Venetia 2010 – prezenta remarcabila a Orchestrei Inginerilor Petru Ghenghea la Festivalul Musica Sacra
Data: 1-15 iunie 2010
Ne face placere sa impartasim cititorilor nostri cele aflate de la dirijorul Andrei Iliescu referitoare la participarea Orchestrei Inginerilor Petru Ghenghea la Festivalul Musica Sacra de la Venetia.
Festivalul venetian este una dintre manifestarile muzicale organizate anual de fundatia europeana MusikReisenFaszination Festivals, cu sediul in Baden-Baden. Venetia este gazda uneia dintre cele opt manifestari muzicale organizate anual care se alatura celor tinute la Lago di Garda, Baden-Baden, Toscana, Paris, Cracovia, Istra si Praga. Editia din acest an, cea de-a doua a festivalului cu tematica „musica sacra“, a reunit opt ansambluri corale si doua orchestre din opt tari, care si-au prezentat programele pe parcursul a trei zile, intre 14 si 16 mai a.c., fiecare in cite doua reprezentatii, la Venetia si Lido di Jesolo.
Participarea Orchestrei Inginerilor, inscrisa in festival ca Romanian Orchestra of Engineers, a pornit de la invitatia dnei Neli Serpi – o distinsa violonista elvetiana care avusese ocazia, in alte rinduri, de a cinta cu Orchestra Inginerilor si pe care o apreciaza foarte mult – de a facilita o legatura intre corul Choriosa din Basel si orchestra noastra, in vederea unei participari comune la festivalul venetian.
Choriosa Basel este un ansamblu coral de 40 de persoane, cu o virsta medie de 35 de ani, care cuprinde artisti amatori si profesionisti ce sustin 8 – 10 concerte anual, in capitala elvetiana si in restul tarii. Corul, infiintat cu 5 ani in urma, este actualmente pregatit de Lukas Merkelbach, un dirijor care intretine o foarte buna atmosfera de lucru, asezind corul pe o linie calitativa ascendenta.
Concertul din 14 mai s-a desfasurat la Basilica Santa Maria della Pietà din Venetia. Basilica face parte din Institutul della Pietà, continuatorul lui Ospedale della Pietà, institutie cu renume social si cultural infiintata la sfirsitul secolului al XVII-lea si in care Antonio Vivaldi a activat o perioada de 30 de ani ca dirijor, compozitor sef si profesor de vioara, conducind orchestra si corul institutiei, carora le-a adus o notorietate europeana.
Programul a cuprins Simfonia a VIII-a de William Boyce intrepretata de Orchestra Inginerilor Petru Ghenghea si oratoriul Gloria (extrase) de Antonio Vivaldi, executat impreuna cu Choriosa Basel, ambele lucrari sub bagheta lui Andrei Iliescu.
În cuvintul de deschidere a acestei editii a festivalului, presedintele fundatiei organizatoare, Peter Laskowski, a subliniat ca reunirea celor doua ansambluri – roman si elvetian – este prima de acest gen realizata in palmaresul festivalului si ca ea se constituie ca un simbol al unificarii tuturor iubitorilor de muzica intr-o singura natiune, natiunea muzicii. Concertul s-a bucurat de un deosebit succes, aplauzele si chemarile la scena facind sa se depaseasca cu mult timpul alocat unui spectacol in care urmau sa performeze inca alte doua ansambluri.
Cel de-al doilea spectacol a avut loc in ziua urmatoare, 15 mai, in Basilica Sacro Cuore di Gesu, din localitatea Lido di Jesolo. Programul a curprins cantata pentru solisti, cor si orchestra Te Deum si Jubilate de Henry Purcell si lucrarea pentru cor si orga Festival Te Deum de Benjamin Britten, executate sub conducerea dirijorului elvetian Lukas Merkelbach, iar apoi Passacaglia de Händel si Simfonia a VIII-a de William Boyce, intrepretate de Orchestra Inginerilor Petru Ghenghea si oratoriul Gloria de Vivaldi, de data aceasta integral, sub bagheta lui Andrei Iliescu. Solistii vocali au fost sopranele Andrea Suter si Mirjam Vielemeyer, mezzosoprana Shoschana Kobelt, Dino Lüthy – tenor si Tobias Schmid – bariton, iar cei instrumentali, Lucia Maria Petroianu – oboi, Emilia David – violoncel si Ionel Lazar – trompeta. Reprezentatia a fost de mare tinuta, numerosul public aratindu-si marea satisfactie prin aplauze intense.
Organizatorii festivalului au adresat multumiri speciale dirijorului Andrei Iliescu pentru calitatea prestatiei. Dincolo de reusita muzicala prilejuita de participarea in festival, membrii orchestrei au avut si satisfactia altor zile pline de incintare petrecute in laguna venetiana, agrementate cu plimbari in locurile unice ale Venetiei si ale citorva insule din arhipelagul venetian.
Prezenta ansamblului roman la aceasta reuniune muzicala este una care se inscrie stralucitor in istoria orchestrei si lasa o amprenta mai mult decit onoranta in cronica festivalului, argumente care ne fac sa ne raliem la parerea de rau impartasita de conducatorul orchestrei fata de lipsa de interes pe care Institutul Cultural Roman din Venetia a manifestat-o fata de aceasta participare romaneasca; din pacate, pasivitatea dovedita de ICR cu acest prilej se manifesta in aceiasi parametri ca si fata de turneul de patru concerte sustinut de orchestra anul trecut, in Marea Britanie. Ca reprezentanti ai unei categorii largi de populatie – aceea a unor muzicieni amatori – prin spectacolele de tinuta pe care le realizeaza, dar mai ales prin joint-concert-urile sustinute cu ansambluri de muzicieni din Anglia sau Elvetia, membrii Orchestrei Inginerilor au un aport consistent la imbunatatirea imaginii romanilor „in afara“ si credem, cu convingere, ca asemenea prilejuri trebuie potentate de catre factori indrituiti si nu trecute in uitare, mai ales acum cind, in mod declarativ, se acorda atita atentie imbunatatirii imaginii noastre externe.