PREMIILE AGIR PENTRU ANUL 2014 (Partea a II-a - Lucrari publicate in volum)
Data: 1 - 15 octombrie 2015
PREMII
Sectiunea Inginerie electrica
TELECOMUNICATII - Acronime, Termeni, Definitii ? Vol. I si vol. II, Editura Academiei Romane - Prof. dr. ing. Victor Croitoru, ing. Dan Geleriu
Lucrarea se adreseaza personalului de specialitate implicat in domenii proprii sau conexe retelelor si serviciilor de telecomunicatii, din institute de invatamant superior, cercetare si proiectare, furnizori de echipamente si componente destinate constructiei si instalarii retelelor sau din unitati cu specific de operare si intretinere. Nu in ultimul rand, se adreseaza studentilor facultatilor de profil din universitatile politehnice, care au nevoie de accesarea si intelegerea limbajului specific domeniului mentionat. Lucrarea ofera o serie de informatii necesare personalului din sectorul tehnic, celui de operare, marketing si management, atat in ceea ce priveste semnificatia efectiva a termenilor specifici, cat si notiunile de baza asociate acestor termeni. Elaborarea si organizarea lucrarii pleaca de la ideea ca ea va fi un instrument de consultare, putand fi considerata o baza de date, ce se doreste accesibila tuturor celor implicati, episodic sau permanent, in actiuni de decizie sau executie in domeniul telecomunicatiilor.
Primul volum prezinta cele mai importante organizatii si organisme internationale de telecomunicatii, acronimele (de la A la Z) utilizate pe plan mondial, fara a le lua in considerare pe cele specifice anumitor tipuri de echipamente sau tehnologii, impreuna cu termenii si definitiile corespunzatoare literelor A - H. Al doilea volum contine termenii si definitiile corespunzatoare literelor H - Z si referintele bibliografice. O mare parte dintre termenii prezentati in lucrare au fost preluati din diferite documente elaborate de organisme internationale, cu preponderenta din recomandarile ITU-T, CCITT, ETSI, CEPT, Newton´s TELECOM Dictionary (Harry Newton), OTE Dictionary, Data Telecommunications Dictionary (J. Petersen), Dictionary of Telecommunications Technology (Gilbert Held) si din reviste de specialitate. S-a urmarit acomodarea utilizatorului cu limbajul international folosit in telecomunicatii. Prin publicarea acestei lucrari, se doreste crearea si implementarea unui cadru lingvistic inteligibil si comod de utilizat, favorabil schimburilor de informatii si idei in domeniu, care sa respecte Dictionarul Explicativ al Limbii Romane si DOOM.
Sectiunea Ingineria constructiilor de masini
ESTIMAREA STARII APARATELOR DE ZBOR, Editura SITECH, Craiova - S. l. dr. ing. Mihai Lungu, prof. dr. ing. Romulus Lungu
Lucrarea se inscrie in aria tematica a ingineriei transporturilor, in general, si a celei aerospatiale, in special. Este structurata pe 5 capitole si se concentreaza pe un proces extrem de laborios si interesant - cel al proiectarii estimatoarelor de stare pentru toate tipurile de aparate de zbor: avioane, elicoptere, rachete, UAV-uri etc.; lucrarea abordeaza, in principal, aspecte legate de proiectarea estimatoarelor de stare (observerelor), dar si aspecte practice, deosebit de importante, legate de implementarea software a observerelor, in acest sens, monografia fiind o lucrare de referinta in aria tematica abordata. Monografia se constituie intr-un instrument educational, adresandu-se cercetatorilor, doctoranzilor si masteranzilor din domeniul ingineriei aerospatiale, precum si din alte domenii conexe. Lucrarea se bazeaza, intr-o mare masura, pe studiile si cercetarile proprii ale autorilor.
In cadrul celor cinci capitole ale lucrarii sunt prezentate, proiectate si implementate software diferite structuri de observere: 1) observere liniare (observere Luenberger, observere pentru estimarea starii sistemelor continue cu dinamica partial cunoscuta, observere ce utilizeaza formula Bass-Gura, observere liniare discrete si observere liniare cu ordin redus); 2) observere liniare pentru estimarea intrarilor necunoscute si detectarea defectelor (observere de tip Hou & Muller, Trinh & Ha, Guan & Saif, Fernando, Duan & Patton, Khedher, How, Lungu etc.); 3) observere optimale (de exemplu, cele bazate pe metoda H?); 4) observere multiple (observere de tip Akhenak, Marx si Jamel); 5) observere pentru estimarea starii sistemelor neliniare (observere de tip Krener & Isidori, Kazantzis & Kravaris, Yannick Morel, observere adaptive robuste ce utilizeaza norma H?, neuro-observere adaptive bazate pe filtrul Kalman, neuro-observere bazate pe utilizarea retelelor neuronale ortogonale pentru sistemele haotice etc.).
Caracterul de originalitate a lucrarii este ridicat, in acest sens, remarcandu-se, in special, proiectarea a doua noi estimatoare de stare. Primul este o varianta imbunatatita a observerului proiectat de O’Reilly in anii ’90. Cel de-al doilea observer proiectat in intregime de autorii lucrarii este unul cu ordin redus pentru sistemele liniare, invariante in timp, cu intrari necunoscute; observerul este o combinatie a observerelor Hou & Muller si, respectiv, Boubaker. De asemenea, toate observerele multiple proiectate in capitolul 4 se bazeaza pe algoritmi sintetizati de autorii lucrarii si sunt implementati software pentru cazuri concrete ale miscarilor aparatelor de zbor. O garantie solida a calitatii tehnico-stiintifice si originalitatii lucrarii o reprezinta si multitudinea celorlalte contributii personale ale autorilor: algoritmi de proiectare, algoritmi de calcul al unor estimatoare de stare, de identificare liniara si neliniara, de estimare si conducere neuro-adaptiva si un numar remarcabil de caracteristici grafice.
Sectiunea Inginerie chimica
TRATAT DE PETROCHIMIE ? Vol. I, II, III, Editura AGIR - Dr. ing. Gheorghe Ivanus (Vol. I, II, III), ing. Cornel Ionescu (Vol. III), dr. ing. Daniela Teodorescu (Vol. III)
Cele trei volume care compun lucrarea - prima de acest gen pentru domeniul petrochimiei din Romania - au fost elaborate in decurs de 6 ani (2008 - 2014 ), intr-o cadenta de doi ani pentru fiecare volum, incepand cu 2010 cand apare primul dintre ele, Produse petrochimice de baza, urmand, in 2012, Produse petrochimice macromoleculare si, in 2014, Produse petrochimice prelucrate. Tratatul de petrochimie aduce in atentia specialistilor din domeniu, a celor care decid strategia de dezvoltare economica a Romaniei si a celor interesati sa investeasca, nivelul actual alert de dezvoltare a acestei ramuri industriale in lume, pornind de la ceea ce a ramas nedemolat dupa 1990, cu sanse reale de restructurare.
Volumele sunt astfel structurate incat sa acopere toate cele trei domenii principale ale petrochimiei: produsele petrochimice de baza si monomerii care stau la temelia industriei petrochimice, produsele macromoleculare poliolefine, copolimeri, elastomeri, fire si fibre sintetice, materiale compozite etc., precum si produsele petrochimice prelucrate cu utilizari in industrie si in activitatile curente de habitat si confort.
Tratatul are meritul prezentarii nivelului tehnic al proceselor petrochimice pe plan mondial, tendintele in curs de cercetare si dezvoltare, dar si al prezentarii stadiului la care se gaseste astazi Romania si perspectivele de resuscitare a petrochimiei autohtone. In cele trei volume, in 2750 de pagini, sunt analizati peste 200 de compusi petrochimici, pentru fiecare produs prezentandu-se: scurt istoric, productia si consumul, proprietati, aspecte termodinamice si cinetice, procedee de fabricatie, perspective de dezvoltare si utilizari potentiale. Acolo unde a fost cazul, tratatul releva contributia stiintifica a unor ilustri profesori, cercetatori si ingineri romani la dezvoltarea chimiei si petrochimiei (precum Costin D. Nenitescu, Ilie Murgulescu, Valeriu Vantu, Robu Viorel, Gheorghe Suciu, Raul Mihail, Emil Bratu, Alexandru Balaban), carora le datoram recunoasterea internationala a scolii romanesti de profil, fara ca prin aceasta sa diminueze contributia altor specialisti care activeaza inca in acest domeniu.
Sectiunea Inginerie agricola si silvica
TRATAT DE STIIN?A ALIMENTA?IEI SI CUNOASTEREA ALIMENTELOR
? Vol. I - Bazele alimentatiei si sanatatea, Editura AGIR - Prof. univ. dr. ing. Constantin Croitoru
Primul volum al Tratatului a fost gandit ca un edificiu dinamic elaborat dupa o viziune inovativa in care fiecare din cele cinci parti constitutive reprezinta un element distinct, dar care este indisolubil legat de celelalte. Aceasta viziune releva atat originalitatea, cat si noutatea abordarii.
Prima parte (Elemente introductive privind alimentele, alimentatia, nutritie si sanatatea. Terminologie, clasificare, calitate) creeaza cadrul conceptual al viziunii dupa care s-a construit edificiul ce cuprinde elementele tehnologiei de constructie (Capitolul 1), materialele de constructie cu care se opereaza (Capitolul 2) si elementele de evaluare a calitatii materialelor de constructie (Capitolul 3). A doua parte (Compozitia chimica si biologica a alimentelor. Rolul si importanta sa in alimentatie si sanatate) vizeaza fundatia edificiului elaborat prin abordarea apei, a macronutrientilor (glucide, lipide si proteine), micronutrientilor (vitamine si substante minerale) si a constituentilor extranutritionali (fibrele si fitomicronutrientii) din alimente (in Capitolele 4 - 11). A treia parte (Aspecte privind consumatorul de produse alimentare la confluenta dintre axele fundamentale alimentatie - sanatate si alimentatie - placere) se refera la beneficiarul acestui edificiu, consumatorul de alimente, care este instruit formativ (Capitolul 12), amplu caracterizat pentru a se putea identifica dupa obiceiurile alimentare proprii (Capitolul 13) si initiat in tainele placerilor oenogastronomice ce nu trebuie ignorate, ci cunoscute si corect gestionate (Capitolul 14). A patra parte (Alimentele, alimentatia si nutritia, surse de sanatate a populatiei), cuprinde structura incaperilor edificiului construite in folosul beneficiarului, ce se refera la gestionarea alimentatiei (Capitolul 15), la importanta digestiei (Capitolul 16), la reglarea apetitului si prevenirea obezitatii (Capitolul 17), la matricea alimentara si parametrii cu implicatii nutritionale ai alimentelor (Capitolul 18), la tipuri de diete si regimuri alimentare (Capitolul 19), la asocierea alimentelor si alcatuirea meniurilor (Capitolul 20) si, nu in ultimul rand, la alte aspecte, notiuni si consideratii privind axa alimentatie - sanatate, situate la granita cu domeniul medical (Capitolul 21). Cea de-a cincea parte (Reglementari privind siguranta si securitatea alimentara), reprezinta acoperisul trainic al edificiului care este cadrul legislativ in care acesta interactioneaza cu beneficiarul! Se refera la reglementarile aduse la zi privind siguranta si securitatea alimentara adoptate la nivel national (Capitolul 22), european si international (Capitolul 23), la asemanarile si deosebirile dintre ingrediente, aditivi si auxiliarii tehnologici din alimente (Capitolul 24) si la importanta etichetarii si prezentarii produselor alimentare pentru satisfactia, securitatea si siguranta alimentara a consumatorilor (Capitolul 25). Volumul contine concluzii finale si recomandari generale ce releva anumite aprecieri critice si chiar previziuni din literatura recenta de specialitate.
Lucrarea include trei anexe: • Vocabularul termenilor de specialitate; • Lista aditivilor alimentari; • Compozitia energetica a unor alimente.
Sectiunea Ingineria transporturilor
PARCUL LOCOMOTIVELOR CU ABUR CU ECARTAMENT NORMAL AL CAILOR FERATE ROMANE 1869 - 2000, Editura AGIR - Ing. Gabriel Margineanu, ing. Serban Lacriteanu
In perioada 1869 - 2000 in care este incadrata tratarea lucrarii, au aparut albume elaborate de administratia C.F.R. in care sunt listate seriile de locomotive cu abur cu caracteristicile constructive principale, in anii 1895, 1908, 1915 si 1935. Erau inscrise locomotivele seriei care existau in parc in acei ani de aparitie, dar in albumul din anul 1935 nu mai erau inscrise cele care in anii anteriori au fost radiate din parc. In lucrarea de fata sunt prezentate toate locomotivele cu abur de cale normala care au fost in parcul C.F.R., de la intrarea in parc si pana la radiere. Ca noutate, autorii au identificat, in cercetarile intreprinse la Directia Judeteana Iasi a Arhivelor Nationale, in cadrul documentului „Fond 158 Directia Regionala CFR Iasi Serviciul Tractiunii Dosar 2 / 1945“ ordinul transmis de Directia Tractiune Bucuresti la toate regionalele de cale ferata cu numarul „616 / 50 col 1946 «Parcul de locomotive pe depouri»“ din 8 august 1946, semnat de directorul Tractiunii, ing. Gh. I. Stamatescu si S. Sef Ser. T 7 (Serviciul T 7) ing. M. Sbiera, document care este publicat pentru prima data in aceasta lucrare.
