Adunarea Generala a Asociatiei Generale a Inginerilor din Romania (AGIR)
Data: 1-15 iulie 2020
În ziua de 9 iulie a.c., a avut loc Adunarea Generală a AGIR, desfăşurată în conformitate cu prevederile statutului Asociaţiei. Modul de organizare a acestei importante reuniuni a comunităţii inginereşti din ţara noastră a reprezentat o premieră în condiţiile în care starea de alertă impusă de pandemia COVID-19 a determinat desfăşurarea lucrărilor în mediul virtual. În consecinţă, în prima parte a adunării, a fost prezentată o sinteză a documentelor înscrise pe ordinea de zi.
În deschiderea reuniunii, preşedintele Asociaţiei Generale a Inginerilor din România, Mihai Mihăiţă, a prezentat mesajul intitulat Nevoia de schimbare.
În continuare, ordinea de zi a inclus:
▪ Darea de seamă asupra activității AGIR pe anul 2019;
▪ Raportul financiar pentru anul 2019 şi Proiectul de buget pentru anul 2020;
▪ Raportul Comisiei de cenzori;
▪ Raportul Editurii AGIR;
▪ Raportul publicaţiei Univers ingineresc.
Au urmat discuţii, formularea de propuneri menite să îmbunătăţească activitatea AGIR în diverse sfere de manifestare profesionalo-ştiinţifică şi civică.
Documentele reuniunii (care au fost postate pe site-ul AGIR) au fost supuse la vot şi aprobate.
Adunarea s-a încheiat cu punctul Diverse, care a oferit participanţilor posibilitatea de a-şi expune unele puncte de vedere îndreptate, la rândul lor, spre îmbunătăţirea activităţii AGIR.
În numărul de faţă, consacrăm un spaţiu amplu importantului eveniment din viaţa Asociaţiei Generale a Inginerilor din România.
Darea de seamă privind activitatea AGIR în anul 2019
Anul 2019 a fost marcat de desfăşurarea a numeroase şi complexe acţiuni, potrivit orientărilor de bază ale AGIR, care vizează: promovarea imaginii şi creşterea vizibilităţii Asociaţiei, extinderea şi aprofundarea relaţiilor de colaborare cu instituţiile publice, cu alte organizaţii profesionale; stimularea creaţiei tehnico-ştiinţifice; îmbunătăţirea şi diversificarea activităţilor editoriale, publicistice, cultural-artistice; cultivarea respectului faţă de tradiţii, mai ales prin exemplul oferit de marile personalităţi inginereşti şi de realizările acestora.
Multe dintre evenimentele care au avut loc la nivel naţional şi local au fost realizate cu sprijinul unor universităţi, şcoli gimnaziale, licee, inspectorate şcolare, administraţii publice, inspectorate teritoriale de muncă, organizaţii neguvernamentale. S-a reconfirmat, astfel, că AGIR rămâne fidelă ideii că într-o lume aflată într-o rapidă schimbare, un cuvânt foarte important îl are de spus societatea civilă, prin organizațiile ei componente, mai ales cele care reprezintă profesii deosebit de importante, cum este cea de inginer.
Sub semnul imperativelor prezentului şi viitorului
Pe site-ul AGIR a fost publicată Darea de seamă (ca, de altfel, toate celelalte documente supuse atenţiei Adunării Generale), astfel încât, în cele ce urmează, ne vom referi doar la câteva dintre acţiunile care au avut un impact major în rândurile comunităţii noastre profesionale, în întreaga societate.
Dintre acțiunile organizate la nivel central, reţinem:
▪ Cea de-a XIV-a ediţie a simpozionului ştiinţific Progresul tehnologic - rezultat al cercetării; manifestarea a avut înscrise pe ordinea de zi lucrări ştiinţifice din diverse domenii tehnico-inginereşti. Conform tradiţiei, au fost prezentate rezultate punctuale, precum şi lucrări de sinteză inter şi multidisciplinare, idei teoretice, experimente şi rezultate obţinute în laboratoare ale companiilor, instituţiilor de învăţământ şi institutelor de cercetări. Lucrările prezentate în cadrul simpozionului au fost publicate în Buletinul AGIR;
▪ Competiția Premiile AGIR pentru cele mai valoroase lucrări inginereşti din anul 2018, ajunsă la cea de-a XXV-a ediţie;
▪ Expunerea Proiectului Noul coridor feroviar TEN-T între Marea Egee și Marea Baltică.
A fost reluată tradiția organizării de evenimente dedicate analizei unor probleme de interes major în diverse zone ale țării. Astfel, Forumul Naţional AGIR - Resursele Olteniei şi valorificarea lor, organizat la Craiova, a abordat resursele solului și subsolului, resursele umane, transportul terestru, aerian și fluvial.
