Programul Operational Sectorial „Cresterea Competitivitatii Economice“ – cofinantat prin Fondul European de Dezvoltare Regionala „Investitii pentru viitorul dumneavoastra“
Data: 1-15 septembrie 2010
Centru de resurse GRID-BENCHMARKING pentru analiza, evaluarea, prelucrare date in vederea cresterii competitivitatii organizatiilor
pentru atingerea inaltei performante/ GRID – BENCHMARK
Bucuresti, 10.07.2010
Proiectul GRID – BENCHMARK are ca obiectiv crearea unui centru de resurse GRID pentru analiza, evaluare, prelucrare date si cresterea competitivitatii organizatiilor pentru atingerea inaltei performante, cu scopul de a oferi un acces convenabil diverselor categorii de utilizatori la resurse de calcul de mare capacitate, precum si la aplicatiile software specifice acestui domeniu.
Obiectivul se aliniaza la obiectivul POSCCE-A2-O2.2.3-2008-3: – Cresterea capacitatii de cercetare a universitatilor si institutiilor C-D publice prin dezvoltarea unor centre de resurse de tip GRID in scopul ridicarii nivelului de competitivitate stiintifica pe plan international. De asemenea, se urmareste accesul neintrerupt, rapid, sigur si prietenos pentru milioane de utilizatori de Internet nu numai la surse de informatii, ci si la servicii distribuite international specifice „Societatii bazate pe cunoastere“.
Proiectul este in concordanta „cu obiectivul general al POS-CCE: cresterea productivitatii intreprinderilor romanesti si reducerea decalajelor fata de productivitatea medie la nivelul UE si contribuie la cresterea implicarii cercetatorilor romani in retele internationale de cercetare foarte specializate de tip GRID, cu implicatii importante in dezvoltarea viitoare a stiintei si tehnologiei“.
Cercetarile au in vedere, in principal, utilizarea infrastructurii informatice nationale, crearea si dezvoltarea accesului la Internet, la site-urile centrelor GRID ale organizatiilor economice, realizarea de baze de date, elaborarea de indicatori de evaluare, analize, software de prelucrari de rezultate, pregatind, astfel, ierarhizarea organizatiilor in functie de performante.
Cercetarea stiintifica, dezvoltarea tehnologica si inovarea reprezinta inima economiei bazate pe cunoastere, factorul cheie al dezvoltarii, competitivitatii si pentru crearea locurilor de munca. Pentru Romania, necesitatea de a impulsiona cresterea competitivitatii economice, in special in perioada 2007 – 2013, care reprezinta prima etapa a procesului post-aderare, impune cerinta esentiala de a reduce si depasi decalajele tehnologice care o separa de restul statelor membre UE, in special in contextul ritmului intensificat de implementare a Strategiei Lisabona revizuite. Acest fapt impune ca obiectiv major pentru Romania realizarea unui mediu economic dinamic si competitiv, capabil sa asimileze si sa dezvolte domenii de inalta tehnologie si sa raspunda la cerintele strategice de dezvoltare pe termen lung, in contextul evolutiei la nivel global a economiei bazate pe cunoastere.
Din aceasta perspectiva, Romania este direct interesata sa dezvolte capacitatea si sa ridice competitivitatea sistemului de cercetare-dezvoltare si inovare.
În acest moment intervine Benchmarking-ul aplicat la organizatiile ce fac parte din sistemul de cercetare. De asemenea, Benchmarking-ul va constitui un instrument in evaluarea realizarii politicilor si a strategiilor la nivel national in domeniul cercetarii-dezvoltarii si inovarii.
Comisia Europeana a adoptat o serie de masuri privind promovarea acestui concept modern in sectorul economic si al autoritatilor publice, in sensul imbunatatirii continue a activitatilor lor si al cresterii competitivitatii in Europa.
Benchmarking-ul este un proces folosit in management si in managementul strategic in care organizatiile evalueaza aspecte variate ale proceselor in relatie cu cea mai buna practica in domeniu. Aceasta le permite ulterior sa dezvolte planuri cu privire la adoptarea unor asemenea practici, in scopul cresterii performantelor. Benchmarking-ul este tratat ca un proces continuu in care organizatiile cauta sa interogheze propriile practici.
Ca unealta de management, este una puternica pentru ca depaseste „punctul mort al paradigmei“ (definit ca mod de a gindi): „felul cum actionam este cel mai bun pentru ca acesta este modul cum am actionat mereu“. Benchmarking-ul deschide organizatiile catre metode, idei si unelte noi pentru a-si imbunatati eficienta, le ajuta sa depaseasca rezistenta la schimbare, la nou, demonstrind ca si alte metode pentru rezolvarea problemelor pot fi aplicate.
