Un studiu de tendinta sub egida Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie - IRES Indicatori de perceptie pentru sistemul educational national
Data: 16 - 30 septembrie 2011
Perceptia publica privind educatia era si este inca influentata de includerea educatiei in sistemul referentilor identitari, unde tendinta de apreciere pozitiva este explicabila. Cu toate acestea, cutremurele de la ultimele sesiuni de bacalaureat incep parca sa aduca perceptia scolii la un nivel de evaluare mai realist, evident, insa, si mai pesimist.
Conform celui mai recent sondaj de opinie al Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie - IRES, realizat pe un esantion reprezentativ la nivel national de 1423 de respondenti, in prezent doar 32% dintre romani au o parere buna sau foarte buna despre invatamantul romanesc, procentaj cu 6 puncte mai scazut decat anul trecut in aceeasi perioada. In acelasi timp, 66% dintre acestia au o parere proasta sau foarte proasta. Daca 43% dintre intervievati sunt de acord cu afirmatia „Sistemul romanesc de invatamant este unul performant“, 54% isi exprima dezacordul privind acest aspect. Cu toate acestea, aproximativ 5 din 10 romani isi mentin opinia conform careia scoala romaneasca este de calitate. Cei mai multi respondenti tind sa creada ca scoala ii pregateste pe elevi pentru viata in masura mica sau foarte mica - 81%, in timp ce doar 18% considera major rolul scolii in aceasta privinta. Spre comparatie, in septembrie 2010, proportia celor sceptici cu privire la rolul scolii in viata era mai scazuta cu 12 procente.
8 din 10 romani sunt de acord cu afirmatia „Invatamantul romanesc este centrat prea mult pe informatie si prea putin pe formarea de competente“, proportia lor fiind relativ neschimbata in ultimul an. De asemenea, este ridicata proportia celor care sunt de parere ca profesorii sunt mult prea prost platiti pentru ceea ce fac - 81%. Peste 60% dintre intervievati sunt de acord cu afirmatia conform careia orarul elevilor ar fi prea incarcat, in timp ce peste 80% isi exprima acordul cu ideea conform careia schimbarile legislative privind educatia sunt prea frecvente.
Peste 80% dintre romani sunt de acord cu afirmatia „Dotarea scolilor este deficitara“, iar peste 95% se declara de acord cu faptul ca este nevoie de mai multa disciplina in scoli. Doar 1 din 5 participanti la studiu sunt de acord cu faptul ca profesorii ar fi prea exigenti cu elevii. Mai mult, aproximativ 9 din 10 respondenti sunt de parere ca elevii de azi sunt mai slab pregatiti decat cei din trecut, in timp ce 4 din 10 intervievati considera ca elevii primesc prea multe teme pentru acasa.
Invatamantul de stat se bucura de increderea a 60% dintre respondenti, in detrimentul celui privat, acestia fiind de acord cu afirmatia „Invatamantul de stat este mai bun decat cel privat“. De asemenea, trei sferturi dintre persoanele intervievate considera ca absolventii de facultate sunt slab pregatiti, o proportie usor mai ridicata dintre acestea exprimandu-si acordul cu afirmatia „Tinerii nu sunt pregatiti pentru a face fata pe piata muncii“ (80%). In acest context, acordul cu afirmatia „Reinfiintarea scolilor profesionale sau de meserii ar fi o idee buna“ este aproape unanim - 95%.
Cei mai multi romani sunt de parere ca accederea la liceu sau la facultate ar trebui sa se faca pe baza de concurs - 75%, in timp ce 14% considera ca ar trebui sa se tina cont si de dosar, si de un examen. Doar 9% apreciaza ca admiterea exclusiv pe baza de dosar ar fi cea mai buna solutie.
In acest an, 41% dintre romani recunosc ca au apelat la meditatii pentru copiii lor, cu 9% mai putini decat in septembrie 2010. In ceea ce priveste posibilele motivatii pentru acest lucru, exista cateva cifre relevante: peste 90% declara ca vor sa aiba un copil bine pregatit; 68% dintre parintii care au apelat la meditatii pentru copiii lor isi exprima acordul (total sau partial) cu faptul ca profesorii nu isi fac treaba la clasa, spre deosebire de 54% care raspundeau la fel anul trecut; peste 60% dintre parintii care au apelat la meditatii sunt de parere ca elevii care iau meditatii obtin note mai mari. Materia la care s-au luat cele mai multe meditatii este matematica (90%). 8 din 10 romani declara ca, pe ei insisi, scoala i-a ajutat sa reuseasca in viata (83% in 2011, 82% in 2010), in timp ce in jur de 15% dintre acestia tind sa declare contrariul.
Majoritatea romanilor sunt la curent cu rezultatele obtinute de elevii de clasele a 12-a si a 13-a la sesiunea din vara a bacalaureatului; pentru acest lucru, 47% dintre intervievati considera ca elevii insisi sunt de vina; 17% ii invinuiesc pe profesori, in timp ce 14% considera ca de vina este sistemul educational. Alti 6% sunt de parere ca este de vina Ministrul Educatiei, aceeasi proportie dintre respondenti considerand ca vina pentru rezultatele slabe de la bacalaureat este a parintilor.
Odata cu trecerea timpului, tot mai multi romani au ajuns la concluzia ca bacalaureatul din anul acesta a fost organizat mai bine decat in anii trecuti: in timp ce, in iulie 2011, 48% erau de aceasta parere, iar 16% nu stiau ce sa creada, in septembrie 2011 numarul acestora creste la 55%, iar proportia indecisilor scade la 9%. La nivel declarativ, peste trei sferturi dintre respondenti (78%) considera ca rezultatele obtinute la examenul de bacalaureat de catre absolventii de liceu sunt reale. Proportia lor este in crestere fata de iulie 2011 (72%). Numarul celor care cred contrariul este in scadere (15% in septembrie 2011 fata de 20% in iulie). Proportii similare declara ca aceste rezultate reflecta nivelul real al cunostintelor elevilor, respectiv opusul.
In ceea ce priveste sesiunea din toamna a bacalaureatului, 84% dintre respondenti au o parere proasta sau foarte proasta despre rata de promovabilitate de 16% a candidatilor inscrisi la examen. Numeroasele contestatii depuse de catre candidati cu aceasta ocazie sunt considerate in mare parte nejustificate de catre 60% dintre respondenti, in timp ce 28% considera ca acestea au fost mai degraba justificate.
Pentru imbunatatirea sistemului educational, romanii i-ar recomanda ministrului de resort: sa fie marite salariile profesorilor, profesorii sa fie mai bine pregatiti, materiile predate sa fie mai bine selectate, iar orarul redus, precum si impunerea unei exigente si a unei discipline mai mari in scolile din tara.