SECTORUL CERCETARE-DEZVOLTARE-INOVARE IN ANUL 2005
Data: 16-30 iunie 2006
In plina dezbatere privind „destinul“ CDI, cand spiritele sunt deosebit de infierbantate, consideram ca este util sa supunem atentiei cititorilor un amplu document al Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica (ANCS), document structurat pe opt capitole care vizeaza:
• Contextul politic specific domeniului cercetare-dezvoltare si inovare;
• Intarirea capacitatii Autoritatii Nationale pentru Cercetare Stiintifica de a elabora si implementa politici specifice domeniului;
• Intensificarea actiunilor de pregatire a aderarii la Uniunea Europeana;
• Evolutii inregistrate in vederea atingerii obiectivelor Agendei Lisabona: tintele de 1 la suta si 3 la suta din PIB cheltuieli pentru cercetare-dezvoltare;
• Imbunatatirea cooperarii intre sectorul de cercetare si industrie;
• Dezvoltarea resurselor umane si a sistemului institutional din domeniul cercetare-dezvoltare;
• Cresterea vizibilitatii nationale si internationale a activitatilor de cercetare-dezvoltare si inovare.
Pentru informarea corecta, obiectiva a cititorilor nostri ne vom referi in numarul de fata la cateva aspecte esentiale, urmand sa ne ocupam sistematic de alte aspecte majore din acelasi document.
LANSAREA PLANULUI SECTORIAL CD
COORDONAT DE MEdC-ANCS
Planul sectorial de cercetare-dezvoltare coordonat de MEdC-ANCS reprezinta un instrument de implementare a prioritatilor privind evolutia sectorului cercetare-dezvoltare, stabilite conform orientarilor strategice ale politicilor guvernamentale specifice domeniului.
In consecinta, Planul sectorial CD al MEdC-ANCS urmareste ca obiective generale:
• Dezvoltarea capacitatii si marirea competitivitatii sistemului national CDI;
• Cresterea impactului economic al activitatilor de cercetare-dezvoltare din sectorul public;
• Sustinerea integrarii internationale a sistemului si activitatilor CDI;
• Cresterea calitatii si eficientei politicilor, strategiilor si programelor la nivel national in domeniul CDI.
Raportul apreciaza ca rezultatele proiectelor care se elaboreaza potrivit Planului sectorial al ANCS vor contribui in mod direct la cresterea calitatii in procesul de fundamentare a deciziilor asupra politicilor privind sistemul public al cercetarii, in special cele referitoare la dezvoltarea resurselor umane pentru cercetare, restructurarea institutionala, instrumentele de finantare a activitatilor de cercetare-dezvoltare.
Fondurile alocate pentru Planul sectorial CD al MEdC-ANCS in perioada 2005-2006 sunt:
2005: 10.000.000 RON (100 miliarde lei);
2006: 6.000.000 RON (60 miliarde lei).
PLANIFICAREA POLITICILOR CDI
PENTRU PERIOADA 2007-2013
Obiectivele referitoare la structurarea si consolidarea ariei romanesti a cercetarii, pentru a asigura indeplinirea rolului cercetarii stiintifice si dezvoltarii tehnologice corespunzator prevederilor strategiei de la Lisabona, au fost luate in considerare in doua procese majore de planificare a politicilor CDI pentru perioada 2007–2013:
– elaborarea strategiei nationale de cercetare-dezvoltare si inovare pe perioada 2007-2013, inclusiv constructia instrumentului de finantare adiacent, si anume viitorul Plan National de Cercetare-Dezvoltare si Inovare (Planul actual se incheie in 2006);
– elaborarea Planului National de Dezvoltare (PND) pentru 2007-2013, ca principal instrument de planificare a realizarii prioritatilor nationale de dezvoltare, prin sustinere financiara din fondurile structurale ale UE. PND include ca principala prioritate, sustinuta de un Program Operational specific, cresterea competitivitatii economice si dezvoltarea economiei bazate pe cunoastere, in care rolul cercetarii-dezvoltarii si inovarii este de maxima importanta.
