INITIATIVA „UN LAPTOP PENTRU FIECARE COPIL“
Data: 1-15 septembrie 2006
Reforma care are loc actualmente în învatamântul românesc trebuie sa se bazeze într-o masura importanta pe rezultatele dezvoltarii Microelectronicii, Tehnologiei Informatiei si Comunicatiilor. Nivelul actual al dezvoltarii acestor domenii ofera perspective exceptionale pentru cresterea eficientei învatamântului din tara noastra, prin punerea la dispozitia fiecarui elev si student a câte unui laptop, cu conexiune la Internet.
Prezenta unui laptop pe banca fiecarui elev/student va reprezenta, dupa Gutenberg (cartea tiparita) un salt calitativ de importanta majora în procesul de învatamânt.
Laptopul va juca rol de tablita/caiet pentru învatarea scrisului (laptopul poseda o tableta senzitiva, care preia formele desenate pe ea si le transpune pe ecran), va asigura procesul „text to speech“, va înlocui cartea (partial), va asigura accesul la enciclopedii (ex. Encarta) si dictionare (Webster), va realiza traduceri scrise/vorbite dintr-o limba în alta, va conecta, prin reteaua locala si prin Internet, elevii între ei si la surse de informatii dintre cele mai diverse (servere ale altor institutii de învatamânt, cercetare, biblioteci, laboratoare s.a.). Laptopul va asigura efectuarea de experimente virtuale si simulari, va permite vizionarea de filme stiintifice si artistice, va facilita educatia continua si interactiva.
Pe o memorie „flash“ de 1GB, de exemplu, vor intra zeci de mii de carti, o întreaga biblioteca, iar cartile vor fi la purtator. Prin existenta „punctelor de acces“ la Internet, în diferite cladiri sau zone de recreatie, elevii se vor putea conecta la sursele de informatii necesare, vor putea trimite si receptiona mesaje electronice.
Exercitiul de a imagina modul în care va evolua educatia în prezenta laptopului conectat la Internet reprezinta o adevarata provocare .
1. Introducere
Analiza situatiei actuale si de perspectiva în domeniile Tehnologiei Informatiei si Comunicatiilor, pe plan mondial, conduce la urmatoarele constatari:
– în martie 2005, numarul de calculatoare personale (PC) în întreaga lume era de peste 820 de milioane, ceea ce raportat la populatia globului, de 6.446.131.400 oameni, reprezinta un procentaj de 13% posesori de PC-uri;
– dezvoltarea tehnologiilor microelectronice a ajuns la un stadiu la care costul hardware-ului sistemelor de calcul a devenit atât de redus încât asigura dezvoltarea unor produse accesibile unei largi clase de utilizatori; în acest sens se pot da ca exemple o serie de sisteme din gama „laptop“, la preturi cuprinse între 100-350 USD;
– au fost elaborate si s-au consolidat programe de sistem (sisteme de operare), cât si programe aplicative, care se plaseaza în domeniul public si, în consecinta, sunt gratuite;
– Internetul a capatat o dezvoltare fara precedent, prin intermediul PC-urilor proprii, cât si prin alte puncte de acces (Internet Cafe); astfel, 14,5% din populatia globului are acces la Internet.
În conditiile de mai sus au aparut o serie de initiative menite sa largeasca accesul la Tehnologia Informatiei (PC-uri, Internet s.a.) al unor largi segmente defavorizate ale populatiei din tarile în curs de dezvoltare si din tarile sarace. Se are în vedere, în primul rând, introducerea calculatoarelor de tip „laptop“, ieftine, special proiectate pentru a îndeplini acest deziderat, în scolile de toate gradele, la nivelul „un laptop pentru fiecare copil“.
În continuare mentionam câteva dintre initiativele existente în acest sens.
