A sasea editie a simpozionului stiintific Progresul tehnologic – rezultat al cercetarii
Data: 16-30 mai 2011
Asociatia Generala a Inginerilor din Romania a organizat, la 29 aprilie a.c., la sediul central din Calea Victoriei nr. 118, cea de-a sasea editie a simpozionului stiintific Progresul tehnologic – rezultat al cercetarii. La lucrari au participat cercetatori de la diferite institute de cercetare, dezvoltare, inovare si din mediul universitar, ceea ce a asigurat auspicii dintre cele mai favorabile pentru tratarea competenta a unor teme de larg interes stiintific si practic.
In prima parte a lucrarilor, desfasurata in plen, dezbaterile au fost moderate de presedintele AGIR, prof. dr. ing. EurIng Mihai Mihaita. S-au prezentat trei comunicari, care au vizat preocupari deosebit de actuale: Abordari globale privind centrele de comunicare si de valorificare a proprietatii intelectuale (autori: Gabriel Nastase – Universitatea Crestina Dimitrie Cantemir, Facultatea de Finante, Banci si Contabilitate; Dragos Ionut G. Nastase – Regia Autonoma Pentru Activitati Nucleare, Sucursala de Cercetari Nucleare Pitesti); Standardizarea – vector esential in progresul tehnologic (Mihaela Calinescu, membru colaborator al Comitetului Tehnic de Standardizare) si Aeronavele fara pilot si utilizarea lor in domenii civile si militare (Tudor-Mihai Tomescu – EADCO GmbH, Germania; Traian Tomescu – S.C. Constructii Aeronautice S.A. Brasov; Dorin Rosu – S.C. Compozite S.R.L Brasov; Dragos Popa – Societatea Expertilor Tehnici Extrajudiciari Consultanti).
Lucrarile au continuat in doua sectiuni. Precizam ca studiile prezentate au fost selectionate de o comisie de specialitate dintr-un numar de peste 50 de propuneri.
Prima sectiune a fost moderata de prof. dr. ing. Ioana ARMAS – Universitatea HYPERION, Facultatea de Electronica, Automatica si Informatica Aplicata. Domnia sa a prezentat si una dintre cele mai interesante lucrari – Cercetarea transdisciplinara in robotica pentru ingineria si managementul riscurilor, care a propus dezvoltarea unei industrii robotice care sa aiba ca obiectiv realizarea de produse specifice pentru ingineria si managementul riscurilor, in contextul dezvoltarii unei cercetari transdisciplinare in domeniu, ale carei principii au fost determinate de autoare. O alta lucrare (avandu-i ca autori pe Simona Istriteanu, Gheorghe Ion Gheorghe – INCDMTM Bucuresti) a vizat Cercetari privind utilizarea sistemelor microscopice inteligente in laboratoarele de masurari si procesari micronanomecatronice si a dezvoltat problematica mentionata, pentru care s-a analizat un sistem complex care integreaza structuri mecanice de pozitionare, fixare, scanare si masurare prin microscopie, impreuna cu sistemele de control aferente. In acest cadru s-a prezentat si metodologia, respectiv procedura de masurare. O alta lucrare interesanta – Evaluarea consecintelor restrictiilor si limitarilor de viteza asupra consumurilor energetice din exploatarea feroviara (Viorel Lucaci – SNTFC CFR Calatori SA; Jozsef Szentes – CENAFER Brasov) a continut o analiza multicriteriala tehnico-economica a modului in care restrictiile de viteza afecteaza circulatia trenurilor si aparitia supraconsumurilor energetice, realizand modelarea fenomenului, precum si o analiza de tip cauza-efecte, cu dezvoltarea unui studiu de caz pentru linia de cale ferata Bucuresti – Ploiesti.
Celelalte lucrari prezentate la Sectiunea 1 au fost: Rolul analizei defectarilor in dezvoltarea, fabricarea si utilizarea unui produs (Marius Bazu – IMT, Bucuresti si Titu Bajenescu – C.F.C., Lausanne, Elvetia); Cercetarea antropo-morfologica a corpului uman in scopul perfectionarii proiectarii imbracamintei individualizate (Emilia Filipescu, Sabina Olaru, Elena Filipescu – INCDTP); Un model de optimizare a liniilor de transport urban. Arondarea liniilor de transport pe autobaze (Florian Ghionea – Universitatea Politehnica din Bucuresti, Facultatea de Transporturi; Cristina Flaut – Universitatea Ovidius, Constanta, Facultatea de Matematica si Informatica); Cercetarea geologica si progresul tehnologic in domeniul constructiilor (Kopi Kycyku – Societatea Culturala Haemus, Albania); Dezvoltarea sistemelor cooperative si impactul asupra sistemului de transport rutier (Florin Codrut Nemtanu, Valentin Iordache, Mihnea Beldescu – Universitatea Politehnica din Bucuresti, Facultatea de Transporturi); Mersul de tren integrat la intervale regulate de timp – solutie de crestere a mobilitatii populatiei (Jozsef Szentes – CENAFER Brasov, Viorel Lucaci – SNTFC CFR Calatori SA). Prezentarea lucrarilor a fost insotita de numeroase discutii in care s-a remarcat posibilitatea unificarii unor probleme si solutii specifice diverselor domenii stiintifice si tehnice care au facut obiectul lucrarilor prezentate atat in cadrul Sectiunii 1, cat si anterior, in plen.