Lucrarea prezinta evolutia parcului de locomotive cu abur cu ecartament normal incepand cu anul 1869 cand, la 31 octombrie, s-a inaugurat prima linie de cale ferata din Muntenia, Bucuresti - Filaret - Giurgiu si la 15 decembrie s-a inaugurat prima linie de cale ferata din Moldova, Itcani - Pascani - Roman, pana in anul 2000, cand s-a terminat actiunea de radiere din parc a acestor locomotive si au ramas doar cele retinute ca piese de muzeu. Lucrarea este structurata pe capitole in raport cu anii aparitiei albumelor elaborate de administratia C.F.R. prin compartimentele de specialitate, stabilind si cativa ani semnificativi de catre autori. Astfel, pe langa anii aparitiei albumelor 1895, 1908, 1925 si 1935, s-au mai introdus inca sase ani cand au fost schimbari semnificative in parcul de locomotive cu abur al C.F.R. Prezentarea unei serii de locomotive s-a realizat printr-un tabel in care sunt nominalizate exemplarele care au existat, un tabel cu caracteristicile constructive principale, a unor schite, scheme, fotografii, carti postale si un text explicativ, indicandu-se colectia/sursa din care provin imaginile.
Un alt capitol cuprinde alte informatii privind parcul de locomotive cu abur de cale normala al C.F.R. In acest capitol, intr-o secventa este redat, pentru prima data in literatura de istorie feroviara, parcul de locomotive pe depouri din 8 august 1946, dupa documentul aflat in Fondul 158 al Directiei Judetene Iasi a Arhivelor Nationale. Tot ca o noutate este tabelul cu numerele si anii de fabricatie a locomotivelor cu abur de cale normala fabricate la Uzinele N. Malaxa din Bucuresti. O alta secventa a acestui capitol o constituie prezentarea datelor de inaugurare a liniilor de cale ferata de pe teritoriul actual al Romaniei, intr-un tabel cu 380 de pozitii. Lucrarea se incheie cu tabelul concentrator cu evolutia parcului de locomotive cu abur de cale normala al C.F.R. de la 1869 pana in anul 2000. Se prezinta nominal cele 6236 locomotive care au fost identificate de autori si prezentate separat pe serii in capitolele amintite.
Sectiunea Ingineria resurselor naturale si energiei
ENCICLOPEDIA ECONOMIEI RESURSELOR MINERALE DIN ROMANIA, Editura AGIR si Editura Asociatiei Societatea Inginerilor de Petrol si Gaze - Dr. ing. Gheorghe Buliga, prof. univ. ing. Dumitru Fodor, geolog ing. Stelian Dita
Dorinta autorilor de a scrie o lucrare accesibila tuturor celor care, intr-un fel sau altul, au legatura cu explorarea si valorificarea zacamintelor din subsolul tarii, este realizata cu succes in acest volum. Lucrarea - pe care am prezentat-o pe larg in nr. 12/2015 al publicatiei Univers ingineresc - este utila unei arii largi de cititori care actioneaza in domeniul geologiei, industriei miniere, de petrol si gaze, ingineri, geologi, cercetatori, proiectanti, intreprinzatori, investitori si deopotriva, guvernantilor si legiuitorilor tarii. Inglobarea intregii problematici a cercetarii geologice si exploatarii bogatiilor subsolului romanesc intr-o lucrare scrisa vine in sprijinul avizatilor, a celor mai putin avizati si era absolut necesara, cu atat mai mult cu cat o asemenea lucrare lipseste din portofoliul literaturii tehnice romanesti. Cei trei autori au pus la dispozitie o lucrare unitara scrisa intr-un stil sobru, bine documentat si deosebit de utila tuturor celor care au preocupari in domeniile abordate.
