Fratii Wright, Santos-Dumont sau Traian Vuia ?
Data: 16-31 iulie 2005
Observatii fata de primele manifestari centenare
ale aviatiei
Manifestarile prilejuite de centenarul zborului primului avion realizat de fratii Wright la 17 decembrie 1903 m-au gasit la Paris, unde am urmarit televiziunile americane si franceze. In acelasi timp o publicatie cunoscuta din Franta, "Sience et Vie", in numarul din decembrie 2003, sub semnatura lui Germain Chambost a publicat articolul "Fratii Wright, ziua in care au inventat aviatia". Insusi titlul arata o cedare din ambitiile franceze de a fi fost primii prin zborul omologat al lui Santos-Dumont de lânga Paris, din octombrie 1906.
Sunt oarecum documentat privind activitatea de pionier al aviatiei a lui Traian Vuia, indeosebi prin manifestarile si publicatiile din jurul semicentenarului zborului celebru din 18 martie 1906. Acestea au fost incununate prin sesiunea Academiei Române, de publicarea unor carti. Am simtit nevoia de a reactiona si de a vedea mai indeaproape adevarul "sine ira et studio". Eram in plus la curent cu activitatea tatalui meu legata de Traian Vuia pe o perioada de aproape 50 de ani, intre 1905 - 1950, de bogatul material strâns si donat Academiei Române. Din acestea nu lipsesc studii stiintifice, documente, marturii. Atunci, in intervalul 1954 - 1956, au aparut doua carti editate de Editura Tehnica: Traian Vuia - realizarea zborului mecanic. Marturii, in doua editii, cea de-a doua fiind din 1955 si George Lipovan - Traian Vuia, realizatorul zborului mecanic, aparuta in 1956, ambele prefatate de dr. Petru Groza.
Despre Vuia s-a publicat mult in tara, incepând cu articolul din "Viata sociala", Bucuresti, 1910 si indeosebi dupa anul 1956, cu cele doua carti bine documentate ale Editurii Tehnice. Ca fiu al lui Petru Groza, care a fost prieten o viata cu Vuia si a strâns o bogata documentatie pusa la dispozitie specialistilor si publicului larg, donata Academiei Române si Muzeului Tehnic, am datoria de a o face cunoscuta din nou, impreuna cu corespondenta de aproape 50 de ani dintre cei doi.
Am primit un impuls de a actiona in tara din partea lui Alexandru Danielopol, membru al Aero-Clubului Frantei si vicepresedinte al Comisiei de Istorie din Paris, având girul istoricului si ziaristului George Barbul. Mi-au impus ca o obligatie si fata de stradaniile tatalui meu care acum 50 de ani a inlaturat lespedea tacerii despre realizarile lui Traian Vuia. Acesta era atunci aproape ignorat, traind in lipsuri materiale lânga Paris. A venit in tara in 1950 la dorinta lui si a fost inmormântat la Bellu alaturi de Aurel Vlaicu.
Cu sprijinul celor cunoscatori si interesati incercam sa restabilim acum adevarul in privinta prioritatii primului zbor mecanic cu propriile mijloace de zbor. Sunt posibile reactii mai multe din strainatate, la care suntem pregatiti sa raspundem.
Realizarea zborului s-a datorat eforturilor multor generatii, care au culminat la inceputul secolului XIX cu o activitate intensa in mai multe tari, ale carei rezultate nu pot fi diminuate. O incercare de a prezenta obiectiv si ordonat discutiile privind prioritatea merita un efort in acest moment, mai ales ca centenarul zborului lui Vuia din 1906 se apropie. UNESCO l-a inscris inca de pe acum pe Vuia in programul manifestarilor din 2006.