Cea de-a doua sectiune a fost moderata de prof. dr. ing. Gheorghe MANOLEA – Universitatea din Craiova, Facultatea de Inginerie in Electromecanica, Mediu si Informatica Industriala. Cele mai multe lucrari au fost elaborate in cadrul unor proiecte de cercetare CEEX, PN1 si PN2, Programe nucleu. De asemenea, s-au prezentat doua lucrari rezultate din cercetari interne. Astfel, au fost tratate teme importante, precum: Noi materiale compozite biodegradabile cu aplicatii in industria automobilelor (autori: Alina Ruxandra Caramitu, Sorina Mitrea, Beatrice Sbarcea, Nicoleta Buruntia, Petru Budrugeac – Institutul National de Cercetare Dezvoltare pentru Inginerie Electrica INCDIE ICPE CA, Bucuresti; Lidia Avadanei – Institutul de Cercetari Fire si Fibre Sintetice SC ICEFS COM Savinesti, Neamt), care se incadreza in tendintele ecologice actuale privind reducerea deseurilor nedegradabile la sfarsitul ciclului de viata al unui automobil; Aliaje ecologice pe baza de staniu pentru aplicatii in industria electrotehnica (autori: Magdalena Lungu, Nicolae Stancu, Violeta Tsakiris, Lucia Leonat, Alexandra Bratulescu, Mihai Iordoc, Aristofan Teisanu, Sorina Mitrea, Delia Patroi – Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrica ICPE-CA), care poate fi considerata un exemplu de valorificare prin transfer tehnologic, dar si de promovare a imaginii ICPE prin dotarile de care dispune; Sistem portabil de masura, analiza si diagnoza a profilurilor de rulare ale rotilor vehiculelor feroviare – (autori: Silviu Octavian Medianu, Iuliu Romeo Popovici, Daniel Lipcinski, Dumitru Strambeanu – INCDIE ICPE-CA; Ioan Sebesan – UPB; Gheorghe Ghita – IMS-AR; Dan Baiasu – SC Atelierele CFR Grivita SA), care a demonstrat ca, in cercetare, rezultatele de varf se obtin in echipe mixte, complementare. Celelalte lucrari prezentate in aceasta sectiune au fost: Sistem electronic de examinare nedistructiva, pe baza unor senzori magnetici nanostructurati, cu aplicatie la componentele feroviare de siguranta (autori: Nicolae Farbas, Radu Cojocaru – INCD ISM Timisoara; Iuliu Romeo Popovici – INCDIE ICPE-CA ; Dan Baiasu – SC Atelierele CFR Grivita SA); Sistem expert pentru diagnoza motoarelor asincrone (Virginia Ivanov, Maria Brojboiu, Sergiu Ivanov – Universitatea din Craiova); Consideratii privind determinarea performantelor antideflagrante ale capsularilor motoarelor electrice destinate folosirii in atmosfere explozive de gaze, vapori (Mihai Magyari, Sorin Burian, Martin Friedmann, Lucian Moldovan – INCD – INSEMEX Petrosani); Simularea numerica 3D a regimului termic corespunzator firului de contact al suspensiei catenare (Constantin-Florin Ocoleanu – Universitatea din Craiova, Facultatea de Electrotehnica; Gheorghe Manolea – Universitatea din Craiova, Facultatea de Inginerie in Electromecanica, Mediu si Informatica Industriala, Iulian Enache – Cummins Generator Technologies Craiova); Posibilitati de reducere a consumurilor de combustibil in cazul instalatiilor termice, prin utilizarea resurselor energetice secundare (Carmen Papadopol, Petre Raducanu – Universitatea Politehnica din Bucuresti); Sistem pentru compensarea vibratiilor prin suspensii active (Dumitru Strambeanu, Iuliu Romeo Popovici, Daniel Lipcinski, Silviu Octavian Medianu, Alina Dumitru, Cristinel Ilie, Ionel Chirita – INCDIE ICPE CA, IMS-AR).
Insasi trecerea in revista a temelor abordate da masura diversitatii preocuparilor, ca si a metodologiilor de cercetare, elementul comun, definitoriu, constituindu-l aplecarea spre solutii cu un grad inalt de utilizare in economia reala, in special in industriile de profil. Mai ales aspectele referitoare la transferul tehnologic au retinut atentia participantilor prin solutiile menite sa determine cresterea eficientei, imperativ esential al intregii activitati economice.
Presedintele AGIR a apreciat nivelul elevat al lucrarilor prezentate, precizand, totodata, ca aceasta este o conditie pentru publicarea lor in Buletinul AGIR (recunoscut CNCSIS in categoria B+).