Ambele instrumente mentionate vor sprijini:
– dezvoltarea activitatilor, a resurselor umane si a infrastructurii de cercetare-dezvoltare din institute si centre de cercetare si din universitati, urmarind armonizarea si integrarea acestora in prioritatile si activitatile specifice Ariei Europene a Cercetarii;
– introducerea mai rapida si utilizarea extinsa a tehnologiilor avansate si dezvoltarea activitatilor CD specifice, in toate sectoarele economice, pe baza unui parteneriat mai puternic intre institutiile de cercetare-dezvoltare, universitati si intreprinderi.
Proiectul privind Elaborarea strategiei nationale in domeniul CDI pentru perioada 2007-2013 se va incheia in 2006 si urmareste ca obiective principale:
– elaborarea strategiei nationale in domeniul CDI, structurata pe elementele unui plan strategic pentru perioada 2007-2013, care sa cuprinda instrumentele programatice si/sau de proces, instrumentele de finantare, cat si sistemul de evaluare si control pentru realizarea performantelor;
– elaborarea Planului National CDI pentru perioada 2007-2013 (profil programe, rezultate asteptate, indicatori de evaluare etc.) si a unor propuneri privind procedurile si mecanismele de contractare, finantare, monitorizare si control;
– dezbatere la scara nationala a documentelor rezultate, urmand ca ulterior acestea sa fie aprobate prin hotarari ale guvernului.
Evolutii in vederea atingerii obiectivelor Agendei Lisabona:
• tintele de 1 la suta si 3 la suta din PIB cheltuieli pentru cercetare-dezvoltare
• imbunatatirea coordonarii fondurilor bugetare pentru cercetare-dezvoltare
MEdC-ANCS considera ca respectarea angajamentului de a atinge 1 la suta din PIB cheltuieli totale pentru cercetare in 2007, asumat prin dosarul de negociere pentru Capitolul 17 Stiinta si cercetare, ca si atingerea obiectivelor Agendei Lisabona, in special a obiectivului privind nivelul de 3 la suta din PIB cheltuieli pentru cercetare-dezvoltare pana in 2010, depinde intr-o foarte mare masura de coordonarea proceselor paralele de planificare si utilizare a fondurilor bugetare alocate acestui domeniu.
In acest sens, principalele directii de actiune urmarite in permanenta de MEdC-ANCS sunt:
a) intarirea capacitatii de corelare a politicilor CDI la nivel national, regional, sectorial;
– dezvoltarea activitatilor CDI specifice la nivel sectorial;
– elaborarea planurilor sectoriale CD de catre un numar mai mare de ministere;
– extinderea programelor nucleu ale institutelor nationale CD pentru a include problematica de dezvoltare tehnologica specifica sectoarelor respective;
– dezvoltarea si consolidarea mecanismelor de corelare a Planului National CDI cu Planurile Sectoriale CD, prin:
• dezvoltarea mecanismelor de dialog interministerial;
•procesul de avizare a planurilor sectoriale CD de catre MEdC-ANCS;
– corelarea mai buna a planurilor si programelor nationale CDI cu instrumentele de dezvoltare structurala:
• PND/POS Cresterea competitivitatii economice;
• Programul Operational de Dezvoltare Regionala (POR);
b) asigurarea corelarii permanente a programelor nationale CDI cu cele ale UE, inclusiv din punct de vedere al structurii si mecanismelor de finantare.
Cresterea graduala a resurselor bugetare alocate cercetarii si dezvoltarii tehnologice
Finantarea publica a activitatilor de cercetare-dezvoltare in perioada 2003-2005 este ilustrata de tabelul 1.