• Laboratorul MIT Media (http://laptop.media.mit.edu/) a lansat initiativa de cercetare privind dezvoltarea si realizarea unui laptop la pretul de 100$, ceea ce reprezinta o tehnologie care poate revolutiona modul de educare a copiilor din întreaga lume. Pentru atingerea acestui scop a fost înfiintata asociatia nonprofit One Laptop per Child (OLPC). Aceasta initiativa a fost pentru prima data anuntata de catre profesorul Nicholas Negroponte, seful laboratorului mai sus mentionat si cofondator, la Forumul Mondial Economic de la Davos, în ianuarie 2005.
De la acea data au mai avut loc mai multe evenimente:
– 16. 10.2005: prototipul a fost prezentat de catre prof. N. Negroponte la conferinta internationala WISIS, Tunisia, la care a participat si Secretarul General al ONU, dl Kofi Annan;
– 13. 12. 2005: a fost selectat producatorul echipamentului $100Laptop: Quanta Computer Inc., din Taiwan;
– 28.01.2006: la Forumul Mondial Economic, din Elvetia, s-a semnat o conventie de parteneriat între OLPC si UNDP;
– 06 .06. 2006: prima prezentare video a prototipului functional;
– 08. 08. 2006: prototipul functional al laptopului cu display de tip „mod dual“ (color si alb/negru de mare rezolutie, care permite utilizarea sistemului în afara încaperilor).
Ca parteneri în cadrul OLPC se regasesc companii de prestigiu, ca Advanced Micro Devices Inc., Google Inc., News Corp., Red Hat, Nortel Inc. s.a.
Politica de distribuire a acestor echipamente se bazeaza pe conventii între ministerele educatiei din tarile interesate în introducerea acestui echipament în învatamânt, si OLPC.
În cadrul acestor conventii, ministerele educatiei se angajeaza sa achizitioneze 1 milion de calculatoare, pe care le vor distribui direct elevilor, fara intermediari, pentru a minimiza costurile.
•?Asiatotal.net a lansat la 26.10.2005, la Hong Kong, un calculator iT special proiectat pentru a asigura conexiunea la Internet si a fi livrat fara cost, atât persoanelor cu un venit redus, cât si întreprinderilor mici.
•?VIA-PC Initiative, lansata în cea de a doua jumatate a anului 2005 de catre compania VIA Technologies, Taiwan, îsi propune sa conecteze la Internet 1 miliard de utilizatori prin intermediul unor calculatoare ieftine si cu capabilitati limitate, al unor servere si al unor echipamente de tip “thin clients”.
• 50x15 Initiative este lansata de catre compania AMD (Advanced Micro Devices Inc.), prin directorul sau executiv Hector de Jesus Ruiz, si are ca scop conectarea la Internet a 50% din populatia globului, pâna în 2015. În acest scop AMD a lansat pe piata produsul PIC – Personal Internet Communicator, care se comercializeaza la un pret de 150-200 USD, în functie de configuratie.
Având în vedere aspectele de mai sus, este necesar ca în cadrul MEdC sa aiba loc o analiza pentru a lua deciziile care se impun în vederea stabilirii unei strategii de dotare a învatamântului românesc cu noi tipuri de calculatoare si cu software-ul adecvat.
