Calea ferata, in lupta pentru supravietuire
Data: 1-15 mai 2009
Informatii alarmante sosesc din mai multe surse. Ca si cum nu s-ar cunoaste ca o orientare esentiala la nivelul UE o constituie dezvoltarea, pe o baza moderna, a transportului feroviar, la noi in tara se vehiculeaza tot felul de proiecte a caror aplicare ar da o grea lovitura acestei structuri esentiale pentru buna functionare a economiei, pentru desfasurarea normala a intregii vieti sociale. Ne referim, in special, la una dintre propunerile de restructurare a CFR – discutata in Consiliul de Administratie al companiei – care vizeaza, intre altele, inchiderea a 3000 kilometri de cale ferata, demers care ar conduce la intreruperea functionarii a 52 de sectii de circulatie, unele care servesc localitati importante. Intre ele: Bucuresti – Valenii de Munte, Bucuresti – Giurgiu, Timisoara – Cenad, Arad – Brad, curse spre Tirgu Neamt si Putna, dar si catre Singeorz Bai, Suplacu de Barcau si Rodna Veche, in Ardeal.
Reprezentantii industriei feroviare sustin ca doar inchiderea sectiilor nu este o solutie pentru redresarea caii ferate si ca lipsa unei strategii de dezvoltare in domeniu va afecta grav acest sector. Potrivit secretarului general al Asociatiei Industriei Feroviare din Romania, Stefan Roseanu, in cazul inchiderii sectiilor respective veniturile CFR SA ar urma sa scada cu 15 la suta, iar daca CFR Calatori anuleaza trenuri, masura ar deregla derularea planurilor de achizitie si modernizare a materialului feroviar. Specialistii sunt de parere ca, in cazul opririi functionarii sectiilor respective, acestea vor fi pierdute pentru ca, pina in prezent, majoritatea celor inchise au disparut, din cauza furturilor repetate.
Acest document de restructurare nu a fost aprobat pina acum, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii solicitind conducerii companiei reanalizarea lui. Fara sa subapreciem importanta eficientei economice, se impune a sublinia apasat ca exista numeroase alte criterii care s-ar cuveni sa orienteze actul decizional. Ne referim la importanta turistica a liniilor de cale ferata care strabat unele dintre zonele cele mai pitoresti ale tarii (ceea ce are si din punct de vedere economic efecte notabile), dar si la impactul social pe care intreaga structura feroviara il are, in cel mai pozitiv mod cu putinta, asupra zonelor pe care le acopera, ca si a celor limitrofe.