De asemenea, au fost abordate aspecte de interes general legate de preocupări specifice şi de evoluţii sectoriale. În acest sens, s-a menţionat workshop-ul cu tema Resurse naturale destinate industriei textile - Prezent și viitor, organizat de AGIR în colaborare cu Academia de Științe Agricole și Silvice Gheorghe Ionescu-Șișești (ASAS), Academia de Științe Tehnice din România (ASTR) și Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile și Pielărie - București (INCDTP), care a fost sursa unui Memoriu adresat unor ministere și persoane cu putere de decizie. Acesta a cuprins sinteza discuțiilor, concluziilor și propunerilor, cu solicitarea de a fi analizate și valorificate.
Au fost acordate diplome şi medalii unor institute, personalităţi inginereşti, studenți, cu ocazia unor manifestări tehnico-ştiinţifice sau pentru implicare deosebită în activitatea Asociaţiei, pentru promovarea şi aprecierea realizărilor deosebite.
La rândul lor, filiala și sucursalele au contribuit substanțial la realizarea planului de activitate pe anul precedent. În acest sens, se relevă implicarea Filialei Cluj, a Sucursalelor Alba, Argeş, Bacău, Bihor, Braşov, Buzău, Constanţa, Galaţi, Hunedoara, Dolj şi Maramureş, în dezbaterea unor teme de interes mai ales pentru comunităţile locale, în contextul cerinţelor evidenţiate de evoluţiile tehnico-ştiinţifice şi economico-sociale la nivel naţional, european şi mondial. Este vorba, printre altele, despre conferinţe care s-au bucurat de aprecierea participanţilor, precum:
▪ Creativitate, Inventică, Robotică - ediţia a XXIV-a - coordonată şi organizată de Sucursala Braşov;
▪ ICAS 2019 - cu implicarea Sucursalei Hunedoara, orientată pe aplicarea rezultatelor cercetărilor ştiinţifice şi tehnologice în domenii ale ştiinţelor aplicative;
▪ A XIX-a Conferinţă internaţională - multidisciplinară „Profesorul Dorin Pavel - fondatorul hidroenergeticii româneşti", organizată de Filiala Cluj, manifestare care promovează cercetarea teoretică şi aplicativă în domeniul ingineriei;
▪ Conferinţa Naţională Multidisciplinară „Profesorul Ion D. Lăzărescu, fondatorul şcolii româneşti de teoria așchierii", manifestare desfășurată sub egida AGIR prin Sucursala Alba, cu sprijinul Consiliului Județean Alba, al Primăriei Cugir și al Asociației de Dezvoltare Socio-Economică Alba (ADSEA);
▪ Conferinţa judeţeană „100 de inventatori în 100 de ani" - realizată de Sucursala Dolj cu sprijinul unor unităţi şcolare din judeţul Dolj;
▪ Săptămâna Calităţii Timişorene şi Timişene - organizată de Sucursala Timiş, împreună cu societăţile şi cercurile proprii, cu sprijinul Primăriei Timişoara și al Consiliului Județean, eveniment anual ce are loc concomitent cu Săptămâna Europeană a Calităţii.
De asemenea, Darea de seamă a prezentat numeroase exemple de simpozioane regionale, naţionale şi internaţionale care au abordat, la rândul lor, teme de mare importanţă, cum sunt:
▪ Noile educaţii, răspunsuri la provocările lumii contemporane, ediţia a VI-a - Sucursala Dolj în colaborare cu Inspectoratul Şcolar Județean Dolj, Centrul Județean de Resurse şi Asistenţă Educațională Dolj, Direcţia de Sănătate Publică ş.a.;
▪ Simpozionul Ştiinţific Studenţesc „HD - 49-STUD" - Sucursala Hunedoara;
▪ Simpozionul Ştiinţific Studenţesc „EMING 2019" ediţia a VII-a - Sucursala Caraş-Severin;
▪ Textile tehnice - prezent şi viitor - TT 2019 - coorganizator Sucursala Iaşi;
▪ Eficienţa resurselor de energie şi calitatea vieţii în mediul rural - Societatea de Energii Regenerabile - în cadrul Săptămânii Calităţii Timişene şi Timişorene;
▪ Simpozionul naţional „Calitatea în agricultură - prezent şi viitor" - Sucursala Timiş.
Totodată, au fost consemnate mesele rotunde, workshop-urile şi seminariile pe diverse teme organizate de Sucursalele Alba, Argeș, Avrig, Buzău, Constanţa, Galaţi, Dolj, Suceava, Timiş, Vâlcea, Societatea Inginerilor Textilişti, Societatea Inginerilor din Transporturi și a celor din Telecomunicații.