2. Caracteristicile principalelor sisteme portabile de calcul oferite în cadrul initiativelor mentionate mai sus
2.1. $100Laptop-Initiativa OLPC, prof. N. Negroponte
– este bazat pe Linux (sistem de operare); elimina 2/3 din software-ul unui laptop traditional;
– eficient din punctul de vedere al alimentarii (poate fi alimentat atât de la retea, cât si prin intermediul unui generator propriu);
– extrem de robust, cu o carcasa din cauciuc;
– acces la Internet prin tehnologia WiFi (Wireless Area Network);
– VoIP (Voice over IP)- telefonie prin Internet;
– ecran complet:
? initial: ecran color plat LCD, SVGA-diagonala de 7”;
? ulterior: ecran color LCD flexibil, diagonala de 12” sau ecran LCD dual color si alb/negru de mare contrast, pentru citire în spatii deschise, puternic iluminate;
– hârtie electronica;
– tablita separata pentru scris;
– ecran senzitiv;
– 4 porturi USB;
– camera fotografica 1 Mpixel;
– dispozitiv de producere si acumulare a energiei electrice, bazat pe un dinam: 1 minut de actionare mecanica asigura 10 minute de functionare a laptopului;
– memorie secundara: Flash 1 GB;
– memorie principala: DRAM 128MB;
– procesor: Geode, AMD, 500MHz;
– configuratii posibile: Laptop, Handheld, E-book, Writing pad, Theater, Tablet;
– va fi comercializat catre guvernele tarilor care au acceptat strategia “Un laptop per copil” -OLPC;
– numai ministerele educatiei vor distribui laptopuri la 100 USD;
– versiunea comerciala va fi disponibila la un pret de 200-300 USD;
– tari în care se va asigura distributia: Brazilia, Egipt, Thailanda, Costa Rica, Cambodgia, Tunisia, Massachussets (SUA), China s.a.
Echipa profesorului Negroponte, pe lânga problemele tehnologice legate de dezvoltarea acestui nou produs, este preocupata si de impactul acestuia asupra procesului educational. Se pleaca de la ideea ca elevul, cu un ajutor minim, va învata sa utilizeze calculatorul, pentru ca mai apoi sa învete sa citeasca si sa scrie, continuând cu alte discipline prevazute în programa de învatamânt. În acest sens a sensibilizat o echipa de savanti, printre care se numara Alan Kay, de la compania Xerox, si Seymour Papert, de la MIT, pentru a elabora un pachet software care va superviza evolutia fiecarui elev si care va face sugestiile necesare. Trebuie amintita abordarea de „învatare constructionista“ propusa de Seymour Papert, prin care elevul este încurajat sa utilizeze metoda „încercare si eroare“, pentru a ajunge la concluzie.
2.2. Asiatotal.net
• Asiatotal.net a lansat la 26.10.2005, la Hong Kong, un calculator iT special proiectat pentru a asigura conexiunea la Internet si a fi livrat fara cost, atât persoanelor cu un venit redus, cât si întreprinderilor mici. Acestea vor avea acces la informatia din Internet în legatura cu domenii ca educatie, medicina, finante si petrecerea timpului liber. Companiile care vor sponsoriza direct aceasta initiativa vor beneficia de prezentarea nemijlocita a produselor si serviciilor pe care le ofera, în cadrul paginilor de Web afisate pe aceste calculatoare.
Primele 200.000 de calculatoare iT vor fi distribuite gratis în viitorul apropiat în Brazilia. În continuare, se au în vedere si alte comunitati din America Latina, China, India, Rusia, Europa de Est si de Vest, Africa de Sud, Mexico, Filipine si tarile din Estul Mijlociu.
Modelul de business promovat de catre Asiatotal.net are ca grupuri tinta, susceptibile de a deveni sponsori, companii din domeniul Industriei de Consum, Distributie, Servicii Financiare, Sanatate, Industria Distractiilor, Media si Telecomunicatii.
Din cele de mai sus rezulta ca educatia nu este domeniul principal vizat de catre produsul iT.
2.3. VIA-PC Initiative nu a dezvaluit detalii privind caracteristicile calculatorului portabil pe care îl va lansa în cadrul initiativei. S-a subliniat asemanarea foarte mare cu laptopul realizat de echipa profesorului Negroponte.
2.4. 50x15 Initiative. Aceasta initiativa îsi propune conectarea utilizatorului la Internet cu ajutorul sistemului PIC (Personal Internet Communicator). PIC este plasat într-o carcasa robusta cu dimensiunile de 5,5” x 8,5” x 2,5”, care cântareste cca 1,4 kg. Ca periferice poseda o tastatura, mouse si un monitor CRT, la care se adauga sursa de alimentare (adaptor CA/CC).
