„Orient-Express” - Trenul legenda al Europei. Volumul II.
Autor: Ilie Popescu
Editura: A.I.F.
Format: 21x29,5 cm
Nr. pagini: 304 color
Coperta: legata
ISBN: 978-973-0-25045-9
Anul aparitiei: 2017
CUVANT INAINTE
Acum 34 de ani, in 1983, cu ocazia sarbatoririi centenarului trenului „Orient-Express” si a efectuarii curselor „Nostalgie-Istanbul-Orient-Express 1883-1983” prin Romania, am avut ocazia sa insotesc trenul nostalgic centenar Intraflug A.G. pe relatia Bucuresti Baneasa-Ploiesti. Cu ocazia centenarului, am organizat in salonul oficial al statiei Bucuresti Baneasa un panou retrospectiv cu evolutia trenului „Orient-Express” si apoi, in drum spre Ploiesti, m-am intretinut, in vagonul-salon-bar Pullman ex.CIWL 4.164, cu domnul Albert Glatt-promotorul trenului nostalgic si cu doamna Monique Nagelmackers, stranepoata „parintelui” celebrului tren european. Cu aceasta ocazie, am primit din partea domnului Glatt, mai multe pliante privind istoricul trenului „Orient-Express” dar si lucrarea domnului Werner Solch, „ORIENT-EXPRESS. Glanzzeit, Niedergang und Wiedergeburt eines Luxuszuges”, care continua sa ramana, peste ani, una dintre cele mai interesante si mai complete lucrari privind evolutia marelui tren expres european. Fiind un indragostit de istoricul tractiunii cu abur, in general, si de cel al locomotivelor europene pentru trenuri exprese, in special, doream, insa, sa gasesc o lucrare care sa cuprinda evolutia cronologica a acestora pe retelele de cale ferata si care sa prezinte si principalele date tehnice caracteristice. Voiam, astfel, sa le pot compara performantele, sa le pot urmari evolutia in timp atat in cadrul retelelor de cale ferata, cat si pe ansamblul marilor scoli ale tractiunii cu abur din Franta, Germania, Belgia si Austro-Ungaria. In acelasi timp, in zecile de lucrari si de articole, dedicate, in timp, trenului „Orient-Express” am gasit foarte putine date despre ramura trenului „Orient-Express” prin Romania.Pornind de la aceste premise, am elaborat lucrarea de fata, „Orient-Express”-trenul legenda al Europei”, in care cititorul specializat, dar si publicul larg, va putea face cunostinta cu marile trenuri exprese europene, cu evolutia locomotivelor pentru trenuri exprese ale diferitelor retele pe care circulau aceste trenuri, dar si cu trenurile nostalgice de astazi. Din motive grafice, lucrarea a fost editata in doua volume, volumul I tratand evolutia trenului „Orient-Express” de la prima sa cursa (5 iunie 1883) pana la ultima sa cursa (19 mai 1977). In volumul II, sunt prezentate principalele tipuri de locomotive cu abur care au remorcat trenul „Orient-Express” pe diverse retele, hotelele de lux unde se cazau la Constantinopol / Istanbul calatorii acestui tren celebru, precum si trenurile nostalgice de astazi.
Evolutia locomotivelor cu abur pentru trenuri exprese europene se deruleaza pe o perioada de aproape un secol si cuprinde o gama foarte diversa de tipuri, incepand de la micutele locomotive cu roti libere de tip „Crampton” (2A-n2) si „Jenny Lind” (1A1-n2) si terminand cu uriasele locomotive cu patru roti cuplare de tip „Berkshire”(1D2), „Mountain”(2D1) sau „Pocono” (2D2). Optiunea pentru prezentarea evolutiei locomotivelor pentru trenuri exprese ale unei anumite retele de cale ferata s-a bazat pe includerea vechilor trasee ale marilor trenuri exprese europene „Orient-Express”(cu cele doua ramuri principale: prin Romania sau prin Serbia si Bulgaria), „Ostende-Wien-Express”, „Ostende-Wien-Constantza-Express”, „Ostende-Wien-(Orient)-Express”, „Simplon-Orient-Express” si „Arlberg-Orient-Express”. Locomotivele pentru trenuri exprese ale retelei CFR sunt tratate, pe larg, si cuprind tipurile „ORLEANS” (CFR 20-27 si CFR 455-499) tip 1B1-n2, „CHEMNITZ” C.F.R. 28-33 tip 2B-n2, CFR 8.001-8.010 tip 2C-n4v, „PACIFIC” tip 2C1-h4 (CFR 2.201-2.240 si CFR 231.041-231.090) si „BERKSHIRE” CFR 142.001-142.079 tip 1D2-h2.