Au fost organizate lunar colocvii de către Sucursalele Dolj, Galaţi şi Teleorman.
Sucursalele Argeş, Avrig, Bihor, Caraş-Severin, Dolj, Galaţi, Mehedinţi, Sibiu, Suceava, Timiş, Societatea Femeilor Inginer și Societatea Inginerilor Militari s-au implicat în activităţi cu caracter omagial şi aniversar, precum Ziua Inginerului Român, Ziua Femeii, Ziua Cercetătorului şi Proiectantului din România, Ziua Mondială a Aviaţiei şi Ziua Cosmonauticii, Ziua Armelor şi a Armatei Române, Ziua Protecției Datelor, Ziua Internațională a Automobilului, Ziua Telecomunicațiilor și a Societății Informaționale.
Grupuri-ţintă, obiective actuale şi de perspectivă
În Darea de seamă se relevă că viitorii ingineri reprezintă un grup-țintă al preocupărilor permanente ale Asociației. Împreună cu inspectorate şcolare judeţene, licee, universităţi și societăți cu profil tehnic au fost organizate acţiuni de tipul Porţi deschise pentru cunoaşterea, de către elevii din clasele terminale din licee, a specializărilor inginereşti.
Sucursalele s-au implicat în promovarea creativităţii şi inventivităţii elevilor şi studenţilor. În acest sens, au acționat Sucursalele Alba, Argeş, Avrig, Bihor, Dolj, Hunedoara, Iaşi, Mârşa, Petroşani, Sibiu, Suceava.
Sucursala AGIR Sibiu a oferit suport studenţilor Universității Lucian Blaga, medaliaţi în cadrul Concursului Internaţional de Robotică RoboTEC 2019, de la Timişoara.
Sucursala Dolj a răsplătit studenţii care s-au remarcat în diferite proiecte finalizate cu realizări practice prin acordarea unor premii constând în abonamente anuale la bilunarul Univers ingineresc.
Prin publicaţia Univers ingineresc, AGIR a fost partener media al Salonului Naţional cu Participare Internaţională al Inovării şi Cercetării Ştiinţifice Studenţeşti - „Cadet INOVA", a IV-a ediţie, eveniment la care au participat cu lucrări și membri ai Asociaţiei, al Conferinţei Forumul Regional al Energiei pentru Europa Centrală şi de Est - FOREN 2019, care are drept scop integrarea activă a politicilor energetice din România în opţiunile şi tendinţele majore care se manifestă pe plan mondial, al evenimentului cu expunere internaţională Internaţional Electric & Automation Show, precum şi al altor evenimente importante din ţară.
În afară de publicaţiile centrale, la nivel local au fost iniţiate numeroase acţiuni în domeniul editorial şi publicistic, menite să asigure o mai bună informare a membrilor AGIR, a altor persoane interesate de tematica ştiinţifico-tehnică. Este de remarcat, în această sferă de preocupări, faptul că Sucursala Dolj, prin Curierul Ingineresc, şi Sucursala Constanţa, prin Jurnalul Dobrogean, continuă să prezinte activităţile şi preocupările proprii prin jurnale online.
În acelaşi timp, s-a apreciat că site-urile organizațiilor AGIR nu sunt, din păcate, utilizate toate la întregul potenţial, deşi au fost create pentru promovarea membrilor existenţi, publicarea de informaţii şi ştiri de interes local.
Promovarea valorilor cultural-artistice
Acțiunile cultural-artistice, cele care au rolul de a deschide canale de comunicare cu arta și cultura, nu au lipsit niciodată din preocupările Asociației. În acest context, s-a remarcat, încă odată, că inginerul zilelelor noastre se defineşte deopotrivă prin performanţele sale profesionale şi printr-un orizont cât mai larg, deschis cunoaşterii celor mai valoroase creaţii din toate domeniile de activitate.
Este o realitate confirmată în mod remarcabil de continuarea şi îmbogăţirea tradiţiilor reliefate de concertele Orchestrei Inginerilor Petru Ghenghea pe scena Ateneului Român, dar și în alte locații, cu diverse ocazii.
Mai reţinem activitatea Cercului Literar ing, care a editat trimestrial suplimentul din bilunarul Univers ingineresc şi a oferit o serie de surprize muzicale şi de poezie în cadrul întâlnirilor sale. Activitatea a cuprins şi lansări de carte sau momente de artă teatrală.
La rândul lui, Cercul Inginerilor Epigramişti a organizat, pe lângă şedinţele lunare, multiple lansări de carte ale membrilor.