Caracteristici hardware:
– procesor: Geode GX AMD;
– memorie principala DDr (128 MB);
– controlor audio cu casti stereo si microfon/jacks;
– 4 porturi USB pentru imprimanta, memorie Flash, Disk drive, adaptor de retea;
– hard disk intern: 10GB, 3,5”;
– modem intern 56Kv.92;
– porturi: VGA si modem;
– Software de Sistem si de Aplicatii
– Sistem de Operare: Windows CE 5.0;
– Web Browser: Microsoft Internet Explorer 6.0;
– E-mail;
– Macromedia Flash Player 6;
– Windows Media Player;
– Presentation viewer for PowerP;
– Windows Messenger chat;
– Microsoft Windows CE 2D Game Pack;
– Spreadsheet and Full Function Word Processor compatible with Microsoft;
– Excel/Microsoft Word;
– Image viewer – .jpg, .bmp, .png, and .gif filetype;
– Zip/Unzip compression utility;
2.5. Compania indiana Encore Software Ltd. ofera, din 2004, calculatorul personal Simputer, la un cost cuprins între 130 si 260 USD, în functie de dimensiunile ecranului si de tipul acestuia: monocrom/color.
Simputer, ca platforma mobila de calcul, are ca tinta atât educatia, cât si dezvoltarea de aplicatii de tip Thin Clients (Clienti conectati la un server), Kiosk Computer (Punct de informare), terminale pentru vânzari sau încorporat în sisteme de sine statatoare. Simputer este bazat pe tehnologia deschisa GNU/Linux, care are un caracter modular. Pe Simputer a fost portat Nucleul de Linux, versiunea 2.4.
Caracteristicile principale ale Simputer-ului sunt date în tabelul de mai jos.
Procesor Intel 200 MHz RISC
Memorie 16-64 MB of SDRAM
16-32 MB Flash
Optiuni Display TFT Color cu iluminare de fundal LED
240x320 LCD Monocrome cu iluminare de fundal EL
Dispozitiv de Intrare Tabela sensitiva pe LCD
Interfata Audio Audio Codec cu difuzor si microfon integrate
Interfata Card Inteligent Cititor/Inscriptor de Card Inteligent integrat
Conectivitate Seriala - depanare
USB Slave
Optiuni Conectivitate USB Master
IrDA
Flash Compact
Modem (V.90)
Comunicatie RS232
Sursa de alimentare Baterii reîncarcabile
Management intern pentru încarcare
Adaptor extern de CA
Software de sistem Linux Kernel 2.4.18
XWindows
Suport GTK
TCP/IP, FTP, Telnet, HTTP (Dillo Web browser)
SCEZ SmartCard Framework
SuportText to Speech, PC Sync Software
2.6. Compania indiana Encore Software Limited ofera, începând cu a doua jumatate a anului 2005, noua serie de calculatoare personale portabile Mobilis.
Sistemele Mobilis sunt bazate pe procesorul Intel XScale PXA255 200/400MHz si au 128 MB de memorie SDRAM.
Sistemele Mobilis, în versiunea de baza, dispun de urmatoarele facilitati:
– display color LCD- VGA cu diagonala de 14,7 cm;
– ecran senzitiv cu intrare de tip stylus (creion special);
– tastatura mobila;
– baterie cu durata de 6 ore;
– carcasa de tip desktop.
Greutatea sistemului - 750 g.
Sistemul Mobilis mai are doua versiuni: Mobilis Wireless, cu tastatura integrata, si Mobilis Sofcomp, un desktop ultracompact care opereaza cu un monitor obisnuit.
Cele trei versiuni ale sistemului Mobilis asigura aplicatii ca:
– prelucrarea textelor;
– tabele electronice;
– manager pentru informatii personale;
– e-mail;
– navigator de Web;
– text to speech;
– receptor GPS (optional);
– modem wireless GPRS (optional).
