Conferinta Nationala CREDING 2012
Data: 16 - 30 iunie 2012
O noua viziune asupra ingineriei
La Biblioteca Academiei Romane s-a desfasurat recent Conferinta Nationala a Coalitiei Romane pentru Educatie Inginereasca - CREDING 2012, eveniment ce s-a bucurat de prezenta a peste 50 de reprezentanti ai mediului universitar si privat care au dezbatut tema O noua viziune asupra ingineriei. In deschiderea lucrarilor conferintei, presedintele CREDING, prof. dr. ing. Ioan Dumitrache, a prezentat misiunea CREDING, obiectivele si actiunile care se doresc a fi intreprinse in perioada urmatoare pentru atingerea acestor obiective.
Dintre actiunile propuse mentionam:
- Identificarea unor domenii ale productiei de bunuri materiale in care Romania are capacitatea si resursele necesare pentru a deveni competitiva pe piata interna si externa;
- Restructurarea si organizarea intregului sistem de formare a resurselor umane pentru sustinerea si dezvoltarea unor domenii tehnologice avansate, definirea unui cadru institutional pentru formarea viitoarelor generatii de ingineri capabili sa raspunda provocarilor secolului 21;
- Elaborarea unui set de norme si indicatori de calitate pentru evaluarea performantelor si recunoasterea contributiei inginerilor la dezvoltarea cunoasterii, a stiintei si tehnologiei, a civilizatiei si calitatii vietii;
- Promovarea in spatiul public a realizarilor valoroase ale ingineriei si ale programelor de cercetare in stiinte ingineresti pentru sensibilizarea opiniei publice si a factorilor de decizie asupra rolului inginerilor si a contributiilor acestora la cresterea calitatii vietii si la crearea si dezvoltarea civilizatiei;
- Promovarea noilor paradigme ale ingineriei moderne in formarea noilor generatii de ingineri, cu utilizarea extensiva a platformelor informatice, care sa formeze si sa cultive gandirea inginereasca in ecuatia „concepte + rationamente = aplicatii“;
- Identificarea si sustinerea unor licee cu profil real la care ponderea pregatirii elevilor sa fie bazata pe stiinta, tehnologie, inginerie si matematica (STEM);
- Organizarea unor clase speciale in licee, care sa beneficieze de o pregatire preponderent STEM;
- Promovarea unor mecanisme stimulative pentru identificarea elevilor talentati cu reale calitati inovative si creative in domeniul tehnic si sprijinirea lor pentru a urma o pregatire universitara in inginerie;
- Sustinerea unui program de formare tehnologica in ciclul preuniversitar cu invitarea unor personalitati ale stiintei si tehnologiei pentru a sustine prelegeri;
- Regandirea intregului ciclu de pregatire preuniversitara si reconsiderarea examenului de bacalaureat tinand seama de diversitatea copiilor, a inclinatiilor si a capacitatii intelectuale a acestora;
- Regandirea intregului sistem de formare a inginerilor luand in considerare cele trei cicluri si legiferarea unui sistem de educatie continua pe intreg parcursul vietii;
- Introducerea gradelor profesionale pentru ingineri si constituirea unui sistem de verificare si acordare a acestor grade;
- Organizarea in licee a unor cluburi pentru stiinta, cu dezbateri periodice ale unor teme stiintifice cu participarea unor personalitati din viata academica, dar si tehnologica;
- Constituirea in universitatile tehnice a unor centre de creatie si inovare deschise studentilor si elevilor;
- Organizarea unor scoli de vara in universitati pe teme de actualitate ale ingineriei;
- Reorganizarea, la nivel national, a Muzeului Tehnicii, prin coagularea tuturor resurselor si cu suportul Guvernului, cu implicarea ministerelor Culturii, Educatiei, Economiei etc.;
- Organizarea unor dezbateri publice cu participarea mediului academic, mediului de afaceri si intreprinzatorilor pentru a identifica si valorifica idei si produse care sa contribuie la reindustrializarea Romaniei;
- Promovarea unui sistem coerent pentru stimularea si sustinerea inovarii si creativitatii in mediul academic si de afaceri.
Au fost prezentate elementele specifice privind modernizarea scolii superioare de ingineri in contextul provocarilor secolului 21.
Au fost prezentate mai multe lucrari vizand formarea viitorilor ingineri, activitatile de cercetare, evaluarea formatorilor, reorganizarea sistemului de invatamant ingineresc, inovarea si problemele specifice evaluarii inginerilor. Intre acestea, amintim: Selectia si promovarea studentilor performanti (licenta, master, doctorat) - prof. dr. ing. Ecaterina Andronescu; Programele de cercetare in inginerie - prof. dr. ing. Anton Anton; Criteriile pentru evaluarea formatorilor de ingineri - prof. dr. ing. Valeriu Jinescu; Inovarea in invatamantul superior - prof. dr. ing. Radu Munteanu.
Industria romaneasca incotro? a fost tema cu care dl. Constantin Stroe, vicepresedinte al Dacia Group Renault, a acaparat atentia audientei si a dat nastere unor discutii animate.
In cadrul prezentarilor, s-a subliniat necesitatea conectarii la problematica actuala.
Au mai sustinut prezentari prof. dr. ing. Romeo Susan-Resiga, prof. dr. ing. Vasile Nastasescu si prof. dr. ing. I. M. Popescu.
Conferinta s-a incheiat cu o rezolutie, cateva dintre ideile principale incluse in document fiind urmatoarele:
• Necesitatea regandirii industriei romanesti si lansarii unui program national pentru reindustrializarea Romaniei;
• Necesitatea restructurarii invatamantului superior ingineresc in concordanta cu noile cerinte ale economiei si societatii bazate pe cunoastere;
• Necesitatea intaririi legaturilor intre universitati si mediul economic si cresterea aportului universitatilor la dezvoltarea de produse inovative;
• Au fost evidentiate noile paradigme ale educatiei in inginerie pornind de la intersectia celor trei componente esentiale ale acesteia: Stiinta, Tehnologie, Practica.
• CREDING isi propune sa se implice activ in elaborarea Planului National de Cercetare-Dezvoltare 3 (2014 - 2020), prin identificarea unor directii majore pentru CDI in inginerie si corelarea cu programele din cadrul PN3.
• Dezvoltarea si operationalizarea unor modalitati eficiente de contributie a mediului industrial la finantarea studentilor in inginerie (licenta - master - doctorat) cu accentul pe abordarea si solutionarea in cadrul proiectelor de diploma, lucrarilor de disertatie si tezelor de doctorat a unor probleme concrete formulate de agenti economici.
Mesajul pe care CREDING il transmite comunitatii romanesti este ca toti cei interesati de viitorul acestei tari, de formarea noilor generatii de ingineri in concordanta cu cerintele noii societati a cunoasterii sa se alature si sa participe la atingerea obiectivelor propuse.