Premiile AGIR pentru anul 2016
Data: 16 – 30 septembrie 2017 2017
Secţiunea Ingineria transporturilor
● România Euroest SA Constanța; ● INDA SRL Craiova; ● Renk Reductoare Reșița SA; ● TEHNOIND SRL Craiova; ● Integral Consulting R&D SRL București
„Locomotiva electrică cu acumulatori (LEA)"
Locomotiva electrică de manevră cu acumulatori Li-Ion, cu comandă de la distanță (LEA), destinată operațiunilor de manevră grea, reprezintă o realizare inginerească de nivel european, care face obiectul Cererii de brevet de invenție RO 131720 A0, depusă de Romania Euroest, Constanța, cu date de depozit 11.10.2016, publicată în Buletinul European Patent Office. Produsul s-a realizat de către România Euroest, Constanța, în parteneriat cu INDA, Craiova (sistemul de tracțiune electrică, frânare electrică cu recuperare și sistemul de încărcare baterii), Integral Consulting R&D București (sistemul de telecomandă, integrarea calculator de bord, echipamente de frână și alte echipamente în schema electrică și pneumatică), RRR Reșița Reductoare SA (reductorul), TEHNOIND (Motorul electric de tracțiune) și cu colaborarea specialiștilor beneficiarului - ArcelorMITTAL Galați.
Locomotiva electrică cu acumulatori este utilizată pentru efectuarea operațiunilor de poziționare a vagoanelor la fronturile de încărcare - descărcare, în incinta ArcelorMITTAL Galați. Proiectarea și pregătirea de fabricație, începute în anul 2015, s-au materializat prin punerea în funcțiune în anul 2016 a două locomotive electrice cu acumulatori și comandă de la distanță.
Caracterul de noutate
▪ Sistemul de propulsie al LEA nu necesitată o infrastructură specială scumpă, pentru încărcarea bateriilor putând fi utilizate cutii trifazate standard, existente. Convertorul de tracţiune şi motorul de tracţiune de curent alternativ sunt special concepute pentru o încărcare rapidă (maximum 2,5 ore);
▪ Sistemul de management al bateriei asigură redistribuirea sarcinii între celulele bateriei în cursul serviciului. Este o abordare unitară, nouă, care permite utilizarea completă a capacităţii bateriei, reducând semnificativ timpul pierdut pentru o încărcare;
▪ Sistemul este pregătit pentru viitor: puterea instalată permite încărcarea bateriilor Li-Ion cu curenţi şi mai mari, în timp mai scurt, în funcţie de evoluţiile tehnologice de ultimă oră;
▪ Comanda de la distanță prin radio și computerul de bord cuprind echipamente și soluții la cel mai ridicat nivel mondial, prin care funcțiile locomotivei sunt corelate și monitorizate;
▪ Sistemul de frână include frâna electrică cu recuperare, frâna electropneumatică modernizată, frâna fină, frâna de mână, ansamblul acestora incluzând echipamente și soluții la cel mai ridicat nivel mondial.
Rezultate tehnico-economice şi referinţe
Seria de locomotive LEA a rezolvat cerinţele specifice ale ArcelorMITTAL Galați: • serviciu de manevră pe liniile interne, inclusiv în zone cu temperaturi ridicate, scântei, noxe; • tonaj remorcat: 1500 t pe rampă de 3‰; • viteza maximă: 5 - 15 km/h; • recuperarea completă a energiei de frânare electrică.
Conform Raportului de sustenabilitate al ArcelorMITTAL Galați, utilizarea LEA a condus la scăderea cu 95% a cheltuielilor cu combustibilul, reducerea cheltuielilor cu mentenanţa, eliminarea poluării și, nu în ultimul rând, creșterea productivității în operațiunile de manevră.
Investiția se amortizează într-o perioadă cuprinsă între 11 și 20 de luni.
Secţiunea Ingineria construcţiilor de maşini
Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI
„Echipament modular de testare a starter-generatoarelor electrice pentru viitoarele aeronave - «ELTESTSYS»"
Echipamentul constă în patru unităţi de acţionare mecanică a starter-generatoarelor şi generatoarelor electrice de aeronavă de mare turaţie: turaţia maximă - 23 000 rpm, cuplul maxim - 100 Nm.
