11 proiecte majore de infrastructura din Romania primesc, din fonduri UE, resursele necesare pentru a continua
Data: 16-31 ianuarie 2017
Comisarul european pentru politică regională, Corina Crețu, a aprobat continuarea a 11 proiecte din mai multe regiuni din România, cu o finanţare din partea UE de peste 500 de milioane de euro. „Prin deciziile adoptate am facilitat continuarea acestor proiecte, începute în perioada 2007 - 2013, în actuala perioadă de programare. Sunt proiecte esenţiale pentru dezvoltarea României şi îmbunătăţirea calităţii vieţii cetăţenilor", a precizat Corina Creţu.
Proiectele se înscriu într-o serie de domenii esențiale, și anume::
♦ TRANSPORT: ▪ Construcţia autostrăzii Lugoj - Deva, pe secţiunea Dumbrava - Deva; ▪ Reabilitarea liniei de cale ferată Braşov - Simeria, componentă a coridorului pan-european IV, tronsonul Coşlariu - Simeria.
♦ MANAGEMENTUL DEŞEURILOR - Dezvoltarea sistemului de management integrat al deşeurilor în judeţele: Suceava, Dolj, Bihor, Alba, Cluj, Vrancea.
♦ EXTINDEREA ȘI REABILITAREA INFRASTRUCTURII DE APĂ ŞI APĂ UZATĂ în judeţele Gorj şi Bacău.
♦ PREVENIREA DEZASTRELOR NATURALE - judeţul Iaşi: Lucrări pentru reducerea riscului de inundaţii în bazinul hidrografic Prut - Bârlad.
Potrivit Reprezentanţei Comisiei Europene în România, proiectele de transport cuprind construcţia autostrăzii Lugoj - Deva pe secţiunea Dumbrava - Deva, parte a reţelei TEN-T. Astfel, se va scurta durata de călătorie între aceste puncte şi se va reduce numărul de accidente rutiere. De asemenea, acestea includ şi reabilitarea liniei de cale ferată dintre Coşlariu şi Simeria, pentru creșterea vitezei de circulaţie a trenurilor la 160 km/h.
Cele şase proiecte de management al deşeurilor vor contribui la reducerea dimensiunilor depozitelor de deşeuri prin integrarea activităţilor de separare, colectare, transport, tratare, reciclare şi eliminare. De asemenea, se are în vedere închiderea sau reabilitarea depozitelor non-conforme cu standardele europene.
Proiectele de apă şi apă uzată includ realizarea de infrastructură şi facilităţi de tratare a apei uzate. Captarea de apă va fi îmbunătăţită. Reţeaua şi instalaţiile de pompare sunt reabilitate şi extinse, iar staţiile de tratare a apei uzate sunt nou construite sau îmbunătăţite. Această infrastructură contribuie la oferirea de servicii şi la un grad de acoperire în domeniul de apă curentă şi apă uzată în conformitate cu directivele europene, în mod special cele legate de calitatea apei şi tratarea apei uzate în mediul urban.
Proiectul care priveşte reducerea riscului de inundaţii în bazinul hidrografic Prut - Bârlad vizează construirea de poldere, dragarea şi stabilizarea albiilor râurilor, precum şi cartografierea riscului de inundaţii. 16 000 de locuitori ai judeţului Iaşi vor beneficia în mod direct de o mai bună protecţie la inundaţii.
***
57 de milioane de euro pentru reabilitarea drumului naţional Dej - Baia Mare
De asemenea, comisarul european pentru politică regională a aprobat o contribuţie financiară prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) la proiectul ,,Reabilitarea Drumului Naţional 1C între oraşele Dej şi Baia Mare". Cofinanţarea din partea Uniunii Europene pentru acest proiect major retrospectiv, ale cărui lucrări de reabilitare au fost finalizate în 2016, este de aproximativ 57 de milioane de euro. „Prin acest proiect de infrastructură s-au creat condiţii mai sigure şi mai confortabile de călătorie între cele două oraşe. De asemenea, investiţia este benefică şi pentru economia locală. Ştim cu toţii cât de importante sunt căile de transport pentru dezvoltarea unei regiuni. Această investiţie are potenţialul de a atrage companii şi de a stimula piaţa forţei de muncă", a declarat Corina Crețu.
Principalii beneficiari ai infrastructurii reabilitate sunt utilizatorii locali, naționali și internaționali ai rețelei de transport, locuitorii din județele Cluj și Maramureș, comunitățile locale și serviciile publice. DN 1C face parte din Rețeaua Transeuropeană de Transport (TEN-T). Proiectul este cofinanţat prin Programul Operațional Sectorial „Transport" 2007 - 2013, în cadrul Axei prioritare 2, „Modernizarea și dezvoltarea infrastructurii naționale de transport în scopul dezvoltării unui sistem de transport durabil".
Reamintim că României i-au fost alocate 20 de miliarde de euro prin fondurile politicii de coeziune în perioada 2007 - 2013. Acestea au contribuit, alături de alte realizări, la construirea a 368 km de drum şi la reabilitarea altor 1900 km. În perioada 2014 - 2020, ţara noastră beneficiază de o alocare de 23 miliarde euro.