În mod special, s-a menţionat un eveniment cu conotaţii istorice şi culturale de mare valoare. Astfel, Casa AGIR din Bd. Dacia nr. 26, construită prin donații ale inginerilor și inaugurată în anul 1940, a beneficiat recent de recondiționarea unor lucrări de artă plastică cu fonduri provenite din donații. Acțiunea s-a datorat membrilor care, prin gestul lor, au dovedit preţuirea tradiţiilor și solidaritatea acelora care au slujit şi slujesc profesia noastră dedicată progresului.
***
În Darea de seamă s-a mai menţionat că, la sfârşitul anului 2019, erau înscrişi în AGIR 2693 membri activi, 1554 dintre aceștia având cotizația achitată la zi. Numărul membrilor a crescut cu 5,4% faţă de anul precedent, cu precădere în Bucureşti, precum şi în judeţul Buzău, unde s-a reînfiinţat sucursala. Din păcate, în majoritatea organizațiilor, tendința este de scădere.
În prezent, AGIR are o filială, 29 de sucursale, 23 de societăţi de specialitate, 15 cercuri, 14 membri colectivi şi 6 membri susţinători.
Gestionarea resurselor financiare și materiale ale AGIR
Compartimentul Financiar-Contabilitate a derulat în anul 2019 activităţile specifice privind înregistrarea lunară, cronologică a tuturor documentelor emise sau primite de Asociaţie, verificarea acestora, întocmirea de balanţe de verificare, jurnale de cumpărări şi de vânzări, deconturi de TVA, declaraţii privind cumpărările şi vânzările pe teritoriul naţional, operaţiuni de casă, bancă, decontări cu personalul privind acordarea drepturilor salariale, de calculare, reţinere şi declarare a impozitelor şi taxelor pentru bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale şi a fondurilor speciale.
Asociaţia şi-a desfăşurat activitatea în cursul anului 2019 cu surse proprii de finanţare în proporţie de 92% - din cotizaţii şi activitate economică, precum şi din surse atrase - sponsorizări şi subvenţii în proporţie de 8%. De asemenea, 86,20% din veniturile realizate în cursul anului 2019 sunt din activitatea economică şi 13,80% din activitatea fără scop patrimonial. Toate aceste elemente sunt detaliate în Raportul financiar-contabil care se încheie cu formularea unor propuneri menite să asigure resurse cât mai apropiate de minimul necesar pentru funcţionarea în continuare sub aspect economico-financiar a AGIR, inclusiv pentru conservarea şi reabilitarea patrimoniului de care dispune, mai ales a sediului central din Calea Victoriei nr. 118.
Toate datele referitoare la activitatea financiar-contabilă au fost confirmate de raportul Comisiei de Cenzori.
Cartea științifică și tehnică, în noile condiții ale pieței concurențiale și erei digitale
În anul 2019, Asociaţia Generală a Inginerilor din România a continuat strategia editorială din ultimii ani, urmărind să asigure atât apariţia unor tratate şi monografii inginereşti, cât şi a unor lucrări care să sprijine şi să facă cunoscută politica AGIR şi a ASTR. Dintre aceste obiective, amintim: recunoaşterea rolului profesiei de inginer ca factor determinant în evoluţia tehnică şi economică a societăţii româneşti; să omagieze mari personalităţi şi să aniverseze evenimente deosebite din trecutul şi activitatea Asociaţiei şi realizări tehnice deosebite recunoscute pe plan naţional şi internațional; să contribuie la educaţia continuă inginerească; să susţină activităţile creatoare inginereşti, valorificarea rezultatelor obţinute şi protecţia acestora etc.
Editura AGIR a publicat, în anul 2019, 30 titluri noi şi 6 titluri, continuări de tiraje ale unor lucrări apărute în anii 2006 - 2018. cu 13 770 pagini (circa 380 pag./titlu) şi 3948 exemplare (circa 110 exemplare/titlu). În cadrul acestor lucrări se regăsesc şi 12 lucrări ce apar sub egida Academiei de Ştiinţe Tehnice din România (ASTR) sau care au ca autori membri ai acesteia.
Editura AGIR a căutat ca o mare parte dintre lucrările apărute să fie încadrate în Serii şi Colecţii, urmărind astfel să faciliteze un impact mai bun cu publicul cititor. Căutând să asigure o mai bună prezentare a patrimoniului naţional ingineresc, Editura a continuat şi publicarea de lucrări în seriile intitulate „Repere Istorice", „Personalităţi ale ştiinţei şi tehnicii", „Pagini din istoria dezvoltării industriei României" şi seriile: „Tratate", ,,Inginerie mecanică", ,,Ingineria Construcțiilor", ,,Electrotehnică - Electroenergetică".
