de remodelare a sistemului decizional si a functiei de antrenare a personalului pentru realizarea calitatii
6.4.5 Asigurarea calitatii - barometrul managementului bazat pe cunostinte
6.4.6 Controlul si auditul calitatii in viziune moderna
6.4.7 Imbunatatirea calitatii - fundamentul managementului bazat pe cunostinte
6.4.8 Modele de evaluare a performantelor si a excelentei organizatiilor bazate pe cunostinte
6.5 Principiile managementului calitatii in organizatia bazata pe cunostinte
6.5.1 Focalizarea catre client (utilizator, consumator)
6.5.2 Leadership
6.5.3 Implicarea intregului personal
6.5.4 Abordarea bazata pe procese
6.5.5 Abordarea sistemica a managementului calitatii
6.5.6 Imbunatatirea continua
6.5.7 Luarea deciziilor pe baza faptelor
6.5.8 Relatii reciproc avantajoase cu toti furnizorii
6.6 Managementul calitatii totale
6.6.1 Conceptul de ``calitate totala``
6.6.2 Filozofia moderna a calitatii si a managementului calitatii totale
6.6.3 Cerinte ale managementului calitatii totale
6.7 Gestiunea calitatii si managementul calitatii
6.7.1 Organizarea si functionarea departamentului calitate si rolul acestuia in organizatia bazata pe cunostinte
6.7.2 Asigurarea interna a calitatii
6.7.3 Asigurarea externa a calitatii
6.7.4 Tendinte actuale si de perspectiva privind sistemul de organizare a activitatii referitoare la calitate
6.8 Auditul calitatii
6.8.1 Cadrul conceptual al auditului calitatii
6.8.2 Obiectivele generale si importanta auditului calitatii
6.8.3 Tipuri de audituri ale calitatii
6.9 Certificarea calitatii si acreditarea
6.9.1 Cadrul conceptual
6.9.2 Acreditarea
6.9.3 Declaratia de conformitate
6.10 Analiza diagnostic a calitatii produselor si serviciilor
6.10.1 Costurile calitatii din perspectiva economiei, organizatiei si managementului bazate pe cunostinte
6.10.2 Metode traditionale si moderne de analiza si diagnosticare a nivelului tehnic si calitativ al produselor in contextul economiei, organizatiei si managementului bazate pe cunostinte
6.10.3 Analiza calitatii loturilor de produse
6.10.4 Cuantificarea si evaluarea reflectarii calitatii produselor in performantele economico-financiare ale organizatiilor industriale moderne
6.10.5 Concluzii
7. MANAGEMENTUL RISCULUI SI AL INCERTITUDINII
7.1 Risc si incertitudine
7.1.1 Modalitati de definire a riscului si incertitudinii
7.1.2 Etape specifice in procesul de estimare a riscului
7.1.3 Tehnici utilizate in estimarea riscului
7.1.4 Tehnici de perceptie a riscului
7.2 Managementul riscului
7.2.1 Managementul riscului-obiect de studiu
7.2.2 Metode de tratare a riscurilor
7.2.3 Moduri de management strategic al riscurilor si incertitudinii
8. MANAGEMENTUL STRESULUI
8.1 Intelegerea stresului
8.1.1 Introducere
8.1.2 Itinerar curricular
8.1.3 Germinatia ideii de stres
8.1.4 Evolutia cercetarilor asupra stresului
8.1.5 Etimologia termenului de stres si intelesul sau
8.1.6 Sindromul general al adaptarii (Sindromul Selye)
8.1.7 Reactii adaptative psiho-somatice specifice stresului
8.1.8 Importanta descoperirii ``stresului biologic``
8.1.9 Conceptiile lui H. Selye despre invatamant si cercetare
8.1.10 Domeniile de interes ale stresului dupa H. Selye
8.1.11 Cercetari si descoperiri care raman de facut
8.1.12 Regulile Codului de Comportament - instrumente de cunoastere si diminuare a stresului
8.1.14 Efectele aplicarii Codului de Comportament
8.1.15 Egoismul si perceptia - rolul lor in cadrul Codului de Comportament
8.2 Stresul si mecanismele sale
8.2.1 Noi modalitati de intelegere a stresului
8.2.2 Cum definim astazi stresul?
8.2.3 Analiza elementelor care determina stresul
8.2.4 Noi interpretari privind ``stresul la locul de munca``
8.3 Stresul in organizatii
8.3.1 Stresul la locul de munca
8.4 Strategii de prevenire si combatere a stresului
8.4.1 Mecanisme de prevenire a reactiilor cauzate de stres
8.4.2 Mecanisme care ajuta la ``combaterea stresului``
8.4.3 Schimbarea - ca instrument de control al managementului stresului
8.5 Managementul stresului
8.5.1 Introducere
8.5.2 Diferentele culturale si stresogentii
8.5.3 Stresogentii manageriali
8.5.4 Efectul presiunilor asupra managerilor
8.5.5 Controlul asupra managerilor - potentiale surse de stres managerial
8.6 Epuizarea la nivel de individ si de organizatie
8.6.1 Sindromul epuizarii (BURN - OUT SYNDROME)
8.6.2 Epuizarea organizationala
8.7 Adaptarea la factorii de stres managerial
8.7.1 Adaptarea - ca proces biologic
8.7.2 Stilul managerial de adaptare
8.7.3 Stilul de adaptare conventional
8.7.4 Rolul suporturilor de sustinere sociala si a indicatorilor de stres
8.7.5 Gestionarea dilemelor conducerii de varf
BIBLIOGRAFIE.