Importanta practica a informatizarii mentenantei
Data: 16-31 ianuarie 2005
In timp ce numeroase tari vest-europene dispuneau inca din anii 1980 de produse software specializate pentru mentenanta, in Romania s-a platit mult timp tribut unor conceptii absolut gresite, potrivit carora in categoria domeniilor de activitate vizate de informatizare nu se afla si ... mentenanta. Sau, in cel mai bun caz, locul acesteia este considerat departe, la coada unei lungi liste de asteptare.
Sectoarele mecano-energetice, compartimente aflate in centrul mentenantei, nu au nici o sansa de a-si depasi conditia si de a pune bazele unei mentenante industriale moderne si eficiente atât de necesare, in absenta computerului! Acesta este singurul instrument care permite cuprinderea si stapanirea uriasului volum de date si informatii specifice mentenantei si folosirea de metode si tehnici moderne in elaborarea strategiilor si adoptarea deciziilor.
Articolul ofera un punct de vedere despre mentenanta si problemele ei, despre informatizare ca suport al mentenantei.
Componentele mentenantei
Mentenanta, definita ca un ansamblu de activitati care au ca scop mentinerea in stare de functionare a fondurilor fixe (denumite in continuare, pentru simplificare, echipamente), la parametrii nominali si cu costuri minime, pe toata durata lor de viata, inseamna:
- reparatii planificate;
- intretinere;
- reparatii accidentale (neplanificate);
- urmarirea comportarii in exploatare a echipamentelor;
- asigurarea pieselor de schimb si a materialelor necesare reparatiilor si intretinerii;
- asigurarea documentatiei tehnice pentru reparatii si intretinere (tehnologii, desene, scheme etc.);
- modernizarea echipamentelor.
Mentenanta in practica
Oricat ar fi de neplacut, reparatiile periodice nu pot fi eliminate din preocuparea companiilor; uzura fireasca, imbatranirea unor materiale, deprecierea calitativa a altora fac necesare reparatii in cadrul carora sa se procedeze la inlocuirea acelor piese, subansambluri sau materiale care in mod firesc nu mai corespund.
Astfel de reparatii sunt numite planificate si in legatura cu ele exista multe pareri si mai ales controverse. Totul porneste de la faptul ca un echipament care inca functioneaza este oprit pentru reparatie. De aici incep discutiile si reprosurile la adresa reparatiilor planificate. O anumita rigiditate care s-a manifestat in trecut motiveaza pana la un punct aceste reprosuri.
De aceea, pentru ca reprosurile sa nu mai fie indreptatite, este necesar sa existe flexibilitate si criterii corespunzatoare pentru planificare. Totodata, un suport informatic este necesar pentru toti cei care doresc o mentenanta moderna si eficienta.
Un astfel de suport informatic este oferit de compania SIVECO Romania. Componenta pentru Managementul Mentenantei, din Sistemul Informatic Intergrat SIVECO APPLICATIONS, este un “instrument” performant pentru un management de calitate al mentenantei, capabil sa sustina strategii de mentenanta folosite in companii de renume din intreaga lume si sa asigure adoptarea acelei strategii de mentenanta care este potrivita conditiilor specifice din fiecare companie.
Componenta Managementul Mentenantei permite gestionarea si cunoasterea tuturor acelor categorii de informatii tehnice si economice de care este nevoie pentru desfasurarea in conditii optime a activitatii de mentenanta. Sistemul realizeaza gestionarea “totala” a echipamentelor, prin constituirea unei baze de date unice si complete de echipamente si lucrari de mentenanta, care fructifica experienta trecuta si toate informatiile tehnice si economice de care se dispune.
