Expozitia Universala EXPO MILANO 2015
Data: 1 - 15 iunie 2015
Inovatii sub deviza „Hranirea planetei, energie pentru viata“
In perioada 1 mai - 31 octombrie a.c., orasul Milano gazduieste Expozitia Universala Expo Milano 2015, avand ca tema oficiala „Hranirea planetei, energie pentru viata“. Timp de sase luni, circa 145 de tari se intrec in proiecte indraznete si isi prezinta, intr-o maniera cat mai originala si mai inovativa?, perspectiva asupra planetei si a modului in care intelegem sa o exploatam.
Expozitiile universale - inaugurate la Londra, in anul 1851 - sunt evenimente de amploare organizate o data la cinci ani, pe durata a pana la sase luni. Scopul acestora este educarea si informarea publicului, promovarea colaborarii intre tarile, organizatiile internationale, ceilalti actori participanti, precum si impartasirea celor mai inovative elemente pe o anumita tematica, inclusiv in scopul dezvoltarii de solutii in domeniu.
De altfel, inovatia este cuvantul de ordine la Expo Milano 2015. Participantii isi prezinta cele mai bune dintre tehnologiile lor, tehnologii care vor oferi un raspuns concret la o nevoie vitala: a fi capabil sa garantezi sanatatea, siguranta si suficienta mancare pentru toata lumea, respectand totodata planeta si echilibrul acesteia. Imaginea care s-a conturat ca emblema a intregii Expozitii este asa numitul „Pom al vietii“, amplasat langa pavilionul tarii gazda. Metafora a vietii care se inalta din adancurile pamantului spre inaltimile cerului, structura din lemn si otel are o inaltime de 35 de metri. In varful acesteia se afla o coroana de ramuri simbolice, cu un diametru de 45 metri. Proiectul Pomul Vietii a fost proiectat de Marco Balich, director artistic al Pavilionului italian de la Expo 2015, care a fost inspirat de desenul lui Michelangelo Buonarroti creat pentru Piazza del Campidoglio din Roma.
Expozitia Internationala de la Milano se intinde pe 110 hectare si este vizitata zilnic de 350 000 de persoane. Pana la sfarsitul lunii octombrie, organizatorii asteapta aproximativ 20 de milioane de vizitatori.
Romania: „In armonie cu natura“
Traieste „in armonie cu natura“ este mesajul promovat de Romania prin pavilionul sau la Expo Milano 2015. ?ara noastra este o una cu traditie in participarea la expozitiile internationale si a participat, in ultimii 25 de ani, la toate aceste evenimente: Sevilla (Spania) 1992, Hanovra (Germania) 2000, Aichi (Japonia) 2005 si Shanghai (China) 2010.
In cele sase luni cat va dura expozitia, fiecare tara va avea o zi nationala, cea a Romaniei fiind pe 29 iulie. „Neavand ziua de 1 decembrie in calendar intre 1 mai si 31 octombrie, cat dureaza expozitia, a trebuit sa alegem o zi importanta pentru Romania. 29 iulie este Ziua Imnului National si am considerat ca este important sa celebram ziua Romaniei cu ocazia unei date importante pentru tara noastra“, a explicat Georgian Ghervasie, comisarul general pentru Romania la Expo Milano. Potrivit acestuia, desi bugetul Romaniei la Expo Milano este „unul dintre cele mai mici bugete din toate tarile Uniunii Europene“, tara noastra isi propune sa atraga in jur de 10% din vizitatorii de la Expo Milano 2015, ceea ce ar insemna circa doua milioane de persoane, daca obiectivul de 20 de milioane de vizitatori fixat de organizatorii italieni ai expozitiei universale va fi indeplinit. In acelasi timp insa, pe langa prezentarea traditiilor, potentialului si a specialitatilor culinare romanesti, pavilionul Romaniei vrea sa induca si senzatia unui „coltisor care sa le aduca aminte de acasa“ romanilor din Italia.