În continuare, raportul Editurii AGIR (precizăm, din nou, că textul integral este publicat pe site-ul Asociaţiei) detaliază lucrările publicate, care au fost consacrate în mare parte bilanţului prilejuit de Centenarul Marii Uniri din 1918 şi de Centenarul AGIR, cu concretizări privind evoluţia principalelor ramuri ale economiei şi activitatea unor ilustre personalităţi ale comunităţii inginereşti din ţara noastră. Totodată, au fost menţionate lucrările periodice apărute în anul precedent, precum şi modalităţile de utilizare a instrumentelor oferite de cuceririle erei digitale.
Raportul conţine o serie de propuneri privind îmbunătăţirea activităţii editoriale, adaptate într-o mai mare măsură la cerinţele pieţei cărţii din ţara noastră, cu precădere la cele care se afirmă tot mai puternic în era digitală.
Un demers publicistic în consonanță cu preocupările și interesele inginerilor români
Pe ordinea de zi a Adunării Generale a AGIR a fost inclus raportul publicaţiei Univers ingineresc, în care se relevă că, în perioada care face obiectul Dării de seamă, accentul a fost pus pe aprofundarea procesului de îmbogăţire şi diversificare a conţinutului şi formei de prezentare, în strânsă legătură cu necesitatea prioritară a comunităţii inginereşti din ţara noastră - prin vectorul său organizaţional AGIR - de a se exprima în spaţiul public pentru susţinerea măsurilor şi proiectelor menite să asigure dezvoltarea, în continuare, în ritmuri înalte, a economiei româneşti cu efectele acesteia asupra întregii vieţi sociale din ţara noastră.
Un loc central l-au ocupat - şi în 2019 - informaţiile referitoare la activităţile AGIR, inclusiv la nivelul filialelor şi sucursalelor, abordându-se teme de larg interes pentru inginerii români de pretutindeni. Rubrica Evenimente organizate de filiala, sucursalele, societăţile şi cercurile AGIR a reflectat viaţa bogată şi interesantă din teritoriu, iar unele corespondenţe ale participanţilor au fost de natură a oferi cadrul propice pentru un util schimb de experienţă.
Publicaţia a introdus teme noi şi le-a aprofundat pe cele tratate anterior, precum adaptarea învăţământului tehnic şi profesional la cerinţele pieţei muncii, reflectarea mai amplă şi sistematică a acţiunilor iniţiate de filiale şi sucursale, cu accent pe creşterea implicării inginerilor în soluţionarea unor probleme atât de interes local, cât şi de interes naţional: promovarea principalelor componente ale dezvoltării durabile; conexiunile economiei româneşti, în special ale sectoarelor în care-şi desfăşoară activitatea numeroşi ingineri, cu procesele de integrare şi globalizare; creşterea rolului cărţii ştiinţifico-tehnice în perfecţionarea profesională continuă; prezentarea unor realizări deosebite ale inginerilor români prin continuarea şi îmbogăţirea tradiţiilor din domenii esenţiale ale progresului tehnicii şi tehnologiei.
Raportul conţine numeroase concretizări referitoare la temele abordate şi la preocupările de perspectivă atât sub aspect tematic, cât şi ca modalităţi de expresie în condiţiile în care publicaţia apare online.
Discuții la obiect, evaluări exigente, propuneri realiste
În partea a doua a Adunării Generale, s-au consemnat numeroase intervenţii care au reliefat, încă odată, principalele preocupări ale membrilor Asociaţiei noastre profesionale. Este de remarcat că utilizarea comunicării online a facilitat schimbul de vederi, comunicarea interactivă, ceea ce a permis să se contureze imaginea unei Adunări Generale pro-active. Au avut intervenţii de substanţă preşedintele Sucursalei Galaţi - Elisabeta Vasilescu, preşedintele Sucursalei Dolj - Gheorghe Manolea, preşedintele Sucursalei Braşov - Ionel Stareţu, Nicolae Sdrulă, preşedintele Cercului Ing Epigrama - Viorel Martin, preşedintele Filialei Cluj - Mircea Bejan, preşedintele Sucursalei Sibiu - Octavian Bologa, preşedintele Sucursalei Arad - Valentina Balaş, preşedintele Sucursalei Avrig - Maria Şinca, preşedintele Sucursalei Maramureş - Dinu Darabă. Aprecierile şi propunerile s-au referit, cu precădere, la modalităţile de implicare mai activă a AGIR, la toate nivelurile, în dezbaterea celor mai importante probleme cu care se confruntă economia românească, societatea noastră, în general, evaluările fiind însoţite de propuneri concrete privind creşterea vizibilităţii Asociaţiei, participarea tot mai activă la viaţa comunităţilor locale, pentru afirmarea mai puternică a profesiei de inginer, în condiţiile actuale, ca vector al progresului ştiinţifico-tehnic, calea cea mai sigură pentru soluţionarea obiectivelor prezente şi viitoare ale ţării noastre, în context internaţional.
