S.O.S. - Calea Ferata Romana!
Data: 16 - 30 septembrie 2013
Reteaua feroviara a Romaniei este rezultatul politicilor si guvernarilor din ultimii 144 de ani, care au urmarit extinderea ei in toate regimurile politice, cu exceptia celor de dupa 1990. Perioadele de regres au fost doar cele provocate de razboaiele mondiale si, culmea, de perioada de „tranzitie“ de dupa 1990. Iata ca, in 2013, gasim infrastructura feroviara intr-o situatie pe care o putem caracteriza cel putin ca similara uneia postbelice, daca nu chiar mai grava!!!
In graficul de mai jos (sursa: CN CFR SA) se prezinta variatia numarului de kilometri de cale ferata construiti si reparati capital, precum si totalul acestora, de-a lungul anilor, incepand cu sfarsitul Primului Razboi Mondial si pana in zilele noastre, grafic care confirma afirmatia de mai sus.
In conditiile in care:
- Uniunea Europeana, inca din anul 2001, prin „Cartea Alba a Transporturilor“, a stabilit agenda politicii europene din acest domeniu pana in 2010, precizand ca transportul feroviar este literalmente sectorul strategic de care va depinde succesul echilibrarii intre modurile de transport, in special pe sectorul de marfuri. (Rail transport is literally the strategic sector, on which the success of the efforts to shift the balance will depend, particularly in the case of goods.);
- Prin noua editie din 2011 „Carte Alba - Foaie de parcurs pentru un spatiu european unic al transporturilor - Catre un sistem de transport competitiv si eficient din punct de vedere al resurselor“, UE face apel la conservarea resurselor si reducerea drastica a emisiilor de gaze cu efect de sera la nivel mondial, cu scopul de a limita schimbarile climatice, prin incurajarea sistemelor de transport mai putin poluante, precum cel feroviar si naval;
- In Romania, accidentele rutiere „produc“ peste 2500 de victime anual si aproape 8000 de grav raniti, cu costuri sociale imense, ceea ce despre calea ferata nu se poate spune.
Rezulta cateva intrebari firesti privind politica publica in domeniul transporturilor din Romania, si anume:
? Este corecta politica dusa in ultimii 23 de ani in domeniul transporturilor?
? Care sunt cauzele care au facut din sistemul feroviar din Romania un sistem neatractiv?
? Ce ar trebui facut ca sa se indrepte lucrurile?
Stimati cititori, asteptam din partea Dumneavoastra raspunsul la cele doua intrebari si eventuale comentarii, inclusiv privitoare la graficul prezentat.