Colaborare romano-germana: dezvoltarea unui avion cu consum redus de combustibil
Data: 16-31 august 2010
Institutul National de Cercetari Aerospatiale „Elie Carafoli” (INCAS) din Bucuresti si institutia similara din Germania intentioneaza sa incheie un parteneriat in vederea dezvoltarii unui avion de noua generatie, proiect in care vor sa atraga si alte state europene. „Nu stiu exact cind vom semna acordul, momentan doar il promovam. Daca vrem sa facem ceva impreuna cu alte tari membre ale Uniunii Europene, cred ca va trebui sa il semnam pina in vara anului viitor“, a declarat prof. Joachim Szodruch, presedintele pentru aeronautica al DLR – Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V. (Centrul Aerospatial German).
„Semnarea unui parteneriat international pentru realizarea unei aeronave de transport aerian regional de noua generatie ar insemna, pentru Romania, recunoasterea capabilitatii industriei nationale intr-un domeniu elitist, cu impact major asupra economiei“, a precizat prof. dr. ing. Sorin Dimitriu, presedintele Camerei de Comert si Industrie a Municipiului Bucuresti si vicepresedinte al Camerei de Comert si Industrie a Romaniei. ,,În acest moment, discutam cu specialistii germani de la DLR unele detalii tehnice pentru a vedea daca reusim sa gasim o solutie viabila pentru ca spre sfirsitul acestui an sa semnam parteneriatul. (…) Suntem increzatori in potentialul specialistilor romani de a gasi exact acele solutii prin care acest proiect sa fie unul viabil, pe care sa il punem in practica prin atragerea de fonduri de la Uniunea Europeana“, a spus Sorin Dimitriu. Marea provocare a acestui parteneriat, dupa cum sublinia Joachim Szodruch, o constituie construirea unui avion cu un consum de combustibil cu 50 la suta mai mic. „În prezent, cautam solutii, idei, prin care sa ajungem la fabricarea unor avioane cu un consum cu 50 la suta mai redus decit in prezent. Avem de facut fata mai multor provocari tehnologice, de protectie a mediului. De aceea cautam idei si in statele venite mai recent in Uniune, cu care dorim sa avem parteneriate“, a apreciat Joachim Szodruch. Potrivit dr. Uwe Möller, seful reprezentantei DLR la Bruxelles, proiectul este in concordanta cu strategia UE in domeniul cercetarii si inovarii.
Conform proiectului, avionul va avea capacitatea de circa 50 de pasageri si va putea zbura la altitudini de 12 000 – 13 000 de metri. Statele care vor dori sa faca parte din proiect pot contribui cu piesele necesare constructiei aparatului, fabricate pe teritoriul acestora. Din Romania pot participa cu piese, precum componente pentru fuselaj si pentru trenuri de aterizare, IAR Brasov, Avioane Craiova, Aerostar Bacau si Romaero.
Pina la sfirsitul anului, proiectul va fi prezentat oficial la Comisia Europeana, in vederea identificarii cadrului institutional si a modalitatilor de finantare pentru realizarea unui demonstrator tehnologic, ca parte a FP8 (Programul Cadru 8), pas esential in dezvoltarile industriale ulterioare.