O seara magica de muzica Concertul traditional de Craciun al Orchestrei Inginerilor Petru Ghenghea
Data: 16-31 ianuarie 2010
Orchestra Inginerilor Petru Ghenghea cultiva o trainica si minunata traditie, aceea de a marca evenimentele traditionale prin spectacole pline de parfum de sarbatoare si de prospetime. O confirma marturiile de la sfirsitul anilor ’70, nucleele orchestrelor Catedralei Sfintul Iosif si ale Bisericii Evanghelice din Bucuresti, singurele care, la acea vreme, aveau cutezanta de a organiza concerte cu prilejul acelor sarbatori. Pasiunea, dintotdeauna, a concert-maestrului orchestrei, prof. univ. Mircea Cazacu, a coagulat in acei ani, in jurul ideii, pe multi dintre cei care iubeau muzica sacra. Dupa anii ’90, orchestra a continuat sa pregateasca aceste spectacole pe cont propriu si sa incinte, an de an, publicul cu programe tot mai reusite, iar pasiunea de a pregati asemenea spectacole a gasit o si mai puternica sustinere, din partea dirijorului Andrei Iliescu care a largit aria evenimentelor aniversare si a asigurat o mai larga diversitate tematica.
Concertul de Craciun din 2009 a avut loc la 22 decembrie, in sala AGIR din Bd. Dacia, in care s-au regasit toti prietenii devotati ai orchestrei, cei care urmaresc cu consecventa, stagiune de stagiune, evolutiile ansamblului. A fost inca o ocazie de a remarca seriozitatea si priceperea, intr-un cuvint, profesionalismul pe care il probeaza concert de concert, membrii acestei orchestre; nu au avut la dispozitie pentru pregatirea acestui spectacol nici trei saptamini de la sustinerea unui alt concert de larga anvergura simfonica pe scena Ateneului. Programul a cuprins lucrari inedite, mai rar prezentate pe scenele noastre, si care incadrau fericit sarbatorirea Craciunului: Doru Popovici – Codex Caioni; J.S. Bach – Suita nr. 2 pentru orchestra in mi minor (selectiuni), Arie pentru soprana si trompeta din Cantata nr. 51; Mozart – Aria Alleluia pentru soprana din Motetul Exsultate Jubilate; Domenico Cimarosa – Concertul pentru oboi si orchestra de camera; Leopold Mozart – Simfonia jucariilor; Suita de colinde romanesti si doua carrols-uri internationale Christmas Song si White Christmas.
Lucrarea lui Doru Popovici este, in fapt, aranjamentul pentru orchestra de coarde a primelor lucrari muzicale romanesti tiparite, care dateaza de la mijlocul sec. al XVI-lea. Din Suita de Bach nr 2. pentru orchestra cu flaut obligatto au fost prezentate Menuet, Polonaise si Badineria, avindu-l ca solist pe flautistul Ionut Vultur, care a lasat o foarte buna impresie, remarcindu-se printr-un sunet cald, bine vibrat si cu velocitatea necesara pe care o impune stralucitoarea Badinerie. Tot din creatia lui Bach s-a prezentat Arie pentru soprana si trompeta din Cantata nr. 51, cu acompaniament de orchestra. Soprana Olga Caia a atacat cu mult curaj si reusita o partitura dificila care impune o voce deopotriva puternica si egala pe un ambitus larg. Foarte buna, secondarea trompetistului Ionel Lazar. Interpretarea reusita a ariei Alleluia din motetul lui Mozart a dezvaluit si calitatile de soprana de coloratura ale Olgai Caia, care s-a dovedit, totodata, o incintatoare aparitie scenica.
Concertul pentru oboi de Cimarosa a deschis – prin caracterul lui luminos – o alta pagina din atmosfera spectacolului de Craciun, aceea a bucuriei efuzive, a sentimentului de plenitudine sufleteasca. Lucia Maria Petroianu, o oboista cu mare experienta muzicala, a cucerit publicul prin interpretarea lucrarii.
Programului cameral s-a incheiat cu Simfonia Jucariilor, o lucrare inca disputata sub aspectul paternitatii de catre istoricii muzicii, unii atribuind-o lui Joseph Haydn, altii – care se pare ca au mai multe argumente – sustinind ca este a lui Leopold Mozart. Sub aparenta unei piese facile, a unei glume muzicale se afla o piesa de o deosebita prospetime si inventivitate. Viziunea dirijorala s-a dorit a fi una care sa sugereze o adunare de jucarii noi, „functionale“ care, pe masura ce atmosfera se infierbinta, se dezmembreaza si se „dis-armonizeaza“; o interpretare, cu adevarat, incintatoare.
Ca si in alti ani, au rasunat, in final, colinde traditionale, pline de farmec si de prospetime. Cele doua cintece internationale din finalul sectiunii de colinde au „globalizat“ paleta de colinde dedicate sarbatorilor de iarna, aducind audienta la un acelasi numitor de emotie estetica.
A fost o seara de o aleasa calitate muzicala, care a incintat publicul prezent si, desigur, meritele revin, cu prisosinta, membrilor Orchestrei Inginerilor Petru Ghenghea. Reusita acestui concert este o noua certificare a muncii de inalt profesionalism pe care o depune, in slujba muzicii si a crezului inginerilor-muzicieni, acest neobosit om – dirijorul Andrei Iliescu, care merita pe deplin toate aprecierile publicului sau fidel.