Enciclopedia prezinta exhaustiv resursele minerale din subsolul Romaniei, localizarea, metodele, tehnicile si utilajele folosite pentru extractia lor, industriile pe orizontala pe care le sustin, evolutia comparativa a legislatiei miniere romanesti, organizarea cercetarii geologice si a industriei extractive, institutiile specifice, invatamantul, participarea industriei extractive la exporturile romanesti etc. In ansamblul sau, cartea are un ridicat grad de originalitate prezentand in premiera, pe langa viziunea autorilor asupra domeniului, noutati in domeniul geologiei, mine, petrol si gaze si poate constitui suportul material al proiectelor de dezvoltare economica viitoare a Romaniei.
Enciclopedia este structurata in trei parti: geologie, mine, petrol si gaze si se bazeaza pe date practice si de o deosebita selectie bibliografica de specialitate. Lucrarea a aparut in contextul in care geologiei, industriilor miniere si de petrol si gaze le revin sarcini deosebite privind securitatea energetica si dezvoltarea economiei nationale pe baza resurselor de combustibili minerali, a substantelor nemetalifere si a diverselor alte substante minerale si roci utile.
DIPLOME
Sectiunea Ingineria mediului
METODE DE EVALUARE A EFECTELOR POLUARII AERULUI CU PARTICULE IN SUSPENSIE ASUPRA SANATA?II COPIILOR, Editura Matrix Rom, Bucuresti - Prof. dr. ing. Stefania Iordache (editor coordonator), conf. dr. ing. Daniel Dunea (editor coordonator stiintific)
Editarea acestei monografii reprezinta un demers extrem de necesar in contextul actual in care comunitatea stiintifica si importanti factori de decizie fac eforturi in vederea reducerii nivelurilor concentratiilor de particule in suspensie in zonele urbane, precum si a impactului acestora asupra sanatatii umane. Lucrarea are o documentare complexa, de o mare diversitate si se remarca prin realizarea unei analize valoroase si foarte cuprinzatoare a metodologiilor existente pentru monitorizarea particulelor in suspensie din aerul atmosferic, subiectul fiind tratat in corelatie cu impactul asupra sanatatii copiilor, segment al populatiei cu vulnerabilitate ridicata.
Pe parcursul celor 12 capitole elaborate de specialisti din 4 institutii academice si de cercetare, cu mare acuratete stiintifica, este abordat subiectul managementului integrat al calitatii aerului, pornind de la preocuparile existente la nivel european, pana la prezentarea de solutii inovative de monitorizare si evaluare a calitatii aerului, bazate pe instrumente de prognoza, care includ algoritmi de inteligenta artificiala.
Elementele de originalitate ale cartii variaza, in esenta, in abordarea multicriteriala a subiectului poluarii aerului cu particule: de la simplu la complex, sunt prezentate aspecte de interes stiintific de la tehnici actuale, inovative, utilizate in domeniul monitorizarii si modelarii datelor in scopul cuantificarii riscului poluarii cu particule in suspensie pana la diversi algoritmi si modele matematice utilizate in predictia evolutiei spatio-temporale a poluantilor atmosferici. Lucrarea trateaza, in capitole distincte, aspecte de mare actualitate privind procesarea avansata a datelor, utilizarea metodelor geostatistice si a tehnicilor de predictie, care au un rol important in utilizarea modelelor numerice atmosferice pentru imbunatatirea previziunilor distributiei poluantilor atmosferici si a cartografierii poluarii aerului. Monografia se remarca si prin tratarea aspectelor legate de metodele de predictie a poluarii cu particule, din domeniul inteligentei artificiale: metode bazate pe retele neuronale artificiale (de tip ANN - Artificial Neural Net-work), metode bazate pe sistemele adaptive neuro-fuzzy (de tip ANFIS - Adaptive Neuro-Fuzzy Inference System) sau metode de tip Data Mining, bazate pe tehnici de extragere a informatiilor din seturi de date. Acestea sunt abordate si din perspectiva dezvoltarii sistemelor de avertizare timpurie la riscul expunerii la niveluri ridicate de pulberi in suspensie, care impun, prin excelenta, aplicarea unor modele de evaluare si predictie a dispersiei poluantilor aerului in zonele critice.
Cartea se constituie intr-un reper monografic pentru specialistii din domeniu in anii ce vor urma, avand in vedere contributiile pe care le aduce in domeniul cunoasterii stiintifice.
