Anghel Saligny si lucrarea sa mai putin cunoscuta: "Teledinamicul de la Tg. Ocna"
Data: 1-15 august 2004
Primul funicular din Romania
Literatura de specialitate din Romania, in marea ei majoritate, il aseaza pe Anghel Saligny pe cea mai inalta pozitie in galeria marilor constructori.
Cea mai cunoscuta opera a sa ramane constructia Podurilor Dunarene (1895), o legatura feroviara fireasca a Dobrogei cu caile ferate din Romania.
Anghel Saligny, Ioan Baiulescu si echipa lor de eminenti temerari constructori au lasat urmasilor poduri, dublari de linii, statii si linii de cale ferata, silozuri si docuri din beton armat.
Dar putini sunt cei care stiu ca Anghel Saligny este proiectantul si executantul primului funicular din Romania - "Teledinamicul de la Targu Ocna".
A fost o realizare de exceptie care a functionat numai 11 ani (1885 - 1896), funicularul fiind inlocuit de o linie de cale ferata industriala pentru transportul sarii de la magaziile salinei Targu Ocna la Halta CFR Salina.
In tot acest timp, "Teledinamicul" - sau "Americanul", asa cum il botezasera locuitorii - a transportat peste deal, zilnic, cam 10 vagoane de sare care nu erau putine pentru acele timpuri.
Caile Ferate de pe Valea Trotusului
Momentul cel mai important: 13 septembrie 1872
Societatea actionarilor CFR inaugureaza "Coloana vertebrala" a Cailor Ferate din Romania: Bucuresti - Ploiesti - Buzau - Galati si Barbosi - Tecuci - Marasesti - Adjud - Roman.
La Roman se face legatura cu linia de cale ferata Suceava - Roman (Pascani - Iasi si Veresti - Botosani), inaugurata la 15 decembrie 1869 de Concesiunea Offenheim - L.C.I.
Datorita bogatiei zacamantului de sare de la Targu Ocna, Austro-Ungaria si Romania sunt interesate sa construiasca o cale ferata transcarpatica prin pasul Ghimes - Palanca, pe Valea Trotusului, care sa faca legatura intre Transilvania si Moldova.
Rezultate:
* inaugurarea de MÁV, la 18 octombrie 1897, a caii ferate Ciceu - Ghimes Frontiera
* inaugurarea de catre Directia Generala CFR:
- la 28 septembrie 1884 a traficului de marfuri pe linia Adjud - Tg. Ocna. Linia este continuata in anul 1896 cu tronsonul Tg. Ocna - Halta Salina (cu linie industriala Halta Salina - Magaziile exploatarii de sare);
- la 27 noiembrie 1898, a liniei Halta Salina - Comanesti - Moinesti;
- la 6 aprilie 1899, a liniei Comanesti - Ghimes Frontiera si legaturii cu linia Ghimes Frontiera - Ciceu.
Targu Ocna (altitudine 280 m)
Asezare moldava straveche pe Valea Trotusului, la confluenta acestuia cu Slanicul.
Localitate cu peste 15.000 de locuitori, ridicata pe urmele unei vechi asezari geto-dacice.
Surse naturale pentru tratarea unor afectiuni: ape minerale clorosodice si sulfuroase.
Mine de sare cunoscute de pe vremea romanilor.
Constantin Brosteanu, in lucrarea sa "Salinele noastre", arata ca cea mai veche marturie scrisa despre exploatarea sarii la Tg. Ocna este un HRISOV DOMNESC din anul 1380, din care rezulta plata unei cantitati de 2000 ocale de sare pentru constructia unui pod de piatra la Garbovana.
|n lucrarea sa "Descrierea Moldovei", Dimitrie Cantemir aminteste de ocnele de sare bogate de la Targu Ocna, pe drumul intre Moldova si Transilvania.
|n 1846 localitatea Tg. Ocna este declarata oras (Hrisov Domnesc Nr. 3005 din 9 februarie 1846).
Transportul de sare din salina Tg. Ocna
- De la putul de extractie din salina Tg. Ocna sarea a fost transportata cu carele sau pe saua cailor, ambalata in saci facuti din piele de bivol.
- Dupa 28.09.1884, data inaugurarii caii ferate Adjud-Tg. Ocna, sarea este transportata de la gura de extractie la gara Tg. Ocna cu carele.
- Dupa deschiderea funicularului ("Teledinamicul") la 1 februarie 1885 si pana la 30 octombrie 1896, sarea a fost transportata la magazia Salina pana la rampa de sare din statia CFR Tg. Ocna cu Funicularul.
- |n toamna anului 1896 se prelungeste calea ferata din statia Tg. Ocna - H. Salina pana la magaziile de sare din salina Tg. Ocna, unde sarea se incarca direct in vagoane de cale ferata.
