In memoriam Dr. ing. Gelu Kahu (8 ianuarie 1930 - 20 decembrie 2018)
Data: 1-185 ianuarie 2019 2019
Întreaga comunitate inginerească din ţara noastră a suferit, la finalul anului trecut, o grea pierdere: a încetat din viaţă dr. ing. Gelu Kahu, unul dintre cei mai mari specialişti români în domeniul construcţiilor navale, deţinător al unui dublu doctorat, în ingineria industrială şi în ştiinţa calculatoarelor. Biografia sa profesională este exemplară, atât prin viziune, cât şi prin acţiune. Cel care s-a născut la 8 ianuarie 1930, în comuna Vlădeşti, de pe malul drept al Prutului, fiu al învăţătorilor Elena şi Iordache Kahu, a urmat, în perioada 1944 - 1948, cursul superior al Liceului Vasile Alecsandri din Galaţi, ani în care şi-a conturat opţiunea pentru profesia de constructor naval. În 1948, şi-a început studiile la Institutul Politehnic din Iaşi, pe vremea aceea una dintre puţinele instituţii de învăţământ superior care forma ingineri pentru construcţiile de nave. După numai un an, la desfiinţarea acestei secţii, s-a înscris la Facultatea de Mecanică a Institutului Politehnic Bucureşti, unde şi-a continuat studiile în domeniul pentru care a optat, absolvindu-le în 1952, cu Diplomă de Merit. A fost repartizat ca asistent la Institutul Mecano-Naval din Galaţi, înfiinţat în 1951. La numai un an de la angajare, la vârsta de 23 de ani, a fost numit director general adjunct (director tehnic) al Şantierului Naval Galați (SNG). Vocaţia sa constructivă a fost apreciată în mod deosebit. A fost atunci perioada proiectării și construirii cargourilor de 4500 tdw, prototipul fiind denumit Galaţi. Lansarea la apă a acestui cargou a fost consemnată la 26 iulie 1959. Cei care au coordonat producţia următoarelor nave - şapte specialişti, printre care și inginerului Gelu Kahu - au fost distinşi, în 1962, „pentru contribuţiile originale aduse în proiectarea și construirea cargoului de 3250 - 4500 tdw", cu Premiul de Stat.
În funcția de director tehnic al SNG, în perioada 1962 - 1966, s-a implicat în noile proiecte încredinţate şantierului, promovând un concept modern, eficient, bazat pe realizarea unui flux tehnologic cu etape bine conturate, care erau traversate de fiecare dintre navele aflate în construcţie, cu un ciclu lung de fabricație. Pe acest suport tehnologic, în SNG a început, la 2 februarie 1965, construirea primului mineralier de 10200/12500 tdw.
(Imaginea din articol)
În aceste condiţii, în industria navală românească se simțea acut necesitatea consolidării capacităţii de cercetare-dezvoltare pentru a se asigura satisfacerea cerinţelor de documentaţie în vederea îndeplinirii programului de construire a tuturor şantierelor navale din ţară, precum şi a suportului ştiinţific pentru această profesiune complexă. Astfel, în septembrie 1966, s-a înfiinţat, la Galaţi, Institutul de Cercetare şi Proiectare pentru Construcţii Navale (ICEPRONAV), al cărui prim director a fost numit ing. Gelu Kahu. Anii în care a lucrat aici s-au caracterizat prin noi şi importante acumulări, evaluări şi proiecte care au fost realizate treptat în industria navală românească. În mod deosebit se cere remarcată implementarea conceptului de sistem informatic integrat, care a condus la instalarea, la ICEPRONAV, a sistemului FORAN, care, apoi, a orientat acţiunea de proiectare a numeroase nave noi, în condiţiile modernizării tuturor şantierelor de profil.
În octombrie 1974, deşi pornise pe lungul şi complexul drum al cercetării şi proiectării, ing. Gelu Kahu a fost nevoit să accepte o semnificativă schimbare în viaţa sa: a devenit directorul general al Centralei Industriale Navale. Perioada de şapte ani care a urmat a fost marcată de eforturi cu totul deosebite din partea celor care lucrau în industria navală. Era în derulare cel de-al doilea program prioritar şi se pregătea programul pentru 1976 - 1980. Sunt anii în care s-a creat o puternică flotă comercială românească, flotă care, din păcate, a dispărut în condiţiile cunoscute.
În pofida tuturor dificultăţilor, ing. Gelu Kahu a depus eforturi remarcabile pentru renaşterea, după 1989, a industriei navale româneşti pe o bază modernă, în condiţiile economiei de piaţă, prin exercitarea, cu înaltă competenţă, a funcţiei de preşedinte al Consiliului Ştiinţific ICEPRONAV. A desfăşurat o activitate unanim apreciată în calitate de consultant la Navrom Galaţi, Ship Design Group - Galaţi, Universitatea Dunărea de Jos din Galaţi (unde a predat şi cursuri la masteratele de specialitate).
A iniţiat şi condus, în calitate de director general executiv, Asociaţia Tehnopol Galaţi (ATG) după model european, s-a implicat şi în organizarea unor structuri eficiente regionale, cum este Clubul Gălăţean al Mării Negre, fundaţie afiliată la International Black Sea Club - IBSC.
Este, de asemenea, de remarcat activitatea sa la Primăria Municipiului Galaţi. S-a ocupat de introducerea sistemului Geographical Informational System - GIS, privind dezvoltarea economică locală. A fost project manager pentru realizarea unui sistem informatic integrat în administraţa publică, respectiv Virtual City Hall. A constituit și a condus Serviciul de Strategie, Dezvoltare, Implementare Programe al Primăriei Municipiului Galaţi.
În 2010, Consiliul Local a decis să-i acorde titlul de Cetăţean de Onoare al Municipiului Galaţi pentru contribuţiile importante în domeniul proiectării şi construcţiilor navale, în special pentru faptul că şi-a legat numele de fabricarea primei nave maritime de concepţie românească, respectiv cargoul de 4500 tdw, botezat Galaţi, livrat în anul 1960.
În 2013, Asociaţia Naţională a Constructorilor de Nave din România i-a acordat o Diplomă de excelenţă pentru întreaga activitate.
Drept recunoaştere a meritelor excepţionale în dezvoltarea construcţiilor navale româneşti, inginerul Gelu Kahu a fost desemnat, în 2015, membru de onoare al Academiei de Ştiinţe Tehnice din România (ASTR).
Una dintre cele mai valoroase inițiative ale dr. ing. Gelu Kahu este derularea Colocviilor Constructorilor de Nave, proiect care a demarat în 2011, ca modalitate de rememorare și tezaurizare a experienţei profesionale şi de viață a unor oameni care constituie veritabile modele pentru tinerele generaţii de ingineri.
La 20 decembrie 2018 s-a stins din viaţă, însă moştenirea ştiinţifico-tehnică şi umană a dr. ing. Gelu Kahu a rămas şi va rămâne, pentru totdeauna, drept parte integrantă de mare valoare a avuţiei materiale şi spirituale a României.
Dumnezeu să-l odihnească în pace!