***
După votarea în unanimitate a documentelor prezentate, preşedintele AGIR, Mihai Mihăiţă, a apreciat pozitiv punctele de vedere exprimate de participanţi, urmând ca propunerile să fie examinate în vederea completării şi îmbunătăţirii programului de activitate al AGIR pe acest an şi în perioada următoare.
Nevoia de schimbare
Mihai Mihăiță
Doamnelor și Domnilor,
Mă adresez dumneavoastră cu dorința de a mă asculta și de a gândi împreună la problemele contemporaneității, cum se reflectă ele în activitatea Asociației noastre. Cineva spunea odată că există două tipuri de singurătăți, „a celor care vorbesc și a celor care nu ascultă". Eu doresc să spargem această așa-zisă paradigmă, propunându-vă dialogul asumat și realizarea unui consens pentru unitate în gândire și acțiune, cu speranța că viitorul ne va da dreptate.
Timpul corodează totul. Apar alte realități în care trăim, apar idei noi și trebuie reconsiderat ceea ce este evident. Dar timpul este o constantă a vieții căreia noi nu-i prea dăm importanță. Astăzi toate se schimbă mai repede, lucrurile, relațiile sociale, reperele, toată lumea e grăbită. Schimbarea este permanentă, chiar dacă nu percepem acest lucru, se datorează experiențelor vieții și contextului în care trăim.
Tot ce se întâmplă este influențat de diversitate și de acceptarea schimbărilor indiferent la ce ne referim. Pericolul îl reprezintă haosul, dezordinea, dispariția provocării, aruncarea de pe tangentă, cum ar spune inginerii.
Ne confruntăm cu multe probleme pe care vrem să le rezolvăm. Nu iau în calcul teoria „totul sau nimic" pentru că este o utopie, dar cea mai mare parte dintre ele sunt rezolvabile. Unele nu au soluție și trebuie să conviețuim cu ele.
Amânarea este hoțul timpului spune un proverb românesc. Adică amânând ceva ne furăm din propriul timp. Frica de decizii e ceva omenesc, pentru că deciziile produc schimbări, iar schimbările au riscuri și o latură necunoscută. Această latură necunoscută scapă controlului nostru.
Dar timpul trece, curge, cum scria Thomas Mann, el este „ca o șopârlă perfidă, perversă, indiferentă la viața noastră, la lume".
Trăim în epoca noilor tehnologii care au revoluționat comunicarea în toate formele ei, de la cea dintre indivizi la cea de masă. În curgerea istoriei, epoca tehnologiei digitale reprezintă o eră de apogeu a comunicării. Un „apogeu" relativ, pentru că proiectându-ne la erele care vin, suntem la început. Fiecare dintre noi poartă în buzunar un smartphone, un instrument obișnuit, indispensabil, din rutina existenței cotidiene.
La vremea când comunicarea nu mai cunoaște, practic, limite spațiale, când poți comunica în timp real cu oricine și oriunde, noi nu dezvoltăm actul complex al dialogului și ne limităm la un simplu transfer de mesaje. Este timpul să trecem de la offline la online, care înseamnă, mai degrabă, trecerea de la starea de „a nu fi" la starea de „a fi".
Nu putem rămâne cantonați într-o gândire de acum 30 de ani în timp ce situația s-a schimbat radical. Am trecut prin crize, care în ultimul timp sunt din ce în ce mai pronunțate.
Actuala situație socio-economică dificilă ne obligă să luăm în continuare măsuri de raționalizare, de reducere a consumurilor și a personalului, de căutare a noi surse de venituri. Dar nu putem compensa scăderea fortuită cu 60% - 65% a veniturilor provenite din valorificarea spațiilor și nu putem păstra taxe și cotizații la nivelul anului 1990 (chiar dacă s-a încercat corectarea lor pe parcurs), care și atunci erau modice, iar timpul și inflația le-au făcut să tindă către zero. O cotizație trebuie să țină seama de importanța instituției care o percepe. AGIR este o instituție din care fac parte persoane cu studii superioare, fiind cunoscută și recunoscută la nivel național, european și mondial. Numai cotizațiile plătite de către AGIR la FEANI și FMOI reprezintă 35% din totalul cotizațiilor plătite de membri.
