ROTOR EOLIAN PENTRU VINT DE INTENSITATE REDUSA
Data: 1-15 ianuarie 2009
Inventia se refera la un rotor eolian destinat a se folosi ca subansamblu principal la turbinele eoliene cu rol de convertire a energiei vintului in energie mecanica de rotatie. Rotorul este alcatuit dintr-un ax si o flansa pe care sunt montati niste suporti. Paletele semicirculare sunt dispuse sub forma de solzi de peste pe suportii de fixare.
Rotorul eolian conform inventiei prezinta citeva avantaje principale: obtinerea unui moment de rotatie (cuplu) la ax mare, la viteze de vint mici; rezistenta aerodinamica redusa, forta portanta marita, randament de conversie imbunatatit. Noul rotor eolian este silentios, se poate construi foarte usor si poate fi intretinut facil.
Pentru acest rotor eolian, Gheorghe Cristea (cercetator stiintific) si Dan I. Teodoreanu, directorul Centrului SURSE NOI DE ENERGIE din cadrul Institutului de Cercetari si Proiectari Electrotehnice (ICPE) au obtinut brevet de inventie. În anul 2006 au cistigat cite o medalie de aur la saloanele de inventii de la Bucuresti si Bruxelles, iar in anul 2008 au obtinut tot aurul, cu felicitarile juriului, la Salonul International al Inventiilor de la Geneva.
S-a apreciat ca aceasta inventie ar putea revolutiona infrastructura in materie de energie a vintului. Aceasta, in principal, pentru faptul ca 0,5 m/s reprezinta viteza minima a vintului la care rotorul incepe sa se roteasca, fata de minimum 2 m/s necesara pentru rotoare cu pale de elice, aflate in prezent in exploatare.
Pe acoperisul Institutului de Cercetari si Proiectari Electrotehnice este amplasat un prototip de rotor eolian cu diametrul de trei metri, care este supus unor teste. Acesta produce energie electrica pentru functionarea citorva becuri amplasate in interiorul cladirii. Bucurestiul este o zona in care vintul bate cu intensitate redusa. Cu toate acestea, rotorul eolian cu placute in forma de solzi de peste se roteste. Nemtii au numit acest rotor roata adaptiva, deoarece poate fi folosit la foarte multe aplicatii. În prezent autorii lucreaza la o instalatie care sa evite stocarea energiei, ca sa nu mai fie nevoie de acumulator. Ei apreciaza ca numai cu noul tip de rotor se poate realiza acest deziderat.