PROPUNERI DE MODIFICARI ALE LEGISLATIEI ÎN DOMENIUL ENERGETIC, LA INITIATIVA SIDGN SIBIU
Data: 1-15 iunie 2006
Societatea Inginerilor din Domeniul Gazelor Naturale (SIDGN) Sibiu, în baza obiectivelor stabilite, a demarat anumite activitati în vederea reducerii consumurilor energetice si promovarii dezvoltarii durabile.
În acest context, în data de 20.03.2005 dl senator dr. ing. Mihail Antonie, membru SIDGN Sibiu, a înaintat o interpelare Guvernului României privind unele modificari legislative în vederea utilizarii eficiente a energiei.
SCURTA PREZENTARE
În conformitate cu prevederile Legii nr. 199/2000 privind utilizarea eficienta a energiei, republicata, ale Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 63/1998 privind energia electrica si termica, cu modificarile ulterioare, si ale Legii nr. 14/1997 pentru ratificarea Tratatului Cartei Energiei si a Protocolului Cartei Energiei privind eficienta energetica si aspecte legate de mediu, încheiate la Lisabona la 17 decembrie 1994, în temeiul Hotarârii Guvernului nr. 19/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Industriei si Resurselor, cu modificarile ulterioare, în data de 20 iunie 2002 s-a emis Ordinul nr. 245 al ministrului industriei si resurselor, publicat în M.O. nr. 836 din data de 20.11.2002.
Ordinul nr. 245/2002 aproba Regulamentul pentru autorizarea persoanelor fizice si juridice care au dreptul sa realizeze bilanturi energetice. Conform Regulamentului, calitatea de auditor energetic se obtine prin emiterea de catre Agentia Româna pentru Conservarea Energiei (ARCE) a autorizatiei de auditor energetic, act ce dovedeste competenta tehnica a specialistilor care efectueaza bilanturi energetice în România.
În baza Ordinului nr. 578/ 22.11.2002 al ministrului industriei si resurselor, publicat în M.O. nr. 938 din 20 decembrie 2002, s-au stabilit tarifele percepute de catre ARCE pentru activitatile proprii de autorizare, avizare, certificare, atestare ce decurg din atributiile si responsabilitatile acesteia.
MOTIVATIE
Criza energetica actuala capata valente din ce în ce mai mari si rezolvarea ei impune hotarâtor si reducerea consumurilor energetice, care în România prezinta valori de 3-5 ori mai mari decât în Europa de Vest. Analizarea fiecarui punct de consum energetic, monitorizarea acestuia, promovarea unor solutii de reducere a acestora, stimularea fiscala a reducerilor consumurilor energetice etc. necesita dezvoltarea activitatii de realizare a bilanturilor termo si electroenergetice.
În acest context consideram ca „barierele“ de dezvoltare a acestor servicii trebuie sa fie cât mai putine.
Parcursul actual pentru obtinerea autorizatiei de prestare de servicii de bilant energetic presupune urmatoarea procedura:
– absolvirea unor cursuri postuniversitare de bilant termoenergetic (6 luni) si electroenergetic (6 luni), ale caror costuri se ridica la 30 mil. lei (taxa curs + transport +cazare);
– achitarea unei taxe la ARCE de autorizatie pentru fiecare persoana fizica de 32,5 mil. lei, pentru minim 3 persoane;
– reachitarea la intervale de 2 ani a unei taxe la ARCE de reautorizare pentru fiecare persoana fizica de 16,25 mil. lei;
– achitarea unei taxe la ARCE de autorizatie pentru persoane juridice de 97,4 mil. lei pentru autorizatia termoenergetica si 97,4 mil. lei pentru autorizatia electroenergetica;
– achitarea unei taxe la ARCE de reautorizare pentru persoane juridice de 48,7 mil. lei pentru reautorizarea termoenergetica si 48,7 mil. lei pentru reautorizarea electroenergetica.
Totalizând costurile doar de autorizare pentru un prestator de servicii bilantiere, ajungem la valoarea de 479,75 mil. lei, pentru un interval de functionare de 3 ani, la care ar trebui sa se adauge costurile cu echipamentele de detectie termica, optica etc., care ar atinge la rândul lor valori de 300 - 400 mil. lei.
În acelasi timp, Legea nr. 199 din 13 noiembrie 2000 (republicata), prevede la art.13: „Consumatorii care folosesc mai mult de 200 tone echivalent petrol pe an sunt obligati sa întocmeasca, la fiecare 2 ani, un bilant energetic realizat de o persoana fizica sau juridica autorizata.“ În caz contrar, conform art. 21, alin (1), nerealizarea bilanturilor la intervalele stabilite „se sanctioneaza dupa cum urmeaza: a) cu amenda de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei.“
Putem astfel observa ca legiuitorul obliga achitarea unui tarif de 480 mil. lei pentru aparitia unor prestatori de servicii, care trebuie sa apara obligatoriu pe piata energetica din România, iar în acelasi timp pentru nerealizarea de astfel de bilanturi de catre consumatori, acestia sunt sanctionati de legiuitor cu amenda o data la doi ani de minim 1 mil. lei si maxim 5 mil. lei.
