PREMIILE AGIR PENTRU ANUL 2007
Data: 16-30 septembrie 2008
INGINERIA CONSTRUCTIILOR CIVILE SI INDUSTRIALE
Largire la patru benzi a DN5 Adunatii Copaceni – Giurgiu
km 23+200 ÷ km 59+100
CONSITRANS
1. Date generale
Drumul national nr. 5 Bucuresti – Giurgiu face parte din categoria drumurilor internationale care asigura legatura rutiera directa dinspre centrul si vestul Europei catre partea de sud si Orient, pentru un trafic intens de marfa si calatori.
Tronsonul dintre Bucuresti si Adunatii Copaceni, avand patru benzi de circulatie, satisfacea corespunzator traficul pe DN 5, dar zona dintre Adunatii Copaceni si Giurgiu, cu numai doua benzi de circulatie si elemente geometrice necorespunzatoare, crea disfunctionalitati serioase de trafic pe acest sector.
Largirea la patru benzi a acestui tronson de drum a condus la sporirea simtitoare a capacitatii de circulatie si a sigurantei în trafic pe DN 5, mai ales ca prin proiectul elaborat de catre CONSITRANS s-au adus îmbunatatiri substantiale ale elementelor geometrice ale traseului.
2. Caracteristici tehnice ale drumului
– lungimea traseului: 35,900 km;
– categoria drumului: drum expres;
– numar de benzi de circulatie: doua benzi pe sens;
– latimea platformei: 17 m în afara localitatilor si 20 m în localitati;
– viteza de proiectare: 50 km/h (4% din traseu); 60 km/h (7%); 80 km/h (10%); 100 km/h (79%).
– poduri, pasaje si pasarele proiectate (clasa E de încarcare):
pod km 31+390 peste raul Neajlov la Calugareni;
pod km 32+090 peste descarcare la Calnistea;
pod km 32+250 peste raul Calnistea;
pod km 51+931 peste Valea Fantanelelor;
pasaj superior km 52+370 peste C.F. Bucuresti-Giurgiu;
pasarela km 27+938 la Calugareni;
pasarela km 51+870 la Daia.
– lucrari de consolidare: ziduri de sprijin; îmbunatatirea capacitatii portante a terenului, lucrari de drenaje; parapete grele.
3. Solutii tehnice noi
– lucrari de drum si consolidari:
rigole dreptunghiulare amplasate sub trotuare;
bazine acoperite, cu functii multiple;
zona mediana cu gard separator în localitati si butoni reflectorizanti;
pasarele metalice usoare;
ziduri de sprijin cu console de descarcare;
parapete de tip greu pe zidurile de sprijin;
protectii usoare din geocelule tip WEB pe taluzuri.
– lucrari de poduri:
hidroizolatii performante pe poduri;
culei tip bancheta cu cuzineti speciali de rezemare a grinzilor;
solutii de sprijinire provizorie a taluzurilor rampelor la pod, cu ancore si injectii cu lapte de ciment;
îmbunatatirea terenului de fundare prin injectii de lapte de ciment la baza fundatiilor.
INGINERIA CONSTRUCTIILOR CIVILE SI INDUSTRIALE
Extindere si modernizare Aeroport Sibiu – Terminal de pasageri
INSTITUTUL DE PROIECTARI PENTRU TRANSPORTURI AUTO, NAVALE SI AERIENE – IPTANA SA
Aeroportul Sibiu constituie un important punct de trafic aerian în zona intracarpatica, avand prognozata o crestere continua a traficului aerian în urmatorii ani.
Prin extinderea si modernizarea propusa, aeroportul este adaptat recomandarilor uzuale date de OACI, Anexa 14, si va asigura transportul aerian intern si international cu aeronave avand litera de cod „D“, pe o pista de decolare – aterizare cifra de cod „4“, cu instalatii de Cat. I si posibilitati de extindere la Cat. II, procesarea fluxurilor de pasageri printr-un terminal modern, în conformitate cu cele mai noi reglementari din domeniu. Pentru dezvoltarea si modernizarea Aeroportului Sibiu s-au avut în vedere urmatoarele lucrari:
– Terminal de pasageri;
– Drumuri si parcari auto, inclusiv împrejmuiri aferente;
– Retele de utilitati aferente.
Toate lucrarile de extindere si modernizare a aeroportului s-au desfasurat fara întreruperea activitatii aeroportului, acest lucru conducand la esalonarea unora din lucrari pe etape de executie si cu prevederea de lucrari provizorii necesare în anumite etape.
INGINERIA MEDIULUI
Fundamentarea implementarii în Romania a prevederilor referitoare la supravegherea si protectia calitatii apelor subterane din Directiva-Cadru a apelor si din noua Directiva-FIICA pentru ape subterane
MINISTERUL MEDIULUI SI DEZVOLTARII DURABILE –
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE-DEZVOLTARE PENTRU PROTECTIA MEDIULUI – ICIM BUCURESTI
Studiul a fost elaborat în cursul anului 2007 în scopul furnizarii elementelor necesare reevaluarii starii chimice a corpurilor de apa subterana, prin stabilirea valorilor fondului hidrogeochimic al corpurilor de apa si completarea fondului de date de calitate existente, astfel încat el sa corespunda cu cel solicitat de Directiva cadru apa 2006/60/CE.