Tabelul 1 (sursa: Legea nr. 511/2004 a bugetului de stat pe anul 2005)
In cursul anului 2005, Romania s-a angajat ferm in directia cresterii cheltuielilor totale pentru cercetare, pentru a se apropia de obiectivul stabilit prin strategia Lisabona si sustinut prin Planul de actiune adoptat in acest sens de Uniunea Europeana: atingerea nivelului de 3 la suta din PIB pentru cheltuieli de cercetare pana in 2010, din care 1 la suta fonduri publice si 2 la suta din fonduri ale agentilor economici.
In acest sens, ANCS a actionat in colaborare cu Ministerul Finantelor Publice pentru sustinerea in continuare, in special in cadrul viitorului buget, a cresterii resurselor bugetare alocate cercetarii si dezvoltarii tehnologice, pentru a asigura atingerea tintei de minimum 1 la suta din PIB pana in anul 2010.
Conform cu prevederile Legii bugetului de stat pentru anul 2006, recent aprobata de Parlament, fondurile de la bugetul de stat alocate pentru cercetare la nivelul anului 2006 reprezinta:
o crestere de aproape doua ori a fondurilor publice alocate prin bugetul din anul 2005;
circa 0,4 la suta din PIB estimat pentru anul 2006 (fata de 0,26 la suta in 2005).
Legea prevede un ritm sustinut de crestere anuala a fondurilor publice alocate pentru cercetare, cu o dubla consecinta:
se asigura atingerea unui nivel de circa 0,9 la suta din PIB in anul 2009;
devine posibila, in perspectiva imediat urmatoare, atingerea nivelului de 1 la suta din PIB in anul 2010.
Pentru domeniul cercetare-dezvoltare aceasta lege reprezinta o recunoastere clara a importantei strategice a acestuia pentru dezvoltarea economica si sociala a Romaniei.
Consideram necesara continuarea actiunilor comune cu Ministerul Finantelor Publice, in urmatoarele directii, de importanta deosebita pentru a sustine atingerea obiectivului 3 la suta:
– asigurarea urmaririi cheltuielilor pentru cercetare-dezvoltare ale agentilor economici, prin evidentierea distincta si explicita a acestora
• in structura evidentelor contabile privind activitatile curente;
• in bilantul anual de venituri si cheltuieli;
– introducerea unui pachet de masuri fiscale si financiare care sa sustina stimularea intensiva a activitatilor de cercetare-dezvoltare si inovare desfasurate de catre sau in sprijinul agentilor economici, urmarind cresterea cheltuielilor pentru CDI efectuate de acestia, pentru a atinge tinta de minimum 2 la suta din PIB pana in 2010.
Proiectia fondurilor publice care se vor aloca pentru cercetare pe perioada 2005-2010 este ilustrata de graficul 1.
IMBUNATATIREA COOPERARII INTRE
SECTORUL DE CERCETARE SI INDUSTRIE
Pentru a se asigura cresterea gradului de asimilare, aplicare si dezvoltare a tehnologiilor avansate in mediul economic, MEdC-ANCS pune un accent deosebit pe imbunatatirea cooperarii intre sectorul de cercetare si industrie. Principalele directii de actiune urmarite in acest sens sunt urmatoarele:
• promovarea proiectelor initiate si realizate in parteneriat de unitatile si institutiile CD si agentii economici;
• stimularea formarii clusterelor tehnologice, integrate prin conexiuni functionale si proiecte comune de dezvoltare si integrare tehnologica;
• stimularea cercetarii de firma, realizate in cooperare cu unitatile CD, in special in domenii de inalta tehnologie, prin promovarea proiectelor care sustin:
– alinierea produselor, tehnologiilor si serviciilor la cerintele de calitate si competitivitate specifice pe piata europeana si internationala;
– alinierea modului de operare al agentilor economici la cerintele conforme cu standardele europene si internationale;
– modernizarea echipamentelor si instalatiilor si introducerea tehnologiilor noi, inclusiv in sectoare traditionale;
– dezvoltarea si aplicarea tehnologiilor de varf, tehnologii informationale, biotehnologii, tehnologii de foarte inalta precizie, micro si nanotehnologii, tehnologii bazate pe materiale noi sau cu proprietati imbunatatite;
• dezvoltarea instrumentelor si a mecanismelor care asigura transferul tehnologiei si sustin aplicarea si dezvoltarea in economie a tehnologiilor avansate.
Principalele instrumente de finantare in domeniul cercetare-dezvoltare, coordonate de MEdC-ANCS care promoveaza si sustin imbunatatirea cooperarii intre unitatile CD si sectorul productiv sunt:
• Programul Cercetare de excelenta (CEEX), lansat in 2005, care, prin modulele referitoare la proiecte complexe si la dezvoltarea infrastructurii pentru evaluarea conformitatii, stimuleaza in mod direct:
formarea consortiilor cercetare-industrie si orientarea catre domenii de inalta tehnologie, armonizate cu prioritatile specifice la nivel european;
accelerarea procesului de aliniere a agentilor economici, precum si a sectoarelor industriale in general, la reglementarile tehnice specifice UE;
• Planul national pentru cercetare-dezvoltare si inovare (PNCDI), in care 10 dintre cele 14 programe sunt specializate pe domenii specifice de dezvoltare tehnologica: agricultura, mediu, sanatate, energie, transporturi, domenii industriale, infrastructura calitatii, tehnologii informationale, biotehnologii, micro si nanotehnologii, tehnologii din domeniul aeronautic si spatial.
In perspectiva pregatirii pentru aderarea la Uniunea Europeana, Programul Cercetare de excelenta – CEEX urmareste in mod special identificarea si dezvoltarea institutiilor si organismelor care pot deveni surse interne de competenta stiintifica si tehnica de referinta in domenii de inalta tehnologie.
In acest sens programul sustine:
•dezvoltarea capacitatii si a resurselor de care institutiile si organismele mentionate dispun si integrarea acestora, pentru a asigura
– formarea unei mase critice de resurse de competenta si servicii stiintifice si tehnologice de inalta performanta disponibile pe plan intern;
– atingerea nivelului de excelenta impus pentru recunoasterea pe plan extern in domeniile vizate;
• dezvoltarea laboratoarelor si organismelor specializate, care asigura evaluarea si certificarea conformitatii cu reglementarile tehnice europene si internationale.
In anul 2005, in cadrul Planului National pentru Cercetare-Dezvoltare si Inovare s-au derulat un numar total de 2.524 de proiecte, distributia pe programe fiind cea din tabelul 2.
Fondurile de la bugetul de stat alocate pentru Planul National pentru Cercetare–Dezvoltare si Inovare pe perioada 2004–2006 sunt urmatoarele:
– 2004: 1.787,6 miliarde lei;
– 2005: 222.231.000 RON (2.222 miliarde lei);
– 2006: 180.850.000 RON (1.808,5 miliarde lei).
INCURAJAREA PARTICIPARII SECTORULUI
PRIVAT IN ACTIVITATI CD: LANSAREA
PLATFORMELOR TEHNOLOGICE LA
NIVEL NATIONAL
In acord cu evolutiile in plan european, MEdC-ANCS a lansat in 2005 o actiune de amploare pentru sustinerea formarii si consolidarii la nivel national a platformelor tehnologice bazate pe parteneriat public-privat, pentru a permite integrarea ulterioara a acestora in cele 26 de platforme tehnologice integrate dezvoltate in prezent la nivel european, in domenii stiintifice si tehnologice cum sunt:
domeniile de inalta tehnologie considerate strategice: surse de energie alternative, inclusiv pe baza de hidrogen, pile de combustie, celule fotovolatice, comunicatii mobile, aeronautica, sisteme spatiale;
domeniile care promoveaza schimbari tehnologice radicale, cum ar fi nanoelectronica, nanomedicina, nanobiotehnologii;
domeniile care sustin dezvoltarea durabila: biotehnologii in industria agroalimentara si in domeniul forestier, aprovizionarea cu apa si mentinerea calitatii acesteia, chimie durabila, retele de transporturi intermodale, transporturi maritime;
domeniile care sustin restructurarea sectoarelor industriale traditionale, cum ar fi industria otelului, textile si confectii, constructii, siguranta industriala.