Pavilionul Romaniei, cu indicativul S30, este construit pe 887 de metri patrati, in zona centrala a expozitiei (avand ca pavilioane vecine pe cele ale Frantei, Israelului, Mexicului, Spaniei si Vaticanului), fiind interpretarea arhitecturala contemporana a unei case traditionale din Delta Dunarii, cu doua niveluri, pereti din barne si sticla si acoperis de stuf. Aici vizitatorii sunt invitati sa descopere, prin mijloace moderne de prezentare audio-video, solutii tehnologice inovative si promovarea unor modele alimentare sanatoase, bazate pe produse agricole bio, resursele sale naturale, precum si solutiile ecologice adoptate care promoveaza o dezvoltare durabila a tarii.
Pavilionul este impartit in opt spatii tematice de expunere: la parter — biodiversitate, agricultura si energie verde, fructe si legume, cultura si traditie, arta culinara, iar la etaj se afla o gradina naturala, un restaurant si un pridvor. Aceste spatii simbolizeaza satul romanesc, care a renascut datorita turismului agricol, produselor ecologice si bucatariei traditionale. Restaurantul propune mancaruri si produse din diferite regiuni ale tarii, fiecare cu particularitatile sale.
Potrivit lui Georgian Ghervasie, „pavilionul Romaniei ofera vizitatorilor o perspectiva complexa a caracterului, a resurselor si a potentialului tarii noastre, subliniind aspectele cele mai semnificative. Acesta urmareste sa fie un mixt intre traditie si modernitate“. Pe parcursul celor sase luni ale Expo Milano 2015, la pavilionul tarii noastre se organizeaza mai multe evenimente culturale si sociale, dar si misiuni economice.
Italia: „Pepiniera“ de idei, propuneri si solutii
Italia, tara organizatoare a Expozitiei Universale 2015 prezinta sub sloganul „Pepiniera“ elementele de excelenta italiene: cultura si traditiile nationale legate de hrana si alimentatie, caracterizate prin calitatea ridicata a materiilor prime si a produselor finite Made in Italy. Metafora pepinierei poate fi interpretata fie ca o „pepiniera“ de idei, propuneri si solutii pe care Italia le imagineaza pentru ea si pentru comunitatea internationala, fie un laborator de dezvoltare si formare, care ajuta talentele sa „germineze“. Copacul reprezinta viata, natura primitiva, imaginea centrala in jurul careia se aseaza totul. In planul orizontal al plantei, radacinile asigura legatura intre diferite zone geografice.
Pavilionul Italiei ocupa aproape in intregime unul din cele doua bulevarde ale Expo Milano 2015, este vorba despre Cardo, care are nu mai putin de 325 de metri lungime si 35 de metri latime. Pe bulevardul Cardo se afla Palazzo d´Italia sau „Cresa“, spatiul expozitional central dedicat tarii gazda, dupa o conceptie a lui Marco Balich, dar si o serie de constructii futuriste. Expozitia din Palazzo d´Italia este divizata in patru zone, fiecare dedicata unei asa-numite „puteri“ sau capacitati. Prima sectiune este cea dedicata calitatii muncii, in care 22 de reprezentanti ai celor 19 regiuni, trei provincii si capitalei Roma vorbesc despre o anumita inovatie pe care au realizat-o. Din aceasta sala se face trecerea intr-o asa-numita camera a haosului, menita sa simuleze efectul pe care o zi stresanta il are asupra psihicului uman, in care vizitatorul este supus unui asalt de lumini si inclusiv zona de deplasare este taiata in unghiuri abrupte. Se continua apoi cu un spatiu in care sunt prezentate dezastre naturale, asa cum au fost ele relatate de canalele de stiri la vremea respectiva, pentru a ilustra efectele pe care le poate produce dezvoltarea economica fara niciun fel de reguli. Se face apoi trecerea intr-o sala a oglinzilor, in care peisaje idilice care reflecta dezvoltarea sustenabila a turismului in cele 22 de regiuni si provincii sunt prezentate pe ecrane de dimensiunile peretilor, imaginile fiind apoi reflectate in oglinzile din intreg spatiul. Acest spatiu, impreuna cu cele dedicate arhitecturii si operelor de arta, acoperite si ele cu oglinzi cu exceptia spatiului de proiectie, sunt dedicate „puterii frumusetii“ naturii sau creatiilor omului. Celelalte doua sectiuni sunt dedicate „puterii limitarii“, care este infatisata ca un handicap care poate stimula inovarea, si „puterii viitorului“, in care vizitatorii pot semna electronic asa-numita Carta di Milano, un angajament de implicare personala in favoarea ecologiei si a dezvoltarii sustenabile.
