Automobilul viitorului (Urmare din nr. trecut)
Data: 1-15 noiembrie 2004
Romania are o indelungata experienta in domeniul cercetarii si productiei de motoare electrice, inclusiv a celor destinate propulsiei automobilelor electrice. ICPE a prezentat la actualul workshop un sistem de propulsie electrica instalat pe o platforma Dacia Solenza, destinata sistemului "car sharing" pe care RATB \l impementeaza \n Bucuresti. Proiectul a fost realizat in cadrul programului AMTRANS, in colaborare cu RATB si UPB, iar automobilul electric realizat are urmatoarele caracteristici: sistem de propulsie cu motor de curent continuu de 10 kW cu excitatie cu magneti din pam@nturi rare; autonomie maxima 120 km; viteza maxima 80 km/h. A fost testat de mai multi participanti. A fost prezentat si sistemul de actionare pentru vehicule cu propulsie hibrida pentru tipul ARO SPARTANA, proiect realizat in cadrul programului AMTRANS in colaborare cu Subansamble Auto Pitesti si ARO S.A. Campulung.
DACIA SOLENZA actionata electric precum si un vehicul electric usor cu doua locuri si sarcina utila maxima de 200 kg au fost prezentate si la TIB/2004.
Domeniul automobilelor electrice si hibride este specific aplicatiilor HIGHTECH, reclam@nd utilizarea bateriilor de acumulatori cu densitate de energie foarte mare si numar maxim de cicluri de \ncaracre/descarcare, dispozitive performante pentru minimizarea timpului de \ncarcare a bateriilor, materiale speciale pentru caroserii foarte usoare, sisteme performante de propulsie si management al energiei. Asa cum a rezultat din discutiile si demonstratiile de la Pitesti, S.C.AVI SRL CRAIOVA poate produce caroserii usoare din rasini armate cu fibra de sticla, ICPE realizeaza deja sisteme de propulsie performante, iar firma Faztech din SUA s-a aratat interesata sa participe la acest program rom@nesc cu noua tehnologie revolutionara de \ncarcare rapida a bateriilor de acumulatori. Reprezentanta VARTA Rom@nia si BATERII CARANDA ofera de asemenea baterii de tractiune performante.
Inginerul Justin Capra, cunoscut constructor de autovehicule, a prezentat mai multe prototipuri de automobile electrice monoloc, unele contractate in SUA.
Firma REVA Electricity Car a prezentat un exemplar de automobil electric pentru oras, aflat \n productie de serie in India. Firma estimeaza ca \n anul urmator, aproximativ 1000 de bucati vor fi livrate pe piata romaneasca. |n urma testelor efectuate de participanti a rezultat ca automobilul ofera o buna manevrabilitate, fiind similar automobilelor clasice cu cutie automata de viteze, adica fara ambreiaj si schimbator de viteze, caroseria cu un aspect destul de placut este confectionata din materiale rezistente la socuri si rugina; viteza maxima este de 60 km/h si autonomia de 80 km, suficient pentru o zi; este usor de parcat; reincarcarea bateriilor se face de la reteaua electrica urbana, printr-un conductor cu stecher obisnuit, de la orice priza normala folosita pentru aparatura electrocasnica; calculatorul de la bord gestioneaza inteligent energia.
In ultima vreme, \n contextul apropierii Rom@niei de Uniunea Europeana, mari companii de automobile isi manifesta interesul pentru fabricarea la noi de subansambluri auto pentru automobile clasice, iar participantii la workshop si-au exprimat speranta ca interesul se va extinde si \n domeniul automobilelor electrice sau hibride.
Societatea Subansamble Auto Pitesti SA, initiatoare a grupului industrial componente-GIC, este specializata in proiectarea si producerea majoritatii reperelor necesare asamblarii unui automobil: planse, bord, panouri usi, volan, bare parasoc (fata, spate), scaune, carpete, covorase. Prin conceptie si productie, asigura calitatea conform ISO 9001.