ECONOMIA HIDROGENULUI – PROMISIUNE SAU REVOLUTIE?
Data: 16-31 mai 2005
(Urmare din nr. trecut)
7.3. Constituirea unei celule de combustie acceptabila prin raportul performanta/pret
In mod curent, antrenarea unui autovehicul cu celule de combustie este de 10 ori mai scumpa decât antrenarea cu motor cu ardere interna. Se impune ca o necesitate reducerea costurilor la niveluri acceptabile.
Exista diverse procese biologice in care hidrogenul este eliberat sau este generat ca un produs intermediar. Hidrogenul poate fi produs de catre microorganisme sau de catre alge. Aceste metode de generare a hidrogenului sunt inca in faza de dezvoltare, dar ele constituie noi optiuni complementare pentru realizarea in viitor a economiei hidrogenului.
Anali[ti autorizati evidentiaza ca randamentul ridicat al conversiei hidrogen/energie va reduce consumul energetic. Cu toate acestea, in prezent, motorul care folose[te ca sursa energetica pila de combustie cu hidrogen realizeaza un consum specific de benzina echivalent de 9,5-12l/100km, si aceasta deoarece o mare parte din energie se consuma pentru obtinerea hidrogenului, pentru distributie, stocare etc., adica pentru alte functii decât deplasarea vehiculului. Ca o consecinta, antrenarea cu celule de combustie este mai putin eficienta decât antrenarea pe baza de combustibil. Celulele de combustie de inalta temperatura vor avea un randament mult mai bun, dar ele sunt numai in faza de cercetare-dezvoltare.
7.4. Implementarea infrastructurii si impactul asupra mediului
Standarde si coduri asigura securitatea utilizarii celulelor de combustie cu hidrogen. Structura de productie si cercetare include intre subgrupele sale de lucru si tancuri presurizate, supape de siguranta, hidruri metalice, mijloace specifice de transport etc. Toate aceste elemente constitutive ale structurii trebuie proiectate sistemic, cu luarea in considerare a standardelor de calitate in vigoare.
In literatura se afirma fara retineri ca un sistem energetic bazat pe hidrogen nu polueaza. In realitate, ca orice vehicul antrenat cu energie electrica, un vehicul antrenat cu celule de combustie va avea un anumit impact asupra calitatii aerului, care va fi determinat, partial, de tipul de combustibil pentru generare, cât si de randamentul intregului ciclu de fabricatie a hidrogenului. In plus, un vehicul antrenat cu celule de combustie cu hidrogen obtinut prin electroliza consuma de trei ori mai multa energie electrica decât ar consuma un vehicul antrenat cu energie electrica si alimentat de la retea.
Crearea in intreaga lume a unei retele de generare/distributie a hidrogenului, foarte costisitoare, presupune ca o premisa obligatorie atât comercializarea de vehicule cu celule de combustie, cât si actiuni concrete ale liderilor locali si nationali din sectorul public si privat. Nu este posibil sa se utilizeze un numar mare de masini cu hidrogen daca nu exista o retea de alimentare cu hidrogen, dar nu se va putea crea infrastructura necesara alimentarii cu acest combustibil pâna ce nu exista in circulatie un numar semnificativ de autovehicule cu hidrogen.
Pentru a evalua intr-un mod corect impactul pozitiv al economiei hidrogenului, rationamentul trebuie continuat deoarece se impune atât adaptarea intregului parc de masini la noile cerinte, cât si modelarea parcului actual si a evolutiei lui in deceniile urmatoare. Chiar daca progresul este imediat, ii va trebui un oarecare timp pentru a penetra parcul de masini si a i se simti efectul asupra acestuia.
8. PRINCIPALE PROBLEME DE CERCETARE - DEZVOLTARE
La inceputul anilor ’90 ai secolului trecut, oamenii de stiinta si inginerii au dezvoltat noi concepte si tehnologii care au dus la cresterea eficientei si la reducerea pretului de cost pe unitatea de energie produsa continuu.
Desi exista o viziune asupra economiei hidrogenului, dezvoltarea unui mod de producere, stocare si utilizare a hidrogenului nu este o sarcina simpla, rezolvabila pe moment. Va fi inca o perioada lunga pentru stabilirea unui traseu la capatul caruia se vor gasi toate avantajele celulei de combustie cu hidrogen. Primii pasi catre viitoarea economie a hidrogenului s-au efectuat, dar activitatea de cercetare-dezvoltare este doar la punctul de start.