Sectiunea Ingineria constructiilor de masini
? ADAPTRONICA SISTEMELOR INTELIGENTE, Editura AGIR - Prof. univ. dr. ing. EurIng CS I Gheorghe Ion Gheorghe
Cartea este rezultatul cercetarilor stiintifice din Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Mecatronica si Tehnica Masurarii, realizate de autor, in domeniul specializat inteligent, cu scopul promovarii, in comunitatea stiintifica si tehnologica din Romania, a celei mai noi stiinte inteligente, pentru prezent si pentru viitor, in sprijinul dezvoltarii viitoarei societati informationale si cibernetizate.
Lucrarea cuprinde in conceptie sistemica, inovativa si generativa, cunostinte noi, solutii, principii si structuri adaptronice inteligente si aplicatii originale in industrie, economie si societate, reprezentand prezentul si viitorul domeniului avansat al „adaptronicii sistemelor inteligente“. Acest domeniu este, in prezent, la stadiul de creatie stiintifica, experimentare, extindere si diseminare nationala, pentru ca el sa fie inteles, insusit si aplicat de catre specialisti si cercetatori, urmand etapa de dezvoltare si maturizare tehnica si tehnologica, dar, mai ales, etapa de aplicabilitate industriala, prin integrarea domeniului in „produse adaptronice inteligente“.
Domeniul specializat inteligent „Adaptronica sistemelor inteligente“ este deja, in Romania, initiat, creat si in experimentare de laborator, in aplicatii tehnice si tehnologice originale si adaptate mediului de lucru si mix-ului de conditii de operare, in cadrul proceselor si procesarilor de fabricatie inteligenta, astfel: • pentru industrie, in arhitecturi structurale intregrate de hardware-uri si software-uri inteligente, cu aplicatii imediate in domeniul automobilului inteligent (exemplu: sisteme inteligente unicat pentru procesul de control inteligent in fabricatia de repere si componente auto, la SC Renault - Dacia SA Pitesti); • pentru cercetare stiintifica, in modele experimentale inteligente adaptative, aferente solutiilor originale, din tezele de doctorat (exemplu: sistem adaptronic inteligent pentru micropozitionare si masurare de inalta precizie pentru platforme tehnologice inteligente din industria electronica si mecatronica); • pentru tehnologii si micro-nanotehnologii, in micro-nanoarhitecturi integrate senzoristice si actuatorice, pentru noi directii de dezvoltare in inginerie si micro-nanoinginerie; • pentru ingineria medicala si biomedicala si bioinginerie, in micro-nanosisteme inteligente pentru analize, selectari si tratamente in domeniu etc.
In prezent, se experimenteaza noul domeniu de aplicabilitate al „Adaptronicii sistemelor inteligente“, in telemonitorizarea si telecontrolul echipamentelor mecatronice, integronice si adaptronice de control inteligent in procesele de fabricatie industriala inteligenta.
Asadar, lucrarea, caracterizata prin originalitate, noutate, aplicabilitate industriala si societala, este destinata dezvoltarii inteligente sustenabile a viitoarei societati romanesti din secolul XXI.
? DUAL ROTOR SINGLE INVERTER AND SINGLE STATOR PERMANENT MAGNETS SYNCHRONOUS MACHINE FOR HYBRID ELECTRIC VEHICLES, Editura Politehnica, Timisoara - Prof. dr. ing. Lucian Nicolae Tutelea, conf. dr. ing. Sorin Ioan Deaconu
Cartea trateaza, pe parcursul a 119 pagini, in cadrul a 11 capitole, problematica sistemelor de actionare electrica a vehiculelor hibride serie si paralel, utilizand o masina electrica cu intrefier axial cu un stator si doua rotoare disc, cu magneti permanenti distribuiti pe suprafata, care functioneaza in regimuri diferite (motor, generator sau frana), se rotesc independent intr-un domeniu larg de variatie a vitezei, in acelasi sens sau in sensuri diferite, sistemul fiind alimentat de la un singur invertor care genereaza o unda de tensiune cu doua frecvente si serveste ca text de referinta pentru proiectanti si cercetatori din domeniul industriei auto. Cartea se bazeaza pe experienta indelungata a autorilor in proiectarea analitica si optimala a masinilor electrice, pe validarea rezultatelor cu metoda elementului finit si prin incercari experimentale, cautand un echilibru intre teorie si practica.
