Probleme actuale ale ingineriei (II)
Data: 16 - 30 iunie 2012
(Urmare din numarul trecut)
Ce trebuie facut?
- Calitatea educatiei sa fie utilizata ca principal criteriu pentru finantarea publica a institutelor universitare.
- O atentie speciala ar trebui sa li se acorde abilitatilor pedagogice de instruire, mai ales prin imbunatatirea relatiei student-profesor.
- Stoparea ratei de abandon universitar din primul an prin facilitarea intelegerii matematicii si a altor discipline teoretice, ceea ce neindoios va duce la cresterea numarului de absolventi;
- Continutul si metodele de studiu ale programelor in inginerie trebuie sa intruneasca nevoile pietei muncii pentru intreaga societate. Aceasta presupune cunostinte solide actualizate permanent si o cooperare continua intre partile interesate din domeniul tehnic.
- Educatia inginereasca trebuie sa pregateasca studentii pentru a fi foarte buni pe plan profesional, moral si al responsabilitatii sociale.
- Disciplinele de studiu ingineresti dificile, laborioase si complexe au nevoie sa fie sustinute prin programe specifice de consultatii.
Exigentele enumerate duc la concluzia inevitabila potrivit careia educatia si cercetarea in domeniul tehnic se cer finantate la nivelul necesitatilor.
Tehnologia detine un rol foarte important in competitivitatea Europei pe piata globala si in dezvoltarea sustinuta la nivel planetar. Daca Europa nu investeste in stiinta si educatia inginereasca, economie, mediul inconjurator, oamenii vor avea foarte mult de suferit.
Este in interesul fiecaruia sa investeasca in pregatirea profesionala permanenta, ceea ce presupune angajarea mult mai rapida si sprijinul pentru o cariera solida.
Industria, companiile si alti angajatori pot beneficia de pe urma pregatirii suplimentare profesionale in domeniul inovarii, al produselor noi, toate vazute prin prisma membrilor individuali. Invatarea permanenta si pregatirea profesionala permanenta sunt componente esentiale ale educatiei, privita ca un tot, si de aceea FEANI are o politica speciala in acest sens.
- Scolile primare si secundare au obligatia de a induce elevilor pasiunea pentru studiul continuu. De asemenea, se cuvine sa aiba certitudinea ca elevii stiu cum sa invete si cum sa deprinda procesul invatarii.
- Universitatile sa continue sa ii sprijine pe studenti sa invete si sa ii incurajeze pe absolventi sa isi continue pregatirea profesionala.
- Angajatorii sa investeasca in pregatirea profesionala permanenta a angajatilor lor. A avea angajati competenti este crucial pentru orice angajator care doreste sa reuseasca.
- Cei care asigura cursurile ar putea sa ofere o gama variata de produse necesare pregatirii potrivite cu cerintele inginerilor, precum si cu cerintele angajatorilor.
Ingineria se cere transmisa intr-o maniera pozitiva si ca sursa de inspiratie.
Apare necesar sa schimbam modul in care transmitem mai departe informatii despre studiul ingineriei si profesia in sine, pentru a sparge stereotipurile perceptiei publice comune a ceea ce reprezinta inginerii, adica persoane rupte de realitate si insensibile la nevoile oamenilor. Trebuie sa schimbam atat tonul, cat si continutul conversatiei despre ingineri si sa cream mesaje pentru ca publicul larg sa ii perceapa pe ingineri astfel cum sunt in realitate. Ceea ce este valabil atat la scoala, cat si in randurile publicului larg.
Exista, si in privinta respectivelor exigente, o serie de recomandari, demne de tot interesul nostru, cum sunt:
- Media sa fie o sursa sigura de informatie. Misiunea educationala a media este aceea de a prezenta tehnologia si tehnica prin prisma importantei, precum si a avantajelor si riscurilor. Astfel, este posibil sa se anime cetatenii sa ia parte la decizii in ceea ce priveste utilizarea, acceptarea si consecintele tehnicii.
- Marile realizari ingineresti ar trebui sa fie mult mai vizibile, la fel cum sunt marile realizari arhitecturale. Un asemenea obiectiv poate fi realizat prin publicitate, campanii de comunicare si prin acordarea unui premiu european pentru ingineri.
- Sa fie foarte vizibil potentialul studentilor in inginerie referitor la contributia lor pentru bunastarea omenirii si dezvoltarea sustinuta a intregii societati.
- Ar trebui constituit un grup de lucru la nivel european, cu responsabilitatea prezentarii de relatari despre succesele de mare rezonanta ale personalitatilor ingineriei, care sa fie transmise la nivel national. Exista o nevoie reala de comunicare in randul inginerilor.
- Anul international al chimiei, 2011, a fost conceput ca un exemplu pentru depasirea temerilor in ceea ce priveste lipsa de cunostinte si comunicare.
Pe termen scurt se vor revedea recomandarile si initiativele dupa ce se va verifica cate anume din pachetul de masuri au fost adoptate de guvernele sau institutiile la nivel european sau national si cate au avut efect.