Bancurile de testare sunt folosite de grupul SAFRAN pentru testarea şi validarea echipamentelor electrice, de ultimă generaţie, care vor echipa aeronavele viitoare, dezvoltate în cadrul programului european de cercetare Clean Sky.
Cele mai noi soluții aplicate de INCD Turbomotoare - COMOTI, în proiectarea şi fabricaţia acestor bancuri de testare, au permis obţinerea unor caracteristici şi performanţe cu totul inovative. Printre acestea pot fi enumerate:
▪ Capacitatea de testare a până la patru starter-generatoare și/sau generatoare simultan, independent sau interdependent, în mod continuu și în condiții similare cu utilizarea lor pe aeronave;
▪ Simularea, în totalitate, a caracteristicilor mecanice ale motorului de aeronavă (cuplu și turație) din faza de pornire (consumator de putere până la 12 000 rpm și generator de putere, peste această turație);
▪ Sincronizarea în viteză (până la viteza de 23 000 rpm) şi poziţie (defazaj de maximum un grad) a oricăror două dintre cele patru sisteme mecanice de acționare;
▪ Eficiența ridicată (98%) a transmisiei de turaţie înaltă (multiplicatorul de viteză) însoţită de un nivel scăzut de zgomot și vibrații, un volum redus al uleiului și o durată lungă de viață a sistemului special de angrenare;
▪ Bidirecționalitatea și birotaţionalitatea întregului sistem de acționare mecanic;
▪ Măsurarea fără contact a vitezei de rotație și a cuplului transmis;
▪ Recuperarea energiei electrice şi reintroducerea acesteia în reţea prin conversie cu factor de distorsiune foarte mic (THD < 5%);
▪ Software-ul particularizat pentru configurarea și gestionarea completă a sistemului, atât local, cât şi de la distanţă.
Proiectul s-a derulat pe parcursul mai multor ani şi a fost finanțat de cel de-al șaptelea program-cadru al Comunității Europene prin Clean Sky, în baza contractului de finanțare nr. 270584. Valoarea totală a proiectului a fost de 746 000 euro. Cerințele specifice de proiect au fost furnizate de SAFRAN. Proiectul a fost finalizat, cu succes, în noiembrie 2016, când toate drepturile de proprietate materială au fost transferate de la COMOTI la SAFRAN GROUP şi ultima plată a fost efectuată.
Secţiunea Ingineria construcţiilor civile şi industriale
● SC IASICON SA
„Restaurarea Cetăţii Soroca cu amenajarea spaţiului aferent şi a căilor de acces din cadrul proiectului «Bijuterii medievale: cetăţile Hotin, Soroca, Suceava»" (Beneficiar: Consiliul Raional Soroca - Republica Moldova; Proiectant: SC ABRAL ART PRODUCT SRL)
În cadrul Programului Operaţional transfrontalier România - Ucraina - Republica Moldova, au fost realizate lucrările de restaurare a Cetății Soroca, în cadrul primei etape a proiectului „Bijuterii Medievale: Cetățile Hotin, Soroca, Suceava".
În cadrul proiectului au fost realizate următoarele lucrări:
▪ Instalarea a 121 dispozitive de lumină, pentru iluminatul public în jurul Cetății;
▪ Construirea acoperișului de la intrarea principală, cu suprafața de 250 m2;
▪ Efectuarea lucrărilor de conservare a spațiilor deteriorate;
▪ Restaurarea elementelor arhitecturale din partea interioară a Cetății: scările, galeriile cu suprafața de 629 m2, terasele cu suprafața de 758 m2, barăcile cu suprafața de 800 m2;
▪ Renovarea unui spațiu cu suprafața de 83 m2 în interiorul Cetății, pentru a fi creat Centrul de Turism;
▪ Construirea/procurarea scenei de vară, în interiorul complexului cetății medievale, cu suprafața de 60 m2;
▪ Restaurarea sistemului de iluminat artistic/arhitectural în partea interioară;
▪ Amenajarea spațiilor verzi în jurul cetății medievale cu suprafața de 300 m2;
▪ Instalarea a 34 de bănci în scuarul și parcul de lângă Cetate;
▪ Instalarea a 34 de lăzi de gunoi în scuarul și parcul de lângă cetatea medievală;
▪ Instalarea a 30 de dispozitive fotovoltaice pentru iluminatul public;
▪ Construirea a 14 gherete în scuarul de lângă Cetate cu suprafața de 150 m2, pentru târgul exterior cu amănuntul (suvenire și obiecte de artizanat);
▪ Plantarea a 52 de arbori și arbuști în parcul de lângă cetatea medievală;
▪ Restaurarea a 3 turnuri circulare și a merloanelor.