Asociația pune la dispoziția membrilor săi publicația Univers ingineresc, în mod gratuit. Cheltuielile cu această publicație bilunară se ridică la 122 lei/an pentru un singur membru, în timp ce cotizația anuală este 60 lei, respectiv 30 lei pentru pensionari. Sume importante se cheltuie și cu publicația trimestrială Buletinul AGIR, cu organizarea manifestărilor cu caracter tehnico-științific și a altor activități. Se cheltuie mulți bani cu deplasările care pot fi ușor reduse prin comunicări online. La fel, pot fi reduse și comisioanele bancare pentru cotizațiile achitate online, prin negocieri cu băncile.
Se impune o reducere a cheltuielilor cu publicațiile și o majorare a taxelor și cotizațiilor plătite de membri.
Nu renunțăm la Univers ingineresc, dar va apărea în varianta online, într-o formă îmbunătățită și în totalitate color, fără a face rabat la calitatea informațiilor, obiectivitatea analizelor, exigența față de text, respectul față de cititor. Publicația va fi trimisă prin e-mail membrilor și va fi postată pe site-ul Asociației, www.agir.ro. Eliminăm, astfel, taxele de tipărire și cele poștale, care cresc de la an la an. Articolele care prezintă interes sunt prezentate într-un format care poate fi tipărit, de către cei care doresc.
Prin această măsură, vom proteja mediul și ne alăturăm tendinței generale a comunităţii internaţionale. Economia anuală va fi de aproximativ 100 000 lei.
Avem în vedere tipărirea unui număr redus de exemplare, care pot fi obținute la cerere, în baza unui abonament, suplimentar cotizației.
Taxele și cotizațiile vor fi majorate în concordanță cu prestigiul și importanța unei asociații de nivel național, cu o istorie de aproape 140 de ani. Înscrierea în Asociație, plata taxelor și cotizațiilor, corectarea și actualizarea datelor se vor face, preponderent, online, cu respectarea normelor pentru protecția datelor personale, printr-un sistem informatic, prietenos și în timp real.
Unele ședințe operative, la nivel de Sucursale, ședințele Consiliului Director și alte evenimente se vor organiza în sistem de videoconferință, lărgind posibilitatea de participare a mai multor membri și invitați, reducându-se cheltuielile cu deplasările. Contactul virtual va fi permanent și operativ.
Site-ul va fi îmbogățit cu mai multe informații, contribuind la creșterea vizibilității Asociației.
Folosim sistemul de comunicare online în timp real, ca suport inegalabil al comunicării, dar nu în detrimentul legăturilor interumane directe care trebuie păstrate și dezvoltate.
Prin aceste măsuri dorim să creștem veniturile, să reducem cheltuielile, și se vor aplica începând cu data de 1 iulie a.c.
Era tehnologiei informației oferă și alte posibilități și fiecare membru poate face propuneri pe care le așteptăm cu interes.
Doamnelor și Domnilor,
Față de anii 90, se constată că Asociația noastră se află în declin, activitatea și prezența ei publică sunt palide. Asociația avea mai multă autenticitate și creativitate care făceau ca vocea ei să conteze. Acum trăim din inerție, din fostul prestigiu și nu pe baza unei forțe reale și productive. Societatea civilă, din care AGIR face parte, înseamnă, întâi de toate, solidaritate în jurul unor valori. Dacă oamenii încep să fie mai preocupați de problemele lor individuale decât de cele ale profesiei, ale comunității, apetitul civic se anemiază. Astfel, orice comunitate intelectuală va slăbi și va pierde legătura cu societatea.
Dar, Asociația noastră cuprinde cetățeni responsabili și nu ne împăcăm cu o asemenea situație. Cetățenii responsabili trebuie să se organizeze, să aibă o acțiune concretă și strategie articulată pentru a fi eficienți. Adică, să-și asume responsabilitatea. Trebuie ca anumite repere ale vieții noastre publice să fie vizibile, să fie mult mai coerent prezentate în spațiul nostru public. Asta înseamnă prezență susținută în mass-media, relații cu sistemul administrativ la toate nivelurile, dezbateri publice, să întărim colaborarea cu alte componente ale societății civile, cu oamenii de bună credință care trebuie să simtă că se află în aceeași barcă. Să ne concentram acțiunile asupra problemelor esențiale care de multe ori trec neobservate.
Pentru a schimba ceva trebuie să lupți, iar omul a devenit mai comod, concluzionând că această situație învălmășitoare și periculoasă nu mai poate fi schimbată.
Astăzi, se caută supraviețuirea prin obținerea a cât mai multe avantaje cu un mic consum de energie. Pentru omul modern, viața confortabilă a devenit un ideal personal și colectiv, susținut și promovat prin consumerism de masă, prin tehnologism și globalism.