„Masurarea“ sanselor de succes
In conditiile constientizarii deficitului de ingineri din Europa, noua Strategie UE 2020 are sanse mari sa aiba succes, numai in cazul in care cererea de „mai multi ingineri pentru Europa“ poate fi satisfacuta pe termen scurt, mediu si lung.
Nu numai FEANI, dar si alte organizatii detin dovezi ca este nevoie de o actiune coordonata la nivel european in scopul de a stopa dezinteresul tinerilor in domeniul educatiei ingineresti si al stiintei, in general.
Cum se vede, prin toate aceste elemente se coaguleaza o viziune unitara, sistematica, se releva un mod de abordare coerent, care ne ajuta direct la decelarea mijloacelor de actiune practica. Este, astfel, un model demn de urmat.
Referindu-ne la tara noastra, pe langa masurile recomandate de UE, de organismele si asociatiile din care facem parte, avem la dispozitie un set de principii si solutii care ne permit sa formulam propuneri in consonanta cu cerintele nationale. Din aceasta perspectiva, propunerile pot fi astfel ordonate, sistematizate si prezentate:
- Pentru atragerea elevilor din invatamantul primar si mediu catre stiinta si tehnica sunt necesare reviste tehnice adresate lor si care sa cuprinda aplicatii practice folositoare atat elevilor, cat si cadrelor didactice. Publicatiile trebuie sprijinite financiar de MECTS, trimise gratuit la toate bibliotecile scolilor primare si secundare, ca si prin vanzarea lor prin chioscuri si abonamente;
- Constituirea pe langa scoli a unor cluburi si cercuri tehnice atractive;
- Realizarea Muzeului National al Stiintei si Tehnicii, asa cum este prevazut intr-un studiu aparut in Editura AGIR. Fondurile pot fi obtinute, in principal, de la UE. Concretizarea acestui proiect va contribui esential la atragerea elevilor din toata tara catre stiinta si tehnica - mai ales prin partea sa virtuala;
- Este absolut necesar sa se initieze actiuni si sa se puna la punct strategii pentru promovarea si transmiterea unei imagini pozitive asupra inginerilor, pentru a schimba perceptia publicului in ceea ce ii priveste pe ingineri. Exista studii si mesaje potrivite care trebuie aplicate;
- Dezvoltarea si sustinerea liceelor tehnice si scolilor de arte si meserii, dotarea cu laboratoarele necesare si sprijinirea profesorilor ingineri din aceste scoli. In prezent, numarul acestor scoli s-a redus, cele existente nu mai au dotarea necesara, iar la conducerea lor sunt cadre didactice de formatie umanista. Pregatirea tehnica este trecuta in plan secundar. Rezolvarea acestei probleme va asigura personalul cu pregatire medie necesar economiei, iar cei mai buni elevi se vor indrepta catre invatamantul superior tehnic;
- Se impune sa luam in considerare faptul ca, odata cu terminarea unei forme de invatamant, oamenii isi iau gandul de la cunoastere. Intr-un studiu recent care a analizat situatia din 27 de tari din Europa - Romania se afla pe ultimul loc.
Deci, la noi, educatia permanenta este aproape restrictiva. Ea nu este nici incurajata, nici sustinuta, desi credem ca este dorita. Cum sa tii piept si sa beneficiezi de noua tehnologie, care este motorul dezvoltarii societatii, daca nu o stii, daca nu o intelegi, daca nu te intereseaza?!
De aici, necesitatea de a trece la actiune. Pentru aceasta exista premise, exista o viziune.
Exista, astfel, suficiente temeiuri pentru a respecta aceasta Strategie, astfel incat sa constituie un obiectiv major pentru intreaga societate romaneasca. Trebuie mai intai cunoscuta. In cuprinsul ei sunt prezentate detaliat si modalitatile prin care se pot realiza obiectivele profesionale la care m-am referit in prima parte:
- Realizarea unei baze stiintifice si tehnice solide este o necesitate nationala pentru dezvoltarea resurselor umane si de capital.
- Sistemul de educatie sa fie reorientat spre merit, iar formarea la nivel universitar trebuie incredintata celor care merita sa fie acolo.
- La nivelul absolventilor de universitate este necesar sa se creeze centre de excelenta. Aceasta masura se impune pentru a se putea ridica activitatea la nivel international, pentru a mari prestigiul national, asa cum se intampla in Germania cu Institutul Max Plunk, in Franta cu College de France, in Statele Unite cu Massachusetts Institute of Technology, in Israel cu Institutul Weizmann, cu Institutele Indiene de Tehnologie si Institutul Indian de Stiinta. In acest mod, s-ar reduce si exodul tinerilor dotati catre tari avansate.
- Alaturi de centre de excelenta, propunem sa se infiinteze un parc tehnologic de importanta nationala pentru promovarea tehnologiilor avansate, a unor ramuri industriale bazate pe acestea.
- Inca mai trebuie inlaturata birocratia, care duce la rutina, la risipa de resurse, pericliteaza independenta de gandire, ceea ce constituie un obstacol in afirmarea ideilor avansate. Sunt numeroase cazurile cand idei bune, proiecte valoroase si inventii strict necesare n-au putut fi aplicate in tara. De aceea, pentru sprijinirea progresului economic si social, reducerea birocratiei este o problema cruciala.
- Oamenii de stiinta tineri trebuie sa poata efectua cercetari active si productive in Romania, sa nu fie nevoiti sa paraseasca tara pentru a se putea implica in proiecte stiintifice si tehnologii moderne.
Este nevoie si de revigorarea sistemului legislativ, prin reglementari clare, implementate adecvat. Trebuie sa ajungem sa ne bazam pe increderea si integritatea oamenilor, fara de care societatea nu are sanse sa progreseze.
Esenta, nu aparenta!
Se urmareste ca profesiei de inginer sa i se acorde aceeasi insemnatate asemenea celor de arhitect sau medic si sa se caute cai de extindere a mobilitatii inginerilor pe continentul european, prin recunoasterea calificarii si competentei profesionale a acestora. Una dintre formele de actiune a FEANI este introducerea cardului ingineresc european („engineerING card“). Atat decizia de introducere, cat si responsabilitatea implementarii sistemului cardului ingineresc in fiecare tara apartin nivelului national.
- Pozitia fruntasa a Romaniei la testele de evaluare mondiala la matematica, fizica, chimie, biologie in scolile secundare nu reprezinta nivelul de pregatire a elevilor din scoala romaneasca, ci a unor varfuri. Sunt tari precum Statele Unite care se situeaza pe un loc modest, locul 17, deoarece nu evalueaza numai varfurile. Sa fim atenti la aparente, eliminand tot ceea ce este inselator.
Nu putem, in contextul examinat aici, sa eludam cresterea in amploare a concurentei neloiale a universitatilor private care scot diplome si acorda titluri stiintifice „pe taraba“ si de care beneficiaza cei care platesc sau/si cei care au relatii si pozitii sus-puse. Aceasta situatie este catastrofala pentru viitorul tarii, deoarece multi dintre cei care ne conduc, la toate nivelurile, sunt detinatori de astfel de diplome. Au ei, oare, pregatirea necesara sa inteleaga gravitatea situatiei? In lumea competitiva va trebui ca majoritatea cetatenilor sa fie productivi. Noi cu cine sa fim? Multi dintre cei buni pleaca, iar altii dintre cei care raman au diplome, dar n-au pregatire. Fata de aceasta situatie, nu putem sta indiferenti. Cum sa fii indiferent cand educatia este privita exclusiv ca o marfa, iar studentul doar ca un client?
Pentru sprijinirea si promovarea valorilor, pentru a starpi impostura si pentru practicarea profesiei conform cu pregatirea si competenta - este necesara legea practicarii profesiei de inginer, care se afla redactata intr-o prima forma si vom incepe demersurile pentru promovarea ei.
- Sustinerea acordata cercetarii stiintifice nu este la nivelul la care te-ai putea astepta, mai ales la o tara emergenta ca a noastra. Nici macar finantarea cercetarilor aplicative, care pot fi imediat amortizate, ca si a celor care atrag noi aplicatii, nu este asigurata. Situatia se cere indreptata prin cresterea fondurilor alocate.
Constituirea de parteneriate intre universitatile tehnice cu asociatiile profesionale sau cu institutiile academice - ca, de exemplu, cu AGIR si cu ASTR si cu marile intreprinderi - va fi benefica si trebuie realizata. Dorim sa cunoastem precis atributiile ce ne revin din acest parteneriat.
- Unii cred ca noua ordine mondiala, globalizarea, reprezinta solutii universal valabile, ceea ce nu este corect. Mai mult, natiunile trebuie sa fie pregatite sa treaca prin aceasta „poarta“ a globalizarii si o asemenea intrare isi are si costurile ei. Ar fi util sa ne imaginam ca o tara este ca o companie moderna care isi doreste sa prospere in timp. Ea trebuie sa aiba acces la sursele de cunoastere, de informare, de spirit antreprenorial, de eficienta in management, in conditiile aplicarii stricte a legilor. Pentru a fi prospera sunt esentiale organizarea, conducerea si experienta tehnica. Pozitia geografica, resursele nationale, inclusiv potentialul militar nu mai sunt singurii factori care concura la adoptarea deciziilor. Sunt exigente care se cer foarte bine intelese.
Se impune sa nu uitam un imperativ fundamental: sansa Romaniei consta in oamenii ei, in pregatirea lor. Nu numai ca nu trebuie sa uitam acest adevar fundamental, ci se impune sa actionam in sensul mentionat cu toata determinarea necesara, pentru ca - asa cum spuneau latinii - „Cuvintele misca, dar exemplele te trag dupa ele“.
N.R.: Subtitlurile apartin redactiei