SFARSIT DE AN CU ORCHESTRA INGINERILOR PETRU GHENGHEA, PE SCENA ATENEULUI
Data: 16 - 31 ianuarie 2007
Ca si in alti ani, luna decembrie a anului recent incheiat a insemnat o perioada de intensa activitate muzicala pentru merituosii membri ai Orchestrei Inginerilor.
Un prim concert, care a avut loc in 3 decembrie pe marea scena a Ateneului Roman a incheiat suita de reprezentatii consacrate aniversarii a 50 de ani de activitate continua a orchestrei. Ele au cuprins spectacolele din luna martie, care au avut loc tot pe scena Ateneului, urmate de cele doua, sustinute in luna mai, in arhipelagul maltez, in capitala Valetta si in insula Gozo, la invitatia Teatrului Manoel, cea mai inalta institutie culturala din Malta.
Destinul a vrut ca acest spectacol sa fie, in acelasi timp, primul la care nu a mai fost prezent, in calitate de dirijor sau de mentor, prof. dr. ing. Petru Ghenghea, cel care a dat nastere Orchestrei Inginerilor in 1956, plecat dintre noi cateva luni inainte. Avusese, insa, bucuria de a fi fost omagiat si ovationat de peste 1000 de spectatori, in luna martie, la concertul aniversar al celor 50 de ani, cand a dirijat pentru ultima data orchestra careia i-a incredintat sufletul. Tributul de recunostinta pe care continuatorii operei profesorului Ghenghea, dar si mai vechii muzicieni care au lucrat cu domnia sa, i-l datoreaza se va regasi, de acum inainte, in efigia acestui ansamblu, care ii va purta numele in timp, Orchestra Inginerilor Petru Ghenghea. Acest legamant a fost facut cunoscut de catre muzicologul Petre Codreanu, un apropiat al profesorului si devotat sfatuitor in tainele artistice, in deschiderea concertului din decembrie, emotionand publicul care umplea Ateneul la refuz.
Concertul a avut ca solisti, nici nu se putea altfel, reprezentanti marcanti ai colectivului de artisti muzicieni, inginerii automatisti Ileana Ionesti si Mihai Perciun. Sunt doi valorosi violonisti, cu numeroase aparitii solistice in tara, dar si in Marea Britanie, Statele Unite si Malta. Interpretarea lor, in Concertone in do major de Mozart, a fost una dintre cele mai bine construite si rafinate dintre cele realizate in decursul anilor. Li s-au alaturat, in partitura solistica, si violoncelistul ing. dipl. Teodor Chircu, cu aceeasi prestatie convingatoare ca in toate aparitiile sale, si oboista Valerica Miron, cu un ton de o calda vibratie.
Programul a mai cuprins doua capodopere romantice, uvertura Cenusareasa de Gioacinno Rossini si Simfonia a 7-a de Ludwig van Beethoven, interpretari care au cucerit literalmente audienta. Este remarcabila forma artistica etalata de orchestra, forma care, desigur, este rezultatul unei munci sustinute pe parcursul a luni de zile, dar mai ales al unei daruiri adevarate pentru muzica, cu incununari exclusiv spirituale.
Si, cu siguranta, invitarea orchestrei de a participa la spectacolul Craciun pentru toti organizat de Fundatia Solidaritatea Culturala, sub patronajul Ministerului Culturii si al Cultelor si al Filarmonicii George Enescu este o recunoastere a pasiunii acestor muzicieni, dar si a calitatii artistice, tot mai inalte de la un spectacol la altul. Spectacolul a avut loc pe 16 decembrie 2006 la Ateneul Roman si a beneficiat de participarea mai multor artisti profesionisti din Franta, Portugalia, Germania, Turcia. El a avut ca scop atragerea de fonduri pentru ajutorarea copiilor din Romania. A fost un eveniment de benevolenta care s-a bucurat de prezenta unor personalitati marcante ale vietii noastre politice, sociale si economice. In spectacol, Orchestrei Inginerilor Petru Ghenghea i-au fost rezervate doua lucrari, Adagio de Albinoni, cu prof. dr. ing Mircea Cazacu la vioara si maestrul Nicolae Licaret la orga, si apoi Concertul nr. 5 in la major de Mozart, care a avut ca solista pe incantatoarea violonista Marina Chiche din Franta. Prin prestatia sa, orchestra a lasat o impresie deosebita, apreciata laudativ in comentariile pe marginea evenimentului.
Trebuie subliniate, in mod special, laborioasa activitate si mai ales profesionalismul depuse de dirijorul Andrei Iliescu, in slujba ridicarii permanente a nivelului artistic al colectivului si al sustinerii unor spectacole cu mare succes la public, care sa produca o reala bucurie atat performerilor, cat si publicului fidel.