La elaborarea acestei lucrari, au contribuit domnii Horia Radulescu din Franta, Wolfgang-Dieter Richter (Arhiva M.A.N.) si Wolfgang Bundgen (Arhiva Westwaggon, v.d.Zypen & Charlier) din Germania, Jos Geilen si Kees Wijnnobel (Arhiva ZLSM si Arhiva CIWL) din Olanda, Johannes Klings din Austria (TEAG), Gyorgy Lovasz si Gyorgy Villanyi din Ungaria, Mahel Ivo din Cehia si romanii Serban Lacriteanu, Radu Dragan, Mircea Dorobantu si Horia Serbanescu (caruia ii datorez reconstituirea color a primului tren «Orient-Express» in Bucuresti-Gara de Nord, precum si a unor locomotive C.F.R.).
Dedic aceasta lucrare fiului meu, Bogdan Cristian, disparut la o varsta frageda, precum si unor mari personalitati ale istoriei feroviare care acum nu mai sunt printre noi (austriacul Joszef Otto Slezak, Henry Holban-inginerul de renume al uzinelor Nicolae Malaxa-Bucuresti, Demetru Urma-istoricul feroviar roman ale carui articole de suflet mi-au marcat tineretea, Antonio Bianco, un neobosit cautator de imagini dar si de date inedite despre Caile Ferate Romane), cat si tuturor celor pentru care calea ferata si istoria acesteia constituie o pasiune de o viata.
Autorul
«ORIENT-EXPRESS»- TRENUL LEGENDA AL EUROPEI
Trenul «Orient-Express» a fost, fara indoiala, cel mai celebru si cel mai romantic dintre toate trenurile si desi apartine astazi doar turismului nostalgic, ecourile sale nu s-au stins inca. Scriitori, muzicieni, pictori si cineasti s-au inspirat si continua sa se inspire din istoria acestui tren legenda al Europei. Datorita vitezelor mari de circulatie a fost denumit «Blitz Zug»(«Tren Fulger»), al rolului de legatura dintre Occident si Orient, «Le Grand Express d’Orient» si «Valigia dei Balcani»(«Trenul postal al Balcanilor») si al luxului oferit, «Konig der Zuge» («Regele trenurilor») si «Le train de reve» («Trenul de vis»).
Desi i-au fost dedicate numeroase carti, parcursul sau prin Romania a fost tratat, pana acum, destul de sumar, si este meritul istoricului feroviar Ilie Popescu de a aduce in fata publicului larg, in doua volume, multe date inedite legate de eforturile statului roman de a mentine si dezvolta in reteaua CFR acest tren cat si a alte ramuri noi. Daca in perioada 5 iunie 1883-august 1888, trenul «Orient-Express» a circulat doar pe relatia Paris Est-Munchen-Viena-Budapesta-Timisoara-Varciorova-Craiova-Pitesti-Bucuresti Nord-Bucuresti Filaret-Giurgiu-Smarda Port, de la 14 august 1888, prin inaugurarea noii rute terestre Paris Est-Viena-Budapesta-Belgrad-Sofia-Constantinopol, prin Serbia si Bulgaria, aveau sa existe doua ramuri concurente. Pentru a atrage traficul international, statul roman, in paralel cu realizarea legaturii feroviare Bucuresti Nord-Constanta Port (finalizata prin inaugurarea la 14/26 septembrie 1895 a complexului de poduri dunarene «Carol I» de pe relatia Fetesti-Cernavoda) a modernizat, cu mari eforturi bugetare, portul Constanta si a infiintat Serviciul Maritim Roman (S.M.R.) ale carui vapoare («lebedele albe ale Bosforului»), cele mai elegante din Marea Neagra, conduceau calatorii trenurilor de lux, pe relatia Constanta Port-Constantinopol Port, la Cornul de Aur. La initiativa Directiunii Generale CFR, statia Constanta Port avea sa devina statia finala, pentru parcursul romanesc, nu numai pentru trenul «Orient-Express» ci si pentru alte trenuri de lux prestigioase precum «London/Ostende-Constantza-Constantinople Express»(inaugurat la 12 noiembrie 1895) si «Berlin-Lemberg-Constantza»(inaugurat la 1 mai 1899).
