Parlamentul European solicita noi reglementari pentru prevenirea fraudarii kilometrajului
Data: 1 – 15 iunie 2018 2018
Parlamentul European (PE) a adoptat, la finalul lunii mai a.c., o rezoluţie potrivit căreia, pentru a combate mai eficient fraudarea odometrelor, Comisia Europeană trebuie să propună o nouă legislaţie în domeniu, în următoarele 12 luni. „Între 5% şi 12% dintre maşinile de ocazie vândute în statele UE şi între 30% şi 50% dintre cele exportate pe teritoriul UE au fost traficate. Am obţinut un larg acord cu privire la acest raport, în special în ceea ce priveşte bazele de date naţionale şi schimburile de informaţii transfrontaliere, dar şi în ceea ce priveşte eforturile pe care trebuie să le facă producătorii pentru securizarea odometrelor", a declarat raportorul Ismail Ertug. Potrivit acestuia, „în cazul în care CE va propune o legislaţie în acest domeniu, se poate înregistra un profit anual între şase şi nouă milioane de euro şi vom reuşi să restabilim încrederea consumatorilor în piaţa maşinilor de ocazie".
Europarlamentarii vor noi măsuri legislative, care să includă registre naţionale de kilometraj, care să fie accesibile transfrontalier. Cumpărătorii de maşini de ocazie trebuie să aibă posibilitatea să verifice exactitatea indicaţiilor odometrului, indiferent de ţara în care au fost înregistrate, spun deputaţii PE.
Potrivit eurodeputaţilor, înregistrarea kilometrajului ar trebui să fie obligatorie la fiecare control tehnic periodic, la fiecare inspecţie tehnică, verificări sau reparaţii în service, începând cu prima înregistrare a maşinii. Ei subliniază că în Belgia şi Olanda, unde înregistrarea kilometrajului se face mai des decât în orice altă ţară, fraudele la kilometraj au fost aproape eliminate. De asemenea, PE solicită Comisiei să monitorizeze modul în care constructorii de automobile pun în practică strategiile anti-fraudă cerute de actuala legislaţie UE şi să fixeze criterii clare, care să permită verificarea eficientă a securităţii odometrelor.
„Deşi fraudarea kilometrajului are un impact negativ asupra securităţii rutiere, numai şase state includ «manipularea odometrului» în categoria infracţiunilor penale, spun deputaţii, cerând tuturor statelor membre să procedeze ca atare", se subliniază într-un comunicat al PE.