Prin realizarea lucrărilor de restaurare s-a obținut:
- Îmbunătățirea accesului vizitatorilor în Cetatea Soroca prin executarea pardoselilor din piatră brută de carieră pe strat de nisip la nivelul I din curtea interioară a cetății medievale și prin executarea pardoselilor de piatră pe strat de mortar la nivelurile II și III;
- Efectuarea lucrărilor de reabilitare la fântâna moldovenească situată în partea centrală a curții interioare de la nivelul I;
- Finalizarea lucrărilor de zidărie, gravare, curățare, etanșare și a lucrărilor de zidărie a pietrei brute la turnuri, pod și contraforturile din curtea interioară;
▪ Pentru a asigura accesul în Cetate al persoanelor cu handicap, scara de la intrare a fost placată cu piatră și a fost executată o rampă de acces;
▪ De asemenea, a fost realizat iluminatul interior, în cele patru turnuri de la ultimul nivel și au fost instalate suplimentar 40 de lămpi pentru a asigura iluminatul artificial, în orice moment al zilei.
● SC BOG ART SRL
„Clădire de birouri E.ON - Tîrgu Mureş"
(Beneficiar: RCB Development & Consulting SRL; Proiectant general: Westfourth Architecture SRL; Proiectanţi de specialitate: Popp şi Asociaţii Consulting Engineers SRL, MC General Construct SRL)
Clădirea propune un volum dinamic, corespunzător amplasării la intersecția a două artere de circulație importante.
Indicatori principali: suprafața terenului - 4238 mp; amprenta la sol (Ac) - 2837,4 mp; aria desfășurată construită la nivelul subsolului (Acs) - 2957,8 mp; aria desfășurată construită totală supraterană (Adc) - 15.311,7 mp; suprafața totală - 18 269,5 mp; POT - 45%, CUT 5.5, Hmax - 33 m la cornișă; număr maxim de persoane - 1307.
Ansamblul de birouri situat în municipiul Tîrgu Mureș este dezvoltat de S.C. RCB Development & Consulting S.R.L. și este proiectat pentru a servi ca sediu al companiei E.ON România - Tîrgu Mureș. Din acest motiv, proiectul este realizat pe baza cerințelor specifice ale E.ON România.
Pe amplasament există demarată o construcție care urma să aibă destinația de locuințe și un regim de înălțime 2S+2D+P+16E. Din această construcție s-au realizat cele două subsoluri și cele două demisoluri, execuția fiind oprită cu trei ani înainte de demararea proiectului actual.
Ansamblul de birouri propus prin proiect se compune din trei corpuri cu regimuri diferite de înălțime și rezolvări structurale diferite, corpul principal fiind o construcție S+P+8 cu funcțiuni principale de birouri și parcaj, iar corpurile secundare B și C sunt realizate pe structuri existente cu modificări și extinderi - fiind birouri, anexe și spații tehnice.
Corpul principal A - S+P+8E+ET este realizat pe un teren liber de sarcini, alăturat Corpului secundar (pe latura dinspre vest a acestuia). Sistemul de fundare este de tip radier general din beton armat, cu grosimea de 1,40 m și respectiv 90 cm, iar pe latura de vest se realizează legătura cu fundația corpului existent, la o diferență de 3,60 m. Sistemul structural este constituit din elemente de beton armat, stâlpi și planșee dală groasă de 27 cm din beton armat. Pereții incintei (pereții de contur ai subsolului), precum și pereții de la lifturi și case de scară au grosimea de 25 cm. Pereții principali ai nucleelor sunt de 40 cm, iar stâlpii au secțiuni de 60 x 85 cm și 60 x 60 cm, susținând trame de 7,5 m x 8,0 m.