Circulatia prin Romania a trenului «Orient-Express» a continuat si in perioada interbelica, iar din anul 1938, s-au achizitionat doua motonave moderne, «Transilvania» si «Basarabia». Nu putem sa nu ne gandim astazi cat de mult ar fi putut castiga turismul romanesc daca aceasta veche traditie ar fi fost reluata, dupa 1990, prin crearea liniei de mare viteza Curtici-Brasov-Bucuresti-Constanta si prin dotarea cu una-doua motonave si apoi chiar cu un «cruiseferrie» care sa preia nu numai turistii ci si masinile lor.
Recomand noua carte «Orient-Express-trenul legenda al Europei» atat publicului larg, cat mai ales tuturor celor indragostiti, ca si mine, de calea ferata.
Presedintele Asociatiei Generale a Inginerilor din Romania
Presedintele Academiei de Stiinte Tehnice din Romania
Prof.univ.asoc.dr.ing.dipl.DHC Mihai Mihaita
PE URMELE «ORIENT-EXPRESS»-ului
Primul volum al lucrarii «Orient Express.Trenul legenda al Europei» a fost lansat, cu un deosebit succes, la 21 septembrie 2016, la standul Asociatiei Industriei Feroviare-AIF de la InnoTrans 2016-Berlin. Prezentarea cartii a constituit unul dintre cele mai asteptate momente de la «Seara Romaniei» si s-a bucurat de un prestigios auditoriu constituit atat din specialisti romani cat si din specialisti straini. Cei care au intrat in posesia primului volum a minunatei si documentatei lucrari a inginerului Ilie Popescu asteapta, desigur, sa-si continue fascinanta lor calatorie prin hotelele de lux «Therapia Summer Palace» si «Pera Palace» de pe malurile Cornului de Aur si ale Bosforului, in universul inedit al tractiunii cu abur din Franta, Belgia, Germania, Austria, Ungaria, Romania, Serbia, Bulgaria si Turcia si in cel al trenurilor nostalgice de astazi (N.I.O.E, V.S.O.E. si «Pullman-Orient-Express»). Asa cum am promis, este o onoare pentru Asociatia Industriei Feroviare-AIF sa poata sprijini aparitia, in 2017, si a celui de-al doilea volum al lucrarii. Cititorii vor fi surprinsi de multitudinea de materiale documentare, multe inedite, precum si de datele tehnice caracteristice ale fiecarui tip de locomotive pentru trenuri exprese. Un capitol special prezinta, cu fotografii minunate care poarta patina vremii, locomotivele pentru trenuri exprese ale retelei CFR, dintre care se remarca cele realizate dupa proiectele originale ale inginerului Theodor Dragu (1848-1925) - seful Serviciului Atelierelor si Tractiunii CFR in perioada 1886-1911. Trenurile nostalgice sunt prezentate in toata diversitatea lor, cu multe fotografii inedite din interior, ceea ce-l face pe cititor sa se creada chiar la bordul lor.
Urandu-i succes autorului ii promitem sprijinul nostru si pentru aparitia, in 2018, a unei noi lucrari «Caile ferate in Razboiul de Independenta 1877-1878», care va fi dedicata implinirii a 140 de ani de la declararea Independentei Romaniei si care va aduce in fata specialistilor si a publicului larg materiale inedite din epoca de pionerat a cailor ferate din Balcani.
