ETANOL DIN... DESEURI
Data: 1-15 august 2008
Anul 2008 a adus cu el, odata cu alte evenimente, o accentuare a crizei alimentare mondiale. Mai ales in Asia si in Africa preturile alimentelor de baza au crescut rapid iar grâul, orezul si porumbul au sarit la bursele de specialitate cu preturi intre 40% – 300%.
In aceasta situatie, tot mai multe voci autorizate si-au exprimat optiunea pentru renuntarea la culturile industriale destinate biocombustibililor (rapita, soia, floarea soarelui, sfecla sau trestie de zahar) si revenirea, pe suprafetele respective, la culturile anterioare de cereale destinate alimentatiei.
In acest context a provocat surpriza si chiar mirare conferinta de presa sustinuta in comun de PDG-ul gigantului General Motors, Rick Wagomer, si conducatorul unei firme putin cunoscute, numita Coskata, William Roe.
Cu acest prilej s-a anuntat incheierea unui parteneriat strategic având ca obiectiv realizarea de etanol tehnic de tipul „generatia a doua“ la costuri foarte reduse, folosind ca materie prima deseurile organice, casnice, industriale sau agricole.
Situata in oraselul Warrenville (Ilinois), firma Coskata numara 40 de angajati, marea majoritate fiind cercetatori in biochimie. Aceasta isi propune ca, având sprijinul financiar al G.M., sa realizeze, pâna la finele anului 2008, o uzina pilot in care sa se produca peste 150 000 litri etanol tehnic la concentratia de 99,7%. Desi aparent aceasta cantitate ar reprezenta doar o picatura intr-un ocean, la nivelul anului 2014, Coskata asigura ca, prin generalizarea de investitii masive si optimizarea retelelor de distributie, se vor putea fabrica, doar in SUA, peste 12 miliarde de litri de etanol din deseuri.
Noul procedeu folosit de Coskata are putine elemente in comun cu clasicele fermentatii sau distilari de zahar sau de amidon, folosite pâna acum pentru a se fabrica etanolul din prima generatie. In noua tehnologie se extrage carbonul si hidrogenul din partea cu lignina a deseurilor, prin gazeificare cu plasma. Pentru aceasta deseurile sunt expuse la temperaturi mari (peste 1500º C) intr-un arc electric de mare putere, dupa care sunt separate subprodusele rezultate, adica pe de o parte un reziduu solid (ce se va valorifica in constructii) si pe de alta parte un gaz de sinteza alcatuit in principal din oxid de carbon si hidrogen. Aici intervin in mod original cercetatorii de la Coskata, preluând acest gaz de sinteza, pentru a-l filtra si raci. Din acest moment gazul este expus unei bacterii anaerobe din familia clostridelor, care transforma totul intr-un amestec de etanol cu apa. O filtrare printr-o membrana speciala separa apa, rezultând un etanol concentrat (99,7%), tocmai bun pentru utilizarea la alimentarea motoarelor termice. Procedeul se bazeaza in principal pe grupe de bacterii anaerobe descoperite de echipa profesorului dr. Ralph Tanner de la Universitatea din Oklahoma si nu foloseste, pentru obtinerea unui litru de etanol concentrat, decât un litru de apa, adica de patru ori mai putin decât se utilizeaza in procedeele prin care se fabrica alcoolul etilic din prima generatie.
Principalul avantaj al acestei tehnologii consta in posibilitatea de a fi folosite orice fel de deseuri ce contin carbon, asa cum sunt deseurile de lemn, resturile din agricultura sau cele menajere, anvelopele iesite din uz sau ambalajele din plastic.
Dupa calculele facute de cercetatorii de la Coskata, costul unui litru de etanol produs dupa tehnologia firmei lor este cu 0,15 euro mai mic decât al aceluiasi alcool obtinut prin vechile procedee.
Pentru Japonia si UE, care sunt mai avansate decât SUA in privinta trierii diferitelor sorturi de deseuri, costul final va fi si mai redus decât cel estimat mai sus.
Concluzii
Prin micsorarea proportiei de carburanti fosili din compozitia combustibililor ce se vor livra la statiile de distributie si prin evitarea recurgerii la culturi agricole industriale specializate, acest etanol din generatia a doua va permite implicit reducerea emisiilor de bioxid de carbon, fara a mai fi amenintata aprovizionarea alimentara si epuizarea rapida a zacamintelor de titei si gaze. Un ultim calcul facut de cercetatorii de la Coskata arata ca utilizarea etanolului din generatia a doua va permite reducerea cu 84% a emisiilor de bioxid de carbon produse de automobile.
Pentru motoarele termice, vizate direct de viitoarele norme antipoluare „EURO 5“, tehnologia Coskata va aduce o mare si folositoare contributie.
ing. dipl. Ulm Ion Paunel