2014: Peste 300 milioane euro, investitii pentru calea ferata
Data: 16 - 31 august 2014
Anul in curs poate fi considerat si ca inceputul unui reviriment in privinta atitudinii autoritatilor fata de calea ferata romana. O confirma alocarea unor investitii de 1,37 miliarde de lei (308 milioane euro) in special pentru imbunatatirea infrastructurii feroviare. Programul sustinut cu aceste fonduri vizeaza in primul rand finalizarea lucrarilor si continuarea lor la 16 cladiri pentru calatori (gari) situate, in marea lor majoritate, in resedintele de judet. Este vorba despre statiile Giurgiu, Slatina, Pitesti, Ramnicu Valcea, Resita Sud, Sf. Gheorghe, Vaslui, Botosani, Piatra Neamt, Bistrita, Zalau, Braila, Calarasi si Slobozia (termen final pentru lucrari - anul 2014), precum si Tg. Mures (cu termen de finalizare anul viitor). Asemenea investitii se cer, insa, corelate cu traficul de calatori, astfel incat sa se justifice, economic si social, fondurile alocate. In acelasi timp, este in curs de realizare, cu sursele financiare asigurate, informatizarea garilor de la Craiova, Caransebes, Lugoj, Drobeta Turnu Severin, Chiajna, Palas, Focsani, Chitila, Buciumeni, Constanta si Fetesti.
O mentiune speciala se cere facuta in legatura cu Gara Baneasa din Capitala, construita in 1936 pentru trenurile regale si, mai tarziu, pentru trenurile prezidentiale. In acest an s-a alocat, dupa o lunga perioada de neglijare a respectivei constructii, suma de 20 000 de euro pentru lucrari de intretinere si reparatii. Oficialitatile precizeaza ca este doar un inceput, evident modest, dar semnificativ pentru trecerea la valorificarea unor monumente de arhitectura din domeniul cailor ferate in randurile carora un loc important il ocupa Gara Baneasa. Se are in vedere integrarea acestui nod feroviar in proiectul de dezvoltare a transportului metropolitan din Bucuresti, proiect care include interconectarea tuturor sistemelor de profil, inclusiv cel feroviar.