Pe lânga sistemul de operare Linux, se ofera, optional, si versiunea CE a sistemului de operare Windows.
Pretul la versiunea de baza - 230 USD, iar la versiunea cu ecran TFT si tastatura integrata - 347 USD.
2.7. Concluzii
Pe baza trecerii în revista de mai sus, din punctul de vedere al indicatorului cost/performanta, tipul de laptop care poate fi selectat pentru învatamântul din România este, cu siguranta, cel propus de catre profesorul Negroponte.
Observatii
1. Implementarea în România a initiativei „Un laptop pentru fiecare copil“ reprezinta, în primul rând, o decizie politica. În conditiile în care nu se va lua rapid o hotarâre în acest sens, mai devreme sau mai târziu, initiativa se va impune, datorita faptului ca majoritatea covârsitoare a statelor lumii este în favoarea acesteia, iar România nu îsi va permite sa ramâna o tara codasa în ceea ce priveste modernizarea educatiei.
2. În vederea obtinerii unor rezultate cât mai bune, ca urmare a utilizarii laptopului în învatamânt, toate cadrele didactice trebuie sa fie scolarizate la nivelul câtorva module ECDL (European Computer Driving License), dupa modelul întâlnit în Administratia Publica. În acest scop pot fi mobilizate resursele existente în MEdC.
3. Este necesara elaborarea unor studii de catre Institutul de Stiinte ale Educatiei, privind procesul educational, pentru elevii de toate gradele, în prezenta laptopului conectat în retea locala si la Internet.
4. Procesul de informatizare a învatamântului românesc, proces deja început, trebuie sa continue, pornind de la premisa utilizarii laptopului de catre fiecare copil.
5. Laptopul trebuie sa fie oferit gratuit sau, pe parcursul a 1-2 ani, în functie de veniturile familiei, laptopul trebuie cumparat.
6. „Laboratoarele de informatica sunt cel mai prost loc de a pune calculatoarele. Acestea trebuie sa fie în salile de clasa“ – Prima lectie din cele zece, despre calculatoarele din scoli, Bill Gates, @faceri cu viteza gândului. Spre un sistem nervos digital, Editura AMALTEA 2000 (Cap. 22, Creati Centre de Educatie Conectate, pag. 334-345). Vezi: Zece lectii despre calculatoarele din scoli, pag.345.
7. Trebuie elaborat un proiect tehnic standard, pentru amenajarea fiecarei clase, din fiecare unitate scolara, în care se vor folosi laptopuri. Proiectul va avea în vedere: alimentarea cu energie electrica (prize, cablaj, norme de securitate), conectivitatea la Internet s.a.
8. Trebuie examinata situatia infrastructurii ROEDUNET în raport cu problemele ridicate de catre aceasta initiativa, actiune care sa conduca la un proiect de extindere a acestei infrastructuri pentru satisfacerea necesitatilor initiativei.
9. Se impune elaborarea unui material educational adecvat (hypertext, multimedia s.a.) si trecerea acestuia pe suport electronic.
10. Este necesara clarificarea regimului „manualelor electronice“, al drepturilor de autor.
11. Conceptul de calculator personal a fost implementat si în România începând cu anul 1985 (Universitatea Politehnica Bucuresti, Catedra de calculatoare), plecând de la tehnologia existenta la acea vreme:
– unitate centrala cu microprocesorul Z80;
– tastatura încorporata;
– interfete pentru TV alb/negru sau color;
– casetofon audio si ulterior disc flexibil;
– retea etc.
Cele mai raspândite calculatoare au fost: HC-85, aMIC, Prae, Tim-S, Cobra s.a., produse în principal la Întreprinderea de Calculatoare Electronice (ICE) Bucuresti, Fabrica de Memorii Timisoara, ITC Cluj-Napoca, Brasov etc.