„Scoala profesionala trebuie sa functioneze ca o intreprindere“
Data: 16 – 31 mai 2016 2016
Peste 100 de persoane au participat, la 24 mai a.c., la evenimentul Germans and French meet Brasov, organizat de Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) și Camera Franceză de Comerț și Industrie din România (CCIFER). Manifestarea a adus în discuție tema învățământului profesional și a debutat cu prezentarea rezultatelor studiilor desfășurate de fiecare dintre cele două Camere bilaterale. În cadrul manifestării, reprezentanții companiilor prezente (Schaeffler România, Star Transmission, Total România și Industrial Montaj) au subliniat că succesul unei cooperări între mediul privat și o școală profesională nu s-ar putea atinge fără susținerea inspectoratului și a administrației locale.
„Companiile depun eforturi intense pentru a-și asigura personalul calificat și simt că lucrurile evoluează în direcția bună, dar se lovesc încă de multiple bariere, precum mentalitatea părinţilor, a elevilor și a societății, în general, în ceea ce privește învățământul profesional, profesionalismul și atitudinea personalului din sistem și structura sistemului social care se îndreaptă tot mai mult către studii superioare", au relevat participanţii. S-a subliniat, în același timp, că sistemul de învăţământ profesional actual este încă departe de a fi unul perfect și ar fi nevoie de îmbunătățiri: curricule, calificări, pregătirea profesorilor, rute de formare etc. S-a ajuns la concluzia că sistemul ar trebui restructurat, legislația ar trebui modificată pentru a construi un sistem de învățământ de calitate: „Şcoala profesională trebuie să funcționeze ca o întreprindere". Acest mesaj a fost susținut și de inspectorul școlar general din Brașov, Ariana Bucur, care a precizat că „susţinerea și dezvoltarea educației și pregătirii profesionale nu reprezintă un lucru ușor, dar prețul eșecului este mult mai mare decât ne putem permite".
Discuțiile au fost urmate de intervenția lui Dragoș Cosma, inspector general și reprezentantul Ministerului Educației Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, care a prezentat documentul concept „Opțiunile de formare profesională după clasa a VIII-a". Documentul, care se referă şi la introducerea învățământului profesional dual, se află, în acest moment, în proces de consultare până la mijlocul lunii iunie. Participanţii au apreciat drept insuficiente măsurile propuse de minister, opinând că ele nu se vor reflecta în măsură suficientă în schimbarea sistemului. Observaţiile reprezentanților mediului de afaceri prezenți au fost legate și de faptul că nu au fost implicați în procesul de elaborare a conceptului respectiv, deși ei sunt principalii beneficiari potenţiali.
În cadrul evenimentului cele două asociații au prezentat studiile pe care fiecare le-a realizat în domeniu. AHK România a analizat experiențele companiilor germane active în învățământul profesional și a constatat că agenții economici, deși au proiecte de succes și sunt în mare parte mulțumiți de absolvenții învățământului profesional angajați, au identificat puncte nevralgice ale sistemului, care trebuie îmbunătățite, precum: adaptarea curriculelor la nevoile pieței, introducerea de noi calificări necesare pe piața muncii, implicarea intensivă a agenților economici în toate procesele sistemului.
Ancheta recentă realizată de CCIFER în rândul membrilor săi relevă că profilurile cele mai căutate de companiile care doresc să facă recrutări sunt cele de operator tehnico-comercial, tehnicieni, electricieni, mecanici, sudori. De asemenea, companiile întâmpină dificultăți în a recruta personal pentru primul nivel de încadrare: șefi de proiect, șefi de echipă și șefi de șantier.
CCIFER reunește în prezent aproape 500 de companii membre, cu capital francez și românesc, reprezentând 15% din PIB-ul României și peste 125 000 de locuri de muncă. AHK România este reprezentanța oficială a economiei germane în ţara noastră și numără peste 530 de firme-membre.