Noi limite pentru emisiile auto
Data: 1 - 15 august 2012
Comisia Europeana (CE) a prezentat oficial o propunere care are ca scop imbunatatirea standardelor de eficienta pentru autoturismele si autoutilitarele usoare noi, menita sa intre in vigoare din anul 2020. Din acel moment, orice autoturism vandut trebuie sa emita, in medie, maximum 95 de grame CO2 pe kilometru, fata de 135,7 grame CO2 pe kilometru in 2011 si 130 grame CO2 pe kilometru in 2015. In caz de neconformare, se va aplica o penalizare pentru fiecare gram de CO2 emis in plus, ce va fi calculata pentru toate autoturismele vandute. Astfel, producatorii risca urmatoarele penalitati: pana in 2015 - 5 euro pentru primul gram, 15 euro pentru al doilea, 25 euro pentru al treilea si 95 euro pentru al patrulea, precum si pentru fiecare din urmatoarele. Din 2019, penalizarea va fi de 95 euro pentru fiecare gram de CO2 emis in plus. Potrivit Green Report, o masina care ar emite, in medie, 95 de grame CO2 pe kilometru (obiectivul UE pentru 2020), ar aduce proprietarului o economie medie de 500 de euro/an (calculata la un pret mediu al benzinei de 1,4 euro/litru si la o distanta medie parcursa de 10 000 km), comparativ cu vehiculele actuale. Aceste estimari se bazeaza pe faptul ca emisiile de dioxid de carbon sunt direct influentate de eficienta utilizarii carburantului. In acest fel, eventuala majorare a pretului masinii, determinata de introducerea unor noi tehnologii si echipamente, poate fi recuperata intr-un an. Organizatia Transport & Environment (T&E) considera ca la nivelul anului 2020 este posibila chiar o tinta de 80 de grame CO2 pe kilometru, sub nivelul de 95 de grame propus de CE. Plafonul de 80 de grame de emisii de CO2 pe kilometru ar putea fi respectat de producatorii auto si ar aduce proprietarilor de masini o economie medie de 650 de euro/an.