Corpul secundar B - 2S+P+2E este realizat pe structură existentă. Fundația acestuia este în sistem de radier cu nervuri/grinzi întoarse, formând un ansamblu cu grosimea totală de 2,00 m. Fiind deja realizate primele patru niveluri ale acestei construcții, la nivelul suprastructurii s-a realizat o extindere a acestui corp, cu un planșeu urmărind conturul terenului dinspre latura nordică (Bd. Pandurilor). Pe zona centrală a corpului secundar, la nivelul terasei, există un luminator de 9,40 x 7,55 m, având suprafața de circa 71 mp. Elementele verticale sunt pereți de beton armat, cu grosimea de 30 cm și bulbi la intersecțiile pereților. Planșeele au grosimea de 20 cm, cu grinzi sau rigle de cuplare cu secțiuni variabile. În axele marginale structura este realizată din stâlpi de beton armat cu dimensiunile de 75 x 75 cm, respectiv 55 x 55 cm și grinzi de beton armat 30 x 55 cm și, respectiv, 35 x 65 cm pentru zonele de luminator.
Suprafețele destinate birourilor sunt concepute modular și sunt compartimentate în încăperi cu diverse suprafețe, având lățimea egală cu un multiplu al modulului de fațadă (1,25 m). Modulul funcțional utilizat în proiect este de 3,75 m. Într-o travee de 7,50 m se pot amenaja două birouri de 3,75 m lăţime sau un birou de 2,50 m lăţime și un birou de 5,00 m lăţime. Ca dotări „fixe" care servesc fiecare etaj sunt prevăzute: patru ascensoare principale și liftul de serviciu, cele două scări de evacuare și scara suplimentară exterioară de la nivelul terenului până la etajul 3, grupurile sanitare, oficiul, tabloul electric de etaj și încăperea pentru instalații de curenți slabi.
Accesul principal este marcat printr-o copertină bond oglindă, iar spațiul recepției de la parter beneficiază de pardoseală de granit, placări acustice de lemn și plafon din Barrisol.
Provocarea inserției pe un amplasament cu structuri preexistente, pe lângă liniile puternice ale volumetriei - reper urban, fac din clădirea de birouri E.ON o referință în domeniul construcțiilor contemporane din România.
● SC AEDIFICIA CARPAȚI SA
„Lucrări de restaurare, consolidare şi protecţie a monumentului Palatul Patriarhiei Bucureşti"
(Proiectant: SC Proiect Arad SA)
Scopul lucrărilor efectuate este de restaurare și consolidare a Palatului Patriarhiei din București, în vederea conservării și valorificării patrimoniului cultural național, introducerea Palatului Patriarhiei în circuitul turistic, precum și înființarea unui muzeu în cadrul Patriarhiei.
Construcția se află pe lista monumentelor de arhitectură.
Suprafaţa construită - Palatul Patriarhiei 4172,48 mp
Suprafaţa desfăşurată - 16 250,00 mp
Marea majoritate a lucrărilor executate la interior se referă la finisarea pardoselilor, a pereților și plafoanelor saloanelor, după efectuarea operațiilor de consolidare.
Prezentăm, mai jos, câteva elemente ale lucrării premiate.
La interior
♦ HALL - Europa Christiana: ▪ capacitate număr persoane - 160 locuri; ▪ marmura existentă pe parietali a fost lustruită și s-au efectuat reparaţii, acolo unde acest lucru s-a impus; ▪ stucul existent, fiind în stare foarte bună, a fost păstrat ca atare; în locurile în care acesta a fost atins s-au efectuat reparaţii; ▪ decoraţia la plafon şi luminatoare a rămas neatinsă; s-au realizat lucrările de reparaţii şi întreţinere la acoperiş şi luminatoare; ▪ pardoseala de marmură existentă a fost refăcută cu mozaic roman, conform decoraţiei iniţiale.
♦ Rotonda „Patriarhul Teoctist": ▪ capacitate număr persoane - 50 locuri; ▪ primele lucrări executate au fost cele de consolidare şi de verificare a cupolei; ▪ s-au refăcut finisajele la parietali şi loje după realizarea consolidării; ▪ s-au refăcut detaliile de la intradosul cupolei; ▪ s-au înlocuit corpurile de iluminat şi aplicele, cu corpuri de iluminat şi aplice realizate după modelul original; ▪ s-a refăcut finisajul în loje, precum și parchetul.
♦ Saloanele „Sanctus Apostolus Andreas", „Sanctus Dionisus Exigus", „Sanctus Johannes Cassianus", „Nicieta Remesianae", „Princeps Stephanus Magnum", „Sancta Parascheva", Cabinetul Patriarhului României, cu secretariat şi Sală de Consiliu: ▪ capacitate număr persoane - 665 locuri; Desenul plafoanelor a fost refăcut după realizarea planşeelor din beton.