In acest context, in anul 2005 MEdC-ANCS a lansat o serie de dezbateri comune cercetare-industrie, organizate conform modelului platformelor europene, cu participarea partenerilor din institutiile publice de cercetare si a celor din mediul economic de profil, urmarind:
• stabilirea prin consens a strategiilor comune de cercetare si dezvoltare tehnologica in domeniile respective, pe termen mediu si lung;
• elaborarea planurilor comune de actiuni concrete pentru punerea in aplicare a strategiilor formulate si realizarea obiectivelor prevazute.
Ca exemple concrete de astfel de sesiuni comune mentionam:
– cele doua conferinte dedicate platformei Manufuture (productia industriala in viitor), care au avut loc in 17 iunie si 5 septembrie, cu participarea a peste 10 institutii din sectorul CD public, specializate in domeniile materiale noi, micro si nanotehnologii, ca si a mai multor intreprinderi din industriile IT si microelectronica;
– conferinta dedicata agendei CD in domeniul alimentarii cu apa si mentinerii calitatii acesteia, organizata in 15-17 iunie, in cooperare cu Compania Nationala Apele Romane. La Conferinta au participat atat institutele CD si centrele universitare de profil, cat si majoritatea operatorilor si a companiilor reprezentative la nivel regional din domeniul alimentarii cu apa.
MEdC-ANCS monitorizeaza in prezent participari ale Romaniei in urmatoarele 10 platforme tehnologice: hidrogen si pile de combustie, managementul apelor, transport maritim, tehnologii manufacturiere, nanoelectronica, nanomedicina, medicina inovativa, chimie durabila, genomica si biotehnologii pentru plante, aeronautica.
DEZVOLTAREA MECANISMELOR CARE ASIGURA TRANSFERUL TEHNOLOGIC IN ECONOMIE,
INCLUSIV A PARCURILOR STIINTIFICE
SI TEHNOLOGICE
Prin politicile promovate, MEdC-ANCS considera dezvoltarea si consolidarea infrastructurii de transfer tehnologic si inovare ca un obiectiv important, intrucat aceasta poate asigura dezvoltarea unui mediu foarte favorabil pentru:
– stimularea parteneriatelor intre agentii economici si organizatiile de cercetare;
– stimularea cererii si a activitatilor proprii de cercetare-dezvoltare ale agentilor economici, cu prioritate in domenii ale tehnologiilor de varf;
– cresterea numarului de firme inovative in domenii tehnologice avansate, prin sprijinirea infiintarii si dezvoltarii acestora.
MEdC-ANCS sustine realizarea obiectivelor privind dezvoltarea infrastructurii si serviciilor de inovare si transfer tehnologic, atat la nivel national, cat si regional, prin Programul INFRATECH – aprobat prin HG nr. 128/2004, instrument prin care se acorda sprijin financiar si logistic pentru crearea si dezvoltarea institutiilor specializate din infrastructura de inovare si transfer tehnologic, inclusiv a parcurilor stiintifice si tehnologice.
Pana in prezent, in cadrul programului INFRATECH au fost finantate noua incubatoare, 10 centre de transfer tehnologic, patru centre de informare tehnologica, sapte parcuri stiintifice si tehnologice, in diverse regiuni ale tarii: Arad, Bucuresti, Craiova, Cluj-Napoca, Deva, Iasi, Ramnicu-Valcea, Timisoara, Tulcea.
Situatia fondurilor de la bugetul de stat alocate anual pentru Programul INFRATECH pe perioada 2004-2006 este urmatoarea:
– 2004: 189 miliarde de lei;
– 2005: 10.000.000 RON (100 miliarde de lei);
– 2006: 20.000.000 RON (200 miliarde de lei).