Aceasta situatie determina ca procesul de realizare si urmarire a bilanturilor energetice la consumatori sa fie „vânare de vânt“, consumatorii preferând sa plateasca amenzi simbolice decât servicii de bilant care sunt cu mult mai scumpe, dat fiind faptul ca doar taxele ARCE la un interval de 2 ani sunt de 480 mil. lei, la care se adauga atât de multe alte taxe si cheltuieli (regii, materiale, aparate etc.).
Cele semnalate anterior se regasesc si în tabloul prezentat de ARCE pe site-ul sau, care arata ca în perioada 2000-2006 au fost atestate doar:
– 8 societati comerciale;
– 20 de persoane ca auditor de bilanturi termoenergetice;
– 92 de persoane ca auditor de bilanturi electroenergetice.
Numarul de studii analizate este mic comparativ cu numarul de firme care ar trebui sa beneficieze de aceste servicii (725), la care s-ar putea adauga si altii care ar putea sa-si întocmeasca astfel de bilanturi din proprie initiativa.
Consideram ca întocmirea bilanturilor este o activitate individuala care poate fi realizata de o singura persoana, care poate astfel sa certifice si sa raspunda de exactitatea datelor si a solutiilor propuse. Prestarea serviciilor de catre persoane fizice autorizate determina o legatura mult mai buna între prestator si beneficiar, fiind o relatie directa eliminând neînetelegerile ca urmare a interventiei tertilor (serviciul comercial, contabilitate, aprovizionare din cadrul unei societati comerciale) si eliminând costurile de regie, care în cazul firmelor sunt semnificative (costurile cu avizarea reducându-se astfel cu 70%).
Exemplul prestarii de servicii de evaluare de catre persoane fizice autorizate, membrii ANEVAR, arata urmatoarele beneficii: scaderea timpului de realizare a serviciilor, cresterea calitatii serviciilor, având în vedere reputatia personala pusa în joc, scaderea tarifelor ca urmare a concurentei existente etc. Elemente ca eficacitate, eficienta si prestarea unor servicii cu costuri reduse sunt hotarâtoare în introducerea practicii întocmirii de bilanturi energetice la consumatorii de energie.
PROPUNERI DE MODIFICARE
1. Reformularea articolului 13 din Regulamentul pentru autorizarea persoanelor fizice si juridice care au dreptul sa realizeze bilanturi energetice, aprobat prin Ordinul nr. 245/20.06.2002 al ministrului industriei si resurselor, publicat în M.O. nr. 836 din 20.11.2002 în conformitate cu prevederile din Legea 199/2000, republicata, care la art.13, lit (2), li b. prevede ca societatile în cauza sa „efectueze anual un bilant energetic realizat de o persoana fizica sau juridica autorizata“, astfel:
„Art 13. Persoanele fizice care obtin autorizatia de auditor energetic pot exercita dreptul de elaborare a bilanturilor energetice numai în cadrul unor societati comerciale care au aceasta preocupare prevazuta în obiectul de activitate sau ca persoane fizice autorizate.“
2. Reformularea articolului 9 din Regulamentul pentru autorizarea persoanelor fizice si juridice care au dreptul sa realizeze bilanturi energetice, aprobat prin Ordinul nr. 245/20.06.2002, în sensul eliminarii obligativitatii absolvirii unui curs de specialitate cu maxim doi ani de zile de la data la care se solicita autorizatia, deoarece consideram ca toate cunostintele dobândite la un curs postuniversitar sunt autentificate de însasi institutia universitara (nu este un curs de perfectionare realizat într-un centru de perfectionare, ci un curs postuniversitar elaborat de o universitate acreditata, care autentifica cunostintele dobândite similar cu cunostintele dobândite la cursurile postuniversitare tip master).
4. Modificarea art. 21 din Legea nr. 1900/2000, republicata, în sensul prevederii unor sanctiuni mult mai drastice pentru cei care nu se supun cerintelor legii.
La aceasta interpelare, ARCE, prin adresa nr. 1224/21.03.2006 ne-a comunicat urmatoarele: „Este în curs de promulgare Legea nr. 56/2006 de modificare a Legii nr. 199/2000 prin introducerea urmatoarelor modificari:
– modificarea cuantumului amenzilor pentru agentii economici care nu respecta prevederile Legii nr. 1999/2000 privind utilizarea eficienta a energiei;
– modificarea tarifelor de autorizare la nivel de persoana fizica si juridica, cu 50% fata de nivelul actual, începând cu trimestrul al II-lea al anului 2006;
– marirea perioadei de actualizare a autorizatiei de la 2 ani, actual, la 5 ani;
– posibilitatea realizarii de bilanturi limitate la anumite valori si pentru bilanturi simple (care implica o singura forma de energie finala) de catre persoane fizice autorizate.“