Stabilirea limitelor fondului natural sau nivelul natural de baza a necesitat cunoasterea în profunzime atat a interactiunilor care au loc între apa si depozitele în care aceasta este cantonata, cat si a proceselor chimice si biologice care au sau au avut loc în decursul timpului în aceste strate. Pentru cunoasterea cu exactitate a valorii initiale a unui parametru ar fi fost necesar ca pentru fiecare foraj din reteaua de monitoring sa existe analize sistematice efectuate cel putin în ultimii 30 de ani. Întrucat acest lucru nu a fost posibil, s-a considerat utila abordarea printr-o metodologie proprie, dar care sa ofere date credibile pentru stabilirea fondului natural.
Determinarea limitelor fondului natural s-a efectuat pentru toti parametrii pentru care este necesara determinarea valorii de prag, conform Directivei 118/2006/CE pentru protectia apelor subterane împotriva poluarii si degradarii, în functie de datele avute la dispozitie din programul de monitorizare al INHGA.
Valorile propuse au corespuns în cele mai multe cazuri functiei de repartitie de 90%, în special pentru acei parametri a caror prezenta în apa analizata se datoreaza paragenezei minerale.
În cazul în care valoarea astfel obtinuta a fost mai mare decat valoarea limitei de potabilitate, s-a stabilit ca fond natural valoarea obtinuta corespunzatoare medianei, respectiv acel parametru statistic care prin pozitia sa se afla în mijlocul seriei de date, tinandu-se în acelasi timp cont si de valoarea dominanta a sirului de date (modulul). Daca si în acest caz, valoarea rezultata a depasit limita de potabilitate corespunzatoare parametrului de calitate respectiv, pentru acei parametri a caror prezenta în concentratii ridicate nu putea fi explicata prin caracteristicile rocilor strabatute (de exemplu, amoniu), valoarea fondului de baza a fost stabilita ca fiind egala cu limita de potabilitate.
Studiul a constituit suportul tehnic si stiintific necesar MMDD, ANAR si Directiilor de ape în vederea implementarii la termenele fixate de Comisia Europeana a prevederilor referitoare la apele subterane din cele doua directive mentionate. Dupa verificarea lor pe plan local, datele oferite de prezentul studiu vor putea sta la baza alcatuirii planului de management bazinal si vor constitui baza informatiilor pe care Romania va trebui sa le raporteze pana la 22 decembrie 2009, conform Directivei 118/2006/CE pentru protectia apelor subterane împotriva poluarii si degradarii.
INGINERIA TEXTILELOR SI PIELARIEI
Aparat destinat determinarii rezistentei materialelor textile plane la penetrarea apei
INSTITUTUL NATIONAL DE CERCETARE- DEZVOLTARE PENTRU TEXTILE SI PIELARIE-BUCURESTI – INCDTP
Lucrarea a avut ca scop atingerea obiectivelor privind cresterea capacitatii Romaniei de a realiza produse sigure, cu un înalt nivel de calitate, în conformitate cu standardele internationale si în special ale UE, precum si de a asigura aplicarea corecta a exigentelor comunitare referitoare la Piata Unica, în primul rand a celor legate de libera circulatie a marfurilor.
Aparatul este destinat pentru caracterizarea eficacitatii tratamentelor de finisare si a valorii de utilizare a articolelor textile ce trebuie sa fie rezistente la penetrarea apei, prin utilizarea metodei de încercare la presiune hidrostatica.
Caracterul inovator al lucrarii este dovedit prin existenta cererii de brevet de inventie cu titlul Aparat destinat determinarii rezistentei materialelor textile plane la penetrarea apei, numar de înregistrare OSIM: a 2006 00452.
Aparatul prezinta urmatoarele avantaje:
– constructie simpla, relativ usor de reprodus si din materiale usor obtenabile;
– deservire comoda;
– precizia si reproductibilitatea parametrilor de lucru, respectarea standardelor impuse, specifice determinarii rezistentei materialelor textile plane la penetrarea apei;
– mobilitatea ansamblului, în sensul posibilitatii amplasarii acestuia în orice laborator de testari;
– deservire ergonomica;
– fiabilitate în functionare.
Aparatul permite:
• testarea materialelor textile ce au fost supuse tratamentelor de finisare pentru rezistenta la apa;
• caracterizarea proprietatilor de hidrofobie la materialele textile destinate în special îmbracamintei de ploaie sau vant, pentru articole de sport, camping, prelate, umbrele, foi de cort, articole cu destinatie speciala, articole tehnice etc.;
• testarea comparativa a mostrelor de materiale textile în vederea stabilirii retetelor optime de tratamente de finisare rezistente la apa (hidrofobizare, peliculizare etc.).
