Colegiul National „Mircea cel Batran“ din Constanta Tinerele sperante devin certitudini
Data: 16-31 ianuarie 2019 2019
Dacă ar fi să conturăm un bilanţ al anului 2018 şi să anticipăm rezultatele din viitorul apropiat, atunci se impune să punem pe prim plan ceea ce s-a întâmplat la tradiționalul Târg Național de Carte Gaudeamus de la Pavilionul Expozițional ROMEXO. La acest eveniment, în cadrul manifestărilor conexe, s-a desfășurat și Salonul Național de Inventică și Creație Științifică pentru tineret, în organizarea Ministerului Tineretului și Sportului. Prin tradiție, elevii Colegiului Național Mircea cel Bătrân (CNMB) din Constanța au participat la acest eveniment. Principalele premii au constat, de fapt, în chiar calificarea proiectelor elevilor la acest eveniment foarte selectiv (elevii sunt membri ai Centrului de Cercetări al Elevilor din școala noastră). La secțiunea Tehnologii ale Viitorului au participat două grupe, cu proiectele „ALASKOL" și „The KAIROS Project". Practic, sunt proiecte de design științific al unor entități structurale ale viitorului, cum ar fi, de exemplu, așezări umane spațiale, circumterestre sau în alte locuri din Sistemul Solar. Este vorba despre un fel de Stații Spațiale Interplanetare de astăzi, dar care, în loc să fie populate din când în când de 1 până la 7 cosmonauți, vor fi locuite pentru mult timp de foarte mulți oameni, cu scopul declarat de a popula Sistemul Solar. În țara noastră, aceste proiecte sunt privite mai degrabă ca niște bizarerii inginerești, dar în statele cu tehnologii avansate sunt teme cotidiene. Rezultatele elevilor din centrul nostru au fost apreciate la concursurile de profil din străinătate (NASA Ames Research Center, Kennedy Space Center), unde au cucerit numeroase premii de-a lungul vremii. Noi, ca națiune, avem tot dreptul să ne mândrim cu asemenea ingineri-pionieri ai domeniului aerospațial, precum Vlaicu, Vuia, Carafoli, Coandă (știați că primul model de așezare umană extraterestră a fost propus de H. Coandă în anii 1930, deci cu mult înainte de 1974, când este considerată declanșarea fenomenului la Universitatea Stanford din California?). Aceste personalităţi au fost considerate de contemporanii lor drept genii inginerești. Păstrând proporţiile, aceşti elevi sunt văzuţi drept continuatori ai tradiţiilor evocate. Participanți direcți la Salon și susținători ai proiectului KAIROS în fața unui public deosebit de interesat și reprezentând toate categoriile de vârstă, elevii Bianca Baias și Ștefan Solomon, din clasa a 10-a, au obținut o binemeritată mențiune la categoria la care au participat. Același proiect a obținut la NASA Ames Space Settlement Design Contest din SUA premiul al 2-lea. Comparați!
Surpriza Salonului, pentru majoritatea participanților, a fost, însă, o creație tehnică realizată de trei fete din clasa a 11-a, intitulată „Lacăt optic". S-a avut şi se are în vedere calitatea inovației, și nu doar faptul că au obținut premiul I la categoria Științe Aplicate. Am remarcat uimirea specialiștilor și a inventatorilor, printre care a fost și Ionuț Budișteanu, un celebru tânăr inventator de talie mondială, care a remarcat cu o sinceritate specifică doar inginerilor creativi: „...cum de nu mi-a venit mie această idee!!!"...
Două dintre fete, Andrada Albu și Ioana Pîrvu, care mai participaseră la concursuri de robotică, mi-au spus că ar vrea să participe la Salon (este a doua oară), cu o creație care să aibă un succes important. S-a asociat și Teodora Pariza, care vrea să urmeze o carieră tehnică în ingineria informatică - automatizări, ca și colegele ei de clasă. Din vorbă în vorbă (a se citi brainstorming), ne-am antrenat: să întrebăm un copil al zilelor noastre, care are într-un buzunar cheile de la casă și în celălalt telefonul „smart". Dacă îi spunem: „Trebuie să renunți neapărat le unul dintre cele două!", care credem că ar fi răspunsul lor? Evident că ar renunța la chei! Atunci, a apărut întrebarea: Cu ce înlocuim cheile? Și, astfel, a fost elaborată o soluție despre care suntem convinși că va fi un „device" comun pentru mut timp de acum încolo... Fetele au programat un telefon mobil să emită semnale optice cu lanterna telefonului. Pe ușa casei au propus instalarea unui receptor optic (asistat de un sistem automatic performant), disimulat într-un mod original. Când locatarul vrea să deschidă ușa, pornește telefonul, îndreaptă lumina spre ușă și, dacă respectivul cod informațional transmis de telefon corespunde cu ceea ce este programat receptorul, se declanșează un releu care acționează broasca ușii. Simplu, nu?! De aici și premiul I! Oricine ar vedea de mâine o astfel de aplicație utilizată în mod curent de toată lumea!
Scriu acest articol cu satisfacție profesională, dar și cu o oarecare dezamăgire, care se poate să evolueze spre îngrijorare. Centrul de Cercetări al Elevilor pe care l-am înființat de peste 10 ani și pe care l-am „coordonat" în tot acest timp a avut rezultate importante, cu impact mediatic (concursuri locale, naționale și internaționale cum nu au mai fost pe la noi). Este de remarcat că directorul liceului, Nicoară Vasile, este un vizionar in domeniul educațional și mi-a acordat tot sprijinul în consolidarea Centrului. Să fiu clar: nu am documente de „organizare" a Centrului, ci numai anunțuri că începe activitatea, la debutul anului școlar, și apoi către presă cu privire la rezultate. Nu există personal angajat. Totul a fost realizat prin liberă angajare. Nu se remunerează nimic. Nici nu am considerat necesar. Poate acest aspect explică de ce, deși am solicitat permanent, oamenii nu vin să lucreze pe aici.
De unde îngrijorarea? Împreună cu dl inginer Nicolae Fildan, președintele Sucursalei AGIR Constanța, și cu dl director, am gândit să constituim un CENTRU REGIONAL STEAM, cu acte în regulă, cu structură organizatorică, cu buget, cu angajați remunerați... Inițial, am primit sprijinul moral al autorităților locale, și sunt convins că acesta este solid. Problema este că nu am găsit forma legală pentru constituirea centrului, deși avem premise favorabile (de exemplu, fundația liceului oferă sediu, dl primar este total favorabil ideii etc.). Dar și mai neclară este perspectiva personalului care ar putea activa în centru, precum și modalitatea de a atrage elevi în domeniul STEAM (Science Technology Engineering Arts Mathematics), deoarece am observat că sunt din ce în ce mai puțini interesați. În țările dezvoltate, STEAM este un nou model educațional care se integrează în școli conform unei strategii naționale. Dacă realizăm doar o asociație bazată numai pe voluntariat, aceasta nu va putea rezolva toate aceste cerințe.
Întreb cititorii acestui material, credeți că putem face ceva? Știți, timpul lucrează ...