Seminte de viitor, un proiect pentru formarea profesionala a specialistilor la orizontul 2025
Data: 1 - 15 august 2011
La Bucuresti a avut loc lansarea documentului de viziune Seminte de viitor. Invatamantul Superior Romanesc 2025, elaborat in baza proiectului Calitate si Leadership pentru Invatamantul Superior Romanesc. Cu prilejul aceluiasi eveniment, inca un document, de aceasta data de natura tactica, si anume Cartea verde a invatamantului superior din Romania in 2025 , a fost lansat spre dezbatere publica. In textul acestuia sunt reunite propuneri de politici in domeniul invatamantului superior pentru perioada 2012 - 2015, conform viziunii 2025.
In cuvantul lor, prof. univ. dr. ing. Adrian Curaj, director general UEFISCDI (Unitatea Executiva pentru Finantarea Invatamantului Superior, a Cercetarii, Dezvoltarii si Inovarii), Marius Ghenea, business angel si profesor de antreprenoriat la Maastricht School of Management EMBA Program, Anca Harasim, director executiv al Camerei de Comert Americane in Romania si prof. dr. ing. Radu Munteanu, rector al Universitatii Tehnice din Cluj-Napoca, au subliniat importanta unei viziuni strategice in vederea perfectionarii procesului de pregatire superioara a tinerilor.
Directiile de actiune se bazeaza pe o diagnoza riguroasa, care indica, in mod obiectiv, starile de fapt din tara noastra raportate la media Uniunii Europene. Astfel, 29,5% dintre tinerii in varsta de 20 - 24 de ani sunt cuprinsi in invatamantul superior, fata de 29,2% media in UE. Daca la acest capitol se poate considera ca situatia este satisfacatoare, se cere, insa, subliniat ca pentru intervalul de varsta al absolventilor (25 - 34 ani), ponderea este mult mai redusa in Romania fata de media comunitara, 16%, respectiv 29,9%. Rezulta de aici un nivel ridicat al abandonului in invatamantul superior. In acelasi timp, este semnificativ faptul ca jumatate din cele 112 universitati care functioneaza in tara noastra s-au creat in ultimii 20 de ani, cele mai multe in sistem privat. Cu toate ca nu ne putem propune o ampla prezentare a diagnozei, se impune a observa ca adevaratele performante universitare se obtin in institutii cu traditii indelungate, asa cum o atesta experienta din tarile dezvoltate, inclusiv din UE. Constientizarea unor asemenea adevaruri este extrem de importanta, deoarece solutiile cu adevarat eficiente nu se pot baza decat pe cunoasterea profunda a realitatilor.
In interventia sa, prof. univ. dr. ing. Adrian Curaj a relevat cerinta imperioasa ca in domeniul invatamantului, in general, si al celui superior, in special, sa se actioneze intr-o viziune pe ciclu istoric lung corespunzator principalelor tendinte din lumea contemporana, indeosebi a celor care vizeaza dezvoltarea economica si sociala a Romaniei, ca stat membru al Uniunii Europene. In acest sens, un reper important il constituie Strategia Europa 2020.
Referindu-ne la Cartea Verde, precizam ca dezbaterea publica este programata sa se incheie la sfarsitul lunii august. Toti „actorii“ implicati in invatamantul superior sunt invitati sa transmita feed-back cu privire la politicile propuse in document, pe care-l pot consulta pe site-ul proiectului www.edu2025.ro. La finalul procesului de consultare va fi elaborata Cartea Alba a Invatamantului Superior Romanesc, care va contine recomandari in privinta politicilor publice din domeniu menite sa imprime directia viziunii pentru orizontul 2025.
Reamintim ca scopul proiectului Calitate si Leadership pentru Invatamantul Superior Romanesc consta in elaborarea unei viziuni strategice privind dezvoltarea sistemului la orizontul 2025. Pentru atingerea acestui obiectiv principal, proiectul are la baza un amplu proces de consultare cu experti si „actori“ cheie din sistem, consultare realizata in mai multe etape (utilizandu-se metodologia de tip foresight). El este unul dintre cele cinci proiecte strategice pentru invatamantul superior derulate de CNCSIS, CNFIS si UEFISCDI si finantate prin Fondul Social European, Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane.