Leacuri impotriva amneziei 15 ani de la „spargerea“ SNCFR
Data: 16 - 31 august 2013
In urma cu un deceniu si jumatate, la 3 septembrie 1998, Guvernul adopta un proiect de lege si mai multe hotarari referitoare la o asa numita restructurare a Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane (SNCFR). Prin actele normative amintite, sistemul institutional de organizare si functionare a transportului feroviar din tara noastra, sistem care a functionat in conditii bune timp de circa 150 de ani, a fost abandonat in favoarea unei structuri care - inca de la vremea respectiva - nu putea fi sustinuta cu argumente valabile. Nici macar obisnuitele trimiteri la directivele Comisiei Europene sau la conditiile impuse de organizatiile financiare internationale nu rezistau la cea mai sumara examinare deoarece experienta mondiala confirma si reconfirma optiunea pentru un sistem integrat la scara nationala.
Practic, atunci s-au infiintat societatile nationale CFR Calatori, CFR Marfa, CFR Infrastructura, precum si alte doua societati, una de Administrare a Activelor Feroviare si alta de Management Financiar (tot in domeniul cailor ferate). Ceea ce a urmat acestor decizii a rezultat foarte clar din interviurile acordate de doi reputati specialisti din domeniu, presedintele AGIR si al ASTR, Mihai Mihaita (interviu publicat in numarul 14/2013 al Universului ingineresc) si presedintele de onoare al Clubului Feroviar Alianta Pro-Calea Ferata, ing. dipl. Octavian Udriste. Nu vom relua, fireste, datele si faptele continute in cele doua interviuri. Ne propunem doar sa relevam ca decizii insuficient gandite au avut si au efecte predominant negative, iar cand acestea se localizeaza in sistemul national de transport feroviar, situatia prezinta o gravitate deosebita.
In prezent, ne aflam inca intr-un moment esential pentru „soarta cailor ferate romane“. Marea problema nu consta in privatizarea sau mentinerea in sectorul public a unor segmente ale sistemului feroviar romanesc, ci in deficitul de viziune strategica privind acest domeniu. Daca tot s-a evocat si se evoca directivele Comisiei Europene, atunci ar fi normal sa se treaca la aplicarea masurilor preconizate de Executivul de la Bruxelles privind cresterea rolului transportului feroviar atat in fiecare tara membra, cat si pe ansamblul UE.