Mutatii radicale in interactiunea om – tehnologie
Data: 16-31 august 2010
In cadrul evenimentului anual de cercetare Research@Intel, organizat de Intel Labs, oficialii companiei au anuntat formarea unei noi divizii de cercetare numita Interaction and Experience Research, care se va concentra pe definirea unor experiente noi pentru utilizatori si a unor noi platforme de computing. Se doreste ca inovatiile provenite din laboratoare sa modifice intr-un mod esential felul in care vom interactiona in viitor cu tehnologia. Noul centru va transforma 15 ani de cercetare in moduri in care oamenii pot folosi, refolosi si refuza noi tehnologii de informare si comunicare. Cercetatori care activeaza in domenii precum stiinta sociala, design si interactiunea om-calculator vor adresa, in continuare, intrebari despre cum oamenii vor valorifica noile tehnologii si ce nu doresc sa schimbe la echipamentele pe care le au. Aceste informatii vor fi alaturate unui proces intens de cercetare tehnologica pentru a forma urmatoarea generatie de interfete dedicate utilizatorilor. În cadrul evenimentului au fost expuse doar citeva dintre tehnologiile viitorului care vor activa dispozitive personale capabile sa invete si sa inteleaga cine suntem noi si care este stilul nostru de viata, tehnici care vor revolutiona interactiunea sociala, vor recunoaste obiecte cotidiene, vor interpreta gesturi ale miinilor, putind chiar sa citeasca mintea umana.
Cercetarile recente legate de context si locatie au generat o serie de informatii si de posibilitati tehnologice. Un exemplu ar fi ideea ca dispozitivele vor constientiza spatiul inconjurator, vor comunica intre ele si isi vor schimba comportamentul sau vor actiona bazindu-se pe informatiile primite din mediul extern. Un proiect deosebit prezentat la eveniment are la baza un nou val de relationare sociala care ofera posibilitatea de a monitoriza activitati curente si capacitatea de a le afisa in timp real si direct catre prietenii sau membrii familiei aflati in retea. S-a prezentat, de asemenea, un senzor low-cost experimental, care ar putea schimba felul in care utilizatorii pot regla consumul de energie in propria casa. Atunci cind acel echipament este folosit impreuna cu un dispozitiv de tip home information display, acesta va monitoriza nivelul de consum si va recomanda solutii pentru a spori eficienta. Senzorul trebuie doar sa fie conectat la reteaua electrica a casei pentru a masura instantaneu si pentru a raporta wireless nivelul de consum al fiecarui dispozitiv in parte. Aceasta tehnologie formeaza inima unui sistem personal de gestionare a energiei care poate conduce catre o schimbare importanta a modului in care reteaua electrica se comporta, precum si catre realizarea unor economisiri consistente de energie.
Alta tehnologie prezentata la eveniment schimba felul in care utilizatorul interactioneaza cu tehnologia. De exemplu, au fost prezentate cercetari care folosesc proiectii si camere 3D pentru a ilumina suprafete, afisind butoane, ferestre, imagini si filme pe mese sau alte spatii plate. Sistemul video este capabil sa recunoasca obiecte si gesturi ale miinilor, transformind suprafete de uz casnic, precum mese de bucatarie, mese de cafea sau banci de scoala in portale interactive pentru dispozitiv si Internet. De asemenea, a fost prezentat si un exemplu mai futuristic, un computer care ar putea citi gindurile utilizatorilor, eliminind in totalitate nevoia de a tasta.