Este propusa o familie noua de masini pentru tractiunea electrica, cu dimensiuni de gabarit radiale si axiale substantial reduse si densitate de cuplu respectiv randament ridicate. Se prezinta elementele constructive de baza ale noii masini electrice sincrone propuse, avand intrefier axial, un stator cu crestaturi pe ambele parti si doua rotoare cu magneti permanenti, principalele ecuatii de proiectare, functiile obiectiv ale proiectarii optimale si influenta saturatiei asupra inductantelor masinii. Cu ajutorul infasurarii statorice de tip concentrat si a magnetilor permanenti rotorici montati pe suprafata se dovedeste capabilitatea masinii de producere a cuplului electromagnetic, cu o valoare medie si o pulsatie in directa legatura cu forma de variatie a solenatiei din intrefier. Se propune o metoda de proiectare noua, prin subdivizarea masinii cu flux axial intr-un numar suficient de mare de planuri de calcul independente, efectuarea calculelor cu metoda elementelor finite bidimensionala pentru fiecare plan, iar valorile finale de calcul se obtin prin compunerea rezultatelor obtinute pentru fiecare plan.
Pentru simulare se iau in considerare doua regimuri (regimul stationar si regimul dinamic). Este analizata strategia duala de control vectorial al vitezei celor doua rotoare cu un stator comun, iar rezultatele simularilor dovedesc viabilitatea ei. Se prezinta apoi strategia duala de control vectorial a cuplului cu simularile aferente. Ca element de originalitate pe plan mondial, masina sincrona cu intrefier axial, avand un stator si doua rotoare cu magneti permanenti, este controlata cu ajutorul unui singur invertor ce genereaza o unda de tensiune care moduleaza doua frecvente simultan, fiecare frecventa fiind frecventa de sincronism a unuia din cele doua rotoare, iar in acest fel rotoarele pot functiona in regim de motor sau generator, independente unul fata de altul, intr-un domeniu larg de variatie a vitezelor, in acelasi sens sau in sens contrar.
Se prezinta o solutie originala de alimentare a infasurarii conectate in triunghi a statorului masinii sincrone axiale de la un invertor cu patru elemente de comutatie si un condensator divizat in circuitul intermediar.
? COMPENDII DIN REZISTEN?A MATERIALELOR ? Vol. I, II, III, Editura AGIR si Editura MEGA - Prof. univ. em. dr. ing. Mircea Bejan (Vol. I, II, III), dr. ing. Mihaela Simion (Vol. I, II), dr. ing. Ioan Aurel Chereches (Vol. I, II), dr. ing. Daniel Gheorghe Lakatos (Vol. I, II), dr. ing. Ioan Vidican (Vol. I, II), drd. ing. Maria-Adriana Cordos (Vol. III), dr. ing. Tiberiu Lehene (Vol. III)
Prin conceperea si aparitia volumelor de Compendii din rezistenta materialelor (pe care Univers ingineresc le-a prezentat pe larg in numerele 20/2013 - Vol. I si II si nr. 12/2014 - Vol. III), autorii si-au propus sa ofere o baza, o temelie solida in formarea si fundamentarea unei gandiri tehnice si logice atat de necesare in realizarea unui suport durabil in activitatea inginereasca. Lucrarea reprezinta expuneri rezumative, sintetice ale ariilor de interes manifestate de autori, completand cunostintele de baza ale inginerului, cunostinte de specialitate dobandite in sistemul invatamantului superior tehnic, intregind principiile fundamentale si conceptele proiectarii si exploatarii sistemelor mecanice, realizand sistematizarea anumitor aspecte din vastul domeniu al ingineriei mecanice.
Structura si continutul cartii urmaresc intr-o oarecare masura dezvoltarea lucrarii de Rezistenta materialelor, elaborata in doua volume de coordonatorul lucrarii, prof. univ. em. dr. ing. Mircea Bejan in anul 1982, completata in editiile urmatoare, carti folosite de serii intregi de studenti si care au constituit suport in realizarea si a altor cursuri aparute ulterior sub semnatura unor distinsi colegi. Cartea contine aspecte importante din activitatea de pregatire doctorala a autorilor, din studiile si cercetarile specifice temelor de doctorat abordate.