Avantaje si beneficii obtinute prin utilizarea componentei pentru Managementul Mentenantei
Experienta numerosilor utilizatori arata ca inca din primii ani de folosire a sistemului se obtin reduceri ale costurilor mentenantei de circa 15%, urmand ca pe masura ce integrarea, experienta si baza de date cresc sa se ajunga la 25-30%. Consecinta directa a reducerii numarului de caderi accidentale, diminuarea costurilor este favorizata si de:
* gestiunea lor in timp real;
* implementarea si urmarirea bugetelor de cheltuieli;
* separarea clara a costurilor interne de cele externe;
* optimizarea utilizarii resurselor materiale si umane etc.
Alte avantaje
In continuare mentionam alte avantaje si beneficii concrete constatate la companiile care utilizeaza componenta pentru Managementul Mentenantei.
- Reducerea la minimum a timpului de accesare a informatiilor specifice mentenantei
Sistemul permite gestionarea si cunoasterea unei arii largi de informatii necesare specialistilor din compartimentele de mentenanta – practic a tuturor categoriilor de informatii de interes. Aceste date, care sunt de regula disipate in toata compania: Serviciul Tehnic/LUR/Productie, Sectiile/Atelierele de reparatii, Sectiile/Atelierele de proiectare etc. si greu de gasit in aceste conditii, se vor regasi acum intr-un singur loc: SIVECO APPLICATIONS – componenta pentru Managementul MENTENANTEI.
Aducerea tuturor datelor relevante in sistem are avantajul accesarii si cunoasterii lor, usor si rapid, de catre toti utilizatorii care au nevoie de ele. Datele vor fi adaugate/actualizate de cine trebuie, atunci cand trebuie, in conformitate cu drepturile de operare conferite. Sistemul asista utilizatorul astfel ca acesta sa aiba cat mai putine erori de introducere sau il avertizeaza daca este posibila o eroare. in acest fel,
Informatia din sistem va fi corecta!
Toate informatiile despre echipamente si comportarea lor in exploatare sunt pastrate pe toata durata de viata a acestora. In acest scop sistemul pune la dispozitie instrumente de arhivare a activitatilor incheiate; informatiile necesare pot fi consultate in istoric, astfel ca:
Experienta poate fi oricand cunoscuta si valorificata de personalul de specialitate, chiar daca este nou angajat!
in lipsa calculatorului informatiile din mentenanta se inregistreaza in registre, dosare, caiete. In general, aceste informatii vor fi accesibile celui care le-a realizat si foarte putin altora. Despre parcurgerea si valorificarea inregistrarilor pe o perioada lunga de timp nici nu poate fi vorba. Fiecare specialist din mentenanta va utiliza propria experienta si o mica parte din experienta colegilor. Situatia devine cu adevarat dificila atunci cand are loc o plecare din compartiment, deoarece o data cu persoana pleaca si experienta acesteia, chiar daca inregistrarile raman pe undeva. Daca insa fiecare inregistrare se realizeaza in sistemul informatic atunci:
Informatia nu se mai pierde la plecarea specialistilor din companie!
Sistemul pune la dispozitie instrumente de cautare performante – filtre de selectie () care permit, practic in orice moment, o consultare a datelor de interes, printr-o selectie complexa, bazata pe diverse criterii de cautare bine definite. Sistemul beneficiaza de timpi optimi de executie a proceselor de cautare, drept pentru care:
Informatia poate fi accesata cu minim de efort si rapid!
- Posibilitatea analizelor multiple asupra mentenantei, inclusiv a costurilor acesteia
Sistemul ofera instrumentele necesare unei tratari unitare a tuturor entitatilor supuse mentenantei, oricare ar fi acestea: echipamente tehnologice propriu-zise (utilaje, instalatii, linii tehnologice etc.), cladiri, constructii speciale, drumuri s.a.m.d.; chiar si componentele acestora (subansambluri, repere) sunt tratate de sistem ca echipamente.
Astfel, sistemul permite definirea cu usurinta a structurii echipamentului, pana la orice nivel de detaliere se doreste. Un echipament poate fi reprezentat prin structura sa (), atat din punct de vedere constructiv cat si functional.