Germania: „Campuri de idei“
Germania se prezinta la Expo Milano 2015 ca o tara prietenoasa si bogata in produse savuroase, aratand in acelasi timp ca se plaseaza in fruntea progresului tehnologic. Sub sloganul „Campuri de idei“ („Fields of Ideas“) si cuvantul de ordine „Fii activ“ („Be active“), pavilionul german ii invita pe vizitatori intr-o calatorie prin prospera Germanie, care isi prezinta la expozitie inovatiile in materie de hrana, subliniind cat de importanta este o atitudine responsabila fata de natura pentru alimentatia de maine.
Alcatuirea celor 4933 metri patrati pe care este amplasat pavilionul este inspirata din terenurile agricole, campiile inflorite transpuse in arhitectura constructiei, in panta usoara, amintind dealurile germane. La realizarea pavilionului s-a recurs la solutii inovatoare si durabile: conceptia moderna include materiale traditionale, utilizarea rationala a spatiului si resurselor, a tehnologiei si a solutiilor inteligente. Cel mai folosit material este lemnul. Fatada cladirii permite ventilarea naturala, asigurand astfel niveluri ridicate de eficienta energetica. Traseul este plin de idei pentru apropierea cu respect a omului de natura, prin teme ca apa, pamantul, biodiversitatea si clima. „Copacii“ solari albi, care fac legatura intre exteriorul inverzit al pavilionului si interiorul sau, ofera umbra vizitatorilor, iar plantele stilizate de pe acoperisul structurii sunt o metafora a „germinatiei ideilor“ in vederea rezolvarii problemei hranei pentru toti.
„Pavilionul german vizeaza sa sensibilizeze publicul in privinta importantei mediului in productia alimentara. (...) Cu acest pavilion, Germania se prezinta ca o tara fertila, dinamica, plina de idei si solutii care decurg din abordarea cu respect a naturii. Germania de la pavilion este deschisa, atractiva si amuzanta“, a spus Dietmar Schmitz, comisar general al pavilionului. Statisticile arata ca in Germania exista in prezent circa 231 000 de exploatatii agricole, suprafata medie a fiecareia fiind de 45,7 ha. Este a doua tara din lume importatoare de produse agroalimentare, iar productia agricola a tarii se cifreaza la 42,8 miliarde de euro (12,7% din productia agricola europeana).
Austria: „Ecologia viitorului, protectia fondului forestier“
Unul dintre cele mai originale proiecte expuse la Milano este cel al Austriei. Sub deviza „breathe.austria“, pavilionul se axeaza pe tema protectiei mediului - un concept climatologic care dovedeste frumusetea si utilitatea naturii. Pavilionul rectangular va fi plantat cu vegetatie locala austriaca. Conceptul este reprezentat printr-o padure cu circa 60 copaci cu inaltimea de peste 12 metri, care, impreuna cu multitudinea de arbusti, mlastini si plante formeaza un microclimat racoros ce emana un aer de calitate superioara. Padurea, cu o suprafata de 560 mp, functioneaza ca o centrala ce produce aer curat: intr-o ora se produce aerul pe care il pot respira 1800 de vizitatori. Si pentru producerea energiei necesare se foloseste o celula solara astfel incat prin procesul de fotosinteza se produce energie din lumina. Pavilionul austriac arata in mod impresionant modul in care se vor putea solutiona problemele viitoare, respectiv prin actiunea comuna a proceselor naturale si tehnologice. Conceptul special se regaseste si in oferta culinara a maestrilor bucatari care ofera delicatese din vanat. Si, mai mult decat atat, potrivit reprezentantilor acestei tari, pavilionul austriac reprezinta un loc de intalnire pentru firmele din lumea intreaga.