Pardoselile coridoarelor au fost înlocuite cu piatră naturală.
Scările - trepte, balustrade - au fost restaurate în întregime.
În sala de festivităţi, aflată la subsolul I, s-a realizat un sistem de ventilație mecanică. Sala de festivităţi a fost redecorată cu lastre de piatră naturală. Plafonul a fost decorat în concordanţă cu decoraţia pereţilor. În plafon vor fi prevăzute scafe pentru asigurarea unui iluminat indirect. La nivelul subsolului 2 sunt amplasate spații tehnice, care au fost modernizate și reabilitate.
La exterior
Lucrările la acoperiş şi învelitoare au constat în desfacerea învelitorilor şi a accesoriilor, a ornamentelor, îndepărtarea lor, montarea unei folii cu covor de ventilaţie, recondiţionarea ornamentelor, a lucarnelor şi tabacherelor, montarea de parazăpezi, jgheaburi şi burlane din tablă de zinc gri-albăstrui.
Lucrările la faţade, în zonele în care acestea erau placate cu piatră, au constat în aplicarea unor tratamente uzuale privind curăţarea şi restaurarea faţadelor din piatră, precum şi tratarea lor şi închiderea porilor acestora cu soluţii hidrofobizante adecvate.
Scara exterioară monumentală a fost consolidată și refăcută.
La clădirea existentă s-au refăcut elementele de decoraţie şi finisajele existente.
Intervenţii pentru consolidarea clădirii. Analizele efectuate au fundamentat necesitatea adoptării unor măsuri de intervenţie pentru restabilirea capacităţii portante în caz de seism la nivelul minim acceptat de normative. Măsurile de consolidare au presupus introducerea unor pereţi (nuclee) din beton armat cu fundaţii (radier pilotat) corespunzătoare la nivelul suprafeţei solului şi înălţate pe verticală până la planşeul peste etaj 2. Pereţii din beton armat au fost amplasați în zone fără importanţă arhitecturală. Peste etajul 1 a fost realizată o şaibă rigidă prin intermediul unei plăci generale de beton armat de 20 cm grosime, care are menirea de a obliga tronsoanele de clădire să lucreze ca un corp comun.
Instalaţii HVAC. Din cauza stării avansate de uzură s-a impus refacerea și modernizarea tuturor instalațiilor din Palatul Patriarhal. Cu excepția centralei termice, care a fost modernizată parțial în anul 2000, au fost realizate instalații noi precum instalațiile de încălzire și climatizare, cu răcirea aerului, prin sisteme centralizate cu ventilo-convectori.
Instalaţii electrice de joasă tensiune. Au fost refăcute instalațiile referitoare la: alimentarea cu energie electrică; distribuția energiei electrice în cadrul obiectivului; instalații electrice de iluminat interior; instalații electrice de prize; instalații electrice de alimentare receptori de forță; instalații electrice de protecție prin legarea la centuri de protecție; priză de pământ; instalația de paratrăsnet; instalația de BMS.
Secţiunea Ingineria resurselor naturale şi energiei
Prof. univ. dr. ing. Dumitru Fodor (coordonator); prof. univ. dr. ing. Mircea Georgescu; conf. univ. dr. ing. Viorica Ciocan; dr. ing. Gavril Baican; dr. ing. Ervin Robert Medveș; dr. ing. Ioan Călin Vedinaș; dr. ing. Ovidiu Gâlcă; dr. ing. Emil Huidu; dr. ing. Gheorghe Iordache; dr. ing. Tiberiu Trotea; ing. Aurel Pantea Lazăr; ing. Ioan Nicoară; ing. Sorin Găman; ing. Ștefan Ghioc
„Mineritul în contextul dezvoltării durabile a României"
Plecând de la adevărul de necontestat că mineritul reprezintă un sector-cheie pentru relansarea și dezvoltarea economică a țării, scopul lucrării întocmite în cadrul Academiei de Științe Tehnice din România a fost acela de a analiza situația existentă a mineritului românesc, în urma restructurărilor suferite în ultimele decenii și de a nominaliza obiectivele miniere care trebuie menținute în activitate și cele care au fost închise, dar care pot fi repuse în funcțiune pentru satisfacerea intereselor și necesităților economiei naționale. Este de o complexitate deosebită, întrucât analizează situația mineritului pentru toate substanțele minerale utile din toate bazinele miniere ale României.
