Parteneriatul scoala - agenti economici in sprijinul dezvoltarii invatamantului profesional si tehnic
Data: 1-15 octombrie 2016
Bazat pe stabilirea unui echilibru între cererea şi oferta educaţională, parteneriatul dintre şcoală şi agenţii economici poate avea un impact semnificativ, din perspectiva dezvoltării personale a elevilor şi a inserţiei socio-profesionale a absolvenţilor.
Pornind de la beneficiile pe care parteneriatul cu agenţii economici poate să le aducă şcolii şi elevilor săi, este necesar ca unităţile şcolare de învăţământ profesional şi tehnic să aplice strategii prin care să valorifice prevederile legislative, să stabilească priorităţile şcolii, să atragă şi să sensibilizeze agenţii economici.
La nivel naţional, modernizarea învăţământului profesional şi tehnic şi creşterea relevanţei acestuia pe piaţa muncii constituie preocuparea permanentă a Centrului Naţional pentru Dezvoltarea Învăţământului Profesional şi Tehnic (CNDIPT), instituţie publică aflată în subordinea Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice.
La nivel local, CNDIPT are filiale regionale şi câte un reprezentant la nivelul fiecărui Inspectorat Şcolar Judeţean. Pentru creşterea atractivităţii ofertei de formare prin învăţământ profesional şi tehnic, CNDIPT se implică în proiectarea ofertei de formare profesională la nivelul fiecărui judeţ, printr-o strânsă colaborare cu Consorţiile Regionale şi cu Comitetele Locale de Dezvoltare a Parteneriatului Social (CLDPS). În judeţul Dolj, din CLDPS face parte şi Sucursala AGIR Dolj, dl. prof. univ. dr. ing. Gheorghe Manolea fiind vicepreşedinte. Rolurile acestor structuri sunt bine definite prin reglementări concordante cu programele de coeziune economică şi socială susţinute cu fonduri nerambursabile.
Prin parteneriatul şcoală - agenţi economici, formarea profesională iniţială beneficiază de o serie de avantaje, cel mai important fiind acela că elevii au acces la pregătire practică desfăşurată cu dotări performante, fie în şcoli, fie direct, în cadrul procesului de producţie, sub supravegherea personalului de la agenţii economici. Un exemplu elocvent este cel de la Colegiul Ştefan Odobleja, care beneficiază de un corp de ateliere modernizate şi dotate în cadrul unui parteneriat cu Automobile Ford, Fundaţia Gazeta de Sud şi Primăria Craiova. Centrul tehnic realizat prin extinderea laboratorului de mecatronică este utilat cu echipamente de înaltă tehnologie, specifice uzinelor Ford. Pe lângă calitatea asigurată procesului instructiv prin investiţia în tehnologie, Automobile Ford organizează şi derularea stagiilor de pregătire practică, pentru creşterea semnificativă a oportunităţilor de angajare a absolvenţilor în cadrul acestei societăţi.
Toate aceste avantaje ale parteneriatului şcoală - agenţi economici lasă suficient spaţiu de acţiune pentru valorificarea integrală a potenţialului de care dispune acesta, deoarece:
- unii agenţi economici doresc să fie parte activă în procesul de formare a forţei de muncă necesare pentru diverse calificări;
- pe piaţa forţei de muncă, pentru numeroase calificări, se manifestă o nevoie acută de personal calificat prin învăţământul profesional.
În anul 2011, a fost realizat un studiu previzional al nevoilor pieţei muncii, în cadrul proiectului cofinanţat din FSE „Corelarea ofertei educaţionale a învăţământului profesional şi tehnic cu cerinţele pieţei muncii", pe baza căruia se efectuează actualizări anuale ale datelor colectate de la un eşantion reprezentativ la nivel naţional al companiilor. Pentru anul şcolar 2013 - 2014, la sugestia agenţilor economici parteneri, oferta de şcolarizare a Colegiului Ştefan Odobleja a inclus calificarea „Tehnician metrolog"; numărul mic de opţiuni ale elevilor nu a permis formarea clasei şi, drept urmare, în anul şcolar următor, calificarea a fost înlocuită cu cea de „Tehnician electromecanic instalaţii şi aparatură de bord (aeronave)", la solicitarea Fabricii de Avioane şi a Aeroclubului din Craiova. Această calificare este menţinută şi în prezent, prezentând interes pentru absolvenţii de gimnaziu şi pentru agenţii economici parteneri menţionaţi.
Un alt proiect similar, „Curriculum revizuit pentru învăţământul profesional şi tehnic - CRIPT" are ca rezultate documente curriculare noi pentru calificări cerute pe piaţa muncii, avizate de Autoritatea Naţională pentru Calificări. Proiectarea lor s-a realizat prin contribuţia directă a reprezentanţilor agenţilor economici care au formulat sugestii şi cerinţe corespunzătoare realităţilor pieţei muncii. Agenţii economici au cerut renunţarea la formarea competenţelor nerelevante pentru o anumită calificare: o astfel de competenţă este cea de „realizare a circuitelor electronice din instalaţiile electrice" pentru calificarea „electrician exploatare joasă tensiune", la care s-a renunţat la cererea reprezentantului S.C. ADICONS S.R.L. din Craiova. Tot la sugestia agenţilor economici, curriculum-ul face referire la antreprenoriat, la securitatea ocupaţională şi la o serie de atitudini legate de disciplina muncii.
Se poate aprecia, aşadar, că parteneriatul şcoală - agenţi economici conferă calitate pregătirii profesionale.