Din istoria ingineriei romanesti
Data: 1-15 ianuarie 2008
(Urmare din 22/2007)
OBIECTIVELE STRATEGICE ALE INVATAMANTULUI TEHNIC SUPERIOR rezulta din programul Universitatii Politehnica din Bucuresti, ale carui dominante se regasesc la toate universitatile tehnice din tara:
– Asumarea didactica a misiunii de a pregati specialisti in diferite domenii tehnice, capabili de a utiliza cunostintele stiintifice, tehnice si cultural-umaniste valoroase, de a contribui la progresul tehnologic, economic si social-cultural al societatii romanesti si al lumii contemporane;
– Realizarea unui invatamant de performanta, dezvoltat si perfectionat, printr-o complexa activitate de cercetare stiintifica, conform exigentelor si mijloacelor moderne informationale;
– Promovarea unor forme de pregatire adaptate cerintelor unei societati in plina competitie, supusa procesului de integrare cu comunitatea europeana si internationala;
– Formarea inginerului capabil sa se adapteze cerintelor economiei de piata si noilor tehnologii, care sa aiba cunostinte tehnico-economice si manageriale si care sa promoveze principiile de dezvoltare durabila si de protejare a mediului inconjurator.
Primul Congres al tuturor inginerilor din Romania (Iasi, octombrie 1921) a acordat o atentie speciala scolii tehnice, de a carei buna indrumare depindeau atat de mult refacerea si dezvoltarea economica. S-a luat in discutie si faptul ca intre „cauzele“ prosperitatii diferitelor popoare se numara si superioritatea educatiei tehnice, ca dezvoltarea rationala si completa a invatamantului tehnic intretine in mare masura flacara vietii social-economice.
Si pe plan european erau aceleasi preocupari, in care sens amintim de Congresul International al invatamantului tehnic, din septembrie 1936, la Roma, care a evidentiat aspectul potrivit caruia scoala tehnica are functie activa si de organizare in viata economica, motiv pentru care cadrele trebuie recrutate cu grija si formate complet.
CALITATEA INVATAMANTULUI
Universitatile au o inalta capacitate pentru a crea, achizitiona si transmite cunostinte. Cuvantul universitate provine din limba latina si are sensul ca obiectivul universitatii este de a pune intrebari despre orice, in ideea de a sti si a-i invata pe altii. Din simpozionul Cu privire la unele posibilitati de asigurare a calitatii in invatamantul tehnic superior, care a avut loc la Universitatea Tehnica Gheorghe Asachi din Iasi in anul 1997, cu participare nationala si internationala, reies o serie de constatari si orientari la cumpana mileniilor II si III.
(Continuare in nr. viitor)