Importante momente aniversare tehnico-economice in 2014 (IX)
Data: 16 - 31 iulie 2014
Prezentam - si in numarul de fata - unele momente de seama din istoria stiintei, tehnicii si economiei romanesti, pe care le vom marca, in acest an, prin aniversari „rotunde“. Rememorarea unor asemenea date este, pentru fiecare dintre noi, un prilej de omagiere a memoriei inaintasilor si de manifestare a dorintei de a le duce opera mai departe.
65 de ani de la:
- Infiintarea, la Craiova, a Uzinei Electroputere, care producea motoare electrice sincrone si asincrone, aparataj electric de inalta tensiune, transformatoare electrice de mare putere etc., precum si locomotive Diesel electrice (din 1961) si locomotive electrice (din 1967);
- Darea in functiune, la Afumati, a Observatorului de fizica atmosferei;
- Infiintarea, la Cluj, a Uzinei Tehnofrig, pentru fabricarea de utilaj necesar industriei alimentare si de panificatie;
- Inceperea functionarii, la Turda, a Fabricii de materiale refractare Silica, pentru industria siderurgica;
- Infiintarea, pe langa Trustul nr. 5 de Constructii din Brasov al Ministerului Industriei Constructiilor, a unui atelier pentru producerea de elemente prefabricate din beton armat, care a constituit inceputul industrializarii constructiilor prin prefabricare in tara noastra. Unitati similare au luat fiinta in anii urmatori la Bucuresti, Roman, Turda, Galati, Arad, Resita, Iasi, Constanta;
- Crearea, la Bucuresti, a Institutului de Proiectari Industriale (IPI), transformat ulterior in Institutul de Proiectari de Uzine si Instalatii Metalurgice (IPROMET), din care s-a desprins, dupa 1959, Institutul de Proiectari pentru Laminoare (IPROLAM). In acelasi an (1949), iau fiinta Institutul de Studii si Proiectari Energetice (ISPE), pentru executarea de retele electrice, centrale termo si nuclear-electrice, retele de termoficare urbana, statii si linii de inalta tensiune etc., precum si intreprinderile de profil Energoconstructia si Energomontaj;
- Introducerea in Bucuresti, intre Piata Victoriei si Hipodrom (azi, Romexpo) a primului troleibuz, pe un traseu de 5700 m, prelungit ulterior pana la Aeroportul Baneasa si, in directie opusa, pana la Cotroceni via Gara de Nord;
- Realizarea, de catre inginerul Dorin Pavel, pe raul Barzava, a Barajului Gozna, primul mare baraj de anrocamente din tara noastra, de 48 m inaltime, care a format un lac cu un volum total de 11,5 milioane mc, cea mai importanta acumulare de apa la timpul respectiv, folosita pentru alimentarea hidrocentralei electrice de la Crainicel, langa Resita;
- Organizarea, de catre inginerul Tudor Tanasescu, a primelor cursuri de automatica din tara noastra;
- Infiintarea, la Bucuresti, a Institutului de documentare, bibliografie si editura tehnica;
- Constituirea Societatii pentru raspandirea Stiintei si Culturii.
60 de ani de la:
- Realizarea, de catre Intreprinderea Frigocom din Bucuresti, a primului refrigerator de compresor de 750 kcal/h, functionand cu bioxid de sulf;
- Producerea, la Intreprinderea Metalotehnica din Targu Mures, pentru prima data in tara noastra, a masinilor de cusut tip industrial;
- Infiintarea Companiei de Transporturi Aeriene Romane (TAROM);
- Fabricarea, la Uzinele Steagul Rosu din Brasov, a primelor autocamioane romanesti de 4 t (SR-101);
- Efectuarea - in aluviunile raurilor Arges, Raul Doamnei, Topolog, Olt, Cibin, Sebes, Pianu, Aries, Bistrita Aurie etc. - a primelor cercetari pentru identificarea de minerale grele (zircon, ilmenit, disten, granati etc.);
- Darea in circulatie a Podului Prieteniei, construit peste Dunare, la Giurgiu, intre Romania si Bulgaria. Podul, cu tablier metalic, era la acea vreme cel mai mare pod combinat (cale ferata la tablierul inferior si sosea la cel superior) din Europa. A fost executat in doi ani si trei luni in colaborare cu URSS, Bulgaria, Cehoslovacia, Ungaria, Polonia;
- Prezentarea primei schite a planului general de sistematizare a orasului Bucuresti, elaborata de Sfatul Popular al municipiului, prin Institutul Proiect Bucuresti;