Lucrarea începe prin a prezenta bogăția minerală a țării, metodele de exploatare și tehnologiile de lucru folosite, precum și rezultatele obținute de-a lungul unei mari perioade de timp. Se insistă pe restructurarea de fond a sistemului industriei miniere.
În urma măsurilor de restructurare au fost scoși din sistem peste 150 000 de mineri, iar prin cele 11 Hotărâri de Guvern succesive s-a decis închiderea a 556 unități miniere și de preparare cu iazurile de decantare și haldele de steril aferente, de pe tot cuprinsul țării.
În continuare, în lucrare se trece la analiza sectoarelor de activitate din mineritul românesc care se află momentan în funcțiune. Astfel, în primul rând s-a analizat situația zăcămintelor și unităților productive de substanțe energetice (cărbune, uraniu) și a modului cum acestea pot sprijini, în timp, sectorul energetic al țării.
În continuare, este analizat sectorul de minereuri metalifere, insistându-se pe zăcămintele care pot fi luate în considerare pentru continuarea sau reluarea exploatării. Pentru o serie de zăcăminte mai bine cunoscute, în cadrul acestei lucrări se calculează cantitățile de metale posibile de obținut în condițiile actuale de rentabilitate.
Mineritul durabil se poate realiza și prin procesarea și tratarea deșeurilor miniere, în scopul recuperării substanțelor utile din haldele și iazurile de decantare existente, urmate de depozitarea viitoarelor deșeuri în condiții de siguranță pe zone care nu mai reprezintă o amenințare pentru comunități și fără a influența negativ factorii de mediu, redând în final terenurile reabilitate pentru dezvoltarea unor activități alternative la minerit.
Pentru viitor se impune un program național de cercetare și cuantificare a rezervelor de substanțe minerale conținute și posibil de recuperat din toate iazurile și haldele pe care le avem în teritoriu. Nicio țară nu poate să-și permită să nu ia în considerare acest potențial de metale și substanțe minerale utile existent în astfel de depozite.
Se subliniază faptul că redeschiderea rezervelor care pot fi valorificate economic prin metode subterane de exploatare este bine venită, în condiții de rentabilitate economică.
Este de luat în considerare pe viitor și redeschiderea rezervelor cu conținut de elemente minerale însoțitoare rare, care au devenit de mare interes, în actualul context tehnico-economic.
România este o țară bogată și în zăcăminte de substanțe minerale nemetalifere și roci utile, motiv pentru care în lucrare sunt analizate și aceste zăcăminte, care au o importanță din ce în ce mai mare în cadrul economiei naționale.
În finalul lucrării, colectivul de autori face o serie de propuneri pertinente cu măsuri concrete, menite a duce la revigorarea mineritului din România.
Lucrarea are importanță teoretică și practică, își găsește aplicabilitatea în toate bazinele miniere ale României, fiind utilă colectivelor de specialiști care au în preocupare și gândesc la viitorul mineritului românesc, precum și organismelor de decizie politică și administrativă la nivel regional și național în legătură cu revigorarea și dezvoltarea durabilă a economiei naționale.
Rezumatul și concluziile reieșite au fost distribuite forurilor politice și administrative de conducere a țării - Parlament, Guvern, ministere, partidele politice, consiliile județene, confederații sindicale etc.
Impactul produs de lucrare asupra forurilor politice și administrative a fost pozitiv, primind, astfel, scrisori de apreciere, unde se subliniază faptul că toate consiliile județene și-au declarat interesul pentru acest sector de activitate și pentru revigorarea mineritului din teritoriul pe care îl administrează.
Concluzia autorilor este că pentru a revitaliza mineritului este urgentă și necesară elaborarea unei ,,Strategii a industriei miniere" și o Lege a Minelor care să corespundă cerințelor actuale și care să promoveze și să consolideze în mod special următoarele aspecte:
▪ Rolul Statului Român, de reglementare și promovare a mineritului în care acesta să își exercite mai hotărât poziția de proprietar al resurselor minerale prin instituirea unui sistem stabil, competitiv și echitabil de taxe și redevențe miniere;
▪ Rolul companiilor private în promovarea proiectelor, asigurarea finanțării și managementul activităților miniere, cât și de asumare a tuturor responsabilităților care le revin odată cu obținerea licențelor de exploatare.