Economia in 2012
Data: 1 - 15 ianuarie 2012
La cumpana dintre ani s-a inregistrat un numar record de anticipari referitoare la evolutia economiei romanesti in 2012. Una dintre explicatiile nu numai probabile, ci si posibile vizeaza gradul de incertitudine privind amploarea si intensitatea influentelor externe. In conditiile in care mai mult de jumatate din exportul tarii noastre (unul dintre motoarele cresterii economice din 2011) se efectueaza in Zona Euro, este de la sine inteles ca diminuarea acestei piete ar avea o influenta negativa deosebit de puternica asupra economiei romanesti. De fapt, o mare parte a previziunilor pentru 2012 se bazeaza tocmai pe perspectivele economice din respectiva zona. Majoritatea estimarilor anticipeaza o contractie semnificativa a pietei monedei unice, ceea ce ridica, la modul cel mai serios posibil, necesitatea unor solutii alternative. Asupra acestora s-a concentrat atentia mai multor analisti.
Pe prim plan se situeaza politica din domeniul investitiilor. Intrucat in anii 2009 - 2011 nu s-au indeplinit integral obiectivele stabilite in respectivul domeniu, se considera ca in 2012 se impune un reviriment autentic pe baza unor alocari bugetare in jur de 40 de miliarde de lei. Este de semnalat ca proiectul de buget aprobat in luna decembrie 2011 prevede alocarea fondurilor de investitii pe proiecte concrete de infrastructura, ceea ce reprezinta o premisa favorabila pentru amintitul reviriment. Cu alte cuvinte, se considera ca investitiile publice vor reprezenta principalul motor al cresterii economice de circa 2% prognozata oficial. Totodata, se mizeaza pe mentinerea unei productii relativ mari in agricultura ca urmare a unei mai bune absorbtii a fondurilor europene. In ceea ce priveste exportul, se pune accentul tot pe potentialul agricol, deoarece exista o cerere mare pe pietele non-europene, amenintate de o penurie considerabila de produse agroalimentare. Mai sunt de retinut, ca factori propulsori ai cresterii economice, politicile fiscale menite sa stimuleze activitatea din sectorul privat, in special din sfera IMM-urilor.
Premisele evocate au fost luate in considerare nu numai pentru estimarea produsului intern brut, ci si a altor indicatori macroeconomici. In mod deosebit este vizat deficitul bugetar, stabilit la 1,9% din PIB, fata de 4,4% in 2011. Cvasitotalitatea analistilor considera ca avem de-a face cu o tinta deosebit de ambitioasa, foarte greu de atins, intrucat continua sa ramana nerezolvata marea problema a colectarii veniturilor la vistieria tarii. Se considera ca, in absenta unor masuri radicale de combatere a evaziunii fiscale, va fi, practic, imposibil, chiar daca se vor reduce unele cheltuieli, sa se realizeze tinta de deficit bugetar. La fel de ambitioasa este si prevederea potrivit careia rata inflatiei se va situa in jurul a 3%, in conditiile in care economia romaneasca este foarte dependenta de importurile unor resurse energetice si de materii prime, cu tendinte nete de crestere a preturilor. In fond, prevederile programului guvernamental pentru anul 2012 sunt conditionate predominant de factorii interni, mai lesne de influentat si controlat decat cei externi. De aici, accentul care se cere pus pe cresterea eficientei economice, inainte de toate pe un spor consistent de productivitate a muncii. In esenta, deci, este vorba despre concentrarea eforturilor pe sporirea competitivitatii, ceea ce deschide si un front larg de actiune pentru activitatea inginerilor din toate sferele vietii economico-sociale.