Lucrarea a obtinut urmatoarele premii:
– Diploma si medalia de argint la Inventika 2007, Bucuresti, 2-6.10.2007;
– Premiul World Intellectual Property Organization pentru cea mai buna femeie inventator – Daniela Isar - Inventika 2007, Bucuresti, 2 – 6.10.2007.
INGINERIE ELECTRICA
Echipament de excitatie statica SRATN
INSTITUTUL DE CERCETARE SI PROIECTARE PENTRU ELECTROTEHNICA - ICPE ACTEL
Echipamentul de excitatie statica SRATN se utilizeaza pentru alimentarea, comanda, reglarea si protectia înfasurarii de excitatie a generatoarelor sincrone din hidrocentrale si termocentrale electrice, precum si a motoarelor sincrone pentru diverse aplicatii industriale (ventilatoare, compresoare, pompe).
Echipamentele deja implementate asigura realizarea obiectivelor comune strategiei energetice nationale si europene de crestere a eficientei si sigurantei energetice, cu implicatii în optimizarea costurilor.
Rezultatul implementarii solutiei ICPE ACTEL bazate pe model experimental într-un produs de serie a condus la cresterea eficientei si sigurantei energetice în centralele electrice.
Produsul este realizat în Sistemul Integrat de Management pentru Calitate, Mediu si Sanatate si Securitate Ocupationala, conform SR EN ISO 9001: 2001, SR EN ISO 14001: 2004 si OHSAS 18001: 1999, certificate de SRAC si IQnet.
Caracterul de noutate
Caracterul de noutate al echipamentelor de tip SRATN este evidentiat de Brevetul de inventie nr. 119759, cu titlul „Sistem de excitatie statica, cu reglare numerica, pentru generatoare sincrone“, obtinut de titularul ICPE ACTEL SA înca din 2005, în urma preocuparilor permanente de modernizare a produselor la un nivel tehnic mondial de varf.
Originalitatea produsului consta în realizarea unui sistem redundant de excitatie statica cu reglarea numerica a parametrilor masinilor electrice în mod rapid, cu siguranta de functionare marita.
În vederea integrarii în sisteme SCADA, echipamentul poate comunica atat prin protocol MODBUS-RTU – interfata seriala, cat si prin Ethernet -TCP/IP.
De asemenea, SRATN poate realiza controlul regimului termic al înfasurarilor statorice si rotorice ale generatorului si poate sesiza dezechilibrul între curentii puntilor redresoare cu tiristoare conectate în paralel.
Solutia de proiectare a sistemului care a constituit baza modelului experimental a fost premiata la Salonul mondial al inovatiei, cercetarii si noutatilor tehnologice de la Bruxelles, obtinand Diploma Eureka în anul 2003.
Efecte economice
Efectele financiare atrase de implementarea echipamentelor SRATN în productia de serie a ICPE ACTEL SA s-au materializat în dublarea cifrei de afaceri în anul 2007 fata de 2006, pastrand aceeasi perspectiva pentru viitorul apropiat.
De asemenea, parteneriatele cu firme producatoare de echipamente de producere a energiei electrice ne-au permis realizarea exportului în anul 2007 în India, Irak, Turcia, Republica Moldova.
Este semnificativ faptul ca 35% din cifra de afaceri înregistrata de ICPE ACTEL SA în anul 2007 reprezinta sistemele numerice de excitatie statica de tip SRATN.
Societatea ICPE ACTEL SA este recunoscuta pe plan national ca producatorul principal al sistemelor de excitatie statica, semnificativ fiind faptul ca în cadrul Sistemului Energetic National, 90% din echipamentele de acest gen sunt livrate de ICPE ACTEL.
Cererea de piata pentru astfel de produse este suficient de mare si în continua crestere, iar piata externa este atrasa de acest gen de produse realizate în Romania.
DIPLOMA AGIR
Sisteme de transport
Editura AGIR, 2007
Autor: Serban RAICU
Lucrarea constituie un moment de referinta în promovarea ingineriei transporturilor, a traficului si a logisticilor de aprovizionare si distributie.
Rod al unei experiente îndelungate într-un domeniu pe care autorul l-a servit cu competenta si perseverenta, lucrarea se detaseaza prin caracterul sau original, complexitatea, utilitatea si perenitatea subiectelor.
Confruntat cu complexitatea si lipsit de posibilitatea de a importa solutii, pentru ca specificitatea conditiilor îl obliga la examinari particulare, cercetatorul gaseste în lucrare un pretios ajutor în descoperirea propriilor adevaruri.
Tratarea sistemului de transport în conexiune dinamica cu mediul socio-economic, de unde se releva legatura indisolubila dintre amenajarea teritoriului, urbanism si transporturi, sporeste aria de adresabilitate a lucrarii. Deopotriva, este utila inginerilor, arhitectilor, urbanistilor, geografilor, statisticienilor, biologilor, economistilor, matematicienilor în ale caror preocupari sunt incluse cele care vizeaza locuirea, mobilitatea si calitatea vietii.