Scenarii pentru invatamintul superior romanesc la orizontul anului 2025
Data: 1-15 ianuarie 2010
In cadrul workshop-ului Elaborarea scenariilor de succes pentru invatamintul superior romanesc la orizontul anului 2025, profesori universitari, reprezentanti ai Academiei Romane, rectori si decani din cele mai importante universitati din tara, reprezentanti ai mediului economic, ai societatii civile si ai asociatiilor studentesti au elaborat prima forma a scenariilor pentru invatamintul superior romanesc. Cei peste 80 de participanti la eveniment au dezbatut, in plen si in sesiuni paralele, felul in care va arata universitatea romaneasca, rolul si locul pe care il va avea aceasta in societatea cunoasterii si a creativitatii la orizontul de timp 2025. Workshop-ul a beneficiat de suportul unor cunoscuti experti internationali in dezvoltare de scenarii.
Certificarea competentelor-cheie si nu a calificarilor
Panelul 1, Universitatile si dezvoltarea capitalului uman, coordonat de prof. univ. dr. Ioan Gh. Rosca, rectorul Academiei de Studii Economice din Bucuresti, vicepresedinte al Consiliului National al Rectorilor, proiecteaza un scenariu vizind o universitate a vietii si a locurilor de munca. Misiunea universitatii este aceea de facilitator al unei educatii personalizate, adaptabile si generatoare de cunoastere pentru indivizi si colectivitate. Universitatea joaca un rol central in remodelarea economiei si societatii, este o usa deschisa de cunoastere si dezvoltare personala, actioneaza ca un broker al cunoasterii, ca un incubator de cunoastere la nivel mondial. Universitatea se caracterizeaza prin autonomie, grad ridicat de flexibilitate si adaptabilitate, certifica competente-cheie si nu calificari, ofera diplome care atesta nivelurile de performanta atinse. Profesorii actioneaza ca facilitatori si mentori, asigurind oportunitati de cariera, stagii de practica in mediul de afaceri si cursuri de dezvoltare personala.
Panelul 2, Universitatea si cunoasterea, coordonat de prof. dr. ing. Anton Anton, de la Universitatea Tehnica de Constructii Bucuresti, a proiectat universitatea viitorului prin paradigma binomului universitate – cunoastere. A avut in vedere pozitionarea universitatii la locatia optima posibil intre universitatea ca organizatie non profit si universitatea marketizata integral, universitatea furnizoare de bunuri publice versus bunuri private, logica dublei spirale – educatie si munca, versus logica triplei sau multiplei spirale. „Am vrea sa credem ca vom contribui cu totii la un viitor despre care stim cu certitudine un singur lucru, ca nu va mai arata ca prezentul“, s-a afirmat la prezentarea scenariului.
Panelul 3, Universitatea si mediul economic, coordonat de prof. dr. ing. Radu Munteanu, rectorul Universitatii Tehnice din Cluj Napoca, vicepresedinte al Consiliului National al Rectorilor, a construit universitatea viitorului sub metafora Utopia academica. La orizontul de timp 2025, invatamintul romanesc va fi o prioritate europeana, un invatamint recunoscut international datorita excelentei din citeva universitati. Va fi un invatamint capabil sa transforme cunoasterea, sa asigure bunastarea societatii prin bunastarea creata si sa asigure un standard minim de calitate pentru intregul demers universitar.
Coexistenta mai multor modele de universitati
Oceanul albastru este metafora care a stat la baza constructiei scenariului privind invatamintul superior romanesc de catre Panelul 4, Universitatea si valorile sociale, coordonat de prof. univ. dr. Andrei Marga, rectorul Universitatii Babes-Bolyai din Cluj-Napoca. Metafora oceanului albastru este prezentata in lucrarea Blue Ocean Strategy si se refera la faptul ca, desi competitia la nivel global este atit de mare incit toata lumea are senzatia ca nu exista suficient loc si atunci trebuie sa il inlature pe celalalt, in realitate toti pot coexista pentru ca e loc suficient pentru fiecare. Din aceasta perspectiva, universitatea are o misiune si o viziune multidimensionala. Valorile sunt in centrul universitatii. Universitatea genereaza inovatie si inteligenta culturala si are o anumita luciditate in relatia cu problemele societatii. În 2025, vor exista mai multe modele care vor coexista:
Universitatea citadela, orientata spre cercetare, isi asuma explicit modelele, se bazeaza pe inovare teoretica si cercetare aplicata. E o universitate elitista, dezvolta standarde de calitate interna, se deosebeste de celelalte universitati prin competitie si e orientata catre nivelul global.
Universitatea conectata, sensibila la problemele regionale si globale, pune accent pe cercetarea cu deschidere sociala, isi asuma implicit valorile prin conectarea la mediul social si e orientata spre transferul de cunostinte.
Universitatea virtuala este o institutie vocationala care este adaptata regional, doreste sa ofere competente rapide pentru a se adapta la piata muncii, isi asuma rapid valorile si e orientata spre valorile comunitare. Standardele de calitate sunt dispuse de mediu. Are o capacitate mult mai mare de a reactiona la nevoie si mai putin pentru a reactiona singura.