*
O vorbă înțeleaptă spune: „Un popor care ține la privilegiile sale mai mult decât la principii le pierde pe amândouă".
Să învățăm de la strămoșii noștri că pentru credință și ideal trebuie să lupți. Ei au luptat cu dăruire.
Adunarea Generală a AGIR 2020 văzută de la Craiova
Adunarea Generală a AGIR din 2020 s-a desfășurat în condiții speciale. Programată inițial în martie, s-a desfășurat online în 9 iulie.
I-am văzut pe mulți dintre membrii AGIR. I-am vazut în birourile lor (cu o bibliotecă bogată în spate), în spațiul de acasă (cu o fotografie dragă în spate), sau în alte spații oficiale. S-au văzut și stângăciile noastre în mânuirea instrumentelor de comunicare. Unii au ținut microfonul deschis când nu trebuia și l-au închis când și-au expus punctul de vedere. Unii s-au înscris cu numele întreg, alții cu numele mic sau cu un nume generic, greu de asociat cu o persoană sau cu o Sucursală. Unii ne-am încurcat în deschiderea camerelor de luat vederi, în utilizarea canalului audio sau în alte mici chichițe cu care, evident, nu suntem familiarizați.
Noi, „delegația" de la Craiova, ne-am adunat la sediul firmei condusă de colegul nostru dr. ing. Mihnea Bălteanu, situat „în buricul târgului". Eu m-am lăudat că vin cu webcamera ca să fie văzută toată delegația de la Craiova numai că focalizarea la distanță n-a fost de partea noastră așa că, în egoismul meu, în imaginea văzută de participanţi am apărut numai eu. Abia la sfârșit am îndreptat camera web spre sală, dar era prea târziu. Totuși, imaginile au fost proiectate pe un ecran mare, așa că participanții de la Craiova i-au văzut pe vorbitori „în mărime naturală".
Deși au fost multe stângăcii, toți ne-am implicat cu emoție și dăruire. Am văzut bucuria multora dintre participanți la finalul întâlnirii, când ne-am luat la revedere, așa cum am făcut-o de multe ori pe peronul unei gări.
Vă propun ca, la următoarea întâlnire, să stabilim o regulă în așa fel încât fiecare participant sau grup de participanți să... „intre în cadru" pentru a spune câteva cuvinte de încheiere.
De regulă, la AG se prezintă Raportul de activitate pe o anumită perioadă și se discută pe o temă de actualitate, de interes general. Pentru anul acesta a fost propusă tema „Nevoia de schimbare", iar domnul Președinte Mihai Mihăiță a elaborat un document distribuit pe diferite căi încă din 19 iunie.
L-am distribuit și eu membrilor AGIR Dolj. Deși n-au fost multe reacții, am primit câteva răspunsuri pe care le-am folosit în cuvântul rostit de mine la Adunarea Generală. Acesta a avut două părți: Apel și Propunere.
Apelul se adresează tuturor membrilor AGIR și vizează includerea în Programul Radioului Național a unei emisuni săptămânale cu titlul „Ora inginerilor" (sau alt generic) în care să se prezinte exemple de bune practici inginerești, tineri ingineri de succes etc. În acest scop, cred că trebuie să facem apel la deputații şi sentatorii din provincie pentru a găsi modalitatea de a include în grila de program o asemenea emisiune. Dacă această emisiune va exista la nivel național, ea va putea fi inclusă ușor și la nivel regional. Apoi, trebuie să formăm o „echipă națională" care să furnizeze subiecte.
O emisiune asemănătoare ar putea fi inclusă în grila Televiziunii naționale. Aceasta ar putea fi o emisiune-dezbatere cu tema „Ingineria, încotro?" sau „Puncte de vedere privind cercetarea aplicativă din România" sau „Ingineria salvează România" etc.
Propunere
Propun ca fiecare Sucursală să organizeze o întâlnire online cu celelalte Sucursale + Filiala Cluj. Această întâlnire, de 30 de minute, trebuie să prezinte:
- exemple de bune practici inginerești, tineri ingineri de succes etc. din județul în care activează Sucursala/Filiala (15 minute);
- puncte de vedere concrete, legate de temele „Ingineria, încotro?" sau „Puncte de vedere privind cercetarea aplicativă din România" sau „Ingineria salvează România" etc... (15 minute).
Evident, dacă noi am făcut această propunere, prima întâlnire va fi organizată de Sucursala AGIR Dolj în perioada septembrie - octombrie. Aceste întâlniri (online) trebuie pregătite astfel încât la ele să participe (tot online) reprezentanţi din administrația locală, factori cu putere de decizie.
Cred că aceasta poate fi „o schimbare" de atitudine.