Israel: „Gradina verticala“
Pavilionul Israelului - invecinat cu cel al tarii noastre - reprezinta una dintre principalele atractii ale evenimentului. A fost gandit, proiectat si construit in stilul gradinilor suspendate ale Semiramidei. Avand o suprafata totala de aproape 2400 de metri patrati, este impartit in patru zone, dintre care cel mai mult iese in evidenta „gradina verticala“, creatie a arhitectului David Knafo, care este practic un perete lung de 70 de metri si inalt de 12 metri, format din sectiuni cultivate cu diverse cereale, precum grau, porumb sau orez indian, irigate printr-un sistem ingenios in care apa este circulata in fiecare portiune. Spectacolul plantelor care isi vor schimba culoarea si infatisarea odata cu trecerea anotimpurilor are un puternic impact vizual, care isi propune sa schimbe imaginea pe care o are in general Israelul, de tara arida. Vizitatorii se declara incantati nu doar de „gradina verticala“, ci de intreaga experienta vizuala care ilustreaza progresele tarii in ingineria agricola, Israelul avand o pozitie de varf in sectorul agroalimentar si in combaterea desertificarii.
Pavilionul israelian este conceput pentru a oferi o experienta in doua etape. Prima dintre ele este un spatiu care foloseste filme 3D si efecte multidirectionale pentru a ilustra istoria agriculturii in Israel de la inceputuri si pana in prezent, unul dintre aceste filme relatand despre programul de reimpadurire a statului israelian condus de Fondul national evreiesc. In cea de a doua etapa, vizitatorii sunt condusi intr-un spatiu in care o constelatie de sateliti lumineaza cerul Terrei, activand fiecare cate un LED cu imagini din diverse tari de pe mai multe continente, care ilustreaza modul in care progresele realizate de Israel in agricultura au ajutat lumea.
Brazilia: „Hranim lumea cu solutii“
Unul dintre cele mai vizitate pavilioane al Expozitiei Universale de la Milano este cel al Braziliei, aflat sub sloganul „Hranim lumea cu solutii“. Intregul concept al arhitectilor care au realizat pavilionul este de a prezenta pluralismul Braziliei prin intermediul unei retele descentralizate, flexibile si usor de parcurs, din care fac parte peste 130 de constructii menite sa ilustreze teme precum nutritia, agricultura familiala, gestionarea padurilor si integrarea intre agricultura si cresterea vitelor. Vizitatorii parcurg pavilionul pe o plasa suspendata, pe o distanta de peste 100 de metri, deasupra diferitelor culturi agricole. Plasa sustine 500 de oameni in acelasi timp, iar ceea ce se observa de la inaltimea ei tine in principal de agricultura. Brazilia este un colos in acest domeniu: 48 la suta din exporturile sale sunt produse agricole. ?ara cafelei trimite marfuri in 180 de tari de pe tot globul si este in plina campanie de protejare si replantare a padurilor. O atractie deosebita este si spatiul de la iesirea din pavilionul acestei tari, in care este expusa marea varietate de plante cultivate in cel mai mare stat din America Latina. Spatiul expozitional al Braziliei a fost realizat din module prefabricate si materiale reciclabile certificate, intr-un concept arhitectural care incearca sa demonstreze ca este posibil sa creezi semnificatie si continut cu putine resurse si cu impact de mediu redus.
