Era digitala in Romania
Data: 16 - 31 octombrie 2015
Jumatate din gospodariile populatiei, conectate la Internet
Presedintele Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM), Catalin Marinescu, a informat ca „in prezent, din cele 8 milioane de gospodarii (familii) din tara noastra, 50% au conexiune la Internet. Dintre acestea, jumatate sunt pe conexiuni de peste 100 Mbps. In schimb, exista circa 9 milioane de conexiuni pe mobil, de trei ori mai multe decat pe fix, segmentul respectiv inregistrand o crestere foarte rapida“.
In pofida unor asemenea progrese, specialistii atrag atentia ca numarul de gospodarii conectate la Internet plaseaza Romania pe unul din ultimele locuri din UE, situatie care impune conceperea si desfasurarea unui amplu program de investitii. Principalele companii din domeniu au alocat, pana in prezent, circa 300 milioane euro pentru extinderea retelei in anii 2015 si 2016.
Pe fondul unor asemenea procese si fenomene, sunt de consemnat cerintele pe care operatorii de IT le formuleaza la adresa autoritatilor in vederea simplificarii procedurilor de obtinere a autorizatiilor, de imbunatatire a intregii legislatii din Romania, ca o conditie esentiala pentru atingerea obiectivelor care revin Romaniei din Agenda Digitala 2020.
Intr-o conferinta de specialitate organizata la sediul Reprezentantei Comisiei Europene in Romania au fost prezentate date oficiale comparative cu situatia din celelalte state membre ale UE. Este vorba despre un documentar statistic referitor la piata unica digitala, in care se arata ca utilizarea Internetului este, in UE, la o cota de 75 de procente din totalul populatiei. In privinta competentelor digitale, este de remarcat ca 39% dintre cetatenii Romaniei nu au utilizat niciodata Internetul (fata de media UE de 18%) si numai 20% dintre ei stiu sa transmita email-uri, sa utilizeze instrumente de editare sau sa instaleze dispozitive noi (fata de media UE de 59%).
Presedintele ANCOM considera ca „Internetul duce clar piata in sus. Serviciile de Internet sunt de o calitate tot mai buna, companiile de profil stimuland, prin activitatea lor, si partea de cerere. Observam o dezvoltare semnificativa in mai multe domenii, cum ar fi transferul de bani, energia si convergenta cu audio-vizualul. Operatorii isi diversifica portofoliul, intrand si pe alte piete“. Este si opinia principalilor furnizori de servicii Internet din Romania.