Proiectul canalului Dunare – Bucuresti are sanse sa devina realitate
Data: 16 - 31 iulie 2011
Alexandru Serban Cucu, director general in Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, a declarat, cu prilejul unei mese rotunde privind navigabilitatea fluviala, ca studiul de fezabilitate pentru construirea canalului Dunare – Bucuresti ar putea fi finalizat in perioada noiembrie – decembrie 2011. „La canalul Dunare – Bucuresti, din pacate si din varii motive, prin ’91 s-a oprit constructia. Aceasta s-a degradat foarte mult, iar in urma cu 2 – 3 ani s-a luat initiativa sa il reluam in discutie. Suntem in faza in care finalizam studiul de fezabilitate. Speram ca in noiembrie – decembrie acest studiu sa fie gata, sa avem o imagine clara a costurilor“, a spus Alexandru Serban Cucu. Potrivit oficialului MTI, singura posibilitate viabila de finantare a acestui proiect ar fi parteneriatul public privat, in conditiile in care costurile de constructie vor fi mult mai mari decat cele care ar fi fost necesare pentru terminarea lui in 1990 – 1991, cand s-a stopat constructia.
Lucrarile la constructia canalului Dunare – Bucuresti au inceput in 1984 si au fost finalizate in proportie de circa 70% pana la Revolutie. In 1994, proiectul a intrat oficial in conservare. Canalul este proiectat sa aiba o lungime de 73 km, o latime de 80 m, adancimea minima a apei de 4,5 m, diferenta de nivel de 53 m (10 m deasupra nivelului marii la Oltenita si 63 m la Bucuresti). Planul include patru ecluze si trei porturi, doua la Bucuresti (langa comuna 1 Decembrie – pe Arges si la Glina – pe raul Dambovita) si altul la Oltenita. Reamintim ca, in 2008, Ministerul Transporturilor (Administratia Canalelor Navigabile) a preluat de la Ministerul Mediului (Administratia Nationala Apele Romane) proiectul privind constructia canalului navigabil Dunare – Bucuresti, cu scopul de a se relua lucrarile de constructie.