Potrivit prof. univ. dr. ing. Ioan Szava, de la Universitatea Transilvania din Brasov, unul dintre referentii oficiali ai lucrarii analizate, „Tematica abordata este de mare actualitate si utilitate, iar lucrarea in ansamblu satisface intru totul cerintele impuse unui tratat tehnic modern. Intreaga lucrare este caracterizata printr-o inalta tinuta stiintifica, limbajul utilizat fiind clar si concis, autorii fiind nu numai teoreticieni cu o pregatire temeinica, dar si practicieni/cercetatori consacrati“.
Cui se adreseaza o asemenea lucrare? Sa ne gandim la cei ce-si pregatesc teze de doctorat in domeniul ingineriei mecanice; la absolventii universitatilor tehnice care vor sa-si sistematizeze cunostintele tehnice dobandite de-a lungul studiilor universitare; la cercetatorii si inginerii proiectanti in domeniile constructiilor ingineresti; in domeniul invatamantului tehnic superior, al logicii tehnicii si ingineriei. Pe ansamblu, lucrarea ramane deschisa unor tratari viitoare.
Autorii au adresat multumiri profesorilor universitari Tiberiu Dimitrie Babeu, Augustin Cretu, Ioan Szava si Dan Mandru, „specialisti recunoscuti pe plan national si international, care au binevoit sa parcurga manuscrisul si sa faca asupra unor aspecte observatii de care am tinut cu prisosinta seama“.
? ECHIPAMENTE COMPLEMENTARE PENTRU SISTEMUL ANTIGRINDINA DIN ROMANIA, Editura SITECH, Craiova - Prof. univ. dr. ing. Gheorghe Manolea, s.l. dr. ing. Laurentiu Alboteanu, as. dr. ing. Constantin Sulea s.a.
Lucrarea este rezultatul cercetarilor efectuate de coordonatori de mai bine de zece ani. De remarcat ca echipa de cercetare s-a completat pe masura ce au avansat cercetarile, pe masura ce baza materiala a fost diversificata. Pe parcursul cercetarilor in domeniul echipamentelor complementare din Sistemul antigrindina in Romania s-au identificat problemele prin a caror rezolvare acesta devine performant, iar in final s-au propus solutii pentru pozitionarea automata a rampelor de lansare a rachetelor antigrindina, pentru alimentarea cu energie electrica de la surse alternative a echipamentelor specifice si pentru integrarea unui sistem informatic care sa permita gestionarea informatiilor.
Metodele de cercetare utilizate si solutiile propuse de autori confera rezultatelor un pronuntat caracter de aplicabilitate si originalitate. Astfel, solutia propusa pentru orientarea automata a panourilor fotovoltaice a fost verificata, mai intai, prin modelare si simulare numerica, iar rezultatele validate prin experimente pe prototip ce poate fi utilizabil in aplicatiile reale. Nivelul tehnic si stiintific ridicat al sistemului de monitorizare a circulatiei energiei, intre panourile fotovoltaice - acumulatori - consumatori, este justificat prin faptul ca produsul rezultat are inglobata si o componenta software, iar originalitatea este demonstrata de obtinerea Brevetului de Inventie 126005/29.06.2012.
Sistemul de pozitionare automata a rampelor de lansare a rachetelor antigrindina este un exemplu de comanda locala si de la distanta a unui sistem cu doua grade de libertate. In plus, partea de actionare face apel la solutii de ultima generatie: motoare sincrone cu magneti permanenti, drivere inteligente. Solutia este materializata intr-un echipament modular, utilizabil in activitatea de formare a personalului care lucreaza in Sistemul antigrindina, si intr-un prototip montat pe o rampa reala prin care se demonstreaza aplicabilitatea acestuia. Trebuie subliniata precizia de pozitionare foarte buna de +/- 1,50 precum si utilizarea unui touch-screen pentru prescrierea locala a coordonatelor de tragere. Exemplele care ilustreaza programarea driverelor inteligente fac din lucrare un instrument util atat celor care deservesc sistemul antigrindina, cat si altor specialisti care lucreaza cu sisteme de actionare inteligente.
Sistemul informatic, original in totalitate, specific unitatilor de lansare a rachetelor antigrindina, este format din subsistemul pentru luarea deciziei de lansare, care se adreseaza exclusiv Unitatii centrale de comanda, si din subsistemul pentru asistarea deciziei de lansare, care se adreseaza Unitatii locale de lansare a rachetelor. Sistemul informatic permite: micsorarea timpului de interventie, o mai buna organizare, un grad de securitate ridicat, o eficienta sporita, reducerea costurilor de exploatare si intretinere, cresterea performantelor.