Orice echipament, indiferent de natura si complexitate, poate fi definit in sistem, cu structura sa, pe oricate niveluri de detaliere se doreste!
Sistemul gestioneaza lucrarile de mentenanta in corelatie cu structurile definite, astfel ca orice interventie asupra unui subechipament, indiferent de nivelul de structura pe care se afla acesta, va fi reflectata si la nivel superior, la echipament.
Costurile lucrarilor de mentenanta efectuate/planificate se cumuleaza pe verticala, de jos in sus (de la un nivel inferior la nivelul superior)!
De asemenea, sistemul permite precizarea pozitiei echipamentelor in companie: din punct de vedere al locului de amplasare (ZONA), din punct de vedere al rolului in companie (FUNCTIE), din punct de vedere al apartenentei acestuia la o familie de echipamente (FAMILIE) si la un centru de cost (CENTRU DE COST).
Toate aceste elemente – Zona / Functie / Familie / Centru de Cost - se constituie in criterii de grupare/selectie, utilizate pentru analize multiple ale costurilor mentenantei!
- Reducerea costurilor mentenantei, printr-un control total al activitatii
Sistemul gestioneaza atat costurile interne cat si costurile externe (la terti).
De asemenea, sunt monitorizate toate tipurile de costuri:
- trecute (activitati terminate);
- prezente (activitati in curs de executie);
- viitoare (planificate).
Costurile sunt detaliate pentru:
- resurse umane-salariati;
- resurse materiale;
- alte tipuri de costuri.
Costurile sunt agregate/cumulate pe:
- zone (ateliere, sectii, subunitati etc.);
- functii indeplinite de echipamente;
- centre de cost;
- grupari de echipamente (conform unor criterii specifice companiei).
In aceste conditii, sistemul permite:
Reducerea costurilor printr-un control total al acestora, in TIMP REAL!
Fiecare lucrare de mentenanta care s-a efectuat sau se efectueaza asupra unui echipament este gestionata de sistem, in principal prin:
- operatiile tehnologice de executat;
- resursele umane si materiale necesare;
- ciclul de executie;
- durata de executie;
- costuri.
Cunoasterea acestor elemente permite o planificare flexibila a activitatii de mentenanta, care determina:
Reducerea costurilor prin optimizarea planificarii!
La companiile care au implementat si utilizeaza componenta pentru Managementul Mentenantei se constata o scadere a ponderii mentenantei corective in favoarea mentenantei preventiv-planificate. Acest lucru se reflecta asupra costurilor mentenantei si aduce:
Reducerea costurilor de mentenanta cu peste 20%, in conditiile cresterii calitatii acesteia!
Daca se dispune de aparatura pentru monitorizarea caracteristicilor de functionare ale echipamentelor (presiune, temperatura, vibratii etc.), sistemul poate utiliza informatiile respective pentru prevenirea aparitiei defectelor. Sistemul determina cu multa exactitate momentul când trebuie sa fie oprit un echipament pentru o interventie, astfel ca se poate obtine:
Reducerea costurilor prin optimizarea momentului introducerii echipamentelor in reparatii!
In acelasi timp, sistemul permite inregistrarea evenimentelor intervenite in functionarea echipamentului, sub urmatoarea forma:
- defect;
- cauza defectului;
- simptom manifestat;
- mod de remediere.
Prin analiza acestora, sistemul permite prevenirea altor defecte asemanatoare, evidentierea punctelor critice, a defectelor sistematice, a defectelor datorate furnizorilor, care are ca efect:
Reducerea costurilor datorate defectelor si avariilor, prin reducerea numarului si gravitatii acestora!
Pentru a facilita analiza defectelor inregistrate, sistemul prezinta “arbori de defecte”, construiti automat pe baza evenimentelor inregistrate in ordine cronologica. Un arbore de defecte are ca punct de plecare (radacina) un simptom manifestat, detaliat pe cauze, defecte rezultate si remedii intreprinse.
