Carte tehnica
Data: 16-31 ianuarie 2006
Apreciem in mod deosebit aceasta aparitie editoriala si subliniem faptul ca in literatura tehnica de specialitate din Romania s-a resimtit de multa vreme necesitatea unei lucrari care sa cuprinda in mod sintetic multitudinea problemelor teoretice si practice referitoare la stabilitatea versantilor si taluzurilor.
Schimbarea frecventa a intensitatii si modului de actiune ale factorilor naturali, precum si interventia frecventa si de mare amploare a omului asupra naturii, poate duce in multe cazuri la dezechilibre naturale serioase, printre care se numara si pierderea echilibrului natural si a stabilitatii versantilor si taluzurilor, cu urmari dintre cele mai neplacute.
Proiectarea si realizarea unor mari cariere de minereuri si combustibili minerali, construirea a numeroase halde si iazuri de decantare care inmagazineaza fiecare in parte zeci sau chiar sute de milioane de metri cubi de steril, executia drumurilor si cailor ferate de mare trafic in zone de deal si de munte, precum si realizarea altor lucrari civile si industriale de mare anvergura, reclama un studiu aprofundat al terenului pentru o buna cunoastere a acestuia si estimarea in diferite faze de executie si exploatare a stabilitatii versantilor afectati si a taluzurilor nou-create.
Necesitatea studierii deformatiilor si alunecarilor versantilor si taluzurilor este determinata de urmarile negative ale acestor fenomene, care in cele mai multe cazuri pot duce la importante pagube materiale si financiare si chiar la pierderi de vieti omenesti.
Fenomenele de deformare si instabilitate ale masivelor de roci si ale constructiilor ingineresti de pamant au preocupat dintotdeauna oamenii de stiinta, care au cautat pe de o parte sa inventarieze factorii si cauzele care duc la dezechilibre in masivele de roci si sa explice mecanismele de producere a alunecarilor, iar pe de alta parte sa evalueze factorii de risc, sa estimeze stabilitatea si sa stabileasca solutii de prevenire si de combatere rationala si eficienta a fenomenelor negative.
Elaborarea unei lucrari care sa cuprinda problematica mentionata si-a asumat-o domnul prof. univ. dr. ing. Ilie Rotunjanu, care in baza experientei proprii din activitatea practica si de cercetare stiintifica, din munca de investigare a numeroase alunecari de teren, din consultarea si studiul unei vaste literaturi de specialitate, precum si din studiul realizarilor practice in domeniu pe plan national si mondial, a reusit sa ne puna la dispozitie o lucrare bine structurata si riguros fundamentata din punct de vedere stiintific si practic, care, de fapt, reliefeaza valoarea si personalitatea stiintifica a domniei sale, slujind cu devotament si abnegatie stiinta si invatamantul superior minier de peste 35 de ani.
Lucrarea este structurata in zece capitole si peste patruzeci de subcapitole, astfel incat vasta problematica abordata sa se dezvolte de la simplu la complex si sa fie cat mai accesibila intelegerii.
In primele capitole autorul pune accent pe cunoasterea masivului de roci si a structurilor geologice, a fenomenelor geomecanice negative prezente in natura si in constructiile artificiale de pamant si pe factorii si cauzele alunecarilor de teren.
In partea a doua a lucrarii sunt abordate si tratate cu mare acuratete problemele legate de: estimarea stabilitatii versantilor si taluzurilor; proiectarea lucrarilor de debleiere din constructiile ingineresti si din exploatarile miniere la zi; stabilitatea haldelor de steril si a iazurilor de decantare.
Daca in urma cu cateva decenii alunecarile de teren erau combatute doar prin lucrari de oprire a maselor de pamant dislocate, fara a se cunoaste si fara a se actiona asupra cauzelor, in prezent stabilirea solutiilor se face pe baza cunoasterii fenomenelor, prin intermediul cunostintelor furnizate de mecanica pamanturilor, geotehnica si de geologie inginereasca.
Ca urmare a celor de mai sus, autorul finalizeaza lucrarea cu un capitol care se refera la solutii cu caracter geotehnic pentru consolidarea versantilor si taluzurilor.
In lucrare, pe langa aspectele teoretice, sunt prezentate si o serie de exemple de calcul ce ofera posibilitatea de insusire mai rapida a metodelor de estimare a stabilitatii versantilor si taluzurilor, sau de proiectare a geometriei pentru unele constructii ingineresti de pamant.
Continutul si structura materialului pe capitole si subcapitole reflecta preocuparea autorului de a sintetiza intr-un volum cu dezvoltare rezonabila multitudinea problemelor si aspectelor ce caracterizeaza stabilitatea versantilor si taluzurilor.
Lucrarea se adreseaza in special studentilor, doctoranzilor si cadrelor tehnico-ingineresti din productie, proiectare si cercetare ce activeaza in domeniile minier, geologic, geotehnic si al constructiilor de drumuri si cai ferate.
Felicit autorul pentru lucrarea realizata si imi exprim convingerea ca ea va fi primita cu interes si apreciata in mod deosebit de cei carora li se adreseaza.