Solutii propuse de Anghel Saligny pentru legarea statiei CFR Tg. Ocna cu Salina - Tg. Ocna
La data de 28 septembrie 1884 s-a inaugurat "Linia Sarii", calea ferata Adjud - Tg. Ocna numai pentru transportul de marfuri, pentru ca a fost construita de statul roman cu prioritate pentru transportul sarii, care in acele timpuri aducea un substantial venit in bugetul national.
Pana la realizarea acestei legaturi, chiar inainte de terminarea liniei Adjud - Tg. Ocna au fost luate in calcul trei solutii pentru transportul sarii, care au tinut seama in primul rand de traseul accidentat intre statia CFR Tg. Ocna si Slanic:
1. Continuarea liniei din statia Tg. Ocna la Slanic printr-un tunel construit pe sub dealul "Targul Fetelor", in zona paraului Valcica, care sectiona localitatea intr-o zona de terenuri fugitive. Costul tunelului a fost estimat la peste 300.000 lei-aur.
2. Continuarea caii ferate din statia Tg. Ocna pana la poalele dealului "Targul Fetelor" pe care se afla salina si legarea salinelor cu halta Salina prin plan inclinat.
3. Legarea statiei CFR Tg. Ocna cu Salina printr-un funicular de marfuri - denumit ulterior de locuitori "Teledinamicul" sau "Americanul".
|n anul 1883, Regia Monopolului de Stat - proprietarul salinei Tg. Ocna - alege solutia legaturii statiei Tg. Ocna cu salina direct prin constructia unui funicular de marfuri.
La data de 1 august 1883 se semneaza contractul pentru executarea lucrarii cu ARBENZ si WOLFF, reprezentantii constructorului CASA ADOLF BLEICHERT din LEIPZIG-GOHLIS.
Teledinamicul de la Targu Ocna
Funicular = mijloc de transport aerian, format din unul sau mai multe cabluri suspendate pe stalpi pe care circula vagonete cu materiale.
* BENEFICIAR: Regia Monopolului de Stat - R.M.S., Salina Tg. Ocna
* PROIECTANT {I EXECUTANT: ing. Anghel Saligny
* CONSTRUCTOR: Casa ADOLF BLEICHERT - LEIPZIG
* DURATA DE EXECU}IE: 1883 - 1885
* DATA PUNERII |N FUNC}IUNE: 1 februarie 1885
* DATA DESFIIN}~RII: 30 octombrie 1896
*DURATA DE FUNC}IONARE: 11 ani
* LUNGIMEA TRASEULUI = 2.100 m
* CALEA DE RULARE: formata din 4 cabluri, din care 2 cabluri de tractiune fara sfarsit - avand fiecare 72 fire otel x 1,4 mm (diametru total = 18 mm) si doua cabluri fixe:
- pentru circulatie vagonet plin, avand 19 fire otel x 6,2 mm (diametru total = 33mm)
- pentru circulatie vagonet gol, avand 19 fire otel x 4,8 mm (diamteru total = 24mm)
Sustinerea caii de rulare:
14 stalpi din stejar; distanta maxima intre doi stalpi = 155 m; inaltimea maxima = 20,59 m
Motorul de tractiune al funicularului
Cablul de tractiune a fost actionat printr-un sistem de scripeti de un motor cu abur, fabricat de atelierele JULIUS SOEDUNG - HEYDE - HOERDE - GERMANIA, cu caldare verticala cu 25 de tevi fierbatoare.
- Presiune maxima = 6 atm
- Cilindru cu D = 850 mm
- Lungimea tevilor fierbatoare = 1.650 mm
- Cutia focarului H = 915 mm
- Suprafata de incalzire = 10,2 mp
STA}IA DE |NC~RCARE: Salina Tg. Ocna, depozitul de sare
STA}IA DE DESC~RCARE: statia CFR Tg. Ocna - hala acoperita pentru incarcat vagoane CFR. Descarcare prin caderea libera a sarii.
VAGONE}I: cutie metalica - capacitate de 0,25 tone sare
Instalatie de cuplare/decuplare pe cablu
Aparat de suspensie
VITEZA DE CIRCULATIE A CABLULUI = 1,25 m/s
CAPACITATEA DE TRANSPORT A INSTALATIEI = 10 tone/zi (10 vagoane CFR)
Acest sistem de transport aerian proiectat si executat de ing. Anghel Saligny, pentru transportul sarii la gara CFR Tg. Ocna, a tinut pana la punerea in functiune a tunelului nou de extractie; inceput in ziua de 28 iulie 1891, in prezenta regelui Carol I, a primului ministru Ion Florescu si a altor demnitari. Tunelul porneste din valea praului Valcica si are o lungime de 940 metri pe o portiune orizontala situata la 80 metri adancime.
Hotararea pentru desfiintarea "Teledinamicului" a fost determinata de prelungirea in anul 1896 a caii ferate de la statia Tg. Ocna prin H. Salina pana la magaziile de sare ale salinei Tg. Ocna.
(Din Colectia "Cartea de istorie a Cailor Ferate Romane", nr. 7, 2002)