Citeva dintre procedurile benchmarking-ului sunt:
? identificarea zonelor cu probleme: in orice activitate, proces sau functie, o gama larga de tehnici de cercetare sunt necesare, cum ar fi cercetarea explorativa, cercetarea cantitativa, controlul calitatii, diagramele proceselor, analiza ratei financiare etc.;
? identificarea organizatiilor-lidere: prin consultarea clientilor, furnizorilor, asociatiilor;
? analiza de metode si practici;
? implementarea practicilor noi si imbunatatite.
Conceptul de benchmarking, care provine din cuvintul englez „benchmark“ (borna, referinta) este foarte practicat in SUA. Acest concept se bazeaza pe faptul ca lumea exterioara este intr-o continua evolutie si consta in compararea propriei organizatii cu una sau mai multe organizatii identificate ca fiind de referinta intr-un anumit domeniu.
Conform definitiei lui David T. Kearns, de la compania Xerox, benchmarking-ul reprezinta „un proces continuu de masurare a produselor, serviciilor si a practicilor unei companii cu cei mai puternici competitori sau cu acele companii considerate ca fiind lideri intr-un anumit domeniu“.
O definitie mai pragmatica a benchmarking-ului este urmatoarea:
„Benchmarking-ul reprezinta cautarea celor mai bune practici care conduc la performanta superioara“. Aceasta definitie se concentreaza pe practici, ea fiind preferata de unitatile de afaceri orientate catre partea operationala.“
Procesul generic de benchmarking prezinta citeva puncte importante care ajuta la o intelegere rapida a procesului. Astfel, benchmarking-ul poate fi divizat in doua parti, practici si masuratori: practicile sunt definite ca fiind metodele care sunt utilizate, in timp ca masuratorile reprezinta efectul cuantificat al punerii in aplicare a practicilor. Tendinta managerilor este aceea de a determina tintele cantitative pentru a vedea imediat care vor fi beneficiile aplicarii benchmarking-ului fata de mediul extern.
Totusi, benchmarking-ul trebuie sa fie abordat, in primul rind, prin analiza si investigarea practicilor. Efectul practicilor poate fi obtinut sau sintetizat mai tirziu, deoarece managerii nu-si pot da seama de ce exista anumite diferente doar pe baza cifrelor. Din acest punct de vedere, doar analiza practicilor va stabili care sunt cauzele acestor diferente. Reciproca nu este intotdeauna valabila, aceasta permitind uneori sa conduca la rezultate eronate.
Benchmarking-ul este sinonim cu intelegerea practicilor. Odata ce au fost intelese, practicile pot fi cuantificate pentru a-si dovedi efectul numeric.
În cadrul proiectului sunt analizate cca 2000 de organizatii din baza de date creata, prin metode specifice, aplicind indicatorii de competitivitate.
Evaluarea organizatiilor se va face cu ajutorul unui software elaborat in cadrul centrului GRID-BENCHMARKING.
Beneficiar: Institutul National de Cercetare Dezvoltare pentru Mecatronica si Tehnica Masurarii/ INCDMTM, cu sediul in ?os. Pantelimon nr. 6-8, sector 2, Bucuresti. INCDMTM deruleaza, incepind cu data de 11.05.2009, proiectul „Centru de resurse GRID-BENCHMARKING pentru analiza, evaluarea, prelucrare date in vederea cresterii competitivitatii organizatiilor pentru atingerea inaltei performante“, cofinantat prin Fondul European de Dezvoltare Regionala, in baza contractului de finantare nr. 45 incheiat cu Autoritatea Nationala pentru Cercetare ?tiintifica, in calitate de Organism Intermediar (OI), in numele si pentru Ministerul Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri (MECMA) in calitate de Autoritate de Management (AM) pentru Programul Operational „Cresterea Competitivitatii Economice“ (POS CCE).
Axa prioritara 2 Competitivitate prin Cercetare, Dezvoltare Tehnologica si Inovare
D2.2: Investitii in infrastructura de CDI si dezvoltarea capacitatii administrative
O2.2.3: Dezvoltarea unor retele de centre C-D, coordonate la nivel national si racordate la retele europene si internationale de profil (GRID, GEANT)
Cod SMIS – CSNR: 2732
Valoarea totala a proiectului este de 1 906 022 lei, din care asistenta financiara nerambursabila este de 1 820 000 lei.
Proiectul se implementeaza in localitatea Bucuresti pe o durata de 24 de luni.
Obiectivul proiectului este crearea unui centru de resurse GRID pentru analiza, evaluare, prelucrare date si cresterea competitivitatii organizatiilor pentru atingerea inaltei performante, cu scopul de a oferi un acces convenabil diverselor categorii de utilizatori la resurse de calcul de mare capacitate, precum si la aplicatiile software specifice acestui domeniu.