Primul oras inteligent din lume, care ar putea alimenta 100 000 de persoane
Zona in care se desfasoara Expo Milano 2015 este echivalentul unui oras inteligent, complet electric, capabil sa satisfaca nevoile energetice ale unui numar de 100 000 de oameni. Intreaga arie a expozitiei este electrificata in totalitate datorita retelelor inteligente si tehnologiei de ultima ora, care combina eficienta cu durabilitatea.
Inovatia este cuvantul de ordine la Expo 2015, iar Enel a contribuit la crearea primului oras inteligent complet electric din lume capabil sa satisfaca nevoile energetice ale unui numar de 100 000 de oameni. Compania energetica, care este partenerul global oficial al evenimentului, instaleaza tehnologie de ultima ora care va caracteriza orasul viitorului: de la cele mai moderne sisteme de control si management al retelei, la retele inteligente, centrale de depozitare a energiei electrice, infrastructura de incarcare a vehiculelor electrice si iluminatul stradal inteligent.
Orasele inteligente combina protejarea mediului, eficienta energetica si durabilitatea economica intr-un model urban unic, cu scopul de a imbunatati calitatea vietii si de a crea noi servicii pentru locuitorii si autoritatile locale.
Orasul inteligent de la Expo Milano are o capacitate instalata de 75 MW, gandita pentru un consum zilnic estimat de 1 000 000 kWh, 100 posturi de transformare de medie tensiune ce furnizeaza energie electrica pavilionului, 100 de statii de incarcare pentru vehiculele electrice (30 in zona Expo si 70 in afara), 8500 de becuri cu LED-uri Archilede, care vor ilumina zona de expozitie si care vor economisi circa 280 000 kWh, aproximativ 36% din consum, un sistem de stocare, care va optimiza fluxul local de energie (270 kW), un centru de operare a retelei inteligente, care va fi activ 24 de ore pe zi si un showroom pentru vizitatori.
Reteaua inteligenta este echipata cu un sistem avansat de control si protectie de la distanta si implementeaza o retea de medie tensiune in bucla inchisa, care va asigura o inalta calitate a serviciilor, datorita masurilor automate ce izoleaza parti ale retelei afectate de eventualele defalcari si, drept urmare, evita intreruperile de servicii pentru clienti si vizitatori.
Fiecare pavilion are propriul sistem de management al energiei, care permite vizitatorilor sa ia parte la utilizarea energiei si care combina tehnologia de ultima ora ce monitorizeaza si controleaza consumul si necesarul de energie, optimizeaza fluxurile energetice si integreaza atat instalatii de energie regenerabila, cat si sisteme de stocare. Enel contribuie, de asemenea, la iluminarea zonei de expozitie cu vaste retele de iluminat public si becuri cu LED-uri eficiente, care vor oferi un iluminat de calitate in afara pavilionului. Aceasta retea va fi, de asemenea, gestionata si integrata in sistemul de management energetic, asigurandu-se ca lumina este in armonie cu lumina naturala a zonei de expozitie.
Compania este, de asemenea, prezenta la Expo Milano cu un pavilion interactiv care, intr-o padure virtuala iluminata, va permite vizitatorilor sa vada interiorul unei camere de control al orasului inteligent, care este centrul nervos al acestui oras, in care tehnicieni si experti interactioneaza cu diferite tehnologii prin care se gestioneaza fiecare centrala. Designul pavilionului a fost inspirat de ceea ce sta la baza participarii Enel la Expo: ideea ca alimentele si energia, datorita dezvoltarii de noi tehnologii, au mai multe in comun decat s-ar crede. Viitorul in aprovizionarea cu alimente si furnizarea de energie vor implica aceleasi solutii: inteligente, productie mai rationala si mai putin intensa, distribuirea mai eficienta si impartasirea durabila a resurselor disponibile, toate acestea vor ajuta la satisfacerea nevoilor unei rase umane ce are o nevoie tot mai mare pentru a-si sustine viata.