PROTECTIA SI CUNOASTEREA NIVELULUI TEHNOLOGIC AL PRODUSELOR
Data: 15-30 iunie 2005
Potrivit prevederilor conventiei de colaborare incheiata intre Camera de Comert si Industrie a Romaniei si Municipiului Bucuresti - CCIRB si Oficiul de Stat pentru Inventi si Marci - OSIM, s-a desfasurat recent la sediul CCIRB, prin Departamentul pentru Dezvoltarea Afacerilor Bucuresti, seminarul "Cunoastet nivelul tehnologic al concurentei?"
Vicepresedintele CCIRB, domnul prof. dr. ing. Nicolae Vasile, presedintele Sectunii Industrie, in prezenta unei numeroase asistente, reprezentant ai unor firme din Capitala din cele mai diverse sectoare de activitate, a prezentat unele considerente privind rolul si importanta cunoasterii de catre managerii intreprinderilor din tara noastra a mecanismelor si metodelor de protejare a marcilor de produs sau de firma si tehnologiilor de fabricate proprii.
Marca este un element esental al strategiei unei firme, facand distincta dintre produsele si serviciile sale si cele ale concurentei; pe de alta parte, pentru consumator marca reprezinta calitatea serviciilor sau produselor autentice, fiind mijlocul eficient de a cuceri si pastra segmentul de piata si in final clienti.
Calitatea superioara a unui produs si costul redus al acestuia sunt principalele criterii de selecte si de optune a unui potental client/consumator fata de produsul respectiv. Calitatea si pretul sunt stabilite si determinate de nivelul tehnologiilor de fabricate, de performantele acestora, sub raportul consumului de materiale, manopera specifica si de energie.
Iata tot atatea argumente ca firmele producatoare sa fie interesate de nivelul tehnologic al concurentei, de a-si asigura o informare prompta asupra evolutei tehnologiilor de pe pietele de profil, interne si externe, pentru a putea proteja si pastra competitivitatea produselor proprii in relate directa cu firmele concurente, fata de efortul propriu de a perfectona si moderniza continuu tehnologiile in pas cu progresul tehnic si tendintele care se manifesta pe plan internatonal.
In acest moment putem aduce in discute necesitatea de a asigura prin serviciile oferite de OSIM protecta marcii si a tehnologiei utilizate de firmele romanesti. Dintre serviciile la care putem apela, cele privind veghea tehnologica si supravegherea concurentei sunt cele mai importante.
Serviciul de veghe tehnologica consta in informarea lunara cu privire la cele mai noi realizari care apar pe plan mondial, intr-un domeniu care prezinta interes pentru firma si care sunt contnute in documentele de brevet.
In ce priveste serviciul de supraveghere a concurentei, acesta ne ofera informati referitoare la cunoasterea activitati in domeniul dobandirii unor drepturi exclusive care sa apartna companiilor pe care le consideram drept concurenta in domeniul de activitate al firmei in acre activam.
Aceste tipuri de informari de piata, ce au ca scop identificarea noutatlor de ultima ora intr-un domeniu vizat precum si cunoasterea activitatlor concurentei, a solutilor protejate prin brevete de inventi, dintr-un portofoliu de peste 17 milioane de titluri de produse si tehnologii gestionate in prezent de OSIM, constituie o sarcina de prim ordin a compartimentelor de marketing din cadrul societatlor comerciale, pe de o parte, de a nu incalca reglementarile interne si internatonale privind protecta brevetelor, iar pe de alta parte, de a putea beneficia de noile prevederi legislative referitoare la scutirea de impozitul pe profitul obtnut din exploatarea, pe teritoriul Romaniei, a unui brevet romanesc in vigoare.