Rolul cailor ferate, acesti plamani de otel pentru industria fiecarei tari, a fost precizat de francezul E.Deharme, in 1878, in lucrarea sa «Les Merveilles de la locomotion», astfel:
«Din toate descoperirile acestui secol (al XIX-lea)- care va figura printre cele mai fecunde in productii noi-nici una nu este mai importanta, prin aplicatiile ei, ca aceea a cailor ferate, considerabile prin rezultatele lor. Caile ferate sunt pentru produsele industriei umane, ceea ce caracterele tiparului sunt pentru gandire».
Presedinte Asociatia Industriei Feroviare - AIF
Daniel Barsan
CUPRINS:
Cuvant inainte 2
Cuprins 7
Palatele turistice ale Constantinopolului de la sfarsitul secolului al XIX-lea: hotelele de lux „Therapia Summer Palace” (deschis la 20 iunie 1894) si „Pera Palace” (inaugurat, oficial, la 15 decembrie 1894) 8
Locomotivele cu abur pentru trenuri exprese ale retelelor de cale ferata de pe parcursul trenurilor „Orient-Express”, „Ostende-Wien-Express”, „Ostende-Constantza-Constantinople-Express” si „Ostende-Wien (Orient)-Express” 26
1. Locomotivele pentru trenuri exprese ale companiei EST (FRAN?A ) 26
2. Locomotivele pentru trenuri exprese ale retelei Elsass-Lothringen (ALSACIA si LORENA) 41
3. Locomotivele pentru trenuri exprese ale retelei Grossherzoglich Badische Staatseisenbahn (BADEN) 52
4. Locomotivele pentru trenuri exprese ale retelei Koniglich Wurttembergische Staatseisenbahn (WURTTEMBERG) 61
5. Locomotivele pentru trenuri exprese ale retelei Koniglich Bayerische Staatseisenbahn (BAVARIA) 69
6. Lomotivele pentru trenuri exprese ale retelei austriece k.k.priv. Kaiserin Elisabeth Bahn (KEB-AUSTRIA) 83
7. Locomotivele pentru trenuri exprese ale retelelor StEG si kkStB (AUSTRO-UNGARIA) 92
8. Locomotivele pentru trenuri exprese ale retelei MAV (UNGARIA) 104
9. Locomotivele pentru trenuri exprese ale retelei CFR (ROMANIA) 117
10. Locomotivele pentru trenuri exprese ale retelei S.D.Ž./J.D.Ž./J.Ž. (SERBIA-IUGOSLAVIA) 133
11. Locomotivele pentru trenuri exprese ale retelei BDŽ (BULGARIA) 137
12. Locomotivele pentru trenuri exprese ale retelelor Chemins des Fer Orientaux (CO), Salonic-Constantinopol, Smyrna (Izmir)-Cassaba, Bagdadbahn si Damasc-Medina (TCDD, TURCIA) 147
13. Locomotivele pentru trenuri exprese ale retelei E.B./S.N.C.B.(BELGIA) 156
Evolutia locomotivelor pentru trenuri exprese ale Cailor Ferate Romane 180
1.Locomotivele „ORLEANS” tip 1B1-n2: CFR 20-27 (fabricatie 1886) si CFR 455-499 (fabricatie 1892-1893) 180
2. Locomotivele „CHEMNITZ” tip 2B-n2: C.F.R. 28-33 (fabricatie 1886) 196
3. Locomotivele-compound CFR 8.001-8.010 tip 2C-n4v (Ernesto Breda; fabricatie 1901) 201
4. Locomotivele „PACIFIC” CFR tip 2C1-h4: CFR 2.201-2.240 (fabricatie 1913-1916) si CFR 231.041-231.090 (fabricatie 1922) 209
5. Locomotivele „BERKSHIRE” tip 1D2-h2: CFR 142.001-142.079 (fabricatie 1937-1940) 227
Trenurile nostalgice: „Nostalgie-Istanbul-Orient-Express”(N.I.O.E, astazi „GRAND EXPRESS EUROPEAN.Train de luxe”.), „Venice-Simplon-Orient-Express” (V.S.O.E.) si „Pullman-Orient-Express” 234
Bibliografie 302