Un detaliu important este faptul ca Managementul Mentenantei functioneaza integrat cu alte componente ale sistemului SIVECO APPLICATIONS: Managementul Stocurilor, Managementul Achizitiilor, Managementul Contractelor, Managementul Mijloacelor Fixe, Managementul Financiar Contabil s.a.
- Ridicarea nivelului de pregatire a intregului personal din mentenanta
Implementarea si utilizarea sistemului are consecinte pozitive si in ceea ce priveste nivelul general de pregatire a utilizatorilor finali, prin:
- principiile promovate, care sunt cele ale unei mentenante moderne;
- sistemul de scolarizare propus si asigurat utilizatorilor;
- punerea la dispozitia utilizatorilor a numeroase documentatii despre sisteme si despre mentenanta;
- promovarea unui benefic schimb de idei, in cadrul manifestarii anuale "Clubul utilizatorilor", care aduce alaturi utilizatorii sistemului din toate domeniile de activitate etc.
- Planificarea activitatilor si resurselor
Toate metodele de mentenanta practicate sunt oferite de sistem:
* mentenanta preventiva, bazata pe timp si stare;
* mentenanta predictiva, pe baza de masuratori directe in functionare;
* mentenanta proactiva, bazata pe analiza combinata a:
- tuturor datelor de istoric ale evolutiei echipamentului;
- masuratorilor specifice mentenantei predictive;
- informatiilor specifice mentenantei preventiv-planificate;
* mentenanta corectiva (pentru remedierea defectelor accidentale).
Sistemul permite folosirea tuturor acestor metode, individual sau combinat si asigura conditii optime pentru trecerea rapida de la mentenanta corectiva la cea preventiva si/sau predictiva.
Caracteristici:
* flexibilitate maxima;
* combinarea criteriilor de programare;
* corelarea cu programele de productie;
* corelarea cu disponibilul de resurse umane si cu asigurarea materiala;
* comenzile de aprovizionare aflate in derulare si livrarile in curs pot fi luate in calcul;
* emiterea automata de comenzi de lucru pentru fiecare pozitie din plan, cu atasarea resurselor, listei de piese si materiale, desenelor de piese, tehnologiilor de executie, masurilor de securitate necesare;
* planificarea pe baza de prioritati; interventiile sunt selectate functie de acestea si de data la care resursele vor fi disponibile;
* definirea de factori de ponderare care permit “sincronizarea” cererilor contradictorii;
* optimizarea programelor pe baza de algoritm complex, care ia in considerare sute de elemente etc.
Pot fi simulate programe pe termen lung sau scurt, cu scopul de a evalua costurile, fara a perturba planurile in curs de desfasurare.
Mentenanta predictiva este visul oricarui sector mecano-energetic si inseamna efectuarea interventiilor functie de starea concreta a echipamentului, determinata prin masuratori directe efectuate in timpul functionarii. Sistemul poate primi, pastra si interpreta date diverse, culese direct de la echipament: temperatura, presiunea, vibratiile s.a. in urmatoarele conditii:
- numarul de puncte de masura este nelimitat;
- pot fi definite marimile nominale, limitele abaterilor admise si semnalele de alarma pentru fiecare punct de masura;
- frecventa masuratorilor este definita de utilizator, dar sistemul poate interveni “inteligent” si dinamic, iar daca observa ca echipamentul da semne de deteriorare, modifica frecventa acestora astfel ca datele sa fie relevante;
- diverse functii permit gestionarea alarmelor; se ofera lista echipamentelor pentru care sunt estimate defectari si datele la care acestea vor aparea;
- crearea activitatilor destinate masuratorilor predictive este extrem de usoara: este suficient sa se copieze, total sau partial, activitatile unei interventii la alta interventie.
Sistemul asista utilizatorul in planificarea resurselor umane (prin calculul disponibilului pentru un plan dat) si resurselor materiale (prin calculul disponibilului pentru un plan dat, rezervarea materialelor si pieselor existente si emiterea de raport de necesitate pentru cele care nu exista).