A IX-a editie a Simpozionului „Educatia - componenta esentiala a politicii de mediu“
Data: 1 - 15 iulie 2015
Asociatia Generala a Inginerilor din Romania (AGIR) a organizat, la sediul din Calea Victoriei nr. 118, cea de-a IX-a editie a Simpozionului Educatia - componenta esentiala a politicii de mediu, marcand, cu acest prilej, si Ziua Mondiala a Mediului. Manifestarea a fost moderata de secretarul general al AGIR, drd. ing. Cristina Puican, care a relevat, in deschiderea evenimentului, ca Ziua Mondiala a Mediului se sarbatoreste pe data de 5 iunie a fiecarui an in peste 100 de tari si constituie un prilej pentru institutiile guvernamentale, administratiile locale, asociatiile de tineri, organizatiile non-guvernamentale, intreprinzatori, inclusiv pentru mass-media, de a se mobiliza prin manifestari comune menite sa atraga atentia asupra necesitatii protejarii factorilor de mediu. Ea a fost instituita in 1972 de Adunarea Generala a Natiunilor Unite pentru celebrarea Conferintei Ecologia Umana, desfasurata la Stockholm, si reprezinta elementul cel mai important al Programului pentru Mediu al Natiunilor Unite. Tema aleasa pentru acest an a fost „Seven Billion Dreams. One Planet. Consume with care“ („Sapte miliarde de visuri. O planeta. Consuma cu grija“ ).
Editia din acest an a manifestarii organizate de AGIR a inclus opt prezentari, precum si dezbateri interesante pe marginea lor, evenimentul avand un puternic caracter interactiv.
Prima lucrare a avut titlul identic cu cel al simpozionului - „Educatia - componenta esentiala a politicii de mediu“ - si a fost realizata de s.l. dr. ing. Alexandru-Ionut Chiuta impreuna cu ing. Daniel Botoaga. S-au trecut in revista notiuni legate de definitia mediului, relatia omului cu acesta, Declaratia asupra mediului (Stocholm, 1972), factorii de mediu, echilibrul ecologic, ingineria si protectia mediului, poluarea, bioacumularea, incalzirea globala constituind, astfel, o buna introducere in tema si un prilej de declansare a dezbaterilor.
Lucrarea „Amenajarile hidroenergetice si mediul“ (autori: prof. dr. ing. Ion N. Chiuta, drd. ing. Catalina Cristina Petica, s.l. dr. ing. Alexandru-Ionut Chiuta) a prezentat implementarea in Romania a conceptului de dezvoltare durabila in domeniul apei, bazinele hidrografice ale tarii si problemele de mediu ridicate de amenajarile hidrotehnice ale lor si solutiile propuse pentru minimizarea efectelor adverse asupra mediului. Aceeasi autori mentionati la primele doua prezentari au elaborat si lucrarea „Energie - mediu - dezvoltarea creativitatii studentilor“, care a relevat activitatile Centrului pentru Dezvoltarea Creativitatii Studentilor din cadrul Facultatii de Energetica a Universitatii Politehnica din Bucuresti. Dupa cum au mentionat autorii, detalii pot fi gasite si pe paginile web http//creativitateinginereasca.tumblr.com/ sau https//www,facebook.com/universulenergiei.
Ing. dipl. Doinita Balasoiu, de la Colegiul Stefan Odobleja din Craiova, prin lucrarea „Proiecte educationale pentru dezvoltarea abilitatilor de viata in contextul dezvoltarii durabile“ si-a propus sa demonstreze ca educatia in cadrul politicii de mediu trebuie sa inceapa inca inaintea etapei de pregatire scolara universitara. Mai mult - spune autoarea - experienta demonstreaza ca multe probleme ale scolilor si ale celor care isi desfasoara activitatea in legatura cu scoala nu-si afla locul in activitatea curenta, depasind cadrul formal al curriculum-ului scolar. Lucrarea a prezentat proiectul educational „Eu decid pentru cariera mea!“ derulat intr-un interval de 3 luni, in anul scolar 2014 - 2015, in parteneriat cu Centrul Judetean de Asistenta si Resurse Educationale Dolj si al carui scop a fost modificarea comportamentului decizional in alegerea carierei la elevii de liceu tehnologic.
Foarte apropiata de tematica aleasa pentru acest an pentru marcarea Zilei Mondiale a Mediului a fost lucrarea prof. univ. dr. ing. Alexandrina Sirbu de la Universitatea Constantin Brancoveanu, Facultatea de Management Marketing in Afaceri Economice (FMMAE) Ramnicu Valcea, intitulata „Productia alimentara in contextul dezvoltarii durabile“. Autoarea a punctat anumite conexiuni care exista intre produsele alimentare si mediu, din perspectiva managementului ecologic, ecotehnologiei si ecomarketingului, in concordanta cu urmatoarele principii generale: ? Conservarea si imbunatatirea starii de sanatate a oamenilor; ? Dezvoltarea durabila; ? Evitarea poluarii prin masuri preventive; ? Conservarea biodiversitatii; ? Conservarea mostenirii valorilor culturale; ? Principiul „poluatorul plateste“; ? Stimularea activitatii de redresare a mediului.
In expunerea sustinuta de conf. dr. ing. Mircea Dobrescu de la Universitatea Politehnica din Bucuresti (realizata impreuna cu lector dr. ing. Marius Vasilescu, tot de la UPB) si intitulata „Educatia ecologica - ideologie (politica) sau religie a apocalipsei“ sunt prezentate si criticate tocmai aceste doua tendinte ale ecologiei actuale: „Educatia ecologica este foarte necesara, dar facuta sincer, fara interese ascunse sau convingeri gresite. Dar nu trebuie sa transformam educatia ecologica intr-o arma politica sau o religie a apocalipsei. Apocalipsa e in noi si de noi depinde sa nu devina realitate“.
„Educatia prevenirii poluarii nucleare, o stringenta problema ecologica“, lucrare semnata de lector dr. ing. Marius Vasilescu si conf. dr. ing. Mircea Dobrescu, prezinta, pe langa situatia curenta a poluarii energetice nucleare, noi surse de energie precum eoliana, biomasa, geotermala, solara alaturi de clasica energie hidro, menite sa „curete“ mediul, dar si sa ne asigure necesarul de energie.
Dr. ing. Cristina Maria Dabu a elaborat, la randul sau, lucrarea „Educatia, componenta esentiala in atingerea obiectivelor 2050 Energy strategy“, care a oferit o imagine de ansamblu a modului in care Romania implementeaza politicile si strategiile Uniunii Europene privind dezvoltarea durabila si atingerea obiectivelor 2050 Energy strategy, precum si a rolului educatiei in atingerea acestor tinte.
Lucrarile prezentate vor fi publicate in Buletinul AGIR (acreditat de CNCSIS, cotat B+).