Pagini din istoria aviatiei romanesti la IAR Brasov (Urmare din nr. trecut)
Data: 16-31 august 2004
In perioada 1970-1980, numarul de salariati a crescut de la 676 in 1970 la 2020 in 1975 si 2742 in 1980, deci de peste 5,5 ori, iar valoarea productiei a crescut de peste 27 de ori, realizandu-se cca 100 de elicoptere IAR 316B Alouette, cca 35 de elicoptere IAR 330 Puma, cca 90 de avioane (60 IAR-823, 30 IAR 822/826), cca 200 de planoare IS-29D2, cca 100 de planoare IS-28B2 si 20 de motoplanoare IS-28M2.
In 1977 s-a dezvoltat planorul biloc de performanta IS-32 cu anvergura de 20 m, exportat in SUA, iar in 1979 planorul biloc IS-30, livrat in Danemarca si Marea Britanie, iar din motoplanorul IS-28M2 a derivat in 1982 avioneta IAR-28MA cu motor Limbach de 80 CP si 10 s-au livrat aviatiei militare din Romania.
Inginerul Iosif {ilimon (1918 - 1981) a continuat traditia constructiilor aeronautice la Brasov alaturi de specilaisti si oameni deosebiti, ca ing. Erast Berentan, ing. Thudt Hubert, ing. Constantin C. Gheorghiu, ing I. Cosereanu, ing. D. Bredau, director col. ing. Dumitru Barbu, ing. Virgil Diaconu, ing. Nicolae Vataf, ing. Petre Serbanescu, col. ing. Gheorghe Enescu, col. ing. Andrei Orghidan, ing. Igor Poruznic, sing. Walter Wagner, Ioan Lupse, Pavel Verdes, Iuliu Gionea, Dan {erbanescu, A. Zotinca, Vladimir Novitki, Oancea, ing. Nicolae Gherman, mstr. Otto Smelas, mstr. Gh. Balcu, St. Incze, mstr. I. Campeanu, mstr. Z. Cretu, Savu Prip, mstr. Vasile Tanase, mstr. I. Tudor si altii, beneficiind si de colaborarea directa a unor renumiti piloti romani de renume, ca ing. Mircea Finescu, ing. Emil Iliescu, ing. Romeo Vladescu, Petre Cristescu, Cezar Rusu, Constantin Manolache, Constantin Gosman, Mihai Albu, Constantin Ene, Miron Randetean, Florin Ciubotaru si altii. La IAR SA au fost testate in peste 15 mii de ore de zbor planoare, motoplanoare, avioane si elicoptere care totalizeaza in prezent peste un milion de ore de zbor, demonstrand profesionalismul constructorilor de aeronave din Brasov. Printre cei care au condus activitatile si au contribuit la realizarile IAR se numara director ing. gen. mr. rez. Ion Georgescu, director tehnic si director intre anii 1980 - 1990 si 2003 - prezent, ing. Cornel Comsa, ing. {tefan Varga si Ion Bagaceanu la sectia Scularie, ing. Viorel Florea si sing. Ionel Oprea la sectia Uzinaj, ing. Constantin Casagranda, ing. {tefan Pop, ing. Petre Panczel, ing. Ioan Ban si ing. Mircea Stan la fabricatie structuri, ing. Zaharia Davidov, ing. Dan Ghitulescu, ing. Dorin Rosu, ing. Dan Spineanu, ing. Dan Negrescu la sectia de materiale moderne, ing. Traian Tomescu, ing. C-tin Petre, ing. Dan Clujescu, ing. Danut Popescu si ing. {tefan Parcalabescu, ing. Marcu Maricel, ing. Liviu }urlete la montaj si reparatii aeronave, col. ing. Ion Tudorache, ing. Neculai Banea si ing. Florea Farcas la sectia de IERABH, ing. Mircea Dumitrescu, ing. Maricel Marcu, ing. Bela Kerekes, ing. Dan Pribeanu la reparatii aeronave, iar la Pista ing. G. Toganel, ing. Andrei Blebea; la Proiectare ing. Gheorghe Mitrea, ing. Costea Benone, ing. A. Lorincz, ing. N. Gherman, ing. N. Motronea, ing. V. Tigau, ing. V. Tudoras, la Service sing. Emil Olteanu; la Mecanicul {ef ing. Dan Bunica, ing. Cristian Tilinca, ing. Virgil Goga, ing. Cornel Apostol. Contributii importante au avut si Directia Comerciala condusa de ing. Vasile Tanase, Mihai Bunica - Aprovizonare, ing. Aurel Sultana, ec. Mihaela Maierut si ing. Anca Ichim (Desfacere-Export) si Directia Economica condusa de ec. Mihai Tilinca, ec. Ion Miret si in prezent ec. Ion Dumitrescu.
In 1982 s-a realizat avionul biloc tandem IAR 825 Triumf, cu motor turbopropulsor PT6, M 601 derivat din avionul IAR 823 si avionul biloc tandem cu motor cu piston IAR 831 Pelican. Au fost fabricate 20 de avioane agricole IAR-827 cu motoare PZL-35, din care a derivat in 1981 prototipul avionului agricol IAR-828, primul avion romanesc cu motor turbopropulsor (PT6, M601).
Din elicopterul IAR-316B Alouette a derivat elicopterul militar biloc in tandem IAR 317 Airfox, care a fost prezentat in zbor la Salonul International "Le Bourget" din 1985.
O performanta deosebita a constituit-o livrarea in zbor a elicopterelor IAR-330 Puma pe o ruta Romania, Brasov - Khartoum, Sudan, de peste 5000 km, din care cca 800 km in zbor peste Marea Mediterana, primul transport sub conducerea directorului Ion Georgescu decoland de la ICA Brasov pe 20.05.1983 orele 10 si aterizand la Khartoum pe 31.05.1983 orele 11:30 traseul Brasov - Constanta - Istanbul - Rhodos - Larnaka - Cairo - Luxor - Aswan - Dongelsh - Khartoum fiind parcurs concomitent de cele patru elicoptere si echipaje. Aceasta livrare a fost urmata de alte cinci similare si de livrarea in Pakistan (cu avioane cargo) a 4 elicoptere IAR-330 Puma amenajate in varianta de transport VIP.
In decembrie 1988 a fost realizat primul zbor al elicopterului Ka-126, proiectat de biroul Kamov din URSS, echipat cu motor TV 100. Al doilea elicopter Ka-126 a fost fabricat in semestrul I 1989, fiind livrat, ca si primul, in URSS, dar dupa 1989 programul a fost sistat. |n perioada 1980 - 1989 numarul salariatilor a evoluat de la 3742 in 1980 la 4023 in 1985, ajungand la 4240 in 1989, iar valoarea productiei a prezentat in medie o crestere de cca 3% pe an, dar dupa 1990 numarul salariatilor s-a redus si a ajuns la cca 1200 in 2004. La ICA Brasov, devenita din 1991 S.C. IAR-S.A. Brasov, s-au realizat dupa 1991 planoare de acrobatie IAR-35, iar ca o solutie optima intre motoplanoarele biloc IS-28M2, avioneta IS-28MA si avioanele usoare, s-a dezvoltat avionul usor IAR-46, aflat in dotarea Aeroclubului Romaniei.
In perioada 1993 - 1994 au fost livrate la export in Emiratele Arabe Unite zece elicoptere IAR-330 Puma fabricate si reparate la IAR-SA Brasov in colaborare cu Aerostar S.A. Bacau pentru trenurile de aterizare si cu Turbomecanica S.A. Bucuresti pentru motoare si ansambluri mecanice.
in septembrie 1995, IAR-SA Brasov a semnat cu Ministerul Apararii Nationale din Romania contractul pentru programul de modernizare a elicopterelor IAR 330 Puma din dotarea Fortelor Aeriene. Acest program prevede modernizarea a 24 de elicoptere Puma cu Sistem Optronic de Cautare si Lupta Anti Tanc (SOCAT), sistem ce reprezinta rezultatul cerintelor optionale ale fortelor aeriene romane pentru un elicopter modern. Programul a demarat in 1996 in urma contractelor semnate intre MApN, IAR S.A. si ELBIT Systems Ltd., firma israeliana fiind selectata ca furnizor de sistem in urma evaluarii tehnice inceputa in 1992 si finalizata in 1994. La program participa cu echipamente firme atat din Romania - AE Electronics, Simultec, Straero, Comoti, Aerofina, cat si companii din alte tari - GIAT, AXON, Leach din Franta, GEC Marconi din Anglia, Honeywell, Litton si Mason din SUA.
Experienta IAR S.A. de peste 25 de ani in fabricarea, intretinerea si modernizarea elicopterelor 330 Puma, experienta de proiectare in domeniul aeronavelor si capacitatile fabricii brasovene au permis derularea cu succes a fazelor de dezvoltare, integrare si testare a sistemelor SOCAT, astfel ca pe 26 mai 1998, Puma SOCAT a efectuat primul zbor oficial, iar in prezent se realizeaza ultima transa pentru MApN. Acest elicopter asigura fortelor aeriene din Romania capabilitatea necesara pentru indeplinirea de misiuni la standardele NATO si metinerea IAR S.A. in